جام جم نوشت:

طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مهر 88 در 84 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما پس از آن شورای نگهبان در 2 نوبت در آبان و اسفند 88 موضوع را بررسی و ایراداتی به آن وارد کرد؛ ایراداتی که از سوی شورای نگهبان بر این قوانین وارد بود در 3 دسته ورود به اختیارات فرمانده کل قوا، بار مالی و ایراد شکلی آنها تعریف می‌شد. بر این اساس22 آبان امسال برای سومین بار مجلس درصدد اصلاح ایرادات مورد نظر شورای نگهبان برآمد تا این مصوبه بتواند پس از تایید شورای نگهبان به شکل قانون درآمده و به مرحله اجرا برسد. چندی پیش جزئیات تغییرات این قانون نیز اعلام شد که اغلب از سوی مشمولان و خانواده‌های آنها مورد پیگیری و سوال قرار می‌گرفت. بر همین اساس سردار موسی کمالی، معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص جزئیات قانون جدید خدمت وظیفه عمومی و نکات حائز اهمیت آن توضیح داده است.
 

با توجه به این مساله‌ آیا در تغییرات جدید قانون نظام وظیفه واقعا سخت‌گیری‌های جدیدی اعمال شده و لازم است که خانواده‌ها نگران باشند؟

در قانون جدید برای کسانی که دوره سربازی را در زمان مورد نظر انجام می‌دهند، سخت‌گیری‌ای صورت نگرفته است، اما برای کسانی که به قوانین احترام نمی‌گذارند، سخت‌گیری‌هایی اعمال شده که به نظر عادلانه هم می‌رسد.


و این سخت‌گیری‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟

در بحث مشمولان غایب در حال حاضر، قوانین کمی ناعادلانه است. به این ترتیب که اگر فردی یک روز یا 10سال غیبت داشته باشد، ‌مجازاتش یکی است، اما در قانون جدید این مساله متفاوت است و اگر کسی تا 3 ماه غیبت کند، تا 3 ماه اضافه خدمت دارد، اگر از 3 ماه تا یک سال غیبت کند، 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت و از یک‌سال بالاتر، دیگر سرباز فراری محسوب می‌شود و علاوه بر مجازات غیبت به دادگاه معرفی و دادگاه مجازاتی علاوه بر مجازات موردنظر را تعیین خواهد کرد.


موارد دیگری از این دست سخت‌گیری‌ها نیز وجود دارد؟

بله، در ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی آمده بود به سرباز غایب، گواهینامه پایان دوره تحصیلی داده نمی‌شود یا سرباز غایب حق ادامه تحصیل و استخدام ندارد یا نمی‌تواند گواهینامه رانندگی بگیرد و موارد این چنینی در نظر گرفته بودیم، حالا در قانون جدید مورد دیگری هم اضافه شده است که براساس آن بانک‌ها حق ندارند به سربازان غایب وام بدهند یعنی با اجرای قانون جدید برای ارائه وام از سوی بانک‌ها یکی از مدارک لازم وضعیت سربازی گیرنده وام است. علاوه بر این دسته‌ای از افراد هستند که غایب محسوب نمی‌شوند، اما درصدد هستند که قانون را دور بزنند. برای این افراد هم مجازات جدید در نظر گرفته شده است.

لطفا با مثال توضیح دهید.

در واقع این دست از افراد می‌خواهند به قانون حیله بزنند. مثلا در حال حاضر فردی که وارد مدرسه می‌شود معمولا دوران اولیه تحصیلی را طی 12 سال می‌گذراند و به 18 سالگی و سن سربازی می‌رسد، اما برخی افراد سعی می‌‌کنند دوران تحصیلی را طول بدهند تا مثلا پدرشان به 60 سالگی برسد و به هر حال بتوانند از یکی از موارد معافیت استفاده کنند، اما قانون جدید می‌گوید همه باید تا 20 سالگی دوران تحصیلی را تمام کرده و با ورود به 21 سالگی نسبت به وضعیت خدمت وظیفه اقدام کنند، درخصوص تحصیلات تکمیلی هم دوره کاردانی، باید تا دو و نیم سال به پایان برسد. مگر در شرایط خاص که در قانون به آن اشاره شده و قابل اغماض است و تا دو ترم به فرد مورد نظر فرصت ادامه تحصیل داده می‌شود. در کارشناسی و کارشناسی ارشد هم به ترتیب 5 و 6 سال به فرد فرصت تحصیل داده می شود و در غیر این صورت فرد مشمول، غایب محسوب می‌شود. برای دوره دکتری و تخصص هم این مدت به ترتیب 6 و 5 سال در نظر گرفته شده است. البته همه مواردی که گفته شد در واقع بیشتر محدودیت و احترام به قانون محسوب می‌شود و نمی‌توان اسمش را سختگیری گذاشت.


یکی از مواردی که در قانون جدید نظام وظیفه اعمال شده، حذف معافیت تک‌پسری دارای پدر بالای 60 سال است. این مورد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، نظر شما چیست؟

ببینید یکی از اهداف ما در اصلاح قانون نظام وظیفه درنظر گرفتن عدالت بود تا قوانین عادلانه، منطقی و عقلایی اجرا شود. در این معافیت نیز مسائلی وجود داشت مثلا پدری که سنش 59 سال و 11 ماه و 25 روز بود و تک‌فرزند ذکورش در سن سربازی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست از این معافیت بهره ببرد. از طرفی شرایط استفاده از این معافیت برای مشمولی که دارای پدر متمولی که صاحب چند کارخانه بود و در سلامت کامل به سر می‌برد با مشمولی که پدری مریض و ناتوان داشت، یکسان محاسبه می‌شد و هر دو معاف می‌شدند، اما در قانون جدید تصمیم گرفته شد تا به شکلی عادلانه هر پدری که نیازمند مراقبت باشد و توانایی لازم برای اداره امور خود را ندارد، یگانه فرزند ذکورش بتواند از سربازی معاف شود. بر این اساس هر پدری در هر سنی با توجه به شرایط جسمی و روحی اگر توانایی انجام امور زندگی‌اش را ندارد و دچار بیماری و مشکلی است، می‌تواند از این قانون استفاده کند و به این ترتیب این قانون، عادلانه‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسد. پس خانواده‌ها نگران این موضوع نباشند و بدانند که در صورت تایید کمیسیون پزشکی اگر مشخص شود پدری نیازمند کمک است، براساس قانون، یگانه فرزند ذکور بالای 18 سال‌‌شان از سربازی معاف می‌شود.


یکی دیگر از موارد قابل توجه قانون جدید بحث معافیت دو و سه‌ برادری است که ظاهرا معافیت دو برادری نه در قانون فعلی و نه در قانون جدید اعمال نشده و نخواهد شد، اما درخصوص قانون معافیت سه برادری تغییراتی صورت گرفته است، توضیح می‌دهید؟

سالانه با توجه به موالید ذکوری که آماده سربازی هستند و نیاز کشور به سرباز، درخصوص به‌کارگیری مشمولان، تصمیماتی گرفته و مشخص می‌شود چقدر نیروی سرباز مازاد وجود دارد یا چقدر با کمبود مواجه هستیم.


در چند سال اخیر، خصوصا در متولدین دهه 60 و بالا، تعداد سربازان به نسبت نیاز کشور بیشتر بود، بر این اساس دو نگاه به این مساله وجود داشت، نگاهی که در برخی از نمایندگان مجلس بود و گرایش به فروش سربازی داشتند که نگاه غیرعقلایی و مادی‌گرایانه بود و ستاد کل نیروهای مسلح نیز با این نگاه موافق نبوده و نیست، اما در نگاه ستاد در واقع تصمیم بر این بود که به کسانی که نیاز به توجه خاص دارند و از سوی خود یا خانواده‌شان خدمتی از پیش ارائه شده باشد، مورد معافیت قرار گیرند. بر این اساس برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، خانواده شهدا، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و نخبگان تسهیلاتی برای معافیت فراهم شد و تصمیمی در همین راستا گرفته شد در خانواده‌هایی که 3 فرزندشان خدمت سربازی را انجام داده‌اند، یکی از فرزندان از خدمت سربازی معاف شود. در زمانی که بررسی طرح اصلاح قانون نظام وظیفه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث بود، نمایندگان مجلس پیشنهاد دادند که قانون دو برادری هم مورد بررسی قرار گیرد که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مورد تایید قرار نگرفت، چراکه پیش‌بینی می‌شد در صورت اجرای قانون دو برادری با مشکلاتی درخصوص کمبود سرباز مواجه شده و مثلا مجبور به افزایش مدت سربازی شویم. در نهایت شورای نگهبان نیز نظر ستاد کل نیروهای مسلح را پذیرفت و مجلس اعلام کرد تصمیم‌گیری در مورد معافیت دو برادری به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شود و ستاد کل نیز موضوع را بررسی و اعلام کرد که فعلا معافیت دو برادری قابل اجرا نیست و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا10 سال آینده نیز قابل اجرا نخواهد بود.


درخصوص اجرای قانون سه برادری چطور؟

براساس قانون فعلی، مهلت اجرای قانون سه برادری تا پایان سال 90 است که معمولا در ماه‌های دی و بهمن بررسی‌هایی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود و در نهایت اسفند مشخص می‌شود که اجـرای قانون سه برادری تداوم خواهد داشت یا خیر.


پیش‌بینی شما در این خصوص چیست؟

پیش‌بینی بنده این است که این قانون همچنان اجرا خواهد شد.


هرچند این سوال برای شما تکراری به نظر می‌رسد، اما هنوز بسیاری درخصوص بحث فروش سربازی سوال می‌کنند و حتی امیدوارند که دوباره بحث فروش سربازی از سر‌گرفته شود. نظر شما چیست؟

درخصوص فروش سربازی یک تفکر ارزشی وجود دارد که معتقد است تفاوتی بین افراد پولدار و غیرپولدار نیست و قوانین تدوین شده درخصوص نظام وظیفه نیز باید قوانین ارزشی باشد و فرقی بین طبقات مختلف جامعه قائل نشود. زمانی که فروش سربازی اجرا می‌شد، برخی از افراد جامعه مجبور شدند برای تهیه پول، وسیله نقلیه یا منزل خود را بفروشند و مشکلات زیادی به همراه داشت. بنابراین پرونده فروش سربازی کلا بسته شد و این بحث کاملا منتفی است و هیچ‌کس منتظر فروش سربازی نباشد.


شرایط خرید سربازی برای مشمولان خارج از کشور چطور است؟

افراد ساکن در خارج از کشور زمانی در شمول مقررات خرید خدمت قرار می‌گیرند که قبل از تاریخ 29 اسفند سال 82 از کشور خارج شده باشند و نیز حداقل 2 سال در خارج از کشور اقامت و سکونت داشته باشند.

ناگفته نماند که حضور غیرمستمر کمتر از 9 ماه در خارج از کشور جزو اقامت و سکونت در خارج از کشور محسوب نمی‌شود و سکونت 2 ساله فرد در خارج از کشور باید پس از 13 سالگی او باشد. زمان اجرای این معافیت تا پایان سال 1390 بوده و مبلغی که برای صدور این معافیت در نظر گرفته شده 100 میلیون ریال است.


قانون جدید نظام وظیفه کی اجرایی خواهد شد؟
قوانین عادی، معمولا تا 15روز بعد از وصول ابلاغ رئیس‌جمهور اجرایی می‌شوند، اما درخصوص قوانین نیروهای مسلح از آنجا که منوط به اذن فرمانده کل قواست، باید منتظر دستور معظم له باشیم. براین اساس پیش‌بینی می‌شود تا اواخر دی ماه بخش‌هایی از این قانون که صراحت دارد و نیاز به آیین‌نامه اجرایی ندارد، به مرحله اجرا برسد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    25 5
    باشه 2برادری و تصویب نکنید بزارید ببینم 10سال بعد کشور نیاز به سرباز نداره الان تو هر خانوداه ای حداقل 2تا پسر هست 10سال بعد که یکی هم به زور پیدا میشه .
  • قاسمي IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    20 3
    آيا در معافيت سه برادري و دو برادري عدالت رعايت شده . نميشد در مورد دو برادري و .. مثلا مقداري از خدمت را كسر كرد؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    37 2
    چقد سخت میگیری شما.اگه اینطوری باشه ما نمیرویم به خدمت؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    13 1
    با سلام "در کارشناسی و کارشناسی ارشد هم به ترتیب 5 و 6 سال به فرد فرصت تحصیل داده می شود و در غیر این صورت فرد مشمول، غایب محسوب می‌شود." تا الان مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی 6 سال بوده با توجه به قانون جدید تکلیف افرادی که در حال حاضر نمیتونن 5 ساله دوره کارشناسی روتموم کنن چیه؟آیا برای پذیرفته شدگان دانشگاه قبل از اجرای این قانون تبصره ای وجود نداره که غایب به حساب نیان؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    14 1
    باسلام میخواستم بدونم منظور سردار از 5سال برای کارشناسی چیه؟منظور10ترم هستش دیگه؟یعنی اگه 10واحد بمونه واسه ترم 11 باید چیکار کرد.
    • مهرداد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
      2 1
      باید بری سربازی بعد خدمت بیای ادامه درستو بخونی
    • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
      3 0
      احتمالا با شرایط خاص و با توجه به تعداد واحد باقی مانده تا یک ترم اجازه تحصیل داده میشه تا دوره تحصیل تکمیل بشه
  • مهدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    11 1
    من به عنوان یه جوون که باید 2سال از عمرشو تو خدمت تلف کنه اصلا نمیتونم این مسئله رو هضم کنم که چرا کسی که 3برادرش خدمت کرده معاف میشه ولی من که 2برادرم رفته نمیشم!!!! اگه واقعا دیدگاه شما به برابری و عدالته پس همه چیزو در نظر داشته باشید! در مورد فروش هم من مطمئنم تا چند وقته دیگه میفروشن. جالبه که بین افراد پولدار و بی پول (مثل خودم) نباید فرق باشه ولی بین 3برادری و 2برادری باید باشه!
  • بنده خدا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    17 0
    من نمی دونم این منطق آقایان از کجا اومده.خوب دوستان اجازه بدید هر کس میخواهد پول خریید سربازی را بدهد و به جای آن پول دریافتی را به صورت حقوق به سربازان بدهید.هم استغال زایی شده و هم وقت افرادی که میتوانند در کسب و کار خود فعالیت داشته باشند پابرجا خواهد ماند
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    16 0
    اصلاً فرض كتيم قانون كفالت پدر بالاي ٦٠ ناعادلانه بود، بحث اينه كه چرا زودتر رسانه اي نشد كه الان يك شبه برنامه هاي ما بهم نخوره٠كسي به فكر ما نيست گويا٠
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    16 0
    جايي كه به نفع سربازا شده رو پررنگ كنيد من هر چي گشتم پيدا نكردم
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    3 1
    ایا سربازانی که در حال حاضر در حال خدمت هستند این افزایش خدمت که به 24 ماه افزایش یافته است شامل حال انها هم میشود ممنون میشوم پاسخ سوالم را دریافت کنم با تشکر از سایت خوبتان
  • کمال IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    14 2
    مه که سربازی برو نیستم
  • علي IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    1 0
    با سلام قانون جديد نظام وظيفه در جدول رديف 13 --- امده تك پسر خانواده هايي كه داراي 3 فرزند اناث داشته باشند از خدمت سربازي در زمان غير ضرورت معافند. ازدواج دخترها تا ثير دارد در معافيت پسر. با تشكر/.
  • غلام رسول IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    1 1
    سردار كمالي -- تك پسر خانواده هايي كه داراي سه فرزند دختر مي باشند و يكي از انها ازدواج كرده ان تك پسر معاف مي باشد با تشكر و سپاس.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    11 8
    ما در زمان فروش سربازي منزل و يا خودرو نفروختيم چون نداشتيم فقط مانديم و ديديم كه بچه پولدارهاي مرفه موقعيتهاي كم استخدامي را از جلوي ما ربودند.و ما فقط ميديديم.حالا ميبينيم كه چه جفايي شد!!اين عين بي عدالتي بود!!!!
  • محمد رضا DE ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    11 0
    سردار، دانشجوی ارشد ترم آخر، یک سال و نیم هم هست (متاسفانه) ازدواج کردم. و دو ماه دیگه هم باید برم سربازی. کرایه منزل ماهی 300 تومن و اقساطی که هست. من اگر برم سربازی چجوری زندگی کنم؟ لطف می کنید حقوق میدید به سرباز، ماهی 60-70 تومن رو من چکار کنم؟ نمیگم نرم سربازی، میرم، ولی نه دو سال، لااقل برای متاهل خدمت رو کوتاه کنید. شما همش دارید مقایسه می کنید قشر مرفه یا قشر ضعیف. واسه کسی که زندگی مستقل داره، بیشتر از یک سال هم از ازدواجش گذشته، شما راحت می تونید تشخیص بدید که طرف قصد سواستفاده نداره. هیچکس نمیتونه مشکل دانشجوی متاهل سرباز رو به گوش اقایون برسونه؟!
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    12 0
    نظرمون نظر نیست نشون نمیدین(محسوب کردن پدر جزو سه برادر یا دو برادری برای دهه 60) ما دهه شصتیا چه هیزمی تری فروختیم که با ما اینطور برخورد میشه مدرسه 3 شیفت میز 4 نفر کنکور ظرفیت کم شرکت کننده الا ماشاالله کار صفر جویای کار الا ماشاالله حالا هم که یه قانون دو برادری بود که به لطف موالید کم دهه 70 و 80 بایدچوب اونا رو بخوریم یه نظری هم قبل این دادیم که فکر کنم به دلیل دهه 60 بودن ما نمایش داده نشد
  • مهدي IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    7 3
    تورو خدا خدمت كاهش بديد حداقل ليسانس به بالا رو كاهش بديد.
  • ساسان IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    13 0
    حذف معافیت یگانه فرزند ذکور پذر بالای 59 سال تمام نگرانی های زیادی به وجود آورده در ضمن این تبصره چندین سال اجرا میشد یک شبه برچیده شد و تمام برنامه های جوان ها را ریخت به هم که اصلا عادلانه نیست.از خبر انلاین تقاضا دارم این مشکلات ما رو انعکاس بده تا شاید حذف این قانون مورد بازبینی قرار بگیرد
  • بدون نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    8 0
    باید کم کم توجه را به کیفیت جنگ و مبارزه و قدرت را به سمت استفاده از تجهیزات پیش ببرید. بنا به فرموده خانم سجادی مسئول زنان کشور جمعیت کاهش و نیاز به افزایش ان است. خیلی بد است که برای مبارزه و حفظ کیان فقط به افزایش جمعیت توجه کنید. سال 78 که سرباز در محدوده مرزی بودم18000 تومان حقوق داده میشد که کفاف هزینه سفر را نمینمود. جهان به سمت کیفیت رفته. باید سرباز تخصصی توسعه یابد و حقوق بگیرد مثل کارمند کادر ارتش و سپاه. تا اگر هر 20 سال یکبار تنشی شد بیاید دفاع کند. و بخش خصوصی را توسعه دهید مثل بلاک واتر امریکا در عراق ولی نوع انساندوسته آن را.
  • بدون نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    13 0
    افرادی که بیکار اند و در صورت دریافت مبلغ و پرداخت پول توسط افرادی که تمایل به سربازی ندارند مجدد برای بار دوم بروند سربازی و جایگزین مرفهان شوند. هم اشتغال ایجاد میکند هم درامد برای اقشار پابرهنه. و هم تعادل و عدالت به دلیل توزیع پول از مرفه به فقیر می شود. خودم حاضرم مجدد بروم سربازی البته پول از پدر فرزند سرمایه دار 20 میلیون تومان بگیرم و به عوض ان بجنگم احتمالا. اگر توسعه یابد هم سرمایه دار زندگی میکند و هم پابرهنه به نان و نوا می رسد و شدیدا استقبال میشود.
  • رضا هدایتی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    7 0
    آقای سردار کمالی شما که به دنبال حذف معافیت ها و اضافه کردن سربازی هستیدبه صرف یک قانون تاریخ گذشته قبل از انقلاب . حداقل دنبال حق وحقوق سرباز هم باشید. این منصفانه نیست که 2 سال از بهترین روزهای یک جوان گرفته شود اما نه تنها حداقل خقوق را هم دریافت نمیکنند .بلکه برای تهیه ملزومات خود از قبیل لباس وپوتین و حتی واکس هم باید از جیب هزینه کنند.
    • گروه جامعه IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
      0 10
      کاربر گرامی، نظر شما به دلیل اینکه حاوی توهین به گرداننده های سایت بود، ویرایش شد
  • بدون نام GB ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    8 0
    از معافیت سنی چه خبر
  • بابک GB ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    7 1
    آیا فکری به حال نسل سوخته دهه 50 نشده-(معافیت سنی)
  • نوید IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    6 0
    خبر رسانی نکردید و 1شبه معافیت تک پسر پدر بالای60 سال برداشتید.حداقل تا 1سال جاری قانون را تغییر ندهید.
  • سعید IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    7 0
    برای خرجی و منبع مالی افراد متاهل در خدمت خواهشآَ فکری بکنید من خودم 25 سالم هست و سال دیگه فوقم تمام میشه و باید بروم سربازی متاهل هم هستم آخه خرج زندگی را از کجا بیاورم حتما باید تا 30 سالگی زن نمیگرفتیم و الواتی می کردیم ؟>... اینجوری باید ازدواج آسان رونق بگیرد ؟
  • یک ایرانی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    9 0
    سلام جوانی رو در نظر بگیرید که شغل آزاد داره و میتونه زندگی خودش رو بچرخونه / زن و بچه هم داره / چند نفر هم هم دارن برای این فرد کار میکنن ( به عنوان کارمند ) این جوان نمیتونه به خدمت بره و باید یکسری محدودیت رو به جان بخره به نظر آقایان بهتر نیست این افراد با پرداخت مبلغی سربازی خودشون رو بخرن؟ هم این مبلغ صرف سایر سربازان میشه و هم این بده خدا مشکلش حل میشه تبعیض هم قائل نشدیم اگر جوان دیگری توان کارکردن و پول در آوردن داره همین کار رو بکنه و سربازی اش رو بخره اگر نه یا بنا به تشخیص خودش به سربازی بره در حالتی که طرف میخواد ماشین یا خونه اش رو بفروشه و خدمتش رو بخره خوب این تشخیص خودشه به آقایان مرتبط نمیشه دو دوتا چهارتا هست اینها چرا متوجه نمیشن ؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    6 1
    بچه های خودشون که یا نمیرن خدمت یا اگه برن هم بهترین جای ایران خدمت(؟) می کنن!!! خبرآنلاین میدونم اینو چاپ نمی کنی، ولی لااقل حرفمو زده باشم
    • گروه جامعه IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
      1 0
      کاربر گرامی، شبهه ای که مطرح کردید از سردار کمالی پرسیده شد، پاسخ سردار کمالی به این شبه را به زودی در مشروح گفتگو با او در خبرآنلاین بخوانید.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    8 0
    اصولا شما باید استدلال و سوابق کشور خود و دیگران را بررسی کنید اینکه نقاط ضعف و قوت کمیت و کیفیت رزم چگونه است و دید فنی داشته باشید. به کشورهای رتبه های بالای شاخص توسعه انسانی توجه و نکات خوب را از انها برداشت و تجربه انها را مجدد تکرار نکنید. با افزایش نیروی سرباز و کلاشینکف چگونه میتوان با دشمن مقابله نمود؟ باید برد تجهیزات پدافند را حداقل 50 کیلومتر کنید. نیز با نیروی هوایی دفاع کنید. اینکه با یک جیپ و آرپیچی برد 350 متر و ژ3 و کلاشینکف بدون جلیقه ضد گلوله و کلاه مقاوم و دوربین دید در شب و تفنگ دوربین دار بروم جنگ چه میتوانم بکنم؟ وقتی دشمن از 2500 متری در شب من را هدف قرار میدهد.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    12 0
    مسلما فرمانده کل قوا نیز از کارشناسان اعلام نظر میخواهد. گزینه های زیادی است و اشتغالزایی و درامد و عدالت را میتوان مطرح و بهترین گزینه برای عدالت محوری و اشتغال و دفاع هم زمان است. ایده خرید و فروش حقوق معنوی افراد در امر سربازی. مثل خرید و فروش سهم بنزین کارت سوخت که توافقی است. حالتی را تصور کنید که من حاضر باشم در قالب تعهد محضری رسمی در قبال 10-20-30 میلیون تومان با سرمایه دار به عوض فرزند ایشان دوره سربازی را طی کنم. هم من دارای سرمایه اولیه میشوم و هم فرزند ایشان که تخصص اقتصاد و سرمایه دارد به فعالیت خود ادامه میدهد و به خارج می رود و ... در واقع عدالت گستری و کاهش فاصله طبقاتی و درامد زایی است. به عوض بیکاری هم سربازی می رویم و هم درامد ایجاد میشود و زندگی را سر و سامان میدهیم.
    • گروه جامعه IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      0 4
      کاربر گرامی، این پیشنهاد شما با تعریفی که از سربازی و نظام وظیفه عمومی وجود دارد، کاملا متضاد است.
    • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      3 1
      خودم. البته نه اینکه به حساب ویژه دولتی و خزانه واریز شود. بلکه بین دو طرف پول جابجا شود. و سود را کم بضاعت ببرد.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    1 0
    سلام خواستم یه توضیحی بدم در مورد معافیت تک پسر پدر بالای شصت سال شاید عده ای از دوستا از این نگرانی کشنده دربیان،چون خودم یه مدت گرفتارش بودم و درکشون می کنم سردار تو مصاحبش گفته اگه حکم نهایی قبل از اجرای قانون جدید باشه طرف شامل معافیت می شه این یعنی اینکه همه چیز به تاریخ تشکیل کمیسیون بستگی داره،اگه کمیسون قبل از اجرای قانون جدید تشکیل بشه و حکم صادر بشه طرف شامل معافیت می شه یعنی طبق قانون قدیم، ولی اگه پرونده در حال رسیدگی باشه ولی هنوز کمیسیون تشکیل نشده باشه و در این حال قانون اجرا بشه طبق قانون جدید عمل می شه و طرف شامل معافیت نمیشه http://www.sarbazi.us/?p=1968
  • فرهاد IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    1 0
    سلام من 28 سالمه خدمت نرفتم در ضمن متاهل مي باشم اما فرزندي هم ندارم ايا معافيت براي شرايط من است ممنونم از شما
  • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    29 1
    اگر افراد به توافق برسند که به جای یکدیگر سربازی بروند چطور؟ مغایر قانون است؟ مثلا 20 میلیون شخص سرمایه دار بدهد به من تحت پوشش و به جای ان بیایم سربازی برای بار چندم؟ هم من به نان و نوا میرسم و از معتاد شدن رهایی می یابم و مشغول میشوم و به جامعه خدمت مضاعف مینمایم هم فرزند سرمایه دار زندگی میکند و موثر است برای اقتصاد جامعه و عدالت گسترانده میشود و شکاف طبقاتی کم و بیکاری کم میشود و هر دو طرف راضی اگر مطرح و تائید شد از من تشکر نمایید.
  • محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    2 0
    سلام خسته نباشید من تولد 68 ترم یکی مونده به آخر کارشناسی -پدرم برج 5 -59 سال تمام می شود پدرم 1 ماه پیش عمل قلب باز کرد دیابت فشار اضافه دارد حقوق بازنشتگی می گیرد و لی کم است 500تومن همین حالا راه می رود من تک پسرم و 3 خواهر که ازدواج کرده اندمن تنها نوه پسر .پسری هستم عمویم 63 سال داره ازدواج نکرده عمه دارم که پسر داره من چکار کنم معاف می شود ازچه طریق کمکم کنید من برنامه ریزی واسه ازدواج کردم و کارکرده ام کمکم کنید تابرم سربازی برگردم حدودا 26.5 سال یا بیشتر می شه که :cry: :cry: :cry: وقتی برگردم هیچی :cry: ندارم و پدرم هم هیچی نداره که به من بده :cry: :cry: :cry: :cry: :sad: مغزم تهی شده با این همه اطلاعات که از قبل داشتم من نمی خوام گناه کنم می خوام ازدواج کنم ......به ایمیل