«عزل حیدر مصلحی و منوچهر متکی» موضوع فراخوان رئیس‌جمهور به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

به گزارش خبرآنلاین، علت عزل​های یاد شده از جمله محورهای سوالات نمایندگان از محمود احمدی نژاد بود که بررسی آن به کمیسیون امنیت ملی سپرده شده است. موضوعی که در دستور کار این هفته کمیسیون مذکور است و برای بررسی آن از شخص رئیس​جمهور دعوت به عمل آورده است. البته بر اساس آیین​نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور می​تواند نماینده​ای را برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان معرفی کردهو شخصا در جلسات کمیسیون​ها حضور نیابد.
کمیسیون امنیت​ملی جلسه عصر سه شنبه خود را برای بررسی این موضوع اختصاص داده است. روزی که احتمالا در میانه سفر احمدی​نژاد به آمریکای لاتین است و حضور وی در این کمیسیون را ناممکن می​کند. اما چنانچه رئیس جمهور شخصا مایل به تشریح دلایل علت برکناری وزرای اطلاعات و امورخارجه​اش باشد، می​تواند درخواست تغییر زمان این جلسه را مطرح کند.
احمدی نژاد چه خودش به مجلس بیاید، چه نماینده​اش را بفرستد و چه نفرستد، کمیسیون امنیت​ملی این موضوع را بررسی کرده و گزارشش را به هیات رئیسه می دهد. این خبری بود که حسین ابراهیمی نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی به فارس داد و گفت: اگر رئیس‌جمهور یا نمایندگان وی در جلسات بررسی‌ها حضور پیدا کردند، نتایج بررسی‌ها را با توجه به توضیحات ارائه شده رئیس‌جمهور یا نمایدگان وی به هیئت‌رئیسه ارائه خواهیم کرد، در غیر اینصورت گزارش مذکور را کمیسیون مستقلاً به هیئت رئیسه تقدیم می‌کند.
در همین حال علی مطهری که مبدع طرح سوال از رئیس​جمهور است، با بیان اینکه در این سوال به دنبال علت مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و همچنین نحوه عزل متکی وزیر سابق خارجه هستند، به مهر گفت: به نظر می رسد به دلیل اهمیت این دو موضوع، هیئت رئیسه کمیسیون تصمیم گرفته تا شخص رئیس جمهور پاسخگو باشد.
گفتنی است طرح سئوال از رئیس جمهور با امضای 79 نماینده در دست بررسی کمیسیون​های مختلف از جمله امنیت​ملی، عمران، برنامه و بودجه و اصل نود مجلس است. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود. به گفته حسین سبحانی نیا عضو هسات رئیسه مجلس، شش کمیسیون از رئیس جمهور برای پاسخگویی به این سوالات دعوت کرده اند.
در صورتی که امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور از پاسخ وی یا نمایندگانش در کمیسیون های تخصصی قانع نشوند، طرح سئوال از رئیس جمهور به صحن مجلس ارجاع می شود و رئیس جمهور باید ظرف یک ماه در صحن مجلس حاضر و پاسخگوی نمایندگان باشد.
 /2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =