کمتر از یک روز دیگر تا موعد برگزاری سوال از رئیس​جمهور زمان باقی است و هر دو طرف این موضوع آخرین تلاش​شان را به منصه ظهور گذاشته​اند.

نسرین وزیری: تابوی سوال از رئیس​جمهور پس از 33 سال شکسته می​شود یا نه؟ سوالی که پاسخش را جلسه علنی فردای مجلس تعیین می​کند. جلسه​ای که مذاکرات پر حاشیه​اش را از هم اکنون می توان پیش بینی کرد. مذاکراتی به حرارت همان روزی که برای اعلام وصول این سوال تلاش می​شد و به حرارت همان روزی که استعفای علی مطهری در دستور کار قرار گرفت.
هرچه سوال کنندگان کوشیدند در چارچوب آیین​نامه داخلی مجلس، این طرح را به جریان انداخته و به سرانجام برسانند، مخالفانشان نیز کوشیدند تا چه در همین چارچوب و چه فراتر از آن، سوال مذکور را ملغی کنند. این سوال قبل از برگزاری انتخابات مجلس نهم اعلام وصول و اعلام شد که پس از انتخابات رئیس جمهور به مجلس می​آید. نخستین حرف و حدیث​ها از همان زمان آغاز شد که محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت گفت که رئیس​جمهور قبل از برگزاری انتخابات نیز آماده پاسخگویی است. و البته نگفت که او با این آمادگی چرا شخصا در جلسات کمیسیون​ها برای پاسخگویی به نمایندگان حاضر نشد و معاونانش از جمله او و بداغی را فرستاد که نتوانستند نمایندگان را اقناع کنند.
انتخابات برگزار شد و روز و شایعات با احتمال موکول شدن سوال از رئیس​جمهور به سال بعد ادامه یافت. هیات رئیسه مجلس با تعیین روز برگزاری سوال، به این شایعات پاسخ داد. پروژه بعدی ملغی کردن سوال از رئیس​جمهور، طرح احتمال آبستراکسیون حامیان دولت در روز برگزاری سوال بود. موضوعی که برخی خبرگزاری​ها به آن دامن زدند اما محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه با حضور 145 نماینده این سوال قابل بررسی است، به آن پایان داد.
پروژه بعدی، دعوت سوال کنندگان به بازپس گیری سوال و تبدیل آن به دعوت از دولتمردان برای حل تعاملی مسائل بود. الیاس نادران با همراهی احمد توکلی، حسین فدایی و علیرضا زاکانی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس نهم از حوزه تهران، این پیشنهاد را مطرح کرد که با پاسخ علی مطهری مواجه شد و آن را رد کرد. محمد دهقان و باهنر اعضای هیات رئیسه هم پاسخ این درخواست را دادند. دهقان آن را فاقد محمل آیین​نامه​ای خواند و باهنر هم به عنوان اینکه صرفا یک پیشنهاد است از کنار آن گذشت.
آخرین پروژه که ساعاتی پیش کلید خورده است، خبر بازپس گیری امضاهای طراحان است. خبری که هم کواکبیان در قالب نطقی در صحن علنی آن را تکذیب کرد و هم علی مطهری در راهروها گفت که اینچنین نیست. به گفته آنها و مصطفی رضاحسینی سخنگوی هیات رئیسه، پس از اعلام وصول طرح سوال از رئیس​جمهور از سوی هیات رئیسه، امکان بازپس​گیری امضاها وجود ندارد. با یان حال به گزارش مهر، روح​الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، علی​اصغر زارعی و غلامعلی حدادعادل روز پر مذاکره​ای ار در صحن علنی گذرانده و در دیدارهایی چهره به چهره با طراحان سوال، از آنها می​خواستند که امضایشان را پس بگیرند. مذاکراتی که تا جایگاه هیات رئیسه نیز پیشروی کرده است.
با این حال محسن کوهکن و محمدحسین فرهنگی که از اعضای مخالف طرح سوال از رئیس​جمهور در هیات رئیسه هستند، از برگزاری نشستی در این هیات برای بررسی این موضوع خبر دادند که با وجود بازپسگیری 11 امضا، امکان برگزاری این سوال وجود دارد یا نه؟ در این میان زارعی نماینده تهرانی حامی دولت نیز به نقل از رئیس​مجلس گفت که به دنبال آن است که به نحوی این مساله را حل کند. حال آنکه لاریجانی ابتدای همین هفته با حضور در برنامه گفت​وگوی ویژه خبری اعلام کرد که سوال از رئیس​جمهور موضوع پیچیده​ای نیست. سوالی است که قرار است نمایندگان از رئیس جمهوری بپرسند، چند بند دارد و به نظر من یک رفتار دموکراتیک و منطقی است و نباید آن را تبدیل به مسئله ای بزرگ و پیچیده کرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =