ایسنا نوشت:

 نشست نقش مردم در جمهوری اسلامی با تاکید بر نظام پارلمانی، با حضور اسدالله بادامچیان، مصطفی کواکبیان و علی مطهری در در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
 
 اهم اظهارات این سه نماینده مجلس به شرح زیر است:
بادامچیان
* دموکراسی که در غرب ایجاد شد، برای غربی‌ها مفید بود و آنها را از سلطه‌ی دیکتاتوران مستبد نجات داد و ما باید به این خدمت به اندازه خودش نه بیشتر و نه کمتر احترام بگذاریم.
* ما یک نظام مردم‌سالاری اسلامی ایجاد کردیم که مبنایش یک جهان‌نگری جدید است. مردمی که در این نظام هستند، مبنای عقیدتی دارند، آمریکا نیز اگر می‌خواهد نجات پیدا کند، باید جمهوری مسیحی داشته باشد.
تفکیک قوا و وجود مجمع تشخیص مصلحت نظام
*مجمع تشخیص مصلحت در کشور ما پدید آمد؛ چرا که در همه دنیا و حکومت‌ها در کنار قانون، مصلحت‌اندیشی و ضرورت‌هایی وجود دارد که از سوی کسی که در راس جامعه و کشور است، لحاظ می‌شود.
* اختیارات رییس‌جمهور در آمریکا از ولی فقیه ما بیشتر است. اسلام، مصلحت و ضرورت را در اختیار ولی فقیه عادل و نه رییس‌جمهور گذاشته است، بنابراین با این وجود نظام جمهوری اسلامی ولایی شده است و ولی به عنوان یک اندیشمند و فقیه رابطه دوستانه‌ای با مردم دارد.
* اگر در زیرمجموعه چنین نظامی قرار است تغییری ایجاد شود که البته در شرایط مختلف ممکن است تغییراتی ایجاد شود، باید این تغییرات بر اساس مردم باشد.
*ولی امر این مساله را مطرح کردند تا ذهن‌های گوناگون به این موضوع جلب شود و انشاءالله آنچه به نفع کشور، انقلاب و نظام ما و در راه رسیدن به اوج اقتدار اسلامی و انسانی است، انجام شود.
* اگر می‌خواهیم نظام پارلمانی را پیاده کنیم اول از همه باید چنین نظامی را تعریف کنیم.
 
 مطهری
*آن مقدار که من اطلاع دارم، نظر نهایی ایشان در خصوص مطرح کردن بحث نظام پارلمانی به این معنی بوده است که در نظام ما بن‌بستی وجود ندارد، نه اینکه هم‌اکنون برای این کار ضرورتی وجود داشته باشد.
*بیش از آنکه شکل و ساختار نظام سیاسی در این بحث موثر باشد، تعهد مسئولان و دولتمردان در تحقق دموکراسی و رعایت حقوق مردم مهم و موثر است. اگر شما نظام را پارلمانی و یا ریاستی کنید، اما مسئولان مربوطه تعهد لازم را نداشته باشند بین این دو نظام تفاوتی وجود ندارد.
*البته هم‌اکنون در دنیا توجه بیشتر به سمت نظام ریاستی و انتخاب مستقیم رییس‌جمهور توسط مردم است و به واسطه وجود احزاب قوی در کشوری چون آمریکا خود به خود انتخابات به شکل مستقیم صورت می‌گیرد.
*اما به هر ترتیب ما نظام‌های پارلمانی موفقی نیز داشته‌ایم، چنانچه نظام انگلستان که اگرچه پادشاهی است، اما دموکراسی در آنجا وجود دارد و نظام‌شان پارلمانی است.
*در نظام‌های پارلمانی اگر حزب پیروزی در کار باشد، چون دولت و مجلس را در دست می‌گیرد، دیگر بهانه‌ای برای کم‌کاری و کارشکنی و سستی وجود ندارد، معمولا کارها خوب پیش می‌رود، اما اگر حزب پیروز و غالبی وجود نداشته باشد و ائتلاف‌ها شکننده باشد مشکلاتی به وجود می‌آید، چنانچه ما در ترکیه، لبنان و عراق شاهد آن بودیم.
*شخصا معتقدم در کشور ما تا زمانی که نگاه‌مان را به مجلس، رابطه دولت و مجلس، نظارت مجلس بر دولت و نقش مجلس در نظام جمهوری اسلامی تغییر ندهیم، همچنان با مشکلاتی مواجه خواهیم بود و اگر نظام ریاستی را به نظام پارلمانی با نگاه مجلس فعلی تغییر دهیم، مشکلی حل نخواهد شد.
* ولایت فقیه به این معنا نیست که ما خود فکر نکنیم و هیچ نظری نداشته باشیم، ایشان هم معتقدند که هر کسی باید خود فکر کند و نظر خود را بدهد.
دیدگاه اصولگرایان درباره کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری
*طبیعت انتخابات این است که هر کسی روی کاندیدایی نظر داشته باشد. آقای احمدی‌نژاد آدم خوبی است و خصوصیات مثبت زیادی دارد، ولی برای این پست مناسب نیست.
*ما روی فرد دیگری نظر داشتیم. من گفتم که به سراغ آقای ولایتی برویم. تلاش‌هایی هم شد و خیلی‌ها هم می‌گفتند که انتخاب خوبی است، ولی برخی نظر دیگری داشتند.
*تا نگاه‌مان را به ولی فقیه درست نکنیم، تغییر نظام‌ها تاثیری نخواهند داشت.
 
 کواکبیان
*خیالتان راحت، حالا حالا‌ها نظام پارلمانی در ایران شکل نمی‌گیرد.
 *طرح این مباحث خوب و مفید است. تغییر نظام ریاستی کشور به پارلمانی به بازنگری در قانون اساسی نیاز دارد و باید اصول حقوق اساسی و ساختار سیاسی کشور در قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد.
* در رابطه با ساختار نظام جمهوری اسلامی به نظام پارلمانی نیاز داریم که کارکرد مردم سالاری در آ‌ن رعایت شود.
 *اولین موضوع درباره‌ی نظام پارلمانی مربوط به انتخابات حزبی است و بدون حزب، نظام پارلمانی معنا ندارد. ما در انتخابات به اشخاص رای می‌دهیم در حالی که در کشورهای همسایه‌ی ما نیز چنین نیست و در کشورهایی مانند عراق نیز به احزاب رای می‌دهند.
*اولین مساله اصلاح قانون انتخابات است و بدون آن نمی‌توان به سمت نظام پارلمانی رفت.
*منظور از قانون انتخابات هم تنها شورای نگهبان و تایید و رد صلاحیت‌ها نیست، بلکه انتخابات باید حزبی باشد و تناسب رای دهندگان با اهداف کاملا مشخص شود.
*باید قبل از اصلاح قانون انتخابات به فکر اصلاح قانون احزاب نیز باشیم. تاکنون 240 پروانه برای احزاب صادر شده است، اما آیا ما در کشور 240 حزب داریم؟
*باید جایگاه احزاب را مشخص کنیم و قطعا انتخابات نیز اصلی‌ترین هسته‌ی نظام مردم سالاری است و همچنین یک نظام مردمسالار به وجود احزاب نیاز دارد.
*در دولت اخیر حداقل یارانه‌ای که به احزاب پرداخت می‌شد نیز قطع شد و معتقدند که احزاب سم مهلک برای کشور هستند.
 
در این بخش از سخنان کواکبیان بادامچیان که برای نماز رفته بود، بازگشت و کواکبیان به وی گفت: من به شوخی به دانشجوها گفتم که " اصلاح طلبان اول نماز می‌خوانند و بعد مناظره می‌کنند" بادامچیان نیز در جواب گفت: اصلاح طلبان یک ساعت و خورده‌ای هم دیر می‌آیند، اما اصولگرایان سر موقع حاضر می‌شوند.
*فضای باز برای فعالیت احزاب مساله‌ی دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه مشکلاتی برای احزاب وجود دارد که بخشی از آن مربوط به دولت می‌شود، اما بخش دیگر به فرهنگ سیاسی مردم ارتباط پیدا می‌کند، ما باید کار جمعی را بیشتر تمرین کنیم و موانعی که در سر راه فعالیت احزاب است، برطرف کنیم.
*باید مشخص کنیم که رای مردم چه نقشی در احزاب و نظام پارلمانی دارد بعضی بر این باورند که رای مردم تنها برای کوبیدن دهان استکبار خوب است و معتقدند که رای مردم موضوعیت ندارد و تنها طریقیت دارد. در حالی که اساسی‌ترین بحث رای مردم است و اگر حزب هم داشته باشیم، اما رای مردم نباشد مردم سالاری شکل نمی‌گیرد.
*معتقدم رای مردم در مقبولیت است، در حالی که این امر بدیهی است . رای مردم در مشروعیت سیاسی نیز اهمیت دارد. بعضی وقتی واژه‌ی مشروعیت را به کار می‌بریم، مشروعیت فقهی به نظرشان می‌رسد در حالی که منظورمان مشروعیت قانونی است. اعتبار قانونی را مردم می‌نهند.
*معتقدم نقش احزاب در نظام پارلمانی حل شدنی است برخی می‌گویند این مساله به هیچ وجه حل نمی‌شود، اما من می‌گویم که می‌توان این مساله را حل کرد. می‌توانیم احزابی داشته باشیم که رای مردم به آنها مشروعیت ببخشد و احزاب نیز در چارچوب‌هایی که نظام ولایت فقیه مشخص می‌کند، فعالیت کنند.
 
در ادامه علی مطهری به سخنرانی پرداخت و ضمن تاکید بر وجود احزاب قوی به عنوان لازمه‌ی ایجاد نظام پارلمانی گفت: صرف نظر از این‌که نظام پارلمانی مناسب است یا ریاستی من معتقدم که نظام ریاستی برتری دارد و همین نظام و قانون اساسی ما ظرفیت‌های خوبی دارد، اما درست عمل نمی‌شود.
 
* ما با یک سری بهانه‌های واهی دست و بال خود را بسته‌ایم، والا همین ظرفیت‌ها اگر تحقق پیدا کند، نظام خوبی داریم و نیازی برای تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی وجود ندارد.
 
* یکی از دلایلی که احزاب قوی نیستند و نقش تعیین کننده‌ای ندارند، به سابقه‌ی حزب در ایران برمی‌گردد که سابقه‌ی موفق و نورانی نداشته‌اند.
*حزب توده سابقه‌ی خوبی در اذهان مردم ما ندارد؛ چرا که وابسته به شوروی بوده است و معمولا از پشت خنجر زده است، لذا مردم نیز نگاه خوبی به طور کلی به حزب ندارند.
* برخی بر این باورند که با وجود نهادی به نام روحانیت نیاز به حزب وجود ندارد. من این موضوع را قبول ندارم و نهاد روحانیت و حزب دو چیز جدا از هم هستند.
*این مساله روشنی است که اگر مردمی با نظامی همکاری نکنند، آن نظام پا نمی‌گیرد. مشروعیت به معنای حقوقی به معنای همان مقبولیت است، اما اگر مشروعیت را به معنای لغوی در نظر بگیریم، باید بگوییم که مشروعیت نظام ما به رای مردم نیست و این‌که اسلامی است یا نه مردم تعیین نمی‌کنند، بلکه این مساله از بالا به پایین است.
 
* در نظام ما مشروعیت از بالا به پایین است. خداوند اختیاراتی به پیامبر (ص) داده از پیامبر (ص) به معصوم منتقل شده و از معصوم نیز به فقیه جامع‌الشرایط و او رهبری دینی مردم را بر عهده دارد. حالا ممکن است مردم آمادگی داشته باشند و او را بپذیرند و یا این‌که آمادگی نداشته باشند، اما آن شخص همچنان امام است.
*در انزوا و عزلت؛ داستان حضرت علی (ع) نیز همین طور بود و عدم اقبال مردم به حضرت علی (ع) به این معنا نبود که ایشان امام نبودند. بعد از آن که مردم روی آوردند، اگر امام علی (ع) کنار می‌نشستند نه پاسخ تاریخ را می‌توانست بدهد و نه پاسخ خدا را.
*مشروعیت نظام ما از طرف خدا در قرآن است، ولی همین مشروعیت نیز با مقبولیت مردم همراه است و با مشروعیت تنها نمی‌توان حکومتی تشکیل داد. مردم باید باشند تا حکومت اسلامی تشکیل شود و رای مردم تنها در حد انتخاب حاکم است.
*جمهوری اسلامی در میان ملتی که همه مسلمان‌اند، عین دموکراسی است. برخی‌ها معتقدند که جمهوری اسلامی یک تعبیر متناقض است در حالی که این طور نیست و بهترین تعریف را شهید مطهری در این باره داده‌اند، مبنی بر این که جمهوری شکل نظام را تعیین می‌کند و اسلامی محتوای آن را و در کشوری که 99 و نیم درصد آن مسلمانند، التزام به اسلام تعارضی با دموکراسی ندارد.
*در کشوری که مردم مسلمان نیستند تشکیل حکومت اسلامی شاید خلاف دموکراسی باشد، ولی در کشور ما که اکثریت قاطع مسلمانند تشکیل حکومت اسلامی دموکراتیک است.
*مشروعیت و مقبولیت را نباید خلط کرد،؛ مردم به حاکم رای می‌دهند، حاکمی که تایید صلاحیت شده است و این طور نیست که هر کسی بتواند حاکم اسلامی شود.
*حالا این که در تشخیص صلاحیت‌ها سخت‌گیری یا افراط می‌شود کاری نداریم، ولی تایید صلاحیت‌ها کار درستی است و این اسلامیت را تضمین می کند.
 
وی با بیان این که باید جایگاه رای مردم را بدانیم، تصریح کرد: رای مردم ضمن این که باعث اتمام حجت است، اما لزوما به معنای حقانیت نیست، بلکه رای مردم برای خروج از بن بست است و به این معنا نیست که هر کسی را که انتخاب کرده‌اند آن فرد بهترین است.
در ادامه نشست مشترک کواکبیان با تاکید بر این‌که باید در جامعه چند صدایی باشد تا بتوان از بهترین، تبعیت کرد، گفت: اگر تک صدایی وجود داشته باشد، بهترین، معنایی ندارد و وجود چند صدایی از لوازم یک جامعه اسلامی و بر اساس آموزه‌های دینی ماست.
 
وی در ادامه با اشاره به مباحثی که علی مطهری درخصوص حزب توده بیان کرد، گفت: قدرت‌های خارجی تلاش می‌کنند که احزاب را به خود وابسته کنند، اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم با توجه به سابقه‌ای که حزب توده داشته، حزب، به طور کلی به درد نمی‌خورد. البته این از خوبی احزاب است که قدرت‌های خارجی می‌خواهند در حزب نفوذی داشته باشند تا از طریق آن عمل کنند.
 
*در اوایل انقلاب شهید بهشتی با کیانوری و احسان طبری در تلویزیون بحث و گفت‌وگو می‌کرد، اما الان حتی خودی‌ها را تحمل نمی‌کنیم، چه برسد به مارکسیست‌ها که بخواهیم به تلویزیون بیاوریم‌شان و با آن‌ها بحث کنیم.
* نظام پارلمانی همه این‌ها را نیاز دارد. این که رهبری تاکید می‌کنند که کرسی‌های آزاداندیشی مطرح شود، کسی نباید نگرانی داشته باشد در این خصوص ما بودجه‌اش را برای وزارت علوم تصویب کردیم، اما نمی‌دانیم بودجه‌اش کجا می‌رود؟
*این که این مباحث مطرح نمی‌شود به این دلیل است که خود روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها می‌ترسند. قرار نیست که نظام جمهوری اسلامی با پایه‌های محکم و استواری که دارد، بگوید که از یک مناظره وحشت دارد. البته اخلاق هم باید باشد و مناظره‌ها مثل مناظره‌های انتخاباتی نباشد، اما به هر حال باید مناظره وجود داشته باشد.
 
*باید دانست ولی فقیه با امام معصوم فرق می‌کند. امام معصوم را خدا منصوب کرده و مردم باید تابع او باشند. بر طبق آخرین استفتایی که آیت الله مشکینی از حضرت امام دراین خصوص داشتند، ایشان فرمودند که زمانی که مردم آمدند و خبرگان را انتخاب کردند و خبرگان هم رهبری را انتخاب کرد، ایشان به صورت قهری ولی منتخب مردم است و همه آن اختیارات را دارند.
* این جمله حضرت امام که "میزان رای ملت است" شعار سیاسی نیست، بلکه فتوای فقهی است. تا مردم پای صندوق‌های رای نیایند خبرگان شکل نمی‌گیرد و اگر خبرگان شکل بگیرد، رهبری شکل می‌گیرد .وی با بیان این‌که مقبولیت بعد از تعیین تکلیف مشروعیت است، خاطرنشان کرد: این‌که برخی اساتید دانشگاه می‌گویند مشروعیت الهی هم هیچ است. هر دو توامان باید با هم باشند تا فضای جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی و دموکراسی اسلامی شکل بگیرد.
 
در ادامه بادامچیان با تاکید بر این‌که خداوند، قرآن، خانه کعبه و پیغمبر برای همه مسلمانان است، گفت: اگر ما نگاه جهانی داشته باشیم و انحصارطلب نباشیم و همه چیز اسلام را برای همه ملت‌های دنیا بخواهیم، آنگاه دیدمان باز می‌شود. مردمسالاری اسلامی یعنی مردمسالاری جهانی. وقتی ما چنین دینی داریم، باید نگاه بازتری به مسائل داشته باشیم.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تحزب در دین ما وجود دارد و در قرآن در 22 مورد بحث تحزب مطرح شده است، اظهار کرد: البته باید دید که تفاوت میان تحزب اسلامی و تحزب غربی چیست و بدانیم که الگوی غربی به درد ما نمی‌خورد.
 
وی گفت: حزب توده، حزب نبود، بلکه یک سازمان وابسته به شوروی بود. مثل فراماسونری که حزب نیست. البته من با این بخش از صحبت‌های آقای مطهری که چرا حزب در کشور ما جا نمی‌افتد، موافقم. هنوز حزبی که با اسلام و فرهنگ ما مطابقت داشته باشد، شرح داده نشده است.
 
وی گفت: در مورد نظام پارلمانی نیز اگر ما می‌خواهیم ببینیم غربی‌ها چه هستند به اشتباه رفته‌ایم، اما اگر برای خودمان نمونه و الگویی داشته باشیم با عقل و علم و فهم و مبانی اسلامی می‌توانیم جلو برویم و مقام معظم رهبری نیز این مسئله را باز کرده‌اند تا همه دیدگاه‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
 
وی با بیان این‌که ما می‌خواهیم گاهی اوقات حرف‌ها و مباحث خودمان را به پای اسلام و امام بزنیم، افزود: ما برای وجود حزب مانع نیستیم، کما این‌که هم‌اکنون نیز حدود 220 حزب داریم. برخی دوستانه با تشکیل این احزاب موافق نبوده‌اند، ولی ما معتقد بودیم که اگر تحزب شکل نگیرد، مردم به صورت باندی عمل می‌کنند و شخصیت‌زده می‌شوند اما اگر حزب تشکیل شود به صورت قانونی عقاید و نظرات گفته می‌شود.
 
وی افزود: این‌که آقای کواکبیان می‌گویند من حرف‌هایم را نمی‌توانم بزنم، درست نیست. ایشان در همین جا در نهایت آزادی حرف می‌زنند و می‌گویند که روسای دانشگاه‌ها ترسو هستند.
 
کواکبیان در این مورد گفت: من منظورم تلویزیون بود.
 
بادامچیان ادامه داد: الان روزنامه‌ها هرچه دلشان می‌خواهد می‌گویند.
 
در ادامه دانشجویی از مطهری پرسید: چه ناکارآمدی‌هایی در نظام ریاستی وجود داشته که بحث نظام پارلمانی مطرح شده است. مطهری در پاسخ به این سوال با بیان این‌که اشکال مهمی وجود ندارد که مسئله نظام پارلمانی را ضروری کرده باشد، گفت: من بر این نکته تاکید کردم که نظر رهبری به نظام ریاستی بوده است. ما از ظرفیت‌های قانون اساسی خودمان درست استفاده نمی‌کنیم. همچنین اختیارات و وظایف خود را مورد توجه قرار نمی‌دهیم.
 
وی با تاکید دوباره بر این نکته که ما باید به وظیفه خود به درستی عمل کنیم، اظهار کرد: نباید ناتوانی و حتی بی‌عرضگی خود را مجوزی برای تغییر نظام قرار دهیم. اگر ما نمی‌توانیم نظارت درستی بر رییس جمهور داشته باشیم و سوال از رییس جمهور را تحقق ببخشیم، نباید حرف تغییر نظام را بزنیم.
 
مطهری خاطرنشان کرد: اشکال ما این است که ما مجلس مستقل و مقتدر نداریم که این موضوع هم ناشی از برداشت غلط ما از اصل ولایت فقیه است. من در این مدت که مجلس بوده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام، مشکل کشور ما مخصوصا اصول‌گرایان این است که با چنین اعتقادی دست و پای خود را بسته‌اند، ابتکار عمل را از خود گرفته‌اند و اصلا عقل خود را تعطیل کرده‌اند.
 
در این لحظه کواکبیان به شوخی گفت: من خجالت کشیدم.
 
مطهری هم اظهار کرد: شما آدم خجالتی نیستید، شما خجالت را شرمنده می‌کنید.
 
مطهری در ادامه گفت: این را به عنوان یک درد عرض می‌کنم که مشکل ما این است و در این مورد ما رودربایستی داریم. شما حکیم‌تر و اسلام‌شناس‌تر و علاقه‌مند به امام (ره) بیشتر از شهید مطهری سراغ ندارید، ولی شهید مطهری وقتی که می‌بینند راهی کج رفته می‌شود، تهدید می‌کنند و می‌گویند اگر این طور باشد من از فردا با شما نیستم.
 
مطهری همچنین درمورد بحث آزادی بیان که از سوی بادامچیان مطرح شد نیز گفت: بحث آزادی بیان مشکل دوم ماست. به هیچ وجه آزادی بیان این طور که آقای بادامچیان می‌گوید نیست.
 
وی ادامه داد: ببینید نظرات شهید مطهری در مورد آزادی بیان چه بوده آن وقت ما کجاییم. اگر ایشان در تدوین قانون اساسی بودند، قطعا ما یک قانون اساسی قوی‌تری داشتیم. البته همین مقدار هم خوب است، ولی ما رعایت نمی‌کنیم.
 
وی همچنین به توقیف روزنامه اعتماد اشاره و خاطرنشان کرد:بستن روزنامه اعتماد به چه مجوزی بود؟ حالا آقای جوانفکر حرف‌هایی زدند. نظرات ایشان نظرات آقای احمدی نژاد است، بگذارید افراد نظراتشان را بگویند.
 
وی همچنین اظهار کرد: در بحث مشروعیت که آقای بادامچیان گفتند من گفتم که مشروعیت از بالاست و مقبولیت از پایین به بالاست و ما حرف‌مان در این مورد یکی است.
 
در ادامه دانشجویی از کواکبیان پرسید آیا مسائل مربوط به پارلمانی شدن، به تغییر و تحولات منطقه ارتباطی داشته است، که این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: صادقانه عرض کنم با اطلاعاتی که من داشته‌ام این موضوعات هیچ ارتباطی به هم ندارند.
 
وی همچنین با بیان این‌که اینطور نیست که در نظام پارلمانی رییس جمهور نداشته باشیم، اظهار کرد: البته من بر این باورم اگر نظام پارلمانی با همه لوازمش شکل بگیرد، بهتر از نظام ریاستی است، اما اگر قرار باشد آقای رییس دولت بگوید که شما در راس امور نیستید و اعتقادی به مجلس وجود داشته باشد ما مشکل خواهیم داشت.
 
وی همچنین گفت: این‌که آقای احمدی نژاد مطرح کرده‌اند که ما در نظام ولایت فقیه فقط یک حزب داریم، حرف درستی نیست. ممکن است ده حزب وجود داشته باشد که همگی حزب الله باشند. ممکن است خیلی از احزاب با دیدگاه‌های مختلف در خط الله حرکت کنند.
 
وی تاکید کرد:‌ من معتقدم خطبه عقدی که در نظام مردمسالاری دینی خوانده می‌شود، رایی است که مردم پای صندوق‌های رای می‌دهند.
 
در ادامه بادامچیان خطاب به مطهری و در واکنش به اظهارات او درخصوص بحث سوال از رییس جمهور گفت: من شاگرد پدر آقای مطهری بوده‌ام. بحث این است که آیا واقعا کسانی که دیدگاه‌هایی بر خلاف دیدگاه‌های ایشان دارند عقل‌شان تعطیل است؟ نه مردم احترام دارند. در بحث سوال از رییس جمهور من یک بار هم به آقای مطهری نگفتم که سوال نکنند و من اگر جای آقای احمدی نژاد بودم به مجلس می‌آمدم و جواب می‌دادم.
 
وی افزود: آقای مطهری عزیز، باید به سایر نمایندگان احترام بگذارند. آن‌ها مصلحت ندانستند که این بحث مطرح شود.
 
بادامچیان در ادامه با انتقاد از برخی از اظهارات مطهری ادامه داد: آیا درست است که به مخالف خود بگوییم تو این طور هستی؟
 
دانشجویان گفتند: بله.
 
بادامچیان گفت: بنابراین من باید برای شما درس اخلاق بگذارم.
 
وی گفت: یک وقت است که ما می‌گوییم این طرز تفکر را قبول نداریم. این درست است، اما یک وقت است که می‌گوییم مخالف من حق حرف زدن، صحبت کردن و بیان عقیده ندارد. همین برادر عزیز ما (مطهری) در هیات نظارت بر مطبوعات را مجلس انتخاب کرده است.
 
در ادامه بادامچیان اظهار کرد: زمانی من به یک استاد دانشگاه گفتم، تو حقوق می‌گیری، کتاب چاپ می‌کنی و هر روز هم علیه نظام حرف می‌زنی، اما در نظام شاه که دانشیار بودی آیا جرات داشتی بخش کوچکی از این حرف ‌ها را بزنی؟ من به نسل جوان می‌گویم که 28 مرداد و دولت مصدق و 30 تیر را دیده‌ام. اگر فکر می‌کنید که آزادی کم است، سعی کنیم با منطق و همت بیشترش کنیم. توهین کردن، آسیب دارد.
 
وی افزود: همه کسانی که در این 32 سال در این کشور کار کرده‌اند و کارشان دلسوزانه بوده، مورد احترام هستند.
 
در ادامه دانشجویی به روی سن آمد و از علی مطهری پرسید: شما می‌گویید 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی آری گفته‌اند. این 98 درصد پدران و پدربزرگان ما بوده‌اند. پس حق ما چه می‌شود؟
 
مطهری در پاسخ به این اظهارات با بیان این‌که اگر همین الان هم رای‌گیری شود اکثریت قاطع به جمهوری اسلامی رای خواهند داد گفت: اگر همین الان هم رای‌گیری شود، اکثریت قاطع به جمهوری اسلامی رای خواهند داد. اگر این فکر را داشته باشیم، باید هر 6 ماه یک بار رای‌گیری کنیم. این معنی ندارد و هیچ جای دنیا هم چنین مسئله‌ای را نمی‌بینیم.
 
وی تاکید کرد: اگر نارضایتی عمومی وجود داشته باشد، هیچ نظامی قابل بقا نیست و اگر مردم هر نظامی متنفر باشند، آن نظام نمی‌تواند باقی بماند.
 
وی همچنین درباره بحث سوال از رییس جمهور که بادامچیان به آن اشاره کرد گفت: مشکل بحث دیگری بود. این‌که شما می‌گویید من از دست نمایندگان ناراحت بوده‌ام، درست نیست. فشار بسیار شدیدی از سوی هیات رییسه، وزرا، معاونان و استانداران وجود داشت. بنابراین فکر می‌کنم این پاسخی که فرمودید، هیچ ارتباطی با موضوع ندارد.
 
وی همچنین با اشاره به اظهاراتی که مطرح کرده بود گفت: ، اگر توهینی شده، معذرت خواهی می‌کنم.
 
در ادامه کواکبیان در پاسخ به سوالی اظهار داشت: معتقدم انتخابات خرداد ماه 88 یک نوع رفراندوم برای نظام بود و این طور نبود که کسانی که آمده بودند، با نظام ضدیت داشته‌اند؛ چرا که اگر کسی نظام را قبول نداشت اصلا به انتخابات نمی‌آمد.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: این که دائما رفراندوم برگزار شود، نیز درست نیست در خود غرب هم حتی این چنین نیست و اگر مشروعیت یک نظام آنقدر پایین باشد که موجب سقوط آن شود، مطمئنا آن نظام سقوط خواهد کرد.
 
کواکبیان خاطرنشان کرد: بحث این‌که برویم و ببینیم نیت‌ها چیست، فکر نمی‌کنم ما را به جایی برساند و بهتر است به مواضع و عملکرد‌ها بپردازیم.
 
در ادامه علی مطهری در پاسخ به سوالی اظهار داشت: اصولگرایان در بسیاری از جاها ابتکار عمل را از خود سلب کردند .
 
وی افزود: اصولگرایان هر جا که با مشکلی مواجه می‌شوند، به رهبری مراجعه می‌کنند و در واقع ولی فقیه را سپر خود قرار می‌دهند. به جای این‌که خود را سپر ولی فقیه کنند.
 
مطهری خاطرنشان کرد: مجلس باید استقلال داشته باشد و نظر خود را اظهار کند و به دنبال نظر ولی فقیه نباشد. اگر طرحی تصویب کرد و آن طرح اشکال شرعی داشت، شورای نگهبان آن را رد می‌کند و اگر مصلحت بزرگی در میان بود، رهبری آن را اعلام می‌کنند.
 
مطهری در پایان در پاسخ به سوالی نیز گفت: ما کی گفتیم اصول‌گرایان بی‌عقلند؟ آن‌ها عقل کلند، اما عقلشان را به کار نمی‌بندند.

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =