لایحه حمایت از خانواده همچنان در صحن علنی مجلس خبرساز است. دقایقی پس از آنکه نمایندگان پرونده «ازدواج موقت» و «ازدواج مجدد» را بستند، یکباره موضوع اشتغال زنان منوط به اجازه همسر مطرح شد.

به گزارش خبرآنلاین، اصلا این موضوع در لایحه حمایت از خانواده نبود و کمیسیون حقوقی و قضایی آن را به عنوان ماده الحاقی به این لایحه افزوده بود. محتوای این ماده این بود که چنانچه شغل زن، منافی حیثیت خانواده باشد، همسر بتواند او را از این شغل منع کند.
نمایندگانی چون مهرداد لاهوتی و اقبال محمدی نمایندگان لنگرود و سنندج مخالف این ماده بوده و آن را برخلاف حضور اجتماعی زنان می​دانستند.
اما امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در دفاع از این ماده گفت: ماده 1117 قانون مدنی به این نکته اشاره دارد که «زوج با تایید دادگاه می تواند زن خود را از شغل منافی حیثیت خود، خانواده یا زن، منع نماید». ما در کمیسیون قضایی علاوه بر این موضوع اضافه کردیم که زن هم می تواند از دادگاه تقاضا کند تا مرد از چنین شغل منع شود. اما چون مرد باید معیشت خانواده را تامین کند، مشروط بر اینکه معیشت خانواده تحت الشعاع قرار نگیرد مرد باید از سوی دادگاه از این شغل منع شود.
به گفته وی این ماده الحاقی در راستای ایجاد برابری میان زنان و مردان بوده است.
اما نمایندگانی چون علی مطهری مخالف اعطای چنین حقی به زنان بودند. عزت الله دهقان به نمایندگی از چهار نماینده​ای که مخالف اعطای این حق به زنان بودند به استناد آیاه «الرجال قوامون علی النساء» اظهار داشت: مرد می​تواند بگوید من تو زن را اختیار کرده​ام، مخلصت هم هستم، اما دوست ندارم منشی فلان شرکت خصوصی باشی!
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر این اجازه را به همسرانتان بدهید که شما را از شغلتان منع کنند، چندنفر از زنان شما راضی هستند که باز هم نماینده بشوید؟
دهقان که با صدای بلند حرف می​زد ادامه داد: غیرت را خدا برای مردان قرار داده و برای مرد مستحسن است ولی برای زن مکروه و حرام است که بگوید من راضی نیستم شوهرم چنین کاری بکند! این چه در خواستی است که زن بتواند از شوهرش بکند؟
وی با تاکید بر اینکه «بوی خلاف شرع از این ماده می​آید»، افزود: بعد از عروسی حضرت زهرا و امیر المومنین، کارهای داخل خانه مربوط به حضرت زهرا بود و کارهای بیرون مربوط به حضرت علی.
نهایتا پیشنهاد وی و مطهری مصوب نشد. بنابراین مجلس اصل ماده الحاقی کمیسیون حقوقی و قضایی که به مرد و زن این اجازه را می​داد تا نسبت به شغل یکدیگر به دادگاه شکایت کنند به رای گذاشته شد؛ اما آن هم رای نیاورد. مرحله بعدی به رای گذاشتن حذف این ماده بود، اما آن هم رای نیاورد! به این ترتیب این موضوع بار دیگر به کمیسیون حقوقی و قضایی بازگردانده شد.
45/29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    77 7
    نترس با این اوضاع اقتصادی هیچ شوهری نه تنها جلو کار کردن خانمشو نمیگیره بلکه تشویقش میکنه بره سر کار.
  • مهرداد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    54 35
    شاید با نظر من کلی از شما مخالفت کنید اما اون چیزی که من تا بحال دیدم این بوده که اگر خانمی مشغول بکار بشه مخصوصا" درآمدش بیشترم باشه نوع رفتارش تغییر میکنه حتی گاهی اوقات احساس قدرت میکنه که همین باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی تو زندگی میشه که در بعضی از موارد کار به جدایی هم میکشه .
    • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      39 27
      چرا فکر میکنی که احساس قدرت زن باعث مشکلات زیاد توی زندگی میشه؟ همین الان که این همه مشکلات توی زندگی ها هست که ناشی از احساس قدرت مردان است.
    • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      14 9
      از اونجایی که جنبه اشخاص کمه ، این حرف در اکثر موارد درسته
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    12 32
    مجلسی واقعی مدرس بود و مطهری است
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    33 2
    این بند فقط دادگاهها را شلوغ تر می کند
  • الی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    69 2
    حضرت زهرا و حضرت علی (ع) ماهی 1000000 تومان اجاره نمی دادند!
    • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      6 15
      چند تا زن شاغل را سراغ دارید در مخارج زندگی مشارکت داشته باشه؟ بر عکس هزینه هاشون بیشتره : پرستار کودک . خدمتکار . غذای رستوران خوردن . ...
  • بدون نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    43 4
    این هم مثل اظهارنظر وزیر اقتصاد که می گه دلار هر چقدر هم که بشه روی اقتصاد تاثیری نداره!!! آقایان چون نفسشان از جای گرم در می آید اصلا از کرایه خانه های نجومی و خرج و مخارج تحصیل بچه ها و خرید پوشاک و آذوقه خبر ندارند که راجع به این چیزها بحث می کنند معلومه که احتیاجی نیست خانمهایشان به سر کار بروند آنها را چه به ما که مجبوریم دو شیفت کار کنیم تازه باز هم لنگ هستیم. همسرم اگر سر کار نروم معترض می شود نه اینکه بروم. در ضمن الان سال 1390 هجری شمسی است نه زمان حضرت علی