سخنان بنیانگذار اتحادیه بین المجالس اسلامی خشم نمایندگان سعودی را بر انگیخت.

به گزارش خبرآنلاین پس از سخنرانی حجت السلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری که بنیانگذار و عضو ثابت افتخاری اتحادیه بین المجالس اسلامی است، هیات پارلمانی عربستان سعودی این نشست را ترک کرد و جلسه برای دقایقی نظم خود را از دست داد. اما پس از دقایقی این کنفرانس کار خود را از سر گرفت.
ناطق نوری که به عنوان بنیانگذار اتحادیه بین المجالس اسلامی و میهمان ویژه مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع عمومی همراه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به اندونزی رفته است در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس بر ضرورت تجربه گرفتن کشورهای عربی از گذشته خود تأکید کرد.
رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، مداخله خارجی و تسلط جمود فکری بر جهان اسلام را دو خطر بزرگ برای بیداری اسلامی خواند و گفت: چه شد که مدینه النبی که قرار بود مظهر عدالت، پایگاه عدل و برابری باشد در کمتر یک دوره صد ساله تبدیل به محل استقرار ظلم و نابرابری شد.
حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در اجلاس بین المجالس اسلامی گفت:جهان اسلام پس از بنیانگذاری دوران پرافتخار اولیه، مدت‌ها دچار رخوت شد و حتی دوران واپسگرایی را طی کرد.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، افزود: سال‌ها بود که به جز حرکت‌های اصلاحی پراکنده شاهد حرکت عمومی مسلمانان نبودیم. گستردگی درخواست تغییرات در جهان اسلام بی‌نظیر است که از بزرگ‌ترین جنبه‌های آن وجهه ضداستبدادی و آگاهی از حقوق ملت‌ها است.
رییس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: امروزه مسلمانان دریافته‌اند که حق تعیین سرنوشت و تعیین حاکمیت متعلق به ملت هاست.
وی با یادآوری پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفت: من به عنوان فردی که در یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های قرن اخیر حضور جدی داشته و برای مدت‌ها رییس مجلس ایران بوده است، مطالبی را به عنوان یادآوری در این برهه تاریخ ساز بیان می‌کنم. گذشته چراغ آینده است. ملتی که از تاریخ خود درس نگیرد با خطرات مکرر مواجه می‌شود.
ناطق نوری با بیان اینکه ما مسلمانان روزی پیشتاز حرکت تمدن بشری بوده‌ایم، اظهار داشت: اگر از نقاط قوت و لغزش‌های تاریخی خود درس نگیریم، در مرحله فعلی باقی خواهیم ماند.
وی با یادآوری بیداری اسلامی شکل گرفته در جهان اسلام، گفت: حال که ملت‌های مسلمان به حرکت درآمده‌اند باید به این سوال پاسخ داده شود که مسلمانان چرا دچار حرکت واپس گرایی شده و از خلاقیت‌های فکری بازایستاده و حرکات قشری و متحجرانه در میان آنان رشد پیدا کرده‌اند؟
رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به بیداری اسلامی و ضرورت تجربه گرفتن کشورهای عربی از گذشته خود اشاره کرد و گفت: چه شد که مدینه النبی که قرار بود مظهر عدالت، پایگاه عدل و برابری باشد در کمتر یک دوره صد ساله تبدیل به محل استقرار ظلم و نابرابری شد.
وی افزود: مدینه‌ای که قرار بود در آن بین عرب و عجم، سفید و سیاه غنی و فقیر فرقی نباشد، تبدیل به پایگاه حاکمان مستبد و خودکامه شد. باب شهر علم نبی بسته و نقل حدیث ممنوع شد. حکومت‌های موروثی متداول شد و به ناحق کسانی به نام دین بر مردم حکومت کردند.
ناطق نوری یادآور شد: هدف من بیان تاریخ نیست بلکه این است که چه باید انجام دهیم که حرکت جوامع مسلمان دچار انحطاط نشود. به لطف توسعه فناوری اطلاعات آگاهی مسلمانان از تحولات عرصه بین الملل افزایش یافته است. مسلمانان اینک معنای آزادی و مردمسالاری را به خوبی می‌فه‌مند، بنابراین کسی نمی‌تواند رودرروی آن‌ها بایستد و حاکمانی که این پیام را نمی‌شنوند از خود جز نام بد باقی نمی‌گذارند.
وی با یادآوری مسوولیت نمایندگان ملت‌های مسلمان در پارلمان‌ها، گفت: افکار عمومی ملت‌های مسلمان از نمایندگان خود در پارلمان‌ها انتظارات بیشتری نسبت به حاکمان اجرایی دارند، به طوری که از اشتباهات آنان در بی‌تفاوتی نسبت به خودکامگی حاکمان نخواهند گذشت.
رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ملت‌ها همواره از تجارب یکدیگر می‌آموزند، گفت: مقاومت لبنان و فلسطین از تجارب مبارزه مردم ایران آموخت و آموزه‌های امام خمینی (ره) الهام بخش بسیاری از مردم مبارز در جوامع اسلامی شد.
وی مسیر تحولات اجتماعی را در بستر تاریخی ملت‌ها دانست و گفت: بر این اساس است که پروژه‌های ملت سازی آمریکا در افغانستان شکست خورده و مداخله این کشور در عراق صد‌ها هزار شهید و میلیارد‌ها دینار خسارت برجای گذاشته است.
ناطق نوری، تصریح کرد: خیزش ملت‌های مسلمان در کوتاه مدت مخاطراتی را به همراه دارد، به طوری که قدرت‌های خارجی فریبکارانه تلاش می‌کنند برای حفظ منافع خود و تسلط بر منابع ملت‌های مسلمان در مقام دفاع از حقوق این ملت‌ها برآیند. دخالت نمایندگان پارلمان‌ها می‌تواند مانع از این اتفاق شود به طوری که ما در مقایسه تجربه تحولات انقلابی دو کشور تونس و لیبی شاهد این موضوع بودیم.
وی ادامه داد: انقلابیون تونس به راحتی توانستند تحولات را پشت سرگذاشته و اولین انتخابات پارلمانی را برگزار کنند اما لیبی همچنان در آتش ناآرامی‌ها می‌سوزد.
رییس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت: دو خطر جدی حرکت ملت‌های مسلمان را تهدید می‌کند، نخست مداخله خارجی و تلاش آن‌ها برای سوار شدن بر موج‌های بپا خواسته مردم و خطر دیگر تسلط قشری‌گری و جمود فکری افرادی است که می‌خواهند به نام دین بر مردم حکومت کنند که متاسفانه هم اکنون جهان اسلام از آن‌ها در رنج است.
وی خاطرنشان کرد: تجربه انقلاب اسلامی ایران به ما آموخته است که مهم‌تر از پیروزی حفظ دستاوردهای آن است.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =