بخش گردشگری همواره از بحث بر انگیز ترین بخشهای دولت بوده است در سال 90 هم کمابیش این بخش مقام یکی از بحث انگیز ترین بخش های دولت را یدک کشید.

تغیرات پی در پی مدیران ،آمارهای اعجاب آور و نمایشگاه های جنجالی از خبر های مهم گردشگری و میراث فرهنگی در سال گذشته بود.
با هم نگاهی داریم به مهمترین حوادث و خبر های این حوزه
فروردین

 

رشد 37 درصدی در گردشگری


شهباز یزدانی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ،در نشستی رسانه‌یی که با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در موزه‌ی ملی ایران برگزار شد، اطلاعاتی را درباره‌ی میزان سفرهای انجام‌شده در نوروز ‌١٣٩٠ ارائه کرد.

یزدانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران، با اعلام رشد ‌٢٢ درصدی در آمار خروج گردشگران، بیان کرد: سال پیش، تعداد گردشگران خروجی از کشور شش‌میلیون و ‌٣٧٦هزار نفر بود که امسال این رقم به هفت‌میلیون و ‌٨٠٥هزار نفر رسید. به این ترتیب، رشد ‌٢٢ درصدی را در آمار خروجی گردشگران شاهد بودیم.

او ادامه داد: در بخش گردشگری ورودی نیز ‌٣ / ‌٣٧ درصد رشد داشتیم، به‌طوری که سال ‌١٣٨٨ میزان مسافران ورودی دومیلیون و ‌٢٧٢هزار نفر بود و در سال ‌١٣٨٩، این رقم به سه‌میلیون و ‌١٢١هزار نفر افزایش یافت.


قطع همکاری سازمان میراث فرهنگی با موزه‌ی لوور


رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: این سازمان هیچ‌گونه همکاری و فعالیتی با موزه‌ی لوور فرانسه نخواهد داشت.


بازگشت منشور کوروش
منشور کوروش که شهریور سال گذشته از موزه بریتانیا به ایران منتقل شده بود پس از پایان مدت هفت ماه قرارداد نمایشش در ایران، روز 29 فروردین ماه به بریتانیا تحویل داده شد.


اردیبهشت

آخرین دیدار بقایی با خبرنگاران

اواخر اردیبهشت آخرین دیدار خبرنگاران با رسانه ها برگزار شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی در حالی مدعی بی حاشیه بودن این سازمان، تلاشش برای سیاسی نشدن و ارتباط خوبش با رسانه ها شده که طی دو سال اخیر سازمان متبوعش همواره به رسانه ها تاخته و حضور و حاشیه‌سازیهای وی در عرصه سیاست پررنگتر از عرصه میراث فرهنگی بوده است.

حمید بقایی که در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی بود از سال 88 به مدت دو سال بر صندلی ریاست این سازمان نشست تا اینکه روز گذشته (20 اردیبهشت ماه) در نشستی خبری خداحافظی کرد.


خرداد

 

برگزاری مراسم تودیع بقایی
چهارشنبه 4 خرداد 1390 مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با حضور رییس جمهور در محل موزه ملی کشورمان برگزار شد.

پیش از این حمید بقایی ریاست این سازمان را بر عهده داشت که احمدزاده جایگزین او شد


چتر حمایتی بقایی همچنان برسر سازمان میراث فرهنگی

از سوی دیگر با وجود اینکه بقایی از سازمان میراث فرهنگی رفته است اما همچنان چتر حمایتی خود را از این سازمان برنداشته است به نحوی که در مراسم نخستین موزه نابینایان کشور (خانه سپید) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در کنار رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی حاضر شد

از طرفی روح الله احمدزاده که به تاز‌گی بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است درباره میراث فرهنگی ایران اظهار نظرهای قابل تاملی کرده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاح 3 موزه در مجموعه تاریخی سعدآباد گفت: نظریه فرهنگ در دولت نهم و دهم مبتنی بر تنیدگی ایرانیّت و اسلامیّت است
 

تصویب فوریت ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به تصویب رساندند.
فوریت این ادغام با 149 رای موافق، 43 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.
طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد با دو فوریت با 83 امضا به صحن علنی مجلس تقدیم شده بود.


طرح "سفریار" کانون اتومبیلرانی شکست خورد

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه طرح ارزان سازی سفر با عنوان "سفریار" کانون اتومبیلرانی با شکست مواجه شد گفت: در زمان اجرای این طرح، 60 درصد اتاقهای هتلهای طرف قرارداد خالی ماند.


تیر


رد یک فوریت طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از رد شدن یک فوریت طرح ادغام سازمان میراث در وزارت ارشاد از سوی دو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی خبر داد.

حسن ملک محمدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: دلایل ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد توسط نمایندگان بررسی و کارشناسی شد که در نهایت از 14 نفر در کمیسیون فرهنگی، تنها سه نفر موافق این طرح بودند. در کمیسیون اجتماعی نیز اکثریت آرا با طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی مخالف بودند بنابراین در این کمیسیون نیز یک فوریت طرح، رای نیاورد.


معرفی سرپرست جدید موزه ملی در پی خبر بازداشت سرپرست قبلی
پس از اینکه سخنگوی قوه قضاییه برخی دستگیرها در موزه ملی ایران را تائید کرد با حکم رئیس سازمان میراث فرهنگی داریوش اکبرزاده به عنوان سرپرست جدید موزه ملی ایران منصوب شد.

داریوش اکبرزاده پیش از این مسوول بخش کتیبه‌های موزه ملی بوده است.

وی با تایید این خبر گفت: از روز دوشنبه در این سمت مشغول به کار شده ام و امیدارم بتوانم موفق شوم.


مرداد

سفر 14 هزار ایرانی به آنتالیا در ماه ژوئن

نشریه ترکیه‌ای «تودی زمان» خبری را منتشر کرده که بر اساس آن، ایرانیان، ترکیه را به عنوان اولین مقصد سفرهای توریستی خود در خارج از کشور انتخاب کرده اند به طوری که فقط در ماه ژوئن امسال بیش از 14 هزار نفر از ایران به آنتالیا سفر کرده اند.


شرکتهای توریستی ترکیه با خرسندی اعلام کرده اند که آمار ورود گردشگران ایرانی به این کشور به صورت مرتب در حال افزایش است به طوری که در سال 2010، حدود 69 هزار ایرانی فقط به شهر آنتالیا سفر کرده اند. بر این اساس ایرانیان در حال حاضر سومین ملیتی هستند که بیشترین سفر را به ترکیه داشته اند. همچنین روسیه و آلمانی تبارها رتبه اول و دوم سفر به ترکیه را در اختیار دارند.


شهریور


توقف جذب دانشجو در دانشگاه میراث فرهنگی

معاون سابق حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه میراث فرهنگی با هدف تربیت نیروی متخصص راه اندازی شد گفت: از دو سال پیش تا کنون این دانشگاه، دانشجوی میراث فرهنگی جذب نمی کند.


ایران مقصد گردشگری چین شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: با پیگیریهای به عمل آمده، ایران در چین در فهرست کشورهایی قرار گرفت که به شکل منظم و سیستماتیک و در قالب تور، گردشگران خود را وارد ایران می کنند.

 

مهر

سکوت روز گردشگری در هیاهوی جشن های جهانی

جشن روز گردشگری درحالی با برنامه های تکراری و سکوت تبلیغاتی در ایران برگزار شد که کشورهای خارجی ببیشترین تلاش خود را برای جذب گردشگر و معرفی جاذبه های کشور خود در روز جهانگردی به کار می گیرند.


روز پنجم مهر ماه مصادف با 27 سپتامبر در همه کشورهای جهان به عنوان روز جهانی جهانگردی جشن گرفته شد اما ایران این روز را با برنامه های تکراری و در سکوت تبلیغاتی گذراند.


رالی در تخت جمشید!
روز جمعه اول مهر عده‌ای از افراد با برگزاری مسابقه رالی در حریم و محوطه بیرونی مجموعه تخت جمشید، با ایجاد فضای وحشت برای گردشگران حاضر در این مجموعه، سه تن از گردشگران را به شدت مجروح کردند.

غلامرضا شهدادیان یکی از تورلیدرهایی که گردشگرانی از سوئیس را به مجموعه تخت جمشید برده و شاهد تصادف در این مجموعه بوده است گفت: خط پایان مسابقه رالی، رو به مجموعه تخت جمشید بود که در لحظه آخر، یکی از خودروهایی که تصور می کنم سرعتی بالای 170 کیلومتر داشت، از نرده های مجموعه بیرونی عبور کرد اما نتوانست خودرو را کنترل کند به همین دلیل با دو زن و یک مرد گردشگر برخورد کرد که موجب آسیب دیدن شدید آنها شد.


کاهش ورود گردشگران خارجی به اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از کاهش 16 درصدی ورود گردشگران خارجی در تابستان امسال به این استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

اسفندیار حیدری‌پور، با اشاره به ورود حدود 27هزار گردشگر خارجی در تابستان امسال به استان اصفهان، اظهار کرد: میزان ورود گردشگران خارجی به این استان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با 16 درصد کاهش روبه‌رو بود.


آبان

تخریب محوطه ارجان بهبهان؛ گنجینه 10 هزار ساله ساسانیان

محوطه ایلامی ارجان در شهرستان بهبهان که گنجینه مکشوفه آن شهرت جهانی دارد به دلیل ادامه عملیات میادین نفتی روی این محوطه و تعیین حریم نشدن آن همواره در خطر انجام تعرضات دیگر از جمله حفاریهای غیرمجاز است.

در اولین مطالعات پیرامون شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224- 652 میلادی) نسبت داده شده ولی در سال 1316 خورشیدی درنزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد کشف شد که باب جدیدی در باستانشناسی این محوطه تاریخی گشود.

 


آرامگاه سعدی ساماندهی می‌شود

آرامگاه سعدی با 280 میلیون تومان اعتبار ساماندهی می شود. در این طرح، دیواری که بین فضای اصلی آرامگاه و فضای جدید وجود داشت برداشته می‌شود تا منظره آرامگاه جذابیت بیشتری برای گردشگران داشته باشد.

همچنین عملیات احداث آب نما و حوض آرامگاه سعدی که از جلوی آرامگاه تا در ورودی ادامه پیدا می‌کند تا پایان سال جاری به طول می‌انجامد.

آذر

18 عزل و نصب در 7 ماه مدیریت!

پس از استعفای معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از این سمت، تعداد عزل و نصب های مدیران میراث فرهنگی در مدت ریاست احمدزاده کرمانی موضوع گزارشی شد که در آن کرمانی در مدت هفت ماه ریاست در این سازمان تا به حال 18 بار معاونان و مدیران خود را تغییر داده است به نحوی که هرماه بیش از دو مدیر در این سازمان عزل و نصب شده است.

با این حال عزل و نصب ها در حوزه مدیران و معاونان ارشد این سازمان تمامی ندارد و هر از گاهی حکمی تکراری برای یکی از مدیران دیگر امضا می شود این تعییر و تحولات جدا از عزل و نصب هایی است که این مدیران در حوزه های تحت نظارت خود انجام می دهند!


ایران اولین کشور گردشگر فرست به تایلند

مهمترین اتفاق حوزه گردشگری با توجه به اینکه مدتهاست متولیان گردشگری در ایران دیگر برنامه و طرحی ارائه نمی کنند، برگزاری یک نشست خبری توسط متولیان گردشگری تایلند بود که در ساختمان سفارت تایلند در ایران برگزار شد.

 

گردشگران ایرانی بیشتر از آنکه صنعت گردشگری داخلی را گسترش دهند تمایل دارند با هزینه سفرهای خارجی خود درآمد ملی کشورهای بیگانه را پر کنند، به همین دلیل است که سفیر تایلند در نشست خبری خود ایران را اولین کشور گردشگر فرست به تایلند معرفی می کند و نگران این است که مبادا ایرانیان به دلیل وقوع سیل در این کشور از وضعیت گردشگری تایلند خبرهای ناخوشایند بشنوند و دیگر به این کشور سفر نکنند.


دی

استعفای احمد زاده کرمانی
در اوایل دی ماه غیر از تداوم ماجرای عزل و نصب های مدیران و استعفای معاونان سازمان میراث فرهنگی، احمدزاده کرمانی رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز استعفا داد.

در پی این اتفاق روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در اطلاعیه ای این خبر را تکذیب کرد و گفت که هیچ فشاری برای استعفا به رئیس سازمان وارد نیست اما چهار روز بعد حکم استعفای وی پذیرفته شد و به جای او حسن موسوی معاون سرمایه گذاری سازمان در دوره ریاست رحیم مشایی این مسئولیت را پذیرفت.

 

بهمن

 

شروع انتصابات در سازمان میراث فرهنگی

رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی که به تازگی به این سازمان آمده است دوره جدید عزل و نصب مدیران و معاونان خود را آغاز کرد. وی، محمد جهانیان را به عنوان معاون گردشگری و حسین جعفری را به عنوان رئیس کانون اتومیبل رانی منصوب کرد.


افتتاح نمایشگاه هتلداری و گردشگری

نمایشگاه بین المللی هتلداری و گردشگری ایران با حضور بیش از 30 دفتر خدمات مسافرتی، هفت مجموعه هتلداری، چندین شرکت خصوصی فعال در صنعت گردشگری، 13 مجموعه بزرگ تفریحی ورزشی، 3 ایرلاین، 15 شرکت کننده خارجی و 70 شرکت ارائه دهنده خدمات و تجهیزات هتلداری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برپا شد.



حذف ماساژ رایگان تایلندی از نمایشگاه هتلداری و گردشگری
خدمات غرفه ماساژ تایلندی که از روز افتتاح نمایشگاه هتلداری و گردشگری خدمات رایگان ماساژ به خانم ها و آقایان ارائه می کرد از همان روز اول نمایشگاه حذف شد.
ماساژ درمانی یکی از خدمات هتل های کشور تایلند برای جذب توریست درمانی است که ارائه و معرفی این خدمات توسط نخستین مرکز رسمی اسپا و ماساژ در ایران با کادر متخصص تایلندی در پنجمین نمایشگاه هتلداری و گردشگری ایران انجام می شد.


در روزهای آغاز این نمایشگاه مسئولان غرفه ماساژ درمانی تایلند به مدت 10 دقیقه ماساژ رایگان را جزو خدمات خود به مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه ارائه می کردند اما در همان روز نخست حراست نمایشگاه از ماساژ بانوان و در روز دوم نمایشگاه نیز از ماساژ رایگان آقایان جلوگیری کرد . علت این موضوع تجمع بیش از حد متقاضیان و بازدیدکنندگان اعلام شده است.



بودجه پیشنهادی سال 91 سازمان میراث فرهنگی اعلام شد

لایحه بودجه سال 91 در 12 دی‌ماه 90 توسط رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد. این بودجه پیشنهادی برای سازمان میراث‌ فرهنگی مبلغ 3 هزار و 343 میلیارد و 933 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

از این رقم شامل یکهزار و 805 میلیارد و960 میلیون ریال اعتبارات هزینه‌ای و 2 هزار و 257 میلیارد و 937 میلیون ریال نیز اعتبارات تملک و دارایی است.

اسفند


تعطیلی موزه هنرهای ملی

موزه هنرهای ملی به عنوان اولین موزه ایران به بهانه انتقال و نمایش آثارش به مجموعه ارگ آزادی تعطیل شده است؛ این درحالی است که این آثار در ارگ نیز قابل بازدید نیستند.
همچنین شنیده می شود که مجسمه معروف سیاه نی‌زن (حاج مقبل) موزه هنرهای ملی در اثر این جابه جایی های بین موزه ای، شکسته شده است.


آمارهای "نفر سفر" حذف شد

بالاخره آمار نفر سفرها که بارها و بارها مورد انتقاد کارشناسان گردشگری قرار می گرفت توسط رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی حذف شد.

سازمان میراث فرهنگی تعداد مسافرتهای انجام شده در نوروز سال 89 را 120 میلیون نفر سفر اعلام کرده بود این درحالی است که کارشناسان گردشگری معتقد بودند وقتی جمعیت ایران 70 میلیون نفر است چطور دو برابر آن مسافرت انجام شده است؟

کارشناسان گردشگری معتقد بودند که هدف سازمان میراث فرهنگی از اعلام آمار نفر سفر تنها بالابردن میزان عملکرد سازمان در حوزه گردشگری و به تبع آن افزایش مسافرتهاست.


احتمال لغو روادید با 60 کشور در گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی از اجرای طرحی با عنوان لغو روادید با 60 کشور دنیا با هدف تحقق ورود هفت میلیون گردشگر خبر داد. در این میان برخی کارشناسان معتقدند با وجود کمبودهای زیرساختهای گردشگری تحقق چنین رقمی امکانپذیر نیست


فروش تور امارات ویژه نوروز به چهار برابر قیمت!
تورهای خروجی نوروز بسیار گران شد.افزایش نرخهای تورهای خروجی به حدی است که تور امارات که مقصد نخست گردشگری ایرانیان است در این ایام به چهار برابر قیمت فروخته شد.
تور گردشگری چهار روزه در هتل دو ستاره، با صبحانه، ترانسفر و راهنمای محلی به مقصد امارات که در دی ماه امسال 550 هزار تومان فروخته می شد اکنون تنها بعد از گذشت کمتر از دو ماه همان تور با همان خدمات ویژه ایام نوروز 91 به قیمت یک میلیون و 900 هزار تومان توسط آژانسهای مسافرتی فروخته می شود.

 

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    0 0
    با تشكر از گزارش خوب....