آیا اینکه میزان فضای سبز محدوده‌ی 700 کیلومتر مربعی تهران از حدود 70 درصد در دهه‌ی 1330 به 15 درصد در امروز کاهش یافته است، مقصرش مردم هستند یا مدیریت حاکم بر پایتخت ایران؟

این روزها، مطابق چند سال اخیر، شهروندان چند شهر به ویژه شهرهای بزرگ با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. محمد درویش، فعال محیط زیست در یادداشت خود برای وبلاگ خبرآنلاین به همین موضوع پرداخته و اشاره می‌کند: آیا وضعیت وخامت‌بار کنونی یکبار دیگر تأیید نمی‌کند که هیچ عزم جدی برای مهار آلودگی هوا در پایتخت ایران و دیگر کلان‌شهرهای کشور وجود ندارد؟ وقتی که مردم تهران سالانه 200 میلیارد دقیقه از عمرشان را مجبورند در ترافیک پایتخت به هدر دهند؛ وقتی همچنان دو خودروساز اصلی کشور در برابر ارتقای استاندارد ساخت خودرو از یورو 2 به یورو 3 مقاومت می‌کنند؛ در حالی که اینک یورو 5 استاندارد روز اروپا به شمار می‌رود؛ و وقتی که درصد بنزن موجود در بنزین مورد استفاده به 5 برابر حد مجاز می‌رسد؛ آشکار است که باید با چنین بحرانی روبرو شویم؛ بحرانی که سبب شده از ابتدای سال 90 تا امروز، فقط تهرانی‌ها از دو روز هوای پاک بهره‌مند باشند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور همچنین تاکید می‌کند: بنابراین، آیا در چنین شرایطی، شگفت‌آور است که بشنویم دست‌کم سالانه 4 هزار نفر از تهرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازند؟ و افزون بر آن، آیا شگفت‌آور است که خسارت مادی آلودگی هوا در تهران به هشت میلیارد دلار در سال برسد؟ چگونه است که اختلاس سه میلیارد دلاری می‌تواند چنان موجی در جامعه ایجاد کند که خواب بسیاری از خفتگان خفته را آشفته سازد، اما این هدررفت 8 میلیارد دلاری را کسی جدی نمی‌گیرد؟

او در ادامه اضافه می‌کند: آیا اینکه سوخت مورد استفاده در خودروها یا تکنولوژی ساخت خودروها با استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد، مقصرش مردم هستند یا دولت؟ آیا اینکه میزان فضای سبز محدوده‌ی 700 کیلومتر مربعی تهران از حدود 70 درصد در دهه‌ی 1330 به 15 درصد در امروز کاهش یافته است، مقصرش مردم هستند یا مدیریت حاکم بر پایتخت ایران؟

می‌توانید متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

23445

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    4 0
    مسوولان مقصرند که به جای برخورد با خودروهای آلوده کننده و تولیدات غیراستاندارد خودروسازها، گیر دادند به مانتو فروشی ها.
  • نسیم IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    4 0
    مردم دولت و دولتمردان مقصرند....معلوم نیست این بنزینای آشغالو از کجا میارن و به خورد ماشینای مردم می دن....مثلا خود کفا شدین دیگه؟؟ 3 شب پیش بنزین که زدم ، چند متر بیشتر نرفتم که موتور به زرت و پرت افتاد ، برگشتم سمت پمپ بنزین دیدم همه مردمی که بنزین زدن برگشتن برا اعتراض آخه این چه وضعشه..ما که داریم پول می دیم مفت که نمی خریم...چرا به فکر مردم نیستین.علاوه بر اینکه ماشینا رو داغون می کنه این بنزین ، هوا هم روز به روز آلو ده تر میشه..این رسمش نیست یه کم به خودتون بیایید دولتمردان..................