موضوع فرزند دار شدن بیماران مبتلا به ویرویس HIV همیشه مسئله ساز بوده است. چه اینکه رابطه جنسی و انتقال از مادر به فرزند، از راه های انتقال ویروس HIV به دیگران است.

به گزارش خبرآنلاین اما امکان بچه دار شدن در خانواده بیماران اچ.آی.وی مثبت وجود دارد. هرچند که هزینه بالایی در بر دارد. اما رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در آستانه روز جهانی ایدز از اقدامات درمانی رایگان در کشورمان برای صاحب فرزند سالم شدن زوج های اچ.آی.ئی مثبت خبر داد.
دکتر محمد مهدی گویا در گفتگو با مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: توصیه اول ما به مادران و پدران اچ.آی.ئی مثبت این است که صاحب فرزند نشوند اما اگر هم خواستند این کار را بکنند با توصیه پزشک معالج خود می توانند به مرکز تحقیقاتی ابن سینای تهران مراجعه کرده و با استفاده از جدیدترین روش های درمانی در دنیا و بدون پرداخت هیچ هزینه ای دارای فرزند سالم شوند.
او گفت: ویروس اچ.آی.وی از سه طریق تماس جنسی، استفاده از سرنگ آلوده مشترک و بارداری مادر آلوده به ایدز منتقل می شود. انتقال این ویروس در دوره بارداری گاهی هنگام لقاح، گاهی حین بارداری و گاهی پس از زایمان به فرزند صورت می گیرد.
دکتر گویا یکی از عملیاتی ترین و بهترین راه های پیشگیری انتقال عفونت از مادر را که می شود روی آن سرمایه گذاری مناسب کرد، عملیات ویروس زدایی قبل از لقاح، که جدیدترین روش درمانی در دنیاست، اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از این انتقال چند اقدام دردنیا صورت می گرفت که مهم ترین آنها تجویز دارو به مادران ایدزی بود که تا حدود زیادی موفق بود ولی 100 درصد نبود.
به گفته او هم اکنون راه جدیدی که در ایران بعد از مطالعات چندین ساله هم انجام می شود: در مرکز تحقیقاتی ابن سینا اقداماتی روی تخمک و اسپرم خانواده اچ.آی.وی مثبت انجام می شود تا از ویروس عاری شده و فرزندشان هنگام تولد سالم باشد.
گویا این روش را بسیار مدرن و در اختیار تعداد معدودی از کشورهای دنیا اعلام کرد: این امکان وجود دارد که در موسسه تحقیقاتی ابن سینا برای تمام زوج هایی که مبتلا به عفونت هستند این کار انجام شود اما شرط پذیرش این موسسه تجویز پزشک معالج چنین بیمارانی است، که اگر این بیماران با چنین تجویزی مراجعه کنند تمامی هزینه هایشان رایگان خواهد بود.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدرضا IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    0 0
    مگه ميشه؟!