سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز با حضوردر خبر آنلاین در مورد آلودگی هوای اهوازمی گوید متاسفانه دولت دهم با آنکه می داند این مسئله در ارتباط سلامتی مردم است و باید در اولویت باشد آن را در اولویت اقدامات خود قرار نمی دهد .

مریم صدرالادیایی،سپیده سعیدی: آلودگی هوای شهراهواز و گزارش سازمان بهداشت جهانی مسئله ای است که مدتهاست در رسانه ها مطرح می شود .اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است و مسئولانی که می توانند به رفع این مسئله بپردازند در بی توجهی و سهل انگاری به سر می برند . سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن که تا به حال بارها به طرح این معضل در رسانه ها ،مجلس و نزد مسئولان دولتی پرداخته است با حضوردر خبر آنلاین می گوید  که بحث ایمنی و بهداشت را نباید شوخی گرفت و در مورد آن لجبازی کرد . متاسفانه دولت دهم با آنکه می داند این مسئله در ارتباط سلامتی مردم است و باید در اولویت باشد آن را در اولویت اقدامات خود قرار نمی دهد .
 
 هوای اهواز چند سالی است که آلوده است و به تازگی هم سازمان بهداشت جهانی هشدارهای جدی در این رابطه داد و اهواز را آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد .برای این که مردم اهواز  بنوانند راحتر نفس بکشند چه کردید؟
 ریزگردها مانند مهمان ناخوانده وارد شهراهواز و خطه خوزستان شدند وطی چند سال گذشته می بینیم که خود صاحبخانه شده اند وهرچه زمان می گذرد حضور ریز گردهای به بحران مبدل می شود. این بحران را هم اکنون در بخش های مرکزی وغربی شهر بیشتر ملاحظه می کنیم . چرا که بخش های غربی به کشور عراق نزدیک ترند واین ریزگردها از عراق به ایران آمده اند . این معضل بیشتر از سال 1385 دامن ایران را گرفت و انتظار داشتیم بعد ازاعلام سازمان بهداشت جهانی حداقل مسئولان دقت بیشتری نمایند .اما واکنش ها آنگونه که انتظارداشتیم نبود وگویا برای مسئولان آلودگی هوای اهوازو سلامتی مردم چندان اهمیتی ندارد .
 
شما در یکی از خبرها اظهارکرده بودید که دقیقا یک سوم ایام سال مردم اهواز هوای آلوده استشمام می کنند و اگر قرارباشد مدارس شهر اهواز هم مانند مدارس شهر تهران به دلیل آلودگی هواتعطیل شود بچه ها نباید یک سوم سال مدرسه بروند
 من دراین رابطه ازمعدود نمایندگانی بودم که تند و تیزترین حرفها را زده ام و دفاعیاتم ازمردم شهر اهواز هم در مجلس و هم در بین مسئولان دولتی زیاد بوده است. اما باید در نظر داشت که این دفاعیات واکنش چندانی از مسئولان نگرفته است .اگر اشتباه نکنم ما در کنوانسیون بیابان زدایی عضو هستیم و کشورعراق مجبور است که این مشکل را خودش حل کند . حرف من این است که کشور ما تا کنون ضررهای زیاد و جبران ناپذیری به خاطر کشور عراق داده است . چه در 8 سال دفاع مقدس و چه سالها بعد . آن وقت بازهم باید از این طریق دچار مشکل شویم ؟
در پاسخ به سوال شما باید بگویم که بله ،متاسفانه شهر اهواز از 365 روز سال 120 روز هوای آلوده بحرانی دارد و گردو غبار و مشکلات در این شهر فرصتی را نه برای تفریح مردم در هوای آزاد می گذارد وهم تهدیدی است برای بچه های مدرسه ای  مشکل اینجاست که اگر بخواهیم از قانون تهران استفاده کنیم و بچه ها را در این 120 روز تعطیل کنیم . فرصتی برای تحصیل نمی ماند . اما همه ما می دانیم که تعطیلی تنها راه حل نیست .
همانطور که اعلام شده چنانچه 20 میکروگرم درمترمکعب ذرات معلق در هوا وجود داشته باشد، مردم دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، اما طبق آمار اعلام شده ذرات معلق در هوای اهواز 327 میکروگرم درمترمکعب است که چندین برابر حد استاندارد به حساب می‌آید و مشکلات تنفسی بسیاری را ایجاد می‌کند.
شهر اهواز چندبرابر از حد استاندارد آلوده است، درحالی که از سه سال پیش در این مورد تذکر می‌دادیم مشکلات همچنان ادامه دارد .
 
 آلودگی هوای شهر اهواز را آیا فقط می توان به ریزگردهای مهمان از کشور عراق تعمیم داد ؟
خیراین آلودگی تنها به دلیل حضور ریزگردها ازکشورعراق نیست .به هر حال بخش عمده ای ازاین آلودگی را از کشور عراق داریم . اما در اهوازهم نباید از صنایع نفتی و فعالیتهای پتروشیمی غافل بود . ضمن آنکه می دانیم سوزاندن مزارع نیشکر چه آسیبی به این شهر وارد می کند .
هم اکنون اثرات این آلودگی مشکلات تنفسی ،ریوی ،آسم ،آلرژی و تنگی نفس را برای مردم شهر به وجود آورده است .در این رابطه متاسفانه رزمندگان دوران دفاع مقدس و جانبازان عزیزمان که دچار مشکلات و بیماری هستند از ما گله مند شده اند که چرابرای این معضل چاره ای نمی اندیشیم . این آلودگی برای نوزادان و کهنسالان هم خطر آفرین است در واقع می توان گرد و غباررا کاملا با چشم دید ورفت و آمدشان را از پنجره ها و در ها تماشا کرد .
 
عده ای معتقد هستند که افزایش مهاجرت نخبگان استان همچون ،پزشکان ،استادان دانشگاه ها ،متخصصین و وکلا از این استان و به ویژه شهر اهواز می تواند تنها دلیلی همچون آلودگی هوا را داشته باشد .
البته در این راستا آماردقیقی دردست نیست .اما دراین شهرمردم با گرمای طاقت فرسا ،آلودگی هواو آب شرب ناسالم مواجهه هستند که یقینا زندگی را برای مردم دشوارمی کند .دراین بین افرادی که می توانند برای خود درشهرهای دیگر کاروزندگی فراهم کنند می روند وآنهایی که نمی توانند هم می مانند .می دانیم که این افراد مانند وکلا ،پزشکان و ... به راحتی می توانند برای خود شرایط ایده آل فراهم نمایند.نهایتا آماردقیقی اعلام نشده است.اما باید درادامه بگویم که می تواند آلودگی هوا دلیلی برای مهاجرت افراد باشد .
به جز بحث آلودگی هوا ما در شهر اهواز با تعطیلی کارخانه ها روبرو هستیم کارخانه صنعتی که تعطیل می شود باید انرژی خیلی زیادی برای روشن شدن آن صرف شود . تعطیلی کارخانه ها بسیاری را به مهاجرت وا می دارد . اما مسئله دیگری که آلودگی هوا برای مردم به وجود می آورد بحث لغو پروازها و سرگردانی مسافران در شهرو عدم استقرار آنهاست .
 
چگونه می توان این مشکل را حل کرد ؟ بحث یک میلیون دلار بودجه و نشست مشترک 4 کشورعراق ،ایران ،سوریه وترکیه به کجاکشیده شد؟
 
با مطرح کردن معضل آلودگی هوای اهواز دردولت نهم ریاست جمهوری این مسئله رابه خانم واعظ جوادی رییس سازمان محیط زیست وقت سپردن و بعد هم موضوع را ازطریق رییس سازمان محیط زیست در دولت دهم از آقای محمدی زاده پی گیر شدیم .اما اتفاقی نیافتاد .این موضوع درصحن علنی هم مطرح شد وبارها به مسئولان مربوطه تذکر هم دادیم . قراربراین بود که با توافق نظرمبلغ یک میلیون دلاربه کشورعراق داده شود تا عبورریزگردها را متوقف نمایند .اما خود من به عنوان نماینده مردم اهواز با این مسئله موافق نیستم . چرا ما باید چنین پولی را به کشورعراق بدهیم .ما تعاملات زیادی با کشور عراق داریم و می توانیم از طریق دیپلماتیک به این کشور فشار بیاوریم و بخواهیم که مشکلات را حل کنند . در صورتی که همه ما می دانیم که سازمان بهداشت جهانی می تواند خود به راحتی این تذکر را به کشور عراق هم بدهد .
به غیر از این هم اکنون در بودجه سال 90 مبلغ یک میلیون دلاربه  مسئله آلودگی هوای اهوازاختصاص داده شده است .اما هنوز دولت این اعتبار را اعطا نکرده . من همه این مطالب را گفتم تا به اینجا برسم که ثابت کنم موضوع آلودگی هوای اهواز الویت دولت دهم نیست . گرچه در سفرهای استانی رییس جمهور به ویژه سفر دو م استانی در این راستا اطلاعات زیادی به ایشان داده شده است .
 
همانطورکه می دانید 80 درصد آلودگی هوای اهوازمربوط به گذر گرد و غبار از کشورعراق است و 20 در صد دیگرعواملی هستند که در شهر اهواز وجود دارد . ما برای آن 20 در صد چه اقداماتی انجام داده ایم ؟
 
قرار بود 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان مالچ پاشی شود که اگر این اقدام صورت می گرفت عمدا مشکلات حل می شدند . اما تا کنون تنها 5000 هکتار مالچ پاشی شده است .ضمن آنکه پیش بینی شده بود تا کمربند سبزی دورتا دور استان کشیده شود . این اتفاق هم کاملا رخ نداد . درواقع بیشتر درگیربروکراسی اداری هستیم تا انجام دادن کارهای اینچنینی و همین مشکلات ما را روز افزون کرده است .ضمن آنکه ما با کاهش نخل های کوشر عراق و نیز خشک شدن تالاب هوالاعظیم هم مواجهه هستیم .
 
درادامه باید گفت تا آنجا که می دانم رییس جمهور دراین رابطه به تمام وزارتخانه ها و ارگانهای مربوطه وظایفی را محول کردند باید دید تا چه اندازه هرکدام از آنها کار انجام داده اند . ما باید بخواهیم به ما گزارش کار ارائه دهند . احساس خود من این است که عملکرد خاصی نداشته اند . تا به حال در این راستا 4 تذکر به رییس جمهوربه صورت کتبی داده شده است ودوتذکر شفاهی هم در مجلس به ایشان داشته ایم .من به رییس جمهورکه معروف شده اند به رییس جمهورمردمی توصیه می کنم که تصمیمی جدید بگیرند و خانواده های وزرا را برای زندگی به این شهرها بفرستند . شاید مشکلات مردم خوزستان حل شود . در حال حاضر آرزوی مردم اهواز آن است که گرد و غبار به تهران هم برسد .تا شاید برایش چاره اندیشی شود .
                       
 4545
 
 
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیامک GB ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    7 0
    اگه اهواز الان به این حال و روز افتاده بخاطر سالهاست که جلوی دشمن ایستادگی کرد!! اما چه فایده کی قدر می دونه؟!