فارس نوشت:

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های حمل و نقل دریایی کشور با اشاره به اینکه ناخدا با اصرار بیش‌ از اندازه مسافران اقدام به حرکت در دریای طوفانی کرده است، گفت: بنابر اظهارات ناخدا نقص فنی دلیل متوقف و گرفتار شدن شناور در امواج بوده است.‌
احمد هاشمی ضمن تأکید بر اینکه حفظ امنیت جان مسافران در حمل‌ و نقل‌ دریایی باید در اولویت تمامی اهداف و رویکردها قرار گیرد، اظهار داشت: در بحث شناور هرمز - بندرعباس که سانحه غرق شدن آن منجر به کشته شدن 16 مسافر شد، باید به دنبال مجموعه‌ای از علت‌ها باشیم که ریشه در باورهای سنتی به لحاظ تأمین زیرساخت‌ها و سازوکارهای حمل و نقل دریایی بار و مسافر دارد.
وی با انتقاد از عدم حمایت‌ متولیان و مسئولان امر در بهینه‌سازی و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل دریایی، ادامه داد: از آنجا که در بروز این گونه اتفاقات و سوانح دریایی، علل متعددی دخیل هستند نباید در قضاوت و معرفی خاطی یک سویه قضاوت کرد.
وی ادامه داد: بررسی دلایل این سانحه نیاز به کار کارشناسی دقیق از تمام جوانب دارد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های حمل و نقل دریایی بار و مسافر، گفت: بنابر اطلاعات واصله ناخدا با اصرار زیاد مسافران مجاب به انتقال و جابه‌جایی مسافر شده است که ناشی از معطلی طولانی مسافران در این جزیره بوده است.
وی خاطرنشان کرد: البته این عمل ناخدا، دلیل موجهی برای به مخاطره انداختن جان مسافران نیست اما بالطبع اگر قوانین نظارتی و اجرایی دقیق‌تری بر نحوه فعالیت و امکانات مطلوب‌تری برای به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل دریایی حاکم بود چنین اتفاقی پیش نمی‌آمد، ضمن آنکه بنابر اظهارات ناخدا نقص فنی دلیل متوقف و گرفتار شدن شناور در امواج بوده است.
هاشمی با اشاره به ضعف نیروهای ناجی در حمایت از شناور مذکور، تصریح کرد: مطابق اطلاعات دریافتی نیروهای ناجی پیش از گرفتار شدن شناور هرمز - بندرعباس در امواج، در محل حضور داشته‌اند اما اینکه چرا برنامه اجرایی کاملی برای نجات سرنشینان شناور نداشته و نتوانستند در نجات سانحه دیدگان موفق باشند، جای تأمل دارد.
وی تأکید کرد: البته سازمان بنادر و دریانوردی به منظور پایش و بررسی دلایل بروز سانحه شناور هرمز - بندرعباس، جلسه‌ فوق‌العاده‌ای را تشکیل داده است که ماحصل این نشست زوایای جدیدی از چرایی بروز این سانحه با وجود حضور ناجی در محل حادثه را مشخص خواهد کرد.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا ب پ ت ... IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    60 1
    وای دیگه بدتر یعنی 16 نفر در حضور نیروهای نجات غرق شده اند. 200 نفر نبوده که نتوانند جمع کنند. پس دیگه نیروی امداد و نجات معنی نداره جمع کنند تشکیلاتشون رو. اگه یک قایقی هم احتیاج به کمک داشت لازم نیست نیروی نجات درخواست کنه. چون کارایی ندارند. بیان غرق شدنشون رو نگاه کنند که چی بشه.
  • بابا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    32 1
    به فرض اينكه با اصرار همه مسافرين، اتوبوس دريايي به راه افتاده باشد. آيا ناخدا نبايد سوخت مورد نياز را تامين كند؟
    • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      29 1
      عجله نكن دادا فعلاً اسمش شده نقص فني احتمال داره بازهم اسمش عوض بشه
  • حمید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    35 1
    بعد چپ و راست از تایتانیک 2 مطلب بزارین بابا ما خودمون تو یه قایق زپرتی گیر کردیم .
    • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      27 2
      راستش اينه كه ما خودمون هم قبول داريم كه ارزش جون آدمهاي غربي بالاتر از ايرانيهاست!
  • mahmood IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    23 2
    iهوا طوفانی بوده نبایستی اتوبوس حرکت می کردد یا اگه جلیقه داشتند اینطور نمی شد
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    28 0
    فعلاً توپ داره از اين زمين به اون زمين ميره. يكي ميگه اسكله هرمز مقصر بوده. يكي ميگه ناجي يكي ميگه ... تا كي ميخوايم با توجيه، كم كاري هامون رو به عهده ديگران بندازيم؟........
    • بدون نام MY ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      6 0
      آخرین خبر: اداره دخانیات بندر عباس مقصر اصلی این فاجعه بوده
  • امیر IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    16 0
    اینا که خوبه..وسط تهرون خودمون تو بزرگراه حقانی حدود 4-5 ماه پیش بنده به چشم شاهد یه تصادف موتور با ماشین بودم.راننده موتور بنده خدا 50 دقیقه کنار اتوبان رو زمین موند تا جون داد..می دونید چند نفر از جمله من به اورژانس زنگ زدن ولی اورژانس حداقل بعد از 1 ساعت و 10 دقیقه آمد...تازه طلبکار که به ما همین الان گفتن و چرا شما ( یعنی ما) زودتر زنگ نزدیم و یا به عبارتی چرا این همه آدم بر و بر وایسادیم تا این بابا بمیره بعد زنگ زدیم اورژانس! .نکته تاسف بار این که وقتی مردم یک آمبولانس عبوری رو دیدن و جلوش رو گرفتن، اول سرعتش رو کم کرد و بعد یهو گاز داد و از صحنه فرار کرد.می دونید این یعنی چی ؟ یعنی صانهه در این مملکت با فوت فرقی نداره و کاشکی آدم همون اول بمیره تا رو زمین سرد جون بده.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    9 0
    به این آقای مدیر عامل ( هاشمی ) که میخواد قسمتی از فاجعه رو به گردن مسافرین بندازه باید گفت : مگر مسافرین شهرستانی که بعضا برای اولین بار به سفر دریایی میرن چقدر از خطرات مواج و متلاطم بودن دریا اطلاع دارن ؟!!! اون ناخدای ... که به تنها چیزی که فکر نکرده جان مسافرین بوده یکی از مقصرین اصلیه . در ضمن الباقی مقصرین : عدم نظارت و برخورد لازم و کافی سازمان بنادر و دریانوردی با شناورهای اینچنینی، عدم همکاری مناسب استانداری با سازمان بنادر در خصوص جمع آوری شناورهای پرمخاطره در طول مسیر ( در سنوات گذشته چندین بار به دلیل برخورد سازمان بنادر ، تجمع و اعتراض صاحبان شناوران مذکور در مقابل استانداری باعث فرمالیته شدن نحوه نظارت سازمان بنادر شده است !!!)
  • یک هموطن از بندرعباس IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    10 0
    اگه یک بار با این قایق های به اصطلاح مسافر کش که از روی ناچاری باید باهاشون بریم قشم و هرمز مسافرت کنی می فهمی که چقدر وضع فجیعی داره، تازه وقتی مسافر زیاد میشه میارن داخل لنج های باری صندلی پلاتیکی میزارن و تغییر کاربریش میدن برای افزایش درآمد و اصلا به جان مردم فکر نمیکنند. این هم از برکات نظارت سازمان بنادر هرمزگان که نمیتونه یک اسکله رو ساماندهی بکنه، در بندر رجایی ماهانه چندین نفر به خاطر ندانم کاری این آقایان(عدم نظارت) به اصطلاح مدیر قربانی میشن، میگین دروغ میگم برید یه آ»ار بگیرید خیلی فجیعه
  • ماجراجو IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    7 0
    دلفین حیوان باهوشی است.!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    7 0
    خوبه ناخدا زنده موند که بگن نقص فنی اگر می مرد مثل خلبان هواپیماها : میگفتن ناخدا علت غرق شدن کشتی
  • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    2 1
    من خودم بندري ام نمي دونم اينا ناجي بودن يا چندتا آماتور 1ساعت كنار قايق بودند اون وقت 17 ميميرند خيلي مسخره است . اگه اينجا نبودم ميگفتم عمديه ااينجور موقي توري را ميندازند تو آب كه بهش توپ پلاستيكي وصل و رو اب ميگيره 20نفر به بالا ضرفيت داره . من نميدونم اينا چيكار كردن اون 5نفرم خودشون رو رسوندند به قايق متاسف ام. در مورد مسئولين هم بگم به هيچ عنوان اسكله رو نمي بندند دروغ بزرگ اين مسئولين . قايق هم خود به خود اب نميگيره امكان نداره با موج سوراخ بشه 100% ضربه قايق ناجي باعث سوراخ شدن و غرق هموطنانمونه اميدوارم كسايي رو استخدام كنند ادره جات ذيربط كه تو كار خودشون حداقل تجربه داشته باشند با نشكر م ب از بندعباس