در خیابان‌های خلوت منتهی به بهارستان، تنها مکان شلوغ در ساعت 8 صبح، مقر سفارت انگلیس در چهار ‌راه استانبول در مقابل درب پشتی آن بود که تعدادی از شهروندان آنجا معطل مانده بودند.

به گزارش خبرآنلاین، گلایه از نحوه رفتار اعضای سفارت با شهروندان ایرانی نکته مشترک همه روز‌هایی است که ایرانی‌ها برای دریافت ویزا به سفارت انگلیس مراجعه می‌کنند. امروز قرار است در چند خیابان آن طرف​تر، در بهارستان نمایندگان درباره طرح کاهش رابطه با انگلیس تصمیم‌گیری کنند.
مجری رادیو فرهنگ چند‌باری اعلام می‌کند که «منتظر آغاز جلسه علنی مجلس هستم و به محض آغاز مجلس شما شنوندگان عزیز را در کم و کیف مذاکرات نمایندگان محترم قرار می‌دهیم.»
ساعت از 8:30 گذشته است داخل مجلس حضور دریا‌دار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش برای ارائه گزارش به نمایندگان در جلسه غیرعلنی موجب شده خبرنگاران پشت در منتظر بمانند.
در‌ها باز می‌شود و خبرنگاران به صحن علنی وارد می‌شوند و در جایگاه خود قرار می‌گیرند. برخی نمایندگان هم در همین زمان وارد صحن می‌شوند، اسد‌الله بادامچیان نماینده تهران با پالتوی مشکی رنگش مشهور‌ترین چهره است.
با پایان سخنرانی دریا‌دار سیاری او قصد خروج از مجلس را دارد که باهنر نایب‌رئیس مجلس برای خداحافظی و تشکر از حضورش به او مراجعه می‌کند و عابدی نماینده طبس او را تا بیرون مجلس همراهی می کند.
جهانبخش محبی‌نیا از اعضای هیأت‌رئیسه دستور کار امروز را گزارش کمیسیون اصل 44 درباره بهبود فضای کسب و کار اعلام می‌کند. طرح کاهش رابطه با انگلیس دومین طرحی است که در صحن به رای نمایندگان گذاشته می‌شود. به مناسبت روز اول محرم حاج‌علی انسانی مداح اهل‌بیت چند دقیقه مدیحه سرایی می‌کند فضای مجلس آرام است. با پایان مدیحه سرایی او برخی نمایندگان تهران چون غفوری‌فرد، سروری، زاکانی برای احوال‌پرسی به سراغ او می‌روند حجت‌الاسلام آقاتهرانی هم از انتهای مجلس برای احوال‌پرسی به سراغ او می‌آید و گرم با او احوال‌پرسی می‌کند.
بعد از رفتن حاج‌علی انسانی هم گفت‌وگوی آقا‌تهرانی، کوثری، زاکانی و سروری ادامه پیدا می‌کند. ساعت 9:40 دقیقه صبح محبی​نیا منشی هیأت‌رئیسه آغاز بررسی طرح کاهش رابطه انگلیس اعلام می‌کند.
محمود احمدی بی‌غش و نور‌الله حیدری که به عنوان مخالف این طرح ثبت‌نام کرده‌اند هر دو صحبت‌های خود را به خیانت‌های انگلیس اختصاص می‌دهند. وجه مشترک حرف‌هایشان توصیه به «قطع رابطه» به جای کاهش رابطه است. دولت خبیث، گرگ‌صفت‌، روباه صفت و پلید، صفت‌هایی است که این دو نماینده در صحبت‌هایشان در خصوص لزوم قطع رابطه با انگلیس بیان می‌کنند.
سبحانی‌نیا و الهیان دو عضو کمیسیون امنیت‌ملی چهره‌هایی هستند که در موافقت با کاهش رابطه سخن می‌گویند و هر کدام به گوشه‌هایی از رفتار‌های دولت انگلیس و مواضع این کشور در قبال ایران اشاره می‌کنند.
در نهایت زمان رأی‌گیری درباره این طرح می‌رسد. بسیاری از نمایندگان دست‌های خود را با علامت چهار بالا می‌برند و برخی‌ها هم دو دست‌شان را اینگونه بالا می‌برند. فریاد چهار-چهار در میان نمایندگان مجلس به معنی موافقت با یک طرح است.
در نهایت از میان 204 نماینده مجلس، 179 نفر به این طرح رای مثبت می‌دهند و 4 نماینده مخالف آن هستند و 11 نماینده هم ترجیح می‌دهند به این طرح رای ممتنع بدهند.
حسن کامران نماینده اصفهان که هفته گذشته پیشنهادش درباره حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب نمایندگان رسیده بود امروز به همراه همسرش نیره اخوان سه پیشنهاد برای طرح دوفوریتی کاهش روابط به انگلیس به صحن آورده است. دو پیشنهادش را پس از مشورت با لاریجانی مطرح نمی کند و سومی هم رای نمی اورد.
بحث‌های نمایندگان درباره ماده واحده و دو تبصره طرح کاهش رابطه با انگلیس، حاشیه‌های جالبی را به همراه دارد. در دو تبصره این طرح آماده است که در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مذبور، وزارت خارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقاء دهد. همچنین وزارت خارجه موظف است در مورد سایر کشور‌ها که رفتار مشابه انگلیس داشته باشند و گزارشی جهت اخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند.
مخالفت قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه و استفاده او از عبارت قرآنی «قولو لینا» در خصوص رفتار با دولت انگلیس که اشاره به توصیه خداوند به حضرت موسی درباره رفتار فرعون بود، موجب اعتراض نوروزی نماینده رباط‌کریم شد که متقابلا از آیه قرآنی «قاتلوهم لا‌تقتلو فتنه» یاد کرد.
در نهایت رئیس مجلس در خصوص اصل ماده واحده و دو تبصره این طرح رای‌گیری کرد که از 196 نماینده حاضر 171 نفر به آن رای موافق دادند 3 نماینده مخالفت کردند و 7 نماینده رای ممتنع دادند.
اعلام رای‌گیری مجلس با فریاد‌های و مشت‌های گره‌کرده برخی از نمایندگان که شعار مرگ بر انگلیس سر می‌دادند، همراه شد تا بدین‌ترتیب ظرف دو هفته آینده سفیر رژیم سلطنتی انگلیس از تهران اخراج شود.
/29212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    6 16
    چرا زودتر اینکار را نکردند آخه تا کجا باید این انگلیس را تحمل کنیم نگاه کنید به تاریخ چقدر انگلیس به ما خیانت کرده حقشونه باید بیشتر از این بکشند تا کی حقارت؟
  • مبین IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    3 7
    سلام مرگ بر انگلیس و مرگ بر بی کفایتی