۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۴

مجید ابهری

با توجه به سابقه تاریخی خانواده به عنوان قدیمی‌ترین واحد اجتماعی و اولین مدرسه آموزش رفتارهای فردی و اجتماعی، پذیرفتن این واقعیت که زن و خانواده دو رکن اصلی جامعه بوده و نقش اساسی آنها در رشد و تعالی انسان غیر قابل انکار است منطقی‌ترین رفتار علمی است.

نگاه مکاتب آسمانی به ویژه دین مبین اسلام به جایگاه ارزشمند زن و همسویی او با ارزشمندترین آموزه‌های انسانی و همینطور دستورات رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار مبنی بر حفظ کرامت انسانی و توجه ویژه به زن به عنوان پرورش دهنده اصلی انسان جای تامل بسیار دارد.

خانواده که با محوریت مادر و همسر مختصات تربیتی، اجتماعی و فرهنگی، انسانی و اقتصادی را به فرزندان انتقال می‌دهد به عنوان اصلی‌ترین بستر خلاقیت باید پذیرفته شود. عدم توجه به جایگاه واقعی خانواده در هر جامعه باعث فاصله گرفتن از ارزش‌های اخلاقی و تزلزل در ارکان رفتاری خواهد شد.

دنیای غرب تا وقتی که خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه مورد توجه قرار می‌گرفت رشد و ترقی علمی خود را انجام داده و نابسامانی‌های اجتماعی و انسانی امروز در جوامع غربی ناشی از فقدان نگاه اساسی به خانواده است.

رهنمودهای مقام معظم رهبری در نشست اندیشمندان ایرانی در مورد زن و خانواده اصول اصلی و منشور اخلاقی مبانی توجه به خانواده است. یک انسان تربیت اولیه و اصلی خود را از خانواده می‌گیرد و خانواده‌های متلاشی حاصلی جز فرزندان بزهکار یا حداقل زیان‌دیده ندارد بنابراین توجه به زن به عنوان محور اصلی خانواده و همینطور عنایت بانوان به جایگاه ارزشمند خود از یک طرف و در نظر گرفتن مبانی تحکیم و صیانت خانواده از طرف دیگر تنها راه علاج کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری است.

مادران و همسران به عنوان دو بال تعالی انسان‌ها نه تنها مورد توجه و احترام هستند بلکه خود نیز باید با قائل شدن ارزش به جایگاه آسمانی خود به رشد و بالندگی فرزندان و همسران همت گمارند. بدون توجه به جایگاه واقعی خانواده در جامعه امروز نمی‌توانیم به اهداف فرهنگی، اجتماعی و انسانی خود نائل گردیم چراکه تزلزل رفتاری ناشی از تضعیف مبانی خانواده یا تزلزل در آن در رفتار و شخصیت موجودات وابسته به خانواده کاملا قابل مشاهده بوده و لازم است اصحاب دانش و ارباب رسانه‌ها با توجه به باورهای دینی و اخلاقی و ارزش‌های اجتماعی اجازه ندهند امواج اینترنتی یا ماهواره‌ای ناتوی فرهنگی هجمه به خانواده را پررنگ‌تر کرده یا باعث ایجاد تزلزل در آن گردند.

هدف اصلی جنگ نرم فرهنگی در جامعه امروز ما متلاشی کردن خانواده‌ها و تنزل ارزش و جایگاه واقعی آن است بنابراین لازم است نهادهای فرهنگی و دولتمردان با بذل توجه به موضوع پراهمیت خانواده از تلاشگران دلسوز در این زمینه حمایت نموده و از محصولاتی که در زمینه‌های فرهنگی موضوع زن و عفاف و پاکدامنی و مبانی صیانت و تحکیم خانواده را دستمایه کار خود قرار داده‌اند با ابزار مادی و معنوی پشتیبانی کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =