محققان پس از 2هزار ساعت حفاری در شمال هند موفق به کشف 6 گونه دوزیست جدید شده‌اند که دست و پا ندارند، نوع ماده بیش از 95 روز روی تخم‌هایش چمبره می‌زند و نزدیک‌ترین خویشاوندان آنها ساکن آفریقا هستند.

دوزیست بی‌دست و پا

این جاندار که دارد از تخم‌هایی که گذاشته مراقبت می‌کند، نه مار است و نه کرم، بلکه گونه کاملا جدیدی از دوزیستان است که دست و پا ندارد و درون خاک زندگی می‌کند. این حیوان همراه با 6 گونه جدید دیگر که به تازگی در شمال‌شرق هندوستان کشف شده‌اند به سیسیلین‌ها یکی از اسرارآمیزترین گروه‌های دوزیستان تعلق دارد. به گزارس تیم اکتشاف نزدیک‌ترین گونه به این جاندار تازه بیش از 11هزار کیلومتر دورتر زندگی می‌کند، ساکن بخش‌های استوایی آفریقاست و توسط مردم محلی Chikilidae نامیده می‌شود.

 

تیله‌های باارزش و مهر مادری

مهر مادری این گونه جدید که Chikila fulleri نام گرفته در میان دوزیستان بی‌نظیر است. محققان بخش زیست‌شناسی دانشگاه دهلی که روی این گونه تحقیق می‌کنند، می‌گویند این دوزیست مادر بیش از 3 ماه روی تخم‌هایی که گذاشته چمبره می‌زند و برای حفاظت از آنها چیزی حدود 95 روز را بدون آب و غذا سپری می‌کند. این شیوه حفاظتی در میان دوزیستان کمتر دیده شده است.   

 

بررسی جزئیات

این طرح جمجمه سهبعدی که مبتنی بر تصاویر سی.تی اسکن تهیه شده، نشان می‌دهد هر 6 گونه کشف‌شده در هندوستان با نمونه‌های ساکن آفریقا اجدادی مشترک دارند و حدود 140میلیون سال پیش از آنها جدا شده‌اند. تشابه میان شکل آرواره، بینی و ساختار چشم‌های این دوزیستان، خویشاوندی را نشان می‌دهد.

 

این تیله‌های دوست داشتنی

این گروه کوچک از تخم‌های تیله‌ای که در آشیانه‌ای گل‌آلود دارند رشد می‌کنند، برای محققانی که بیش از 5 سال در 250 نقطه گوناگون از شمال هند برای پیدا کردن آنها وقت و انرژی صرف کرده‌اند، بسیار باارزش است. تیم تحقیقاتی که متشکل از پژوهشگرانی از دانشگاه دهلی، موزه تاریخ طبیعی انگلستان و دانشگاه Vrije بلژیک است، برای پیدا کردن این تخم‌ها ساعت‌ها حفاری کرده و به دلیل طبیعت زندگی این دوزیستان و ظاهر عجیب آنها با دشواری‌های متعددی روبرو شده است. نتیجه بیش از 2هزار ساعت حفاری این تیم در آب‌وهوای گرمسیری کشف حدود شش گونه جدید بوده که سه مورد از آنها تأیید شده‌اند.

 

خانه ‌شفاف

در این تصویر جنین کوچک این گونه را در حالی در زیر میکروسکوپ می‌بینید که درون تخم شفافش مشغول رشد است. در کنار جنین بخش سفیدرنگی وجود دارد که سفیده تخم و منبع غذایی این دوزیست کوچک پیش از تولد است. این جنین و بسیاری از گونه‌های مشابه آن هنگام تولد بسیارشبیه بچه‌قورباغه‌ها پیش از دگردیسی هستند. بعضی از سیسیلین‌های کوچک پس از تولد از بدن مادر تغذیه می‌کنند. این رفتار هنوز در این گونه مورد بررسی قرار نگرفته است.

  

آینده نامعلوم

محققان می‌گویند این گونه‌های تازه شناخته‌شده هم مانند بسیاری از گونه‌های کنونی در حال از دست دادن زیست‌بوم گرمسیری خود است. آنها ساکن منطقه‌ای بسیار پرجمعیت در شمال هند هستند و علاوه بر توسعه محیط شهری، شیوه کشاورزی که در آن بازمانده محصول پس از برداشت سوزانده می‌شود، زندگی آنها را تهدید می‌کند. محققان امیدوارند بتوانند در آینده نزدیک این گونه را به گونه‌های حفاظت شده اضافه کنند و مانند این مادر و فرزندانش محافظت کنند.  

 منبع: نشنال جئوگرافیک، ترجمه: محبوبه عمیدی

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
    12 0
    از این نوع مار کوچیک که به رنگ کرم خاکیه وقدش از 10 سانت تا 30 سانتی متر هم میرسه تو باغچه خونه ما بعضی وقتا پیدا میشه.آزاری نداره.
    • بایولوژیست IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
      10 1
      عزیزم اون که شما میفرمایید یک گونه مارمولک هستش و از خزندگان نه از دوزیستان
    • بدون نام DE ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
      1 0
      بایولوژیست گرامی!از کی تا بحال مارمولکها بدون دست وپا شدند ومثل مارها روی زمین می خزند؟! عزیزجان.این مارکوچیک قهوه ای رنگ عین یک مار کامله ولی سرش ورنگش مثل کرم خاکیه،ودر ضمن خیلی خجالتیه.سر و صدایی هم نداره.
  • شیوا IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    3 0
    عظمت خدادرخلقت نهفته است وماآن راعیان می بینیم باشدبیاموزیم.