محمدعلی ابطحی در یادداشتی در هفته نامه آسمان با عنوان «اختلاف یا ابتذال» نوشت:

اختلاف نظرهای سیاسی و مبنایی که در جهان وجود دارد و نوعاً اقلیت و اکثریت پارلمانی و حزبی بر اساس آن شکل می‌گیرد، معمولا به رشد و یا حداقل نظارت دو طرف اقلیت و اکثریت بر یکدیگر منجر می‌شود و پدیده مبارکی است. در تاریخ معاصر ایران نمونه‌اش رابطه مجلس پنجم با دولت اصلاحات بود.
رئیس مجلس در آن دوران رقیب رسمی انتخاباتی رئیس جمهور بود. در دوران انتخابات آقایان ناطق نوری و خاتمی برای اولین بار در تاریخ ریاست جمهوری رقابت کردند. اختلاف نظرها کاملا در دوران انتخابات روشن بود. هواداران با بیشترین قدرت در برابر یکدیگر لشگرکشی کرده بودند. بی اخلاقی‌های فراوانی هم در دوران انتخابات وجود داشت. طبعا اگر جایی برای رو در رو قرار گرفتن شخصی وجود داشت، می‌بایست وقتی پس از انتخابات، یک رقیب رئیس مجلس شده و دیگری رئیس جمهور شد، بیشترین برخوردها و رویارویی‌ها شکل بگیرد. اما شاید یکی از بهترین دوران همکاری مجلس و دولت در دوران مجلس پنجم با دولت اصلاحات وجود داشت.
دلیل این همکاری که کاملا اختلاف نظرهای سیاسی و مبنایی در آن دیده می‌شد، این بود که هم رئیس مجلس از شخصیت و بلوغ سیاسی برخوردار بود و هم رئیس جمهور با شعار قانون‌مندی به قواعد بازی دموکراسی پایبند بود و با تحمل و مدارا به فکر حل مشکلات مردم بودند و بی آنکه هیچ طرف از باورهای خود کوتاه بیایند، زندگی دموکراتیک به نفع مردم را تجربه کردند. در آن دوران نطق‌های مجلس در بسیاری از موارد علیه اصلاحات و شعارهای رئیس جمهور بود. دولت هم بر اساس شعارهای انتخاباتی آقای خاتمی فعالیت می‌کرد.
مجلس و دولت از همه ابزارهای قانونی خود استفاده می‌کردند اما هیچ‌گاه اختلافات ان‌ها به ابتذال کشیده نشد و هیچ‌وقت نه مجلس احساس کرد که از جایگاهش تنزل کرده و نه دولت تلاش کرد که با مجلس درگیر شود. حتی با وجود اختلاف نظر در عرصه فرهنگ و ارشاد، با اینکه عطاءالله مهاجرانی استیضاح شد، اما باز هم توانست از مجلس رای اعتماد مجدد بگیرد. وقتی هم عبدالله نوری استیضاح شد و لب مرز، رای نیاورد؛ دولت بسیار ناراضی بود، اما این کار را حق قانونی مجلس می‌دانست و از ادامه همکاری مجلس و دولت کاسته نشد.
/2929
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    92 2
    انسانهای با مایه غنی فکری واقعا در این کشور برکت هستند. با اینکه من در زمان انتخابات کاملا شور ضد آقای ناطق را داشتم اما رفتارهای میانه رو ایشان در سالهای بعد و البته صبر و بردباری و قانون مداری آقای خاتمی مرا متوجه کرد که می توان دیگران با تفکر متفاوت را نیز دوست انگاشت.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    91 2
    قای ناطق نوری وخاتمی افراد باکلاسی هستند که سرد گرم روزگار را چشیدهاند . تحمل زیادی دارند .صبور هستند تفاوت بین وظیفه ورفاقت را میدانند.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    12 0
    ایشان از چه کسایی نام برده .معنای واقعی رجل سیاسی برازنده این دو رقیب باشخصیت و دلسوز نظام بوده انان جایگاه خود را بدرستی فهمیده بودند برایشان مهم بود که نظام از اختلافات شان اسیب نبیند .وتعامل انان را نیز در حین کار پس از انتخابات نیز دیدیم .چون انها قبل از انقلاب برای این انقلاب زحمت کشیده بودند و شاهد خون فشانی مجاهدان انقلابی بودند.نه مثل.....
  • بدون نام IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    12 0
    ممنون از این نوشته مفید شما واقعا بلوغ فکری سیاسی این روزها وجود نداره کار شده
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    12 0
    البته قبل انتخابات يه كم ناطق نوري مطالبي را بر اي اينکه تنور رو گرم كنن گفت.... ولي شايد بشه گفت بعد جبران كرد
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    31 1
    بنده به آقای خاتمی رای دادم ولی هیچگاه ندیدم بعد از انتخابات آقای ناطق نوری با رئیس جمهور وقت مقابله کند و این باعث شد که الان به شخصیت بالای آقای ناطق هم پی ببریم
  • ali RU ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    18 0
    آقای ناطق هنگامی که فهمید آقای خاتمی برنده انتخابات شده اند،اولین نفری بود که به آقای خاتمی تبریک گفت.بااینکه بعدها ازسوی تمامیت خواهان بخاطراینکارش مورد شماتت قرارگرفت ولی هیچگاه به تخریب آقای خاتمی نپرداخت.فرق سینه سوختگانی که برای این انقلاب زحمت کشیدند با دیگران این است که آنان منافع ملی را بر منافع جناحی خودشان ترجیح میدادند نه مثل الان که .............
  • عبداله GB ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    2 8
    با راهنمایی‌های داهیانه بزرگ مملکت و پیشرفت‌ها در دوران پر برکت و پیشرفت هایشان، در این دوران از این وصله‌ها به روسای مجلس و جمهورشان نمی‌‌چسبد.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    5 0
    مرصی بابت این مطلب خیلی به جابود