همانطور که پیش بینی می شد در آستانه پر طرفدارترین فصل گردشگری اکثر تورهای خارجی خالی مانده و بیشتر مسافران راهی سفر های داخلی شدند.

هادی معیری نژاد - دو هفته تا آغاز سال نو باقی مانده اما به نظر می‌رسد مردم علاقه‌مند به سفر که سال‌های گذشته در ماه‌های دی و بهمن تصمیم می‌گرفتند و مقصد خود را انتخاب می‌کردند،‌ همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. و همه منتظرند که اتفاق خاصی بیافتد تا قیمتها شکسته شود

محمودی مدیر فنی آژانس مسافرتی قصر شیرین در این باره می گوید قیمت تورهای خارجی به دلیل نوسانات ارز بسیار بالا رفته و ما با رکود در تمام مسیرها مواجه هستیم.وی می افزاید :نه تنها ما بلکه تمام آژانسها با این رکود مواجه اند برخی از تورهای اروپا که اصلا به کل تعطیل شده اند .

او اضافه می کند :حتی خیلی از آژانسها که برند هم هستند و یا متول اصلی برگزاری تور هستند با کاهش 40 در صدی  فروش مواجه اند.

سجادی مدیر روابط عمومی آژانس سبزینه هم در این باره می گوید : این موضوع مخصوصا برای آژانسهایی که چارتر کننده هستند خیلی بدتر است. چرا که مشتری ها با دیدن نرخ ها گیج می شوند و خیلی از آنها منتظر می مانند تا لحظه آخر که آژانسها مجبور شوند پروازها را زیر قیمت بدهند.وی در مورد رونق تورهای داخلی می گوید: طبیعتا تورهای داخلی مخصوصا کیش و سواحل جنوبی و تورهای کوتاه مدت دو سه روزه از رونق بیشتری برخوردارند.


در مورد کشورهای اروپایی،‌ آژانس‌داران می‌گویند تا چند ماه پیش یورو 1300 تومان بوده و در حال حاضر 2600 تومان است. بنابراین یک تور ایتالیا که در نهایت به 3 تا 3 میلیون و 200 هزار تومان می‌رسید در حال حاضر به 4.5 تا 5 میلیون می‌رسد. در حال حاضر خیلی از تور ها هم قیمت خود را نه به ریال که به دلار اعلام می کنند مثلا قیمت تور 10 روزه ایتالیا- یونان 1 میلیون و 790 هزار تومان به اضافه 2590 یورو است.

به گفته مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، وضع به شکلی است که هزینه آگهی و سایر موارد نیز جبران نمی شود. یک مسئول آژانس می گوید سال گذشته این زمان،‌ تورها تکمیل شده بود اما در حال حاضر از 20 نفر‌، 7 نفر ثبت نام کرده‌اند و این در شرایطی است که حداقل 3 هفته از هنگام تحویل مدارک تا گرفتن ویزا زمان لازم است یعنی در عمل دیگر فرصتی برای ثبت نام جدید باقی نمانده و مسافر نیز برای سفر در هفته دوم نیز ریسک نمی‌کند.

کشور ترکیه که سال‌های قبل سیلی از مسافر داشته،‌ در حال حاضر مسافر آن چنانی ندارد. می‌توان گفت حدود 80درصد کاهش مسافر داشته است.تورداران  یکی از دلایل این کاهش را ناتوانی مردم در خرید دانسته‌اند زیرا یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی مردم در سفر به ترکیه خرید است که با افزایش قیمت ارز،‌ این امر به سختی ممکن خواهد بود. عامل تعیین‌کننده دیگر،‌ جدای از قیمت تور که به آژانس پرداخت می‌شود،‌ هزینه‌ای است که مسافر باید در مقصد تقبل کند. با در نظر گرفتن تمام این شرایط تا نیمه دوم اسفند، از میان تقاضاهای سفر به ترکیه،‌ هتل‌های 3 ستاره بیشتر متقاضی داشته و مراجعه برای هتل‌های 5 ستاره خیلی کمتر بوده است.

دبی یکی دیگر از مقاصد نزدیک به حساب می‌آید که متقاضی بهتری داشته یا در اصطلاح دفاتر، زنگ‌خور داشته است. در مورد این کشور یکی از آژانس‌داران می گویددفاتر تعداد کمی پرواز گرفته‌اند یعنی آنها که چارتر می‌کنند،‌ سهیمه کمی دارند. به عنوان مثال ماهان روزانه 5 صندلی داده که طبیعتاً‌ زود پر می‌شود در حالی که سال قبل حدود 10 تا 20 صندلی می‌گرفتند.  قیمت تور دبی حدود 1 میلیون تومان است.

از دیگر مقاصدگردشگری ایرانیان ‌ کشور مالزی است؛ آژانس‌داران معتقدند به دلیل آن که پیش از این مردم بسیاری به مالزی سفر کرده‌اند،‌ هنوز هم به نسبت بقیه مکان ها متقاضی دارد. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن گرانی، مردم ترجیح می‌دهند مقصدی را انتخاب کنند که می‌شناسند و این هزینه را صرف سفری نکنند که نسبت به آن اطمینان ندارند. به همین دلیل از کشور قبرس با تمام امکاناتی که برای گردشگران در نظر گرفته استقبال چندانی صورت نگرفته است. برای تور مالزی نیز مانند ترکیه به دو شکل قیمت ارائه شده است، 2450 دلار و 1 میلیون و 545 هزار تومان به اضافه 220 دلار.

آژانس‌داران معتقدند به دلیل آن که دلار با قیمت دولتی به آژانس‌ها داده نمی‌شود، سفرها گران تمام می‌شود. از طرف دیگر مسافران منتظر تخفیف در روزهای نزدیک به موعد سفر هستند زیرا معمول است که آژانس نیمه دوم اسفند روی تورهای خود تخفیف یا به اصطلاح "offer" دهد. این در شرایطی است که برخی از دفاتر از اول اسفند تخفیف را اعمال کرده‌اند و برخی نیز قصد انجام این کار را ندارند.


طرح لیزینگ سفرو تاثیر بر گردشگری داخلی
طرح لیزینگ سفر که جایگزین سفر کارت شده گویا در سفرهای داخلی امسال که میزانش هم به طرز قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده مشغول امتحان پس دادن است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره اجرای طرح لیزینگ سفر در کشور گفت: در حال حاضر بانک گردشگری و بانک صادرات خدمات لیزینگ سفر را به مردم ارائه می‌کنند و کسانی که در این بانک‌ها افتتاح حساب کنند و کارت اعتباری دریافت کنند می‌توانند از تسهیلات سفر یک تا 4 میلیون تومانی برخوردار شوند.

جهانیان ادامه داد: بانک سپه هم به عنوان بانک سوم در این رابطه وارد شده است که چون سفرکارت توسط بانک سپه صادر می‌شد علاقمندان به استفاده از لیزینگ سفر می‌توانند با استفاده از این کارت از خدمات لیزینگ سفر بانک سپه هم برخوردار شوند.

وی گفت: خوشبختانه لیزینگ سفر به نوروز 91 رسید و مردم استقبال خوبی از این طرح کردند.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    91 3
    این آژانس ها وقتی پول خدماتی رو می گرفتن که هیچ وقت بهش عمل نمی کردن حالا بخورن ..
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    123 1
    من سوار پرایدم می شم و میرم اون ور شهر .... لطفا این جابه جایی من رو توی آمار مسافرت ها ثبت کنید . متشکرم
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    68 2
    ما که امسال اصلن نمیتونیم از جامون تکون بخوریم.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    17 0
    تور خارجی که نمیتونم برم. از طرف دیگه اگه بخوام دست زن و بچه ام رو بگیرم و یه مسافرت یه هفته ای برم حداقل نیاز به 600000 تومن دارم تازه با60 لیتر بنزین سهمیه که یه باک هم نیست باید بقیه بنزین رو آزاد بزنم.
    • 36 IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      4 5
      پراید بخر دو تا باک میشه سهمیه بنزینتون ؟
  • مهرداد US ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    2 9
    من که با زنم دارم میرم آفریقای جنوبی یک 10 تایی گذاشتم کنار هرکی نداره بشینه خونه