هفته گذشته تهران، میزبان مهمان‌های سردگردانی عجیبی بود تا شاید شهروندان تهرانی در کنار عجایب زندگی در تهران، از حضور سه توله شیر و کرکس و روباه نیز در خیابان‌های شهرشان بی‌نصیب نمانند.

لیلا شریف: از اواخر هفته گذشته پیدا شدن سه بچه شیر در حوالی جنگل لویزان به معمایی برای رسانه‌ها و شاید هم مسئولان محیط زیست تبدیل شد، معمایی که با وجود گذشت یک هفته و پاسخ‌های سطحی برخی مسئولان هنوز هم به جوابی مناسب ختم نشده است.
این در حالی است که داستان پیدا شدن حیوانات وحشی در تهران به بچه شیرهای سرگردان ختم نمی‌شود، پس از پیدا شدن کرکس زخمی، نوبت به گرگ‌ها و روباه‌ها رسید تا در داستان دنباله دار حضور حیوانات وحشی در خیابان‌های پایتخت، به ایفای نقش بپردازند،
اولین بچه شیر اواخر هفته گذشته در حوالی جنگل‌های لویزان پیدا شد؛ شهروندی هنگام حرکت در مسیر شرق به غرب بزرگراه همت، متوجه حضور یک توله شیر در حاشیه بزرگراه شد و در ادامه داستان با حضور آتش نشانان منطقه 3، این توله شیر به دام افتاد.
اما در کمال نا‌باوری، بعد از گذشت یک روز از این اتفاق، شهروندان تهرانی خبر پیدا شدن دو بچه شیر دیگر که یکی از آن‌ها به دلیل تصادف با یک ماشین کشته شده بود را شنیدند، حیواناتی که براساس گفته مسئولان آتش نشانی کاملا دست آموز بودند. سرانجام پس از تلاش مأموران آتش نشانی برای به دام انداختن بچه شیر‌ها، این مهمان‌های ناخوانده خیابان‌های تهران، برای نگه داری به پارک پردیسان سپرده شدند.


بچه شیرهای مشکوک

دست آموز بودن این بچه شیر‌ها و پیدا شدن آن‌ها در کمترین فاصله زمانی در یک مکان مشخص، موجب شد تا حرف و حدیث‌های بسیاری از سوی مسئولان محیط زیست و شهروندان تهرانی در این رابطه بیان شود.
گمانه زنی‌های متفاوتی در مورد قدم زدن این سه بچه شیر در خیابان‌های شهر تهران وجود دارد، برخی همچون علی اکبر اشرفی، مدیرکل محیط زیست استان تهران پیدا شدن این سه شیر در حوالی جنگل لویزان را مشکوک دانسته‌اند و خواهان بررسی دقیق این اتفاق شده‌اند.
از سوی دیگر سرهنگ «حمیدرضا خلیلدار» فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مورد قاچاق این حیوانات گفته است که «‌توله شیر‌ها از طریق مرز پاکستان و افغانستان با خودروهای عبوری منتقل شده و از طریق خودرو، قاچاق می‌شوند چرا که از طریق هواپیما نمی‌توان این حیوانات را منتقل کرد و از مرزهای رسمی نیز اجازه این کار وجود ندارد»


پارک ارم متهم می شود

اما جدا از نظر مسئولان محیط زیست، گفته‌های سید «جاوید آل داوود» رئیس انجمن حمایت از حیوانات نیز در نوع خود، جالب توجه است، آل داوود انگشت اتهام را برخلاف مسئولان محیط زیست به سمت قاچاقچیان حیوانات نشانه نرفت بلکه پرده از پشت صحنه خرید و فروش‌های باغ وحش پارک ارم طی سال‌های اخیر برداشت.
رئیس انجمن حمایت از حیوانات در گفت‌و‌گو با فارس از احتمال فروش این سه بچه شیر‌ها از سوی مسئولان باغ وحش پارک ارم خبر داد و این داستان را مربوط به فروش شیرهای باغ وحش ارم در سال‌های اخیر دانست، اظهار نظری که در کوتاه‌ترین مدت با تکذیب شدید روابط عمومی باغ وحش پارک ارم مواجه شد.
در این میان یکی از کاربران خبر آنلاین نیز در در کامنتهای خود به مراجعه فردی به باغ وحش پارک پردیسان و مطلع ساختن مسئولان این پارک نسبت به گم شدن سه بچه شیر خود، خبر داد، گفته‌ای که سومین گمانه زنی را در مورد این سه بچه شیر را در ذهن ایجاد می‌کند، به عبارت دیگر این سه بچه شیر براساس گفته مسئولان محیط زیست قاچاق هستند، با توجه به گفته رئیس انجمن حمایت از محیط زیست، از سوی پارک ارم به فردی خاص فروخته شده‌اند و طبق گمانه زنی کاربر خبرآنلاین یک شهروند تهرانی این سه بچه شیر را گم کرده است.


واقعا شیرها گم شده بودند

در کنار این اظهار نظر‌ها، گفته‌های «اسماعیل میران‌زاده» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، نیز این فرضیه را که فردی این بچه شیر‌ها را گم کرده است را تقویت کرد،

میران‌زاده دراین باره به خبرآنلاین گفت: در چند روز اخیر فردی به سازمان محیط زیست مراجعه کرده و با بیان اینکه در تصادفی بچه شیر‌هایش را گم کرده است، خواهان پس گرفتن آن‌ها شد، اما مدارک موثقی در این رابطه هنوز ارائه نشده است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.
میران زاده در مورد این موضوع که ادعا این فرد و مراجعه او به مراکز قانونی می‌توانند نشان دهنده قانونی بودن فعالیت او برای نگه داری بچه شیر‌ها باشد، گفت: فرد مدعی هنوز مدارک و مستنداتی را به مسئولان محیط زیست ارائه نکرده و تمام صبحت‌هایش براساس حدس و گمان است و اما شاید مدارکی داشته باشد که ما منتظر ارائه مدارک می‌مانیم.
این مسئول سازمان محیط زیست در توضیح احتمال صدور مجوز از سوی سازمان متبوعش برای نگه داری بچه شیر‌ها، گفت: از نظر من این احتمال وجود ندارد که سازمان محیط زیست برای فردی مجوز نگه داری بچه شیر صادر کرده باشد، با این وجود از سازمان مرکزی که متولی این امر است در خواست کرده‌ایم تا در مورد صدور مجوز‌ها به ما اطلاع رسانی کند اما هنوز خبری به دست ما نرسیده است.
او از تشکیل پرونده و ارسال آن برای بررسی و تعیین میزان مجازات به قوه قضاییه خبر داد و گفت: بدون شک این شیر‌ها غیر مجاز به کشور وارد شده‌اند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد این موضوع که «این گربه سان‌ها چه گونه به دست این فرد رسیده‌اند؟»، گفت: در حال حاضر من نمی‌توانم بر اساس حدس و گمان بگویم که این شیر‌ها چگونه به کشور قاچاق شده‌اند.
این مسئول سازمان محیط زیست با تأکید بر این موضوع که قاچاق گربه سانان و کشف آن‌ها در کشور بی‌سابقه بوده است، افزود: نداشتن مجوز حمل حیوانات وحشی، حداقل تخلفی است که در پرونده شخصی که مدعی مالکیت بچه شیر‌ها، ثبت شده است و سایر موارد اتهام در روند تکمیل پرونده تعیین خواهد شد.


جریمه قاچاق حیوانات

میران‌زاده با تأکید بر قاجاق بودن خرید و فروش گربه سان‌ها در مورد مبلغ جریمه بچه شیر گفت: از آنجایی که نسل شیر در ایران منقرض شده است، مشمول قانون گونه‌های تک زیست قوانین بین المللی محیط زیست می‌شود، بر همین اساس نمی‌توان مبلغ خاصی برای جریمه قاچاق این بچه شیر‌ها تعیین کرد و باید با تکیه بر کار کار‌شناسی برای این بچه شیر‌ها قیمت گذاری شود.

به گفته او براساس قوانین موجود تنها برای حیواناتی که از ایران قاچاق می‌شوند، مبلغی به عنوان جریمه مشخص شده است و در مواردی که حیوانی از کشوری دیگر به ایران قاچاق شود، با تکیه بر کار کار‌شناسی مبلغ به عنوان جریمه تعیین می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد قیمت بچه شیرهایی که پیدا شده‌اند، گفت: در مورد بچه شیر‌ها نمی‌توان قیمتی خاصی را بیان کرد، چون برخی از حیوانات همچون یوزپلنگ از ارزش اکولوژیکی برخوردار هستند، ارزشی که نمی‌توان برای آن قیمت خاصی تعیین کرد.


جدول جریمه قاچاق حیوانات

نام حیوان مبلغ جریمه (تومان)
یوزپلنگ 20میلیون
پلنگ یک میلیون و 600هزار
گربه پالاس 320 هزار
سنجاب و سمور 200 هزار
پرندگان شکاری کمیاب(شاهین، بالابان و بحری) 12 میلیون
قوش های شکاری(قرقی) 4 میلیون
آهو 960 هزار
لاکپشت معمولی 32 هزار
لاکپشت دریایی 640 هزار
تمساح و کروکودیل 3میلیون و 200هزار
انواع خزنده های وحشی 4 هزار
روباه 200 هزار
گرگ 80 هزار

 
در کنار این آمار و ارقام جریمه‌های قاچاق حیوانات، می‌ران‌زاده معتقد است که در ایران قاچاق حیوانات شیوع چندانی ندارد و اما افزایش حضور خزندگان در جمع خانواده‌های ایرانی یک فرهنگ وارداتی است که نیازمند آگاه سازی مردم است.

 

این حیوانات در ایران تکثیر شده اند

در کنار اینها، اشرفی، مدیرکل محیط زیست استان تهران معتقد است این شیرها در مراکزی در ایران تکثیر شده اند. او دراین باره به ایسنا گفته است: "برخی اطلاعات مردمی در این خصوص که به نظر می‌رسید مستندتر باشد مورد پیگیری اداره کل محیط زیست استان تهران و سایر دستگاه‌های ذیربط قرار گرفت که خوشبختانه یکی از این موارد که با مستندات همخوانی داشت به نتیجه رسید و بر این اساس متهمان اصلی این پرونده مشخص و با ارائه مستندات پرونده قضایی آنها به مرجع قضایی ارجاع شد.حیوانات غیرمجاز عموما به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یکسری از این حیوانات به صورت قاچاق از مرزهای شرقی و شمال غرب کشور وارد کشور می‌شوند که در این خصوص اداره کل محیط زیست استان تهران طی یکسال گذشته کشفیاتی را داشته است. از سوی دیگر برخی حیوانات وحشی نیز در مراکز نگهداری مجاز یا غیرمجاز تکثیر شده و به نوعی دریافت و خرید و فروش غیرقانونی آنها را در پشت پرده شاهدیم که به نظر می‌رسد مورد اخیر جزو این گروه دوم بوده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • masoud IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    4 0
    این ادم های ظالم که این حیوانات را در خیابان رهاکردند اگر به یک بچه دبستانی حمله می کردند چه مصیبتی را به سر یک زندگی میاورند خدایا شکرت که بخیر گذشت تا بعد .....
  • بدون نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    رویه اینگونه است که یگان حفاظت و تیم ایشان باید بازنگری سالانه داشته باشند بر قوانین و به جز عده معدود غیر قابل تعیین مبلغ برای سایر گونه ها این تدابیر را بیاندیشند.
  • صادق IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    0 0
    وب سایتتون حرف نداره. صادق از دزفول