فارس نوشت:

اجساد قربانیان سانحه دریایی روز شبنه در آب‌های بندرعباس که اکثراً اهل مشهد هستند شامگاه امشب با هواپیما به فرودگاه این شهر منتقل می شوند.  22 سرنشین شناور سانحه دیده در خلیج فارس یک نفر اهل اصفهان، دو نفر اهل هرمزگان و 19 نفر دیگر همگی اهل مشهد هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دقایقی پس از مطلع شدن از بروز حادثه آمبولانس‌های خود را در اسکله‌های شهر بندرعباس مستقر کردیم ابراز داشت: آمبولانس دریایی هرمز نیز که طی روزهای گذشته آغاز به کار کرده، به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی با وجود آمادگی، اجازه خروج را پیدا نکرده بود. محمد شکاری با بیان اینکه نجات یافته‌گان پس از انتقال به بیمارستان مورد مداوا و رسیدگی قرار گرفته‌اند، ابراز داشت: در حال حاضر دو نفر از چهار نفر منتقل شده به بیمارستان شهید محمدی ترخیص و دو نفر دیگر نیز به دلیل فشارهای شدید روحی و روانی که متاثر از دست دادن اعضای خانواده است تحت نظر روانپزشک قرار دارند.
همچنین استاندار هرمزگان نیز در پی درخواست بازماندگان درگذشتگان این حادثه که یکشنبه عصر در بیمارستان شهید محمدی حضور یافته بودند،‌ خبر انتقال اجساد قربانیان طی دوشنبه به شهر مشهد توسط هواپیما را داد. ابراهیم عزیزی یادآور شد: باید پزشکی قانونی مسایل مربوط به اجساد را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد و نهایت تلاش خود را برای انتقال هر چه سریع‌تر اجساد به دست خانواده‌هایشان به کار می‌گیریم.
یادآور می‌شود ساعتی پس از غرق شناور مذکور و در بامداد روز یک‌شنبه دو جسد از قربانیان کشف شد. همچنین 14 جسد دیگر نیز طی صبح روز یکشنبه توسط بالگردها و شناورهای تجسس یکی پس از دیگری از محل سانحه و آبهای اطراف پیدا شدند. حدود 10 نفر از این اجساد پس از کشف در راستای انتقال به پزشکی قانونی و سردخانه به اسکله شهید حقانی منتقل شد.

 

جدال با مرگ در میان امواج ناهماهنگی‌ها
اظهارات تاج‌اعظم بهادری یکی از پنج سرنشین نجات یافته سانحه دریایی روز شنبه در آب‌های بندرعباس، در نوع خود حاوی نکاتی قابل تامل است که به نوعی تفاوت‌های فاحشی با بیانات دیگر در ارتباط با علل غرق شناور مذکور و مرگ 16 نفر دارد که طی ساعت‌های گذشته تاکنون از طرف مراجع مربوطه عنوان شده است.
تاج‌اعظم بهادری بانوی 65 ساله‌ای است که به نحوی با کمک تیم‌ ناجی حاضر در محل سانحه و قبل از بحرانی شدن وضعیت شناور از مهلکه نجات داده شده است. گفته‌های وی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در نوع خود قابل توجه و تامل است. وی با بیان اینکه از مشهد و در قالب یک تور گردشگری به آب‌های هرمزگان و جزیره هرمزگان آمده است،‌ گفت: حدود ساعت 16 روز شنبه از هرمز سوار اتوبوس دریایی شدیم و پس از حدود نیم و یا ربع ساعت کمتر و یا بیشتر ناخدا گفت که بنزین تمام کرده و دستپاچه شد و نمی‌دانست که باید به کجا زنگ بزند.
بهادری با بیان اینکه افراد گروه اغلب تحصیلکرده بودند از ناخدا خواستند تا با گارد ساحلی (نیروهای امدادی) تماس بگیرد و موضوع را اطلاع دهد. وی ادامه داد: ناخدا به نیروهای ناجی و گارد ساحلی زنگ زد و تا نیروهای امدادی رسیدند زمان زیادی طول کشید.
بهادری افزود: زمانی که شناور ناجی به قایق ما رسید قایق سالم و استوار بود، اما احساس می‌شد که این گارد کارآزموده نبود و یا نیروهای آن کارشان را درست بلد نبودند،‌ نتوانستند طوری در کنار ما پهلو بگیرند که ما بتوانیم سوار شناور ناجی شویم. بهادری عنوان کرد: پس از این شناور ناجی اقدام به ترک قایق ما کرد که ما فکر کردیم می‌خواهد نیروی کمکی اضافی بیاورد. وی ابراز داشت: در این حال مسافران فریاد زدند که قایق را آب گرفته، بعد ناخدا نیز فریاد زد که شناور ناجی برگردد که شناور ناجی دوباره به سراغ ما آمد، اما نزدیک نشد و طناب انداخت. بهادری با بیان اینکه در این لحظات حال سرنشینان بد شده بود، گفت: از من خواسته شد تا در آب بپرم و طناب را بگیرم که بنده دقایقی طولانی در حالی که در آب بودم طناب را چسبیده بودم. این نجات یافته ادامه داد: سپس برای من حلقه نجات انداختند در این حال یک قایق بادی در کنار من آمد و از من خواسته شد تا خود را به این قایق برسانم. بهادری گفت: شناور ناجی هر چه خواست در کنار ما قرار بگیرد نتوانست و چند بار با شناور برخورد کرد، در این حال مسافران فریاد زدند که قایق در حال پر شدن از آب است.
وی با بیان اینکه در موقع سوار شدن در اسکله جزیره هرمز،‌ گردشگران زیادی در آن محل وجود داشتند و منتظر شناور بودند، ادامه داد: زمانی که گارد ساحلی (شناور ناجی) به ما رسید هوا آفتابی بود و ببینید که زمانی که من را از آب بیرون کشیدند کی بود، این همه زمان کلنجار رفتند تا توانستند من را از آب بیرون بکشند.
لازم به ذکر است مرکز تجسس و نجات اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ساعاتی پس از وقوع این حادثه،‌ علت بروز آن را عدم توجه ناخدای اتوبوس دریایی به هشدارها و همچنین اصرار مسافران برای جدا شدن این شناور از اسکله هرمز در شرایط نامساعد دریا، ذکر کرده است. این در حالی است که هر چهار بازمانده این حادثه طی شب گذشته در حضور استاندار هرمزگان، مسئولان شورای تامین و خبرنگاران بارها گفته‌ای که مبنی بر اصرار آنها برای جدا شدن قایق از اسکله هرمز باشد را تکذیب و رد کردند.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ميرمحمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    ايام شهادت حضرت رسول اكرم و امام مجتبي و امام رضا عليهم السلام، اون هم "از مشهد و در قالب یک تور گردشگری"به سياخت و تفريح رفتن به جاي رفتن به زيارت و عزاداري... خدا روح درگذشتگان اين حادثه رو غريق درياي رحمتش كنه .... آمين
    • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      متأسفم برای طرز فکرتون....
    • ناشناس IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      162 9
      خداوند به شما هرچه سریع تر شفای عاجل عنایت فرماید
    • مجید IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      170 8
      واقعا متاسفام برات با این طرز تفکرت.چند نفر آدم بی گناه کشته شدن تو دنبال اینی که چرا از چند روز تعطیلیشون استفاده کردن و رفتن استراحت کنن؟ظاهرا شما تو این مملکت زندگی نمیکنی.برو استغفار کن.متاسفام برات...
    • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      خدا به شما کمی عقل بدهد که نظرات بی ربط ننویسید!
    • بدون نام MY ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      133 6
      این حادثه ممکن هست برای همه پیش بیاد. بنابراین مراقب حرف زدنت باش
    • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      21 4
      آقای میر محمد از خدا برات طلب امرزش می کنم
    • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      20 4
      متاسفم برات
    • ایرانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      24 3
      آقای میر محمد عزیز : ملاحظه میفرمائید که نقطه نظر هموطنان در قبال نظر شما چه میباشد ؟ خدا را شکر که حداقل دعائی برای فوت شدگان این حادثه جانگداز کردید . دوست گرامی : آخر این چه نظری است که میدهید ؟ چرا فکر میکنید انسانها نباید در ایام عزا به گردشگری بپردازند ؟ کجای این کار مورد تقبیح بززرگان و صاحبنظران اسلامی میباشد ؟ مگر ماتم فقط باید در کنار بارگاه ائمه باشد ؟ آیا باور ندارید که زائرینی که در این ایام به مشهد میآیند اوقات زیادی را هم صرف گردش در مشهد میکنند ؟ اگر شما قسمتتان شود و در ایام سوگواری محرم به کربلا مشرف شوید آیا اوقاتی را در کربلا به سیر و سیاحت و خرید نمیپردازید ؟ یعنی تا این حد افراط و زمانهائی تفریط ؟ به خدا این یکی دیگه نوبر تر از همه است.لطفا"تفکرتان را اصلاح کنید.
    • شهاب US ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      20 3
      من هم مثل سایرین براتون متاسفم. خداوند ذهن و قلب شما را از این افکار پاک گرداند.
    • وحید IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      6 0
      یکی از دوستان نزدیک من 3 سال پیش در همین ایام در راه مشهد دچار حادثه شد و درگذشت.به دلیل بی احتیاطی راننده ، حالا نظرت در این رابطه فکر کنم مسخره تر از نظر قبلیت باشه حتما قسمتش بوده بمیره تا امام رضا در این ایام عزیز شفاعتش را بکنه نه دوست من اگر کمی دقت بود ایشون همچنان در این دنیا بود.
    • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
      4 2
      شهادت پیامبر؟؟؟؟ عزیزم پیامبر شهید نشدند ، وفات یافتند. در ضمن عجب معروف شدی با این نظراتت!!!
    • میرمحمد @ IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
      0 0
      بابا من اشتباه کردم از همه تون معذرت میخوام عزیزان بس کنید به غلط کردن افتادم
  • بدون نام US ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    123 7
    آقای میر محمد جنابعالی مدعی این قربانیان هم هستید؟ مگر گناه کرده اند مرد حسابی این چگونه حس انسانی است؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    69 5
    عقاید هرکی به خودش مربوطه ...حتما پیامبر ما ناراحت شده اونا هم غرق شدند..این خرافات رو رواج ندهید و توهین نکنید.....خدا عقل داده ...در هوای طوفانی نباید به دریا زد ...هر کار وشغلی برنامی ریزی واینده بینی لازم دارد.. اموزش افراد محلی ...نظارت جدی و بی ملاحظه ...جلوگیری شدید ....اینا نبوده...حالا کی بود کی بود من نبودم...همه هم دلسوز شدند...نبود افراد متخصص در محل خدمت ....و خیلی چیزای دیگه...
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    116 6
    بابا چی داری می گی این همه آدم مردن تو داری می گی ایام شهادت اصلا خود تو چی کار داشتی میکردی برو بابا تو اروپا کشتی به اون بزرگی غرق شده چند تا کشته داده خجالت نمی کشی این حرفا رو می زنی چقدر تحمل کنیم از این تعصب های الکی
  • رضا IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    107 5
    با این وضعیت گردشگری ایران( تصادفات جاده ای، هوایی و دریایی)، بهتر هست که مردم بیخیال گردش در درون ایران بشوند و برای حفظ جونشون به کشورهای خارجی مثل مالزی، ترکیه ، ارمنستان و ... سفر کنند.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      7 4
      کاملا با نظر شما موافقم ولی فقط گردش نیس که مردم باس بیخیالش بشن . خیلی چیزا دیگم هس :sad
    • سها IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      13 2
      البته که مردم اگه پولشون به مسافرت داخلی هم برسه جای شکرش باقیه چه برسه به مسافرت خارجی
    • بدون نام MY ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      10 2
      تایلند رو از قلم انداختی
  • مسعود IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    16 1
    به جای هزینه های گزاف نظامی خواهشا یه کم به این ناوگان مسافری بدبخت بندرعباس که همیشه تلفات دارد برسید. خبر اگر واقعا رسانه خبری هستی نه مامور دولت پخش کن شاید به داد ما برسن من ساکن بندرعباس هستم
  • ميرمحمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    4 27
    قابل توجه بزرگواراني كه به عرايض بنده تاختن: من جسارتي به اون مرحومين نكردم و براشون آرزوي رحمت و غفران الهي كردم، عرض بنده اين بود كه در اين هياهوي مقصر شناختن مسئولين و ناخدا و خدمه و ...، خوبه يه لحظه فكر كنيم وظيفه ما به عنوان شيعه اميرالمومنين (عليه السلام) در ايام عزاي صاحب الزمان (عجل الله فرجه) چي هست؟ مخصوصا اگه همسايه و همشهري حضرت ولي نعمت ايران، ثامن الحجج (عليهم السلام)باشيم... من مطمئنم روح اون درگذشتگان (رضوان خدا بر ايشان) فارغ از اين پيشداوري ها، حقيقت ماجرا رو دريافتن .... باز هم از دوستاني كه منظور من رو بد برداشت كردن، تقاضا ميكنم بيشتر تأمل كنن ... ضمنا بد نيست يادآوري اين نكته كه كساني كه بر اثر غرق شدن از دنيا برن، طبق بعضي از روايات اجر شهيد رو دارن ... روحشون شاد ...
    • ترنج IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      16 3
      برادر تو تكليفت با خودت مشخص نيست!!! من كه براي افكارت متاسفم بقيه رو نميدونم
    • بدون نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      15 3
      بنده خدا توانگارحالت خوش نیست این چه حرفهاییه میزنی؟سانحه دریایی چه ربطی به این مسایل داره که تومطرح میکنی یه کم مسایل رو واقعی تردر نظر بگیر
    • بدون نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      15 3
      ای میرمحمد تو آدم بدی نیستی شاید دستت برسد کمکی هم میکنی اما کمی سرت را از این پیله عقاید افراطی بیرون بیاور و دنیا را ببین .ببین 700 زائر امام رضاهم که پیاده عازم مشهد بودند همین دیروز دچار مسمومیت غذایی شدند و آن طرف دنیا 4000مسافر کافر کشتیشان غرق میشود و فقط 30 نفر کشته شدند.پس نبودن بهداشت زائروغیر زائر نمی شناسد .ای برادر وظیفه شیعه و مسلمان این نیست که مرتب عز اداری کند و چو ن در مشهد ساکن است از آنجا تکان نخورد بلکه آنست که انسانی دیگر ولو کافر را به بهانه اینکه حقوق نگرفته در دریا رها نکند و کمکشان کند اگر وظیفه اش کنترل استاندارد های شناور هاست آن را جدی بگیرد و مجوز برای شناوری که عقربه بنزینش خراب است صادر نکند .
    • بدون نام MY ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      6 3
      برادر محترم همیشه صفحه حوادث پر است از همین اخبار. گاهی یک گروه زوار با اتوبوس به پایین دره می افته و یا ... بنابراین ربط این مسائل به هم هیچ نتیجه ای جز دین گریزی نداره.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      4 3
      تا زمانی که خرافات ذهن شما و خیلی های دیگه را فرا گرفته نباید توقع هیچ چیزی را داشت.
    • آرمين IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
      2 1
      اي واي بر تو !! اونايي كه مردنو ميشناختي تو!!! من يه عمر باهاشون زندگي كردم!! اون آدمي كه واسه گريه يه بچه يتيم يك ماه مريض مي شدو تو ميشناختي!! اصلا برو به !! چي بگم آخه كه دردمو چند برابر كردي!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    9 2
    سلام خوب است مسئولین ما وقتی که قایق ها و اتوبوس های دریایی غیر مجاز بغل اسکله در شرایط بد آب و هوایی مسافر جابجا می کنند فکر اینجاها را هم بکنند. دریغ از یک برخورد قاطع. دریغ از یک تذکر
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    6 2
    باعرض تسلیت به بازماندگان........بهتره نه اصلا واجبه گروههای امداد مرتب مانور انجام بدن برا افزایش آمادگی ...خیلی ناراحت شدم خیلی ی ی از این اتفاق ...بعدش هم پیامبر همه رو بخشید حتی قاتل حضرت حمزه..اون پیامبر رحمته..
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    5 2
    از این ابراز عقیده نباید تعجب کنیم/بنظر من هم این طرز تفکر کاملا اشتباه است/این خدمت به دین ومذهب نیست/این تفکرات برعکس به اعتقادات وایمان افراد ضربه میزنه//// ولی عرضی دارم به مسئولین ذیربط////واقعا به خود بیاییم//چرا باید این اتفاق منجر به فاجعه بشه؟چرا مانباید بتونیم ازعهده نجات این چند نفر بر بیاییم؟چرا نباید امکانات کافی و لازم داشته باشیم///وهزاران هزار چرای دیگر
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    8 1
    بايد به آموزش كادر نجات غريق و اورژانس دريايي پرداخت عقيده هركسي براي خودش مهم است و دين يك مسئله فردي است نبايد با تعصب كور به آن پرداخت.
  • محد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    9 1
    چه کسی مقصر است وایا بعد ا این حادثه دیگر تکرا نخواهد شد. ا.به قایق فرسوده اجازه کار میدهند. در هوای توفانی اجازه حرکت میدهند. قایق علاوه بر فرسوده بودن حتی لاستیک نجات هم به اندازه کافی ندارد . در وسط دریا از کار میافتد شناور امدادی می اید بدون سوار کردن مسافرین بر می گردد.اقای میر محمد هم میگوید مقصر خودشان بوده اند که ذر ایام شهادت به جزیره رفته اند اقای میر محمد انها که همانروز در شهر تفریحی انتالیای ترکیه بودنند هنوز زنده اند
  • 1 IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    6 2
    به نظر ميرسد لازم بوده افراد ناجي سريعا خودشان را به داخل اتوبوس دريايي رسانده و اقدام به نجات مسافران نگون بخت ميكردند نه اينكه ار آنها بخواهند خودتان را داخل آب بياندازيد و طناب را بگيريد!!...گروه امداد و نجات كه وظيفه خود را بلد نبوده و مقصر است ...!!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    6 1
    یکی از مسافر ها گفته:ولمون کردن رفتن که!!!!کاش اون یکه هم میمرد تا راحت دروغتون را میگفتین!!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    4 1
    چرا ناخدا بدون سوخت کافی اقدام به حرکت کرده
    • بدون نام MY ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      5 1
      کارت سوختش را گم کرده بوده
  • محمدرضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    4 2
    اگه درسی بشه برای مسئولین باز جای شکرش باقیه وآن مرحومین جانشان بهایی داشته است
  • شهروند IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    4 1
    واقعا انعکاس خبر به این دردناکی و مهمی و قصوری که در آن مشهود است در صدا و سیما چقدر بوده؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    4 1
    ضمن ابراز تاسف. همواره خداوند متعال یار و نگهدار ما بوده و است. بزرگان به فکر جریان و افراد انحرافی و دغدغه رئیس و وزیر شدن و... اند. اقتصاد-توسعه-نرخ سکه-دلار-کشاورزی-انرژی-یارانه.... را خداوند کنترل و می رساند. شانس آوردیم ظرفیت آن 4000 نفر نبود. وگرنه فاجعه تاریخی رخ میداد و ثبت گینس میشد. و شاد میشدند از اینکه رکورد دیگری در جهان بدست آورده اند.
  • آرمين IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    2 0
    اي واي بر تو پور محمد!! اونايي كه عجله داشتن برگردن مشهد به خاطر رسيدن به همين ايام بود!! من ميشناختمشون كه چه آدمهاي با صفا و دست به خيري بودن اي واي بر تو كه با اين حرفاي بي ربطت در پايمال شدن خون اونها شريكي!!!
  • سید رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    تا نباشد میل حق برگی نیفتد از درخت تقدیر و قسمتشان اینگونه رقم خورد . خداوند تبارک و تعالی روحشان را قرین الطاف بی شائبه درگاه حی سبحان بگرداند . مرگ و سرنوشت آدمی به هر طریق میل باری تعالی باشد رقم خواهد خورد . چه آنکه زنده یاد در منزل و جای امن بودند چه آنکه میان دریا یا هر مکان دیگر می بودند . عزیزان هر کسی که به دیار باقی می رود بجای حرف زدن پشت سرش بگویید خدایش بیامرزد حساب و کتاب با کرام الکاتبینه. کریم اگر قدر بر انتقام پیدا کند عفو می کند. سرانجام باید که در خاک رفت خوشا آنکه پاک آمد و پاک رفت