طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در جلسه علنی امروز مطرح شده و برخی مفاد آن تصویب شد.

به گزارش خبرآنلاين، جواد زماني سخنگوي کميسيون اجتماعي از 155 امضا ذيل اين طرح خبر داد که در صورت تصويب، آن را يکي از قانونهاي ماندگار در مجلس هشتم مي کند. وي با اشاره به اينکه حمايت از بيکاران از تعهدات دولت در قانون برنامه چهارم بوده که به اجرا در نيامده و در قانون برنامه پنجم نيز بار ديگر بر عهده دولت گذاشته شده است، افزود: دولت مکلف بود، ظرف يکسال اول از اجراي قانون برنامه پنجم اين لايحه را به مجلس بياورد اما چنين نکرد و به همين دليل هم مجلس طرحي را براي جبران غفلت دولت ارائه داد.
اما نماينده دولت که از مخالفان اين طرح بود، مي گفت چون دولت لايحه اصلاح قانون بيکاري را هفته گذشته ارائه داده است، بهتر است به بررسي لايحه دولت پرداخته شود نه طرح مجلس. چرا که طرح مجلس بار مالي عظيمي را به بار مي آورد. دولت با حمايت از بيکاران موافق است اما با بيمه بيکاران جوياي کار مخالف است چون بار مالي زيادي دارد و يک ميليارد تومان هزينه براي دولت ميتراشد که محل تامينش مشخص نيست.
نمايندگان کليات اين طرح را تصويب کردند تا پاسخي به تاخير دولت در ارائه لايحه اي که موظف به ارائه آن بود، داده باشند.
بر اساس اين طرح، صندوق بيمه بيکاري و بيکاران متقاضي کار بايد تشکيل شود. منظور از بيکاران در اين طرح هم هم بيمه شدگاني هستند که رابطه شان با کارفرما خارج از اراده او قطع شده باشد. البته اين بيکاران بايد مرد بالاي 25 سال يا زن سرپرست خانوار باشد و حداقل يکسال هم شاغل بوده و حق بيمه پرداخت کرده باشند.
در طرح مذکور، از دولت خواسته شده بود تا با گسترش آموزشگاههاي فني حرفهاي، به آموزش بيکاران و افزايش توانمندي آنها پرداخته و در هر سال از قانون برنامه پنجم، 20 درصد از بيکاران جوياي کار را زير چتر بيمه اي خود ببرد. حداقل دوره پرداخت بيمه بيکاري نيز در اين طرح، شش ماه در نظر گرفته شده است.
ادامه بررسي اين طرح به جلسات آينده مجلس موکول شد.
/3129

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    2 0
    اگر در رابطه با آزاد سازی نرخها بود باز هم دولت محترم یکسال نر ارائه طرح و اجرا تاخیر داشت و یا اینکه شیب ملایم 5 ساله را در سرسره کمتر از یکسال اجرا می کرد.
    • محمد حسین IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      0 0
      چه ربطی دارد؟
  • آرش IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    4 0
    فقط با انجام طرح بازنشسگي پيش از موعد كارگران مشمول قانون تامين اجتماعي معضل بيكاري حل خواهد شد كه دولت هم نسبت به آن بي تفاوت است . حالا چرا !!!؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    2 0
    ببخشید پس سایر خانمها چی مگه اونا جزو شاغلین محسوب نمی شن حتما باید مرد باشن که اگه بیکار شدن بیمه بیکاری بگیرن شاید یک زن سرپرست خانواده نباشه ولی مسلما همه خانمهای شاغل کمک خرج خانواده شان هستند در غیر این صورت مجبور نبودن سختی مشاغل سخت در محیطهای صنعتی و سایر جاها را تحمل کنن لطفا به گوش مسئولین برسونین
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    2 0
    منظور از بيکاران در اين طرح هم هم بيمه شدگاني هستند که رابطه شان با کارفرما خارج از اراده او قطع شده باشد اینجوری که من فهمیدم یعنی ما که کلا بیکاریم هیچی آهان حالا اون یه سال سابقه کار از کجامون در بیاریم . هان فهمیدم : یه طرح کسب و کار : بنیاد بیمه دور برگردان : شما خودتون پول بدید بیمه بشید بعد یه سال شما اخراج میشی . ماه اول بیمه بیکاری مال ما بقیه اش هم مال شما
    • محمد حسین IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      1 0
      اشتباه می کنید. هنوز فصل دوم بررسی می شود و به فصل سوم نرسیده. در فصل سوم بیکاران متقاضی کار بحث می شود که برای آنها سابقه کار نیاز نیست. البته نه به گونه ای که مشوق بیکاری باشد.
  • مریم IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    2 0
    واقعا کی به فکر خانم های شاغل بودند که الان باشن؟
  • غلامرضا اصغرپور IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    با سلام بنده 17 ماه سابقه دارم می خواستم از بیمه بیکاری استفاده کنم با تشکر
  • بی نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    بنده با سیزده سال سابقه متاسفانه به علت نابسامانه شرکت تعطیل واز کار بیکار شدم هر چند مسولان میبینند ومیشنوند اما عمل نمیکنند خوب پیشنهاد مییدم که کسانی هستند که پدرشان فوت کرده چه میشد حقوق بازنشستگی انان به فرزندانش تعلق گیرد حداقل برای کسانی که متاهل هستند وبیمه بیکاری تمام شده وکار پیدا نکردند