به ادعای برخی پیشگویان آخرالزمان، کمتر از 1 سال به محقق شدن پیشگویی معروف مایاها و پایان جهان باقی مانده است. اگر از طرفداران این پیشگویی عجیب و غریب هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

مجید جویا: این کاملا نادرست است، من هم می‌دانم، ولی به خود زحمت خرید یک دفترچه خاطرات برای سال 2013 را ندهید (نیازی به آن نخواهید داشت). در روز 21 دسامبر سال 2012، دنیایی که ما می‌شناسیم به پایان خود خواهد رسید. همه این‌ها در یک تقویم قدیمی مایاها آمده است، البته اگر این حرف را باور کنید و بدانید که چگونه توسط خیلی از کارشناسان خودخوانده در وب‌سایت‌های نه چندان جدی تفسیر شده است. (برای آن‌که از جزئیات این وقایع بیشتر بدانید، اینجا را کلیک کنید یا مطالب بخش خبرهای مرتبط را کلیک کنید).
به گزارش نیوساینتیست، گفته می‌شود که آرماگدون (نبرد آخرالزمان) پیش رو، می‌تواند به شکل‌های متفاوتی رخ دهد: تنشی مصیبت‌بار در فعالیت‌های خورشیدی، جابجا شدن دو قطب مغناطیسی زمین، برخورد با یک سیاه‌چاله، عبور سیاره مرموزی به نام نیبیرو از نزدیکی زمین؛ و ... این فهرست همین طور ادامه می‌یابد. داستانی سرگرم‌کننده و مطلقا غیر منطقی.


مایاها تقویمی داشتند که «شمارش بلند» نامیده می‌شد و بر پایه یک بازه زمانی 1,872,000 روزه بود. (عکس فوق که همان عکس اول متن است، تقویمی سنگی را نشان می‌دهد که از چند حلقه متحرک تشکیل شده و برای نمایش این تقویم بلند به کار می‌رود). دوره فعلی این تقویم در آگوست سال 3114 پیش از میلاد آغاز شد، و قرار است در اواخر سال آینده به پایان رسیده و دوره جدید آن آغاز شود. با این وجود، هیچ دلیلی در دست نیست که بتوان ادعا کرد از دید مایاها، گذر از یک دوره به دوره بعدی یک رخداد آخرالزمانی محسوب می‌شد. حتی اگر هم چنین تصوری داشتند، آنها هیچ راهی برای پیش‌بینی آینده در اختیار نداشتند.

اما از سوی دیگر، این درست است که ما نفرین شده هستیم. سیاره ما و همه چیزهای روی آن محکوم به فنا هستند. یک میلیارد سال دیگر، خورشید به حدی درخشان‌تر و گرم‌تر می‌شود که آب اقیانوس‌ها شروع به بخار شدن می‌کند. یک میلیارد سال پس از آن، دیگر آبی بر روی زمین نمانده و همه آن تبخیر شده است، و همراه با آن تمام شکل‌های زندگی بر روی زمین محو می‌شود، به جز برای برخی انواع جان‌سخت که می‌توانند در اعماق زمین و در میان بازمانده‌های گل و لای زنده بمانند.
طول عمر محدود خورشید، نابودی سیاره سوم منظومه‌اش را تضمین می‌کند. ولی انواع زیادی از بلایای طبیعی دیگر هم وجود دارند که می‌توانند عمر درصد زیادی از ما را در آینده‌ای بسیار نزدیک‌تر به پایان برسانند؛ که صحبت ما هم در مورد همان‌ها است. در میان این حوادث، برخورد با سیارک‌ها یا دنباله‌دارها یکی از پرطرفدارترین آنها است.
در گذشته، زمین بارها هدف اشیاء بزرگ و سرگردان آسمانی بود. یک سنگ آسمانی با دست کم 10 کیلومتر پهنا، در 65 میلیون سال پیش با زمین برخورد کرد و علاوه بر نابودی آخرین بازمانده‌های دایناسورها، خیلی از انواع دیگر گیاهی و جانوری را نیز منقرض کرد. انقراضی که البته برای ما انسان‌ها حادثه خوبی محسوب می‌شد، چون فضا را برای رشد و تکامل پستانداران باز گذاشت.
در سال 1908 / 1287، یک انفجار با قدرتی در حدود هزار برابر بمب اتمی از نوعی که بر هیروشیما فرود آمد، درختان را در محدوده‌ای وسیع در نزدیکی رودخانه تونگاسکا در سیبری ریشه‌کن کرد. متهم احتمالی این مورد، بخشی از یک دنباله‌دار یا شهاب‌سنگ بزرگ بود که کیلومترها بالاتر از سطح زمین منفجر شده بود. اگر این اتفاق بر فراز یک شهر پرجمعیت رخ می‌داد، تاثیر آن فاجعه‌بار بود.
حوادث بد دیگری هم برای زمین اتفاق افتاده‌اند. اَبَرآتشفشان‌ها فوران کرده‌اند و زمین‌های وسیعی را با خاکستر و گدازه پوشانده‌اند، و پس از آن نیز زمین را به زمستان‌های عمیق آتشفشانی برده‌اند (به دلیل ابری از خاکستر که مانع از رسیدن نور خورشید به زمین می‌شد). عصرهای یخبندان آمده‌اند و رفته‌اند، و خیلی از اوقات، در خلال عصرهای یخبندان که زمین یک گلوله برفی شده بود، به نظر می‌رسید که کل زمین برای میلیون‌ها سال یخ زده باقی می‌ماند.
رخدادهایی از این دست باز هم اتفاق می‌افتند. سیارک‌ها و دنباله‌دارهای کوچک و بزرگ باز هم با زمین برخورد خواهند کرد. آتشفشان‌هایی بزرگ‌تر از ابرآتشفشان‌های قبلی فوران می‌کنند. این اجتناب‌ناپذیر است و برخی از این رخدادها کاملا توانایی این را دارند که تلفات زیادی به نوع بشر وارد کنند یا حتی یک شبه نسل ما را منقرض کنند.
مشکل در این است که معمولا در مورد سطح خطر و فوریت آن خیلی اغراق می‌شود. برخوردها با سیارک‌هایی به بزرگی آن‌چه عصر دایناسورها را به پایان رساند، معمولا در هر 100 میلیون سال یک بار اتفاق می‌افتد. ولی این بدان معنی نیست که آنها دقیقا با فاصله 100 میلیون سال از یکدیگر با ما برخورد می‌کنند. برخوردهای خیلی کوچک‌تر، مانند حادثه تانگوسکا، تقریبا هر هزار سال رخ می‌دهند؛ اگر به مناطق مسکونی برخورد کنند مشکل بزرگی خواهد بود، ولی وقتی به سطح اقیانوس‌ها و نسبت مناطق مسکونی به مناطق طبیعی فکر کنید، می‌بینید احتمال این که در میان این همه جا، سیارک به شهر ما برخورد کند، بسیار اندک است.
هنگامی که ناتوانی یا عدم تمایل به درک مفاهیم پایه‌ای وجود داشته باشد، فکر کردن و ایجاد شایعه در مورد فجایع پیش رو فراگیر می‌شود. این مسئله امسال در ارتباط با یک دنباله‌دار کوچک بی‌ضرر به نام النین رخ داد. اگر اسمش را در گوگل جستجو کنید، می‌توانید انواع و اقسام داستان‌ها را در مورد نحوه نزدیک شدن النین یا حتی برخورد آن با زمین پیدا کنید که مو را بر تن آدم سیخ می‌کند و در آنها صحبت از مرگ و نابودی همه انسان‌ها در مقیاس آخرالزمانی است. این ترس، مدت کوتاهی پس از کشف دنباله‌دار و هنگامی شروع شد که چند نظریه‌پرداز کم‌دانش و پرمدعا، اندازه دم این دنباله‌دار (نوار درخشان و خلأ مانند از ذرات تبخیر شده به دور یک هسته سخت) را با ابعاد هسته آن اشتباه گرفتند.
شایعه به سرعت در اینترنت پخش شد و علاقه معمول مجلات زرد و برنامه‌های بحث آخر شب تلویزیون هم به بال و پر گرفتن این داستان کمک کرد که النین به بزرگی یک سیاره است و هنگامی که از نزدیکی زمین عبور کند، سبب آشفتگی خواهد شد. در حقیقت، همان‌گونه که اخترشناسان می‌دانستند، النین با استانداردهای دنباله‌دارها، یک جرم نسبتا کوچک محسوب می‌شود و هیچ‌گاه هم از فاصله 35 میلیون کیلومتری زمین به آن نزدیک‌تر نخواهد شد، فاصله‌ای که 90 برابر دورتر از فاصله ماه با زمین است. در این مورد به خصوص، دنباله‌دار متلاشی شد و اکنون دیگر حتی قوی‌ترین تلسکوپ‌ها هم نمی‌توانند بازمانده‌های آن را ببینند.
دانش اندک، راه را برای داستان‌های آخرالزمانی باز می‌کند. ولی این حقیقت که ما به داستان‌های ترسناک علاقه داریم، در آن کم‌تاثیر نیست، به دلیل مشابهی هم ما از یک فیلم ترسناک یا علمی تخیلی لذت می‌بریم؛ به این دلیل که ما را قادر می‌سازد تا از ابتذال زندگی روزمره فرار کنیم. برای برخی، یک دلیل دیگر هم برای این اعتقاد وجود دارد؛ این انتظار که در زمانی که خیلی دور نیست، روز داوری فراخواهد رسید.
پدیده 2012 زنده و پرانرژی است و بدون شک تا روز 22 دسامبر سال آینده همین‌گونه خواهد ماند، هنگامی که بیدار شویم و ببینیم که زمین از محور خود جابجا نشده، قطبین مغناطیسی آن برعکس نشده‌اند یا یک سیاره ناشناخته از نزدیکی آن رد نشده است. اگر تجربیات گذشته چراغ راه آینده ما باشند، به سرعت توضیحاتی برای دلایل نجات ما پیدا خواهند شد و پیشگویان روز داوری جدید، این روز را با مورد بعدی که هنوز زمان آن نرسیده، جایگزین خواهند کرد. همانند همیشه، این هشدارهای تکراری و تجدید شده، مخاطبان مشتاق خود را خواهند داشت. و باز هم مانند همیشه، واقعیت علمی در این میان در گوشه‌ای به تماشا خواهد نشست و کسی گوش به آن نخواهد داد.
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • abbas IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    تمرکز و تبلیغاتی که بر روی روز مذکور وجود دارد در واقع توجیه وقوع جنگ در آینده ای نزدیک در منطقه ما و شاید وقوع جنگ جهانی سوم می باشد.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    35 11
    جناب جویا منابع را ذکر کنید. شما هم یک کارشناسن خودخوانده هستید.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    112 8
    هرچی خدا بخواد.
  • محمد IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    37 22
    مطلب خوب وجالبی بود . در برابر بسیاری از نوشته های اغراق آمیزوغیرواقع.تشکر
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    هر وقت خداوند اراده کند آخرالزمان میرسد نه مایا،
    • بدون نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
      29 55
      شاید خداوند به مایاها الهام کرده باشد...بد نیست کمی در فکر کردن انعطاف داشته باشیم
  • ! IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    19 8
    خوبه که اطلاعاتی هم درباره چگونگی تفکرات دوشمنان درباره آخرالازمان هم داشته باشیم و چه بهتره که بدانیم آنها دوست دارند که در آخرالازمانی که تلاش میکنند اتفاق بیفتد چه بشود!!
  • میثم IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    55 4
    اگه به خدا اعتقاد دارید خداوند خود نشانه گذاشته درضمن تقدیر وسرنوشت بشر دست خدا است نه قوم مایا ویا هرکس دیگری.... اگه قرار میشد سرنوشت دست بشر بود قرنها پیش بشر نابود شده بود
  • منصور IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    29 45
    من حرف مایا ها را قبول دارم البته باید توجه کرد که دید انسان در مورد زمین همیشه محدود به اطراف خود بوده پس جهان مایا ها همان قاره امریکا است که در سال 2012 نابود می شود . پس سال 2012 پایان قاره امریکا هست نه کره زمین . ما هم راحت می شویم دیگر بیانیه ضد حقوق بشر نمی دهند استرس بکشیم . نامردها درست زمان کنکور من به عراق حمله کردند کلی استرس کشیدیم گند زدیم به کنکور .
  • بدون نام IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    33 6
    به نظر من اخر زمان فرا رسیده به این علت که به این مطلب نه به معنای نابودی زمین و انسانها بلکه به معنای نابودی انسانیت باید نگریسته شود ارماگدون نبرد بین خوبی و بدی در آخر زمان هست ما الان شاهد هستیم که بدی چگونه بر خوبی چیره شده همه انسانه خودخواهتر و ستیزه جوتر شده اند فقط کافی هست به صفحات روزنامه نگاه کنید من فکر نکنم بدتر از این حادثه ای وجود داشته باشد حتی مرگ که به گفته انبیا آغاز راه هست نه پایان!
    • عباس IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
      31 7
      دوست عزیز این که تو میگی الان خیلی روزگار بد شده شکی نیست ولی همین حرفو 50 سال پیش هم زدن و همچنین 100 سال پیش و مطمئن باش 50 سال دیگه هم همین حرفو میزنن چون هر کسی مسلط به جزئیات روزگار خودشه من که میگم 2012 کلا ساله با حالیه چون خوشم میاد همه ی مردم به یه چیز فکر کنن!
    • چیکار داری کیم IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      2 1
      افرین
    • چیکارداری کیم IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      4 0
      مگه کشکه پایانی در کار نیست نوسترا داموس هم غلت کرده هرچی خدا بخواد
  • رامین IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    9 17
    یر طبق سوره شمس قبل از اخر الزمان، ستاره ها در هم می پیچد، کوهها مثل پشم زده می شود و ... اینها شاید اشاره ای به بلعیده شدن منظومه شمسی در یک سیاه چاله باشد. در حال حاضر سیاه چاله ها میلیونها سال نوری بازمین فاصله دارن پس بعید است سال 2012 سال اخر الزمان باشد. اما عقل سلیم حکم می کند که به گفته های این تمدن عظیم باستانی توجه شود. واقعا دلیل انتخاب سال 2012 در این سنگ نوشته ها چیست؟
    • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
      21 6
      دلیل خاصی نداره بابا فقط تقویم مایا ها توی اون سال تموم میشه تازه اینا نگفتن آخر زمان میشه از نظر مایا ها یه دوره جدیدی شروع میشه بقیش دیگه تبلیغاته
  • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    23 30
    طبق اعتقادات شيعيان امام عصر حدود 70سال حكومت دارند..پس قطعا سال آينده سال آخرالزمان نخواهد بود...
    • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
      14 18
      ...برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به کتاب الزام النّاصب و جلد سیزده بحار . و حدیث مفضل كه یكی از شاگردان امام صادق (ع) است، از حضرت سؤال می كند كه آیا برای ظهور آن امام مامول منتظر كه همه آرزو داریم بیاید و بشریت را از بلاها و گرفتاری ها نجات دهد، وقتی معین شده است تا بدانیم در چه سالی و چه ماهی ظهور می كند ، حضرت فرمود هرگز وقتی برای ظهور او معین نشده است زیرا ظهور او همان ساعت ...است كه خداوند در قرآن می فرماید: كسی به جز خدا از ساعت ...آگاهی ندارد علم به ساعت قیام آن حضرت مخصوص خداوند متعال است. امام صادق (ع) تمامی كلمات ساعت را كه در قرآن به كار رفته تطبیق به قیام امام زمان (ع) می كند.
    • مهدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      9 1
      اگه اشتباه نکنم 300سال نه 70سال!
  • پیمان IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    36 10
    فوتوشاپه...!
  • پوریا IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    8 32
    پایان نزدیکه ...
  • داداش نوستراداموس IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    6 36
    اقای نوستراداموس انسانی است که به خدا خیلی نزدیک بوده است و شک نداشته باشید که 22 دسامبر 2012 دنیا تمام و به یک دسته خوبان تقسیم میشود .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    20 3
    خبر جان ! چرا نظرات ما رو سانسور شده منتشر می کنی ؟!!!؟!؟ اگر قبول نداری خب کلش نذار دیگه برادر ....
  • فرزاده IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    16 8
    سلام. احتياط شرط عقل است بهتر است كمي تا قسمتي اين پيش بيني را جدي بگيريم و حسابهايمان را پاك كنيم و از همه حلاليت بطلبيم و فكر كنيم كه سال آخر زندگيمان است كه هم بيشتر از زندگي لذت ببريم و هم با توشه‌اي پر و پيمان به آن دنيا رخت بربنديم.
  • عسل IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    29 8
    من که اصلا به این حرف ها اعتقادی ندارم.............. فقط میگم خرافاته
    • PEYMAN IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
      2 8
      ASAL JOON ASLAN SHOMA RAJEBE IN MOZOO TAHGHIGH KARDI?FAGHAT NEMISHE BAYE HARF DAST AZ IN NAZARIYE VARDASHT...
    • بنده خدا IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
      4 24
      چون تو میترسی اینو میگی شک نکن که راسته 21 سپتامر2012دنیا نابود میشه.
  • بدون نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    6 16
    .... را باید با این مهملات و خرافات چرت مثل سالها جفنگ گفتن قبلی سر کار گذاشت! ... بی سوادهای علمی !! :-0
  • بدون نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    8 8
    ایی 21 ام که جمعست
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    27 4
    پایان دنیا نیست ولی تحولات عظیمی رخ خواهد داد کمی صبر لازم است
  • انسان IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    5 10
    من امروز از شبكه ...(23/10/90) كه در مورد اين موضوع چند وقت پش هم يه برنامه علمي كاملا منطقي تهيه كرده بودن شنيدم كه اين اتفاق مي تونه واقعيت داشته باشه.... به نظر من اين گونه موضوع ها ربطي به كارشناس بودن نداره. راستي امروز ناسا اعلام كرده كه از اعماق كره ماه صدايي دريافت مي كنه كه به تازگي 6 برابر شده.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      7 3
      ناسا بهت زنگ زد؟
    • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      2 1
      دوست گرامي اگه شما مسلمان باشي و به خدا پيامبران و امامان معتقد باشي متوجه ميشوي كه اين حرف دروغي بيش نيست ما همه منتظر امامي هستيم كه قراره بياد. به نظر شما با نابودي زمين وجود خدا پيامبران و امامان زير سوال نمي‌ره؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
      1 0
      انسان عزیز:از شبکه بانام.....!!!!!عزیزم اکه معتبر بودو پایه و اساس داشت چرا از ذکر نام خوداری کردی!!!!!!!!!!مهم نیس حتما یادت رفته!!راستی این موضوعا دقیقا نه تنها ربط به کارشناس بلکه نیازممبرمم داره چرا چون اگه نباشه اون کارشناس عزیز پس هر کی از را رسید میتونه یه تزو نظری بده دیگه چون مرجعی در کار نسیت که بر اساس اون اعتباروارزیابی بشه,درست مثه همون شبکه ی معتبرشما یا مدارک معتبرتر ناسا!توهم صداهارو شنیدی یعنی صدای چی بوده!!!:-).
  • m2 IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    17 3
    هرچی میخواد بشه ، بشه ولی تکلیف مارو زودتر روشن کن ...
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    2 3
    سلام دوستان یه سوال چرا انسان اینقد تهی از فکر کردن شما ذهن نامحدود دارین دنیایی که توش هستین بیشتر برای خودتون تفسیرش کنید .... شماها همه ذهنتونو صرف چیزایی میکنید که پوچن بذارید خوشحال یا بعضی ها رو ناراحت کنم قرار نیست دنیا تموم بشه اما قرار هم نیست اتفاقی نیفته چیزی نمونده تا این تاریخ چی...
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    10 2
    خوب چرا از پیشبینیه نسترداموس کسی چیزی نمیگه با پیشبینی که خوده ناسا کرده من نمیگم که پایانه اما یه اتفاق بد و بزرگ تو این تاریخ میوفته
  • k IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    19 2
    منم موافقم اگه اخر زمان هم نباشه یه اتفاق بد بزرگ میافته
  • tomik CH ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    2 6
    age kesi chize jalebi darbareue in mozu midune vasam emaile kone lotfan mamnun misham
  • سوگل IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    15 2
    ما انسانها از کجا بدونیم که دنیا میخواهد نابود بشه شاید خدا این کارو نکنه
  • بدون نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    30 1
    یه هفته قبلش تعطیل کنن یکم تفریح کنیم :دی
  • ایدا IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    14 4
    اولا که همه چی دست خداست اینا همه چرته میخوان مردمو بریزن به هم دوما که ما خوشحالیم امام زمان هرچه زود تر طهور کنه تا ادمای بد هرچه زود ترازدنیا برن و ما به خوبی و خوشی زندگیمون رو کنیم برای طهور هرچه زودتر اقا امام زمان عج صلوات
    • ساناز IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
      5 2
      منم باهات موافقم 100%
  • :(((( IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    25 3
    اي بابا ما كه هيچ حالي از دنيا نبرديم :((( لا اقل مردنمون هيجاني باشه
  • محسن IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    11 10
    بیاین یه دقه فکر کنیم که چرا اسم مارو گذاشتن مسلمون.اونم شیعه 12 امامی؟اگه ما واقعا مسلمونیم پس نباید به خرافات مایاها که معلوم نیست کجا بودن و چه میکردن گوش کنیم.همین الانشم علم امروزی درباره بعضی مباحث کم میاره.چه برسه به زمان مایاه که هیچی از علم و دانش نمی دونستن.پس چرا باید خرافاتشون رو باور کنیم.مسلمون نباید اعتقادشو زیر پاش بذاره و به خرافات کسایی که از دین چیزی سرشون نمیشه گوش کنه.باید به این اعتقاد داشت که یه روز قیامت میشه.ولی اینا همه دست خداست و خدا هم واسش زمان خاصی مشخص نکرده.هروقت بخواد همون موقع اخرالزمان میشه.پس همه بچسبیم به زندگیمون و به چیزای خوب فکر کنیم و اعمالمون رو اصلاح کنیم.
  • اندیا IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    4 9
    برای دوستانی که میخوان درباره 2012واتفاقاتی که قراره بیفته بدونن میتونن به سخنرانی های اقای رائفی پورگوش بدن.
  • رسول IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    10 1
    خب صبح روز جمعس توی روایات هستش که امام زمان هم صبح روز جمعه ظهور خواهد کرد و پیامبر فرموده که امام زمان می‌اید و ظهور میکند حتی اگر یک روز به آخر دنیا مانده باشد و در همان یک روز عدل و داد و آرامش را برقرار میکند پس بیایید به انتظار آقامون بشینیم و دعا کنیم که تا آن روز زنده بمونیم تا ببینیم چه میکند
  • میثم IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    15 1
    هه هه اگه این مزخرفات حقیقت داشت اوباما واسه 4 ساله بعدیش سعی نمیکرد که رای بیاره چون همه چی به قول اونا قراره نابود شه دیگه همش مزخرفه ولی به این اعتقاد دارم که امکان داره جنگ بشه چون الان سوریه درگیر شده ....
  • حسین IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    8 3
    علاوه بر مایاها 22قوم دیگه این روز رو پیش بینی کردن از جمله مصریان باستان هندوها,هوپی ها و شخص نستراداموس.این اقوام با فاصله های هزاران کیلومتری و در زمانهای که شاید قرنها فاصله باهم داشتند زندگی میکردند.حالا این نکته که همگی به یک روز مشخص اشاره کردن جالب نیست ,چطور میشه این مسله رو توجیح کرد.در ضمن ظهور امام عصر به منزله پایان جهان نیست.ایشان ظهور میکنند تا حکومت عدل را بنیان نهند واین حکومت سالها باقی میمونه تا اینکه اسرافیل به امر خدا در شیپور خودش میدمه وروح از بدن همه انسانها در یک لحظه خارج میشه وقیامت اغاز میشه که در قران توضیحات مفصلی راجع به قیامت هست از جمله تنیده شدن کوهها و... .پس وقایع قیامت رو با ظهور امام عصر اشتباه نگیرید.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    5 6
    زمین در2012 با غرب خورشید و با نگاه خیره بر فراز اسمان و نامید در سه روز متوالی با جزر کش کردن تاوان شوم بشر به پایان خواهد رسید باشد که با نابودی به هیچ بپیوندیم و از دنیای مادی غرل الود رهایی یابیم.
  • ahmad IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    9 4
    بعضی از سوره های قرآن کریم و نشانه های ظهور پاسخ خوب و عالی میتونه باشه در رابطه با این موضوع اصلا این مایاها کی میتونه باشه در مورد جهان پیشگویی کنه با اون تقویم مضخرفش،هیچی نمیدونه و اون پیشگوییهاش هم کلا دروغه چون اصلا نمیتونه پیشگویی کنه
  • صابر IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    9 3
    ایشالا که آخر زمان باشه چون همه از این دنیا راحت میشیم تا کی رنجو بدبختی حد اقل تو اون دنیا رنگ آزادی رو میبینیم و میدونیم زیر سلطه خدا هستیم نه بنده خدا.
    • محمد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      3 0
      واقعن کلامت عالی بود صابر خان فقط دعا کنیم من استاد ویولن هستم ویولنم رو چکار کنم؟ به نظر شما میتونم ویولنم رو همراهم ببرم؟
    • رضیه IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      4 1
      سلام من خواب قیامت را زیاد دیدم.و مطمعنم یه روزی امام زمان ما ظهور میکند.دیگه نمیدونم اون چه روزیه و خدا برای هر بنده چی در نظر گرفته.من به نوبه یه خود همیشه از خدا.آمرزش میخاستم.
  • احمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    5 7
    درود، مطمئن باشید آخر دنیا نیست، ولی اونطور که شنیدم زمین اون موقع از بعد سوم وارد بعد چهارم میشه، سه شبانه روز هوا کمی تاریکتر میشه و اگه ک30 از خوفش تلف نشه شاهد دنیای متفاوتتری میشه، این چیزیه که من شنیدم ... !
    • elyas IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      3 8
      اینا همش حرفای خرافیه ،چنین چیزی غیر ممکنه مطمعا باش عزیز
  • elyas IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    14 3
    چرا باید مایاها با اون تقویم مسخره اش ذهن مارو به این حرفای خرافی مشغول کنه ،ما خدارو داریم ،قرآن اصلا نباید به حرفای اونا توجه کنیم راجع به این موضوع چون بی فایده اس پس خودتونو زیاد درگیر نکنین،فقط اینو میتونم بگم که خدا عاقبت هممونو به خیر کنه ، همین.
  • شادی IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    14 8
    بنظرم 21 اخرززمان نیست ولی احتمالا اتفاقی می افته چون دانشمندان بدون فکر حرف نمیزنن
  • ali IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    23 3
    این یاوه ای بیش نیست همه چیز دست الله است.
  • یزدانپناه IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    10 4
    این ها همش دسیسه آمریکاست.شاید میخوادیه اصلحه قوی(مثل هارپ) رو امتحان کنه واون اتفاق رو به پیشبینی ها وم ایا و نستراداموس نسبت بده.
  • یاسمن IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    11 3
    چه خوب که این دنیای مسخره تموم بشه. کاش یادمون میدادن خودمون منفجرش کنیم
  • پایان IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    3 12
    به پایان سلام کنیم.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    3 4
    باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد .. اینکه میگن دنیا نابود میشود هم خنده دار است و هم غیر منطقی .. اینکه میگویند جای قطب های زمین عوض میشود برای ما که هر چند کم ولی درسش را خوانده ایم خیلی خنده دار است .. فکر میکنم اگر قرار باشد ماه دیگه جای قطبها عوض شود !! من یکی فاتحه ی فیزیک و هر چی علم را هست میخوانم !
  • رها IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    5 4
    به نظر من همه این پیش بینی ها ساخته یک سری افراد خاصه ( مثل فراماسونری ها) که خیلی نمادگرا هستن و به اکثر امور دنیا هم نظارت و تسلط دارن. این پیش بینی هم مطمئنا کار خودشونه که میخوان یه کارایی انجام بدن بعدشم ربط بدن به خودشون. ولی از اینکه آخر دنیا باشه من که موافق نیستم.
  • نسرین IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    6 2
    اگه هیچ طوری هم نشه ! یه طوری رو میشه . ها ها ها ها ها
  • هادی US ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    9 6
    سلام دروغه فقط همین
  • پرستو IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    4 1
    به نظر من که حتما یه اتفاقی میفته البته خدا هیچوقت بنده ها شو تنها نمی ذاره اما مطمئنن یه خبرایی هست به نظر من قحطی و خشکسالی خیلی سختی میاد که شاید آدما مجبور بشن واسه اینکه از گشنگی نمیرن هم دیگه رو حتی میخورن /یعنی انقد قحطی میاداا/اما تو بهبوهه ی این قحطی هستیم که انشالا امام زمان ظهور می کنه و عدالت رو تو کل دنیا برقرار می کنه و همه چی باز درست میشه اینا همه فکر منه اما می گم کاش امام زمان ظهور کنه
  • عبداله IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    9 1
    خداوند اول و اخر است .اینها مزخرفات غربیهاست
  • ثنا US ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    8 1
    سلام . من یه سایتی خوندم که این نظریه پایانی دنیا مربوط به سال 2003 بوده که وقتی همه منتظر این فاجعه بودن و اتفاقی نیفتاده موکولش کردن به سال 2012 و اگه 2012 نشد 2020 و همینطوری سر مردم رو گرم کنن. یه سایت دیگه خوند بودم اگه 21 دسامبر 2012 دنیا به پایان برسه پس نتیجه ظهور امام زمانمون چی میشه ؟ جوابش این بود که شاید اون روز روز ظهور امام زمان باشه ولی در جوابش بازم اومده بود که طبق قرآن جز خدا هیچکس از ظهور امام زمان ( عج) خبر نداره . پس اینا همش برای ترس و وحشت مردمه . باور نکنید
  • پریسا IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    7 2
    اینکه 2و3و4 دی شبه راسته؟ منکه میگم ی خبرایی هس... شاید اینطوری که میگن نباشه ولی امسال سال 2012 معروف به نظر من خیلیا نابود میشن
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    5 4
    نماز روزه های قضاتونو بگیرین که هممون رفتنی هستیم... وعده ی دیدار ما سره پل صراط
  • آیناز IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    6 2
    بد به دلتون راه ندید ایشالله هیچ اتفاقی نمیفته همش خرافه ست
  • ............... IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    5 2
    هیچ طوری نمیشه خیالتون تخت
  • هانيه IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    5 2
    مطمئن باشيد كه چيزي ميشه ولي پايان دنيا نيست. اگه كتاب سرنوشت رو خونده بشيد كه يكي از بازماندگان خود ماياها اون رو نوشته، متوجه خيلي حوادث و اتفاقات ميشيد كه اونا قبل وقوعشون پيشبيني كردن.اين كتاب سال 2010 ترجمش تموم شده ولي عين حوادثي رو كه در خاورميانه در سال 2011 رخ داده رو پيش بيني كرده و خيلي سريح و واضح گفته:درسال 2011 شاهد تحولاتي در كشورهاي عرب زبان با رسميت ها و مليت هاي سلطه گر هستيم .منتظر چيزي باشيد ولي مطمئن باشيد بد نيست چون اونا تحولاتي عظيم همراه با دنيايي پر از صلح و عشق رو پيشبيني كردن و گفتن كه پايان هر دوره اي از زمين يه اتفاق رخ ميده و 21 دسامبر پايان دوره پنجم زمينه ولي اينكه ما نابود ميشيم يا نه دست خداست چون در پايان هر دوره كه يه اتفاق افتاده درصدي از موجودات زنده
    • مهدی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      4 3
      خیلی حرفهای این قوم بدبخت بیچاره رو باور کردی!از شما بعیده شما به احتمال زیاد مسلمون هستید و باز به احتمال زیاد شیعه هستید!
    • مهدی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      8 2
      دنیا تشنه اخرالزمان هست!... خدایا تورو به پهلوی شکسته خانوم فاطمه زهرا(س)ظهور آقا رو نزدیک بفرما.الهی امین
  • هانيه IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    6 0
    نابود شدن و لي به هر حال الله ارحم الراحمين.
    • زهرا IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      7 0
      بابا انرژی مثبت!!!! ولی خوب گفتی!!!!!!!
  • صادق ناظمی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    9 1
    آقا یان و خانما اولا سلام ..دوما من بهتون قول شرف میدم که هیچ اتفاقی نیفته ..منظورم پایان دنیا نیست...احتمال به یقین بعضی سیاسیون و شیطانپرست های دنیا بخوان یه اقداماتی انجام بدن و فاجعه های درست کنن که بخوان تسلط خودشون رو در جهان بیشتر کنن...ولی ما از اونجایی که دشمننان ما نادانانی بیشتر نیستن.هیچ غلطی نخواهند کرد. .... اللهم عجل لولیک الفرج.....
    • رضا IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
      0 0
      الآن با این نظریه ای که دادید تمام مشکلات رو حل کردید . آخه نگاه کردن یک فیلم مستندی که یک عده سنی نشستن ساختن و تماما احساسات مردم رو زیر سئوال بردن ، که نمی تونه ملاکی برای نتیجه گیری باشه
  • سمیرا بوستانی IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    0 1
    مطمئنی که 2012 اخر زمان هست؟
  • شمسا IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    3 1
    فعلا که 2012 داره به پایان میرسه! انشاءا... سال های دیگر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بهار IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    2 3
    پارسال هم می گفتن دنیا تموم میشه
  • به تو چه A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    4 3
    نه نه نه من تازه عاشق شدم نه نه ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن
  • احمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    5 1
    دروغه برین دنباله کارهای خود انشاالله ظهور آقا
  • افسانه IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    4 0
    به نظرمن همه اینا واسه اینه که ذهن ادما رو منحرف کنن به سمت یک امری که سالها واسش برنامه چیده شده...تا امروز با گمراه کردن افکار عموم به هدف شوم دیگه ای که با ماجرای برجهای دوقلو تفاوت چندانی نداره بپردازن...در ضمن بنده تا امام زمــــان نیان و عدالتی که قران وعدشو داده اجرا نکنن پایان دنیارو باور نمیکنم....به امید گسترش عدالت با ظهــــــــور منجی عالم بشریت
  • علی IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    6 0
    `پیامبر های الهی هم از ساعت دقیق قیامت خبر نداشته اند. چه برسه به یه ادم فراماسونر.!!!
    • سمانه IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
      0 0
      مرسی!!!!!!!!
  • محمد IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    2 0
    سلام
  • الناز IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    2 1
    هرچی که خدابخوادهمون هم میشه فعلا خدانکنه اینطوری بشه من میخوام ازدواج کنم نباید این صحت داشته باشه نههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • وحیده مقدم IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    3 1
    سلام. توکل بر خدا داشته باشم. و توبه کنیم. انشاالله اتفاقی نمیفتد. اگر هم افتاد خدا توبه کننده هارو میامرزد! التماس دعا!
  • morteza IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    3 1
    شاید حضرت مهدی میخواد ظهور کنه 21دسامبر جمعه است روز وعده ظهور اقا امام زمان
    • سورنا A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      2 1
      اینو خوب اومدی>>>>>>>>>>>
  • سپهر US ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    2 0
    شما اگه خودتونم دقت کنید میبینید که دوره ی اخرالزمانه. اگه به اطرافتونو خیلی دقت کنید میبینید که زن ها خودشونو مثل مرد ها میکنن و مرد ها هم خودشونو مثل زن ها میکنن. دیگه مردم اعتقاداد قوی ندارند و از خدا دور شده ان. خیانت در بین مردم زیاد شده . اینها نشانه است . من که دوست دارم این اتفاق زود تر بی افته چون من تعبه کره ام و سعی میکنم کم تر تر گناه کنم.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
      1 0
      سپهر جان !اینکه شما توبه کردی عالیه ولی آخر الزمان یه سری نشونه های دیگم داره و فقط تغییر پوشش آدما و شیبه شدنشون بهم نیست,بدی وخبی و خیانت جنایت و دوستی ...از اول دنیا بوده و هست .جز خدایی که آفریننده ما آدماست هیچکس هیچ کس از آخروته دنیا خبر نداره,ما آدما قدرت نداریم روز و شب یه یه ساعت نه بابایه ساعت چیه یه دقیقه جابجا کنیم بعد میخایم بگیم ته دنیا چه موقعه است!!!!!!!!!!!!!این قضیایا جز خرافات هیچی نیست.یکم فکر کنید کار سختی نیست.
  • ناشناس IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    2 0
    دوستان اين اخبار صهيون هارا باور نکنيد.همه اينها دروغند. درست است که در اين تاريخ تقويم مايا ها تمام ميشود ولي اين به معني پايان دنيا نيست.شايد اين به معني اغازي دوباره براي جهان باشد.شايد به اين معني باشد که تقويم مايا ها از نو شروع ميشود يعني اغازي دوباره
  • جابر IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    3 5
    اگه قرار بود اتفاقي نيفته تو سال 2010 فيلم 2012 رو نميساختن حتما از يه چيزي خبر دارن كه ما نداريم!!!!
    • شهروز US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      1 0
      جابر تو اصلا خبر داری ماجرای 11 سپتامبر رو چند سال قبل خودشون برنامه ریزی کرده بودن؟این یه چیز اثبات شده است که ماجرای 11 سپتامبر از قبل برنامه ریزی شده بود. 2012 هم یه چیزی شبیه اون... بالاخره این امریکاو دوستاش یه نقشه ای دارن... الان کمتر از 12 ساعت به وعده اونا فرصت هست.اگه قرار بود طوری بشه خب یه نشونه ای میدیدیم ما!! در شمن اونایی که اینقدر نگرانن بیشتر نگران اعمال خودشون هستن نه پایان جهان...
  • بدون نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 3
    تو يكي از اين نظر ها كفتن دنيا وارد بعد جهارم ميشه من از اين بيشتر ميترسم خدايا خودت به خير بكذرون!!!!!!!!!!!
  • مهسا US ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    2 1
    من میترسم
  • سمانه IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    3 2
    هیچ اتفاقی نمی افته,آره دیگه خدا با اون عظمت سرنوشت این عالم وداده دست مایاها با تقویمش اونم چون تقویمش آخرشه پس دنیا دیگه تمومه, پس یعنی اگه فردا پس فرداکشف کردند تقویمش مایاهاادامه داره حتما اعلام میکنن:شرمنده طول عمر دنیا تمدید شد!!!!!!!!!!!!!ول کنید توروخدا,مسخرس. مهدی جان (عج): بیا که ظهورت, فقط حضورت,ممکن شدن تمام ناممکن هاست!! دعا کنیم.
  • ugd IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    1 0
    2012 که تمام شد ولی حالا 2013 شروع شد . وای چرت و پرتاشون کی تموم میشه . پول واسه اونا غم واسه ما
  • خشایار RO ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    0 0
    به نظر من میاها قومی بودن که بر علم متکی بودن البته در مسائل غیر از. پیش گویی که اشتباه درامد حالا ما شمسی شو نمی دونیم ولی به میلادی که انجوری نبود ولی اعتقاد داشته باشید
  • امین... DE ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    7 0
    الان که سال 2014 هه و اتفاقی هم نیوفتاده...بازم چرت پرتای اینا تمومی نداره...
  • شرلوک هلمز IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    تالن سال 93 نمیدنم اینو می خونین یانه ولی بد نیست یکم تحقیق کنین منظور نوستراداموس عصر نابودی زمین بوده نه سالش در مورد ستاره دنبله دار هم درست گفته که الان نزدیک مریخه در ضمن جنگ ارماگدون از1999شروع شده منعش هم ssrfهست.ولی تحقیق کنین بعد حرف بزنین من دوساله دارم تحقیق میکنم.
  • صنم A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    هر چی که خدا بخواهد اتفاق می افته
  • کیارش IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    2 0
    همش دروغ بود الان 2015 هستیم و هیج
  • امیرارسلان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    1 0
    اگه از من بپرسید میگم از اون سال به بعد واقعا دنیا به آخر رسید ۱تفرقه بین اهل سنت و شیعیان به شدت زیاد شد ۲تکفیری ها داعشی ها سلفی ها شروع به کار کردند ۳خیلی از مردم بی گناه کشته میشن ۴در الان جنگی بین خوب ها و بد ها به وجود آمده که خوب ها دارند از بین میرند تا ... گرم شدن هوا که هرسال پیداست چقدر گرم تر میشود و کمبود آب و ده ها دلیل دیگه
  • محمد RO ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    2 0
    الانم 2016 هستیم کوشش پس ؟؟
  • مهیار A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    3 0
    عه پس چرا من زنده ام نزدیک سال 2018 هستیم از اتاق فرمان اشاره میکنن اشتباه شده بود :