۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۲

احمدی نژاد یک بازی‌ساز بزرگ است.

رئیس جمهور در سال‌های اخیر نشان داده هنر مسحور کننده‌ای در بازی‌سازی فضای سیاسی کشور دارد.
او با طرح موضوعات کوچک و بزرگ تا چندی در گوشه ای می نشیند و از دور نظاره‌گر جدیت منتقدان خود می شود. انتقادهایی که دامنه اش چندین ماه گسترده شده و میان مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور به اولویت اول تبدیل می شوند.
اینگونه منتقدان سرگرم شده و دولت فارغ از نگاه تیزبین ناظران جامعه از مطبوعات گرفته تا خانه ملت به فعالیت می پردازد.
سال نود را نگاه کنید! هنوز سفارش رهبر انقلاب درباره شعار سال که جهاد اقتصادی بود فراموش نشده. آنجایی که گفتند آنچه از مردم و مسئولان می خواهم دنبال کردن شعار سال است نه تابلو زدن. [ایـــنـــجـــا] اما دولت به قولی که داده بود تا در سال 90 نظام بانکی، گمرکی و بیمه را سامان دهد عمل کرد؟
قهر بخشی از فعالان سیاسی اصولگرا و جامعه با رئیس جمهور محبوبشان پس از خانه نشینی ایشان، پرسش آفرینی در اذهان جامعه درباره مساله اردیبهشت و بی پاسخ ماندن برخی پرسش ها نتیجه بازی سازی یک سال اخیر است.  
رئیس جمهور فردا صبح برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در مجلس حاضر می شود و به پرسش های نمایندگان مردم پاسخ می دهد. اما آیا او پیروز چهارشنبه آخر سال خواهد بود؟
آیا او بر اساس تاکتیک های پیشین مقابل مجلس قرار می گیرد؟
ظاهرا تصور عده ای این است که جلسه سئوال از رئیس جمهور در مجلس شبیه مناظره تاریخی خرداد88 می شود چرا که امشب-سه شنبه شب- صداو سیما با بیانه ای که در قالب تذکر به رئیس جمهور و نمایندگان مجلس در یکی از بخش های خبری خواند نسبت به هرگونه اظهارنظر و اقدامی که فضای سیاسی کشور را به هم زده و بهانه دست دشمنان دهد هشدار داد.
رئیس جمهور نشان داده که هیچ وقت از یک تاکتیک دو بار و به یک شکل استفاده نمی کند و همیشه با یک روش بازی را پیش نمی برد.
احمدی نژاد برای همه پرسش‌ها پاسخ‌هایی دارد و بدون نگرانی آنگونه سخن می گوید تا همه چیز به نفع او تمام شود. او حتی در بدترین شرایط هم استاد بردنِ بازی باخته است.
رئیس جمهور می داند که می تواند مجلس را قانع کند اما فقط این کافی نیست. باید به مجلس یادآور شود که بر اساس نظرش چرا مجلس در راس امور نیست و چرا مجلس باید در خدمت دولت باشد. مگر نه اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است. پس چرا دست و پای او باید بسته شده و چوب لای چرخ دولت گذاشته شود.
فرصت چهار برابر رئیس جمهور برای پاسخ، این فرصت را به او می دهد که از تریبون خانه ملت سئوالاتی را بازآفرینی کند. او خطاب به مردم سخن می گوید و شبیه پرسش‌های متعددی که هر از چندی در افکار عمومی ایجاد می کند به طرح مسائل می پردازد. [ایـــــنــــجــــا]
البته این تاکتیک وجهه دیگری هم می تواند داشته باشد و آن زدن «نقاط حساس» و «گرانیگاه‌» مجلس است.
او گرانیگاه مجلس را به خوبی می شناسد و به خوبی آنها را هدف قرار می دهد.
«احساسی بودن» مجلس، فضایی را ایجاد می کند که اگر رئیس جمهور موضوعاتی را مطرح کند که واکنش تند نمایندگان را به دنبال داشته باشد می تواند بخشی از مجلس را بر علیه خود معترض کرده و در مقام مظلوم آخرین چهارشنبه سال را به پایان ببرد.
سطور زیر را 16 اسفند 89 نوشته بودم: [متن کامل ایــــنــــجـــــا]
«تلاش های مجلس در سال 90 برای پاسخگو کردن دولت در راستای وظایف قانونی و جلوگیری از انحراف اگر منجر به استیضاح و سلب رای اعتماد از وزرای فعلی شود به نفع خانه ملت است یا دولت؟
توقف وظایف قوه مقننه و منفعل شدن خانه ملت در برابر دولت نارضایتی مردم از این قوه را به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر با توجه به برخی مظلوم نمایی های دولت مثلا اظهارات رئیس جمهور پس از تصویب بودجه 89 و گلایه اش از اینکه بودجه ای که به مجلس داده بود تصویب نشده، می توان پیش بینی کرد از این پس هر یک از استیضاح ها به فرصتی برای دولت تبدیل شود و دولت آن را مصداق سنگ اندازی مجلس در مسیر فعالیت های شبانه روزی دولت عنوان کند و اینکه اینگونه خدمات دولت متوقف شده است و ....
 
اینگونه است که هر استیضاح بالقوه تبدیل به فرصتی برای مظلوم نمایی می شود.
دولت در یک سال آینده از استیضاح ها به منظور ترمیم غیرمستقیم کابینه و کنار گذاشتن وزرایی که دو سال آخر دولت دهم کارایی گذشته را ندارند استفاده می کند تا علاوه بر پویا نگه داشتن کابینه، کارویژه قوه مقننه را به عنوان ضد تبلیغی برای تاثیرگذاری در ترکیب مجلس آینده مورد استفاده قرار دهد.»
می توان پیش بینی کرد آقای رئیس جمهور روز چهارشنبه علاوه بر «بازآفرینی سئوالاتی» برای مردم، با حسن استفاده از «نقاط ضعف» مجلس از کارویژه مجلس برای استیضاح نمایندگان استفاده می کند. او پرسش قوه مقننه را با پاسخ‌هایی برای مردم و طرح سئوالاتی از نمایندگان مجلس جواب خواهد داد. آقای احمدی نژاد اینگونه باز هم مهارت فوق العاده‌اش در بازی‌سازی را به رخ منتقدانش خواهد کشید. سال 90 با بازی‌سازی احمدی نژاد شروع شد با ابتکار او پایان می یابد و سال 91 از چهارشنبه 24اسفند آغاز می شود!
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحدت IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    0 3
    این طرز صحبت کردن صحیح نیست راسیت می گین؟ این پست من را نشان بدهید کجا دیدید این طوری با شخص دوم مملکت صحبت بکنید؟ به این نتیجه می رسم دست شما بود خاتمی را رییس جمهور مدام العمر می کردید!!!!!! دولت این همه کار کرده، نقاط ضعف خیلی زیادی هم داشته، بیایید همدلی را با هم زمزمه کنیم. این دعواها به نفع کشور نیست. خبرآنلاین بعضی وقت ها خیلی اصلاح طلب می شوید.!!!!
  • بدون نام US ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    0 0
    فرجادی، محسن - احمدی نژاد یک بازی‌ساز بزرگ است. هر چقدر هم ایشان بازی کند باید در قبال خانه ملت و نمایندگان مردم جوابگو باشند و بالاخره این بازی باید به پایان برسد مجلس خانه مردم است و نمایندگان هم از مردم پس ایشان اگر میخواهد بازی کند در واقع با حق مردم بازی کرده است
  • محمد IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    3 0
    اگر هم بلد نبود شما دادش دادین..!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    2 0
    اميدواريم جناب دكتر مطهري خاطره شهيد مدرس را براي تمامي ايرانيان زنده كند
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    0 0
    آفرین خوب بود
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    0 0
    همين شد!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    2 0
    فعلا كه احمدي نژاد مجلس را اچمز كرد و نشان داد كه تحليلهاي امثال شما از سر سيري است و بس
  • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    1 0
    خوب چي رو ثابت كرديد با اين مطلب احساسي؟ اين آسمون ريسمون بافتنها هيچ دردي رو درمون نمي كنه از شما
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    53 2
    احمدي نژاد با تاكتيك تمسخر و توهين ، اين تحليل شما رو هم به باد داد!
  • شهاب US ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    4 1
    یک چنین مجلس بی خاصیتی حقش هم همان بود که مسخره شود. برای اولین مرتبه در عمرم از محمود احمدی نژاد متشکرم.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    1 1
    تحلیل قبلی شما بسیار صادق بود. رییس جمهور استاد بازی سازی سیاسی است را خیلی قبول دارم اما نمی دانم چرا ما دمادم بازی می خوریم.
  • آوا IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    1 1
    كشك چي؟ بازي سازي چي؟ اي بابا... همه رو مسخره كرد و خنديد و رفت... باريكلا مجلس باريكلا.. از به توپ بستن مجلس بردتر بود