بر اساس مصوبه امروز مجلس، روسای قوای مجریه و قضاییه هم می​توانند با درخواست کتبی و اعلام موضوع سخنرانی، از تریبون مجلس نطق کنند.

به گزارش خبرآنلاین، در ماده​ای از طرح اصلاح آیین​نامه داخلی مجلس امکان سخنرانی روسای دیگر قوا در مجلس فراهم شده بود که با مخالفت برخی نمایندگان از زوایای مختلف مواجه شد.
نورالله حیدری نماینده اردل معتقد بود که این ماده قیودی را برای حضور روسای دیگر قوا در مجلس می​آریافریند که ممانعت​هایی را خواهد آفرید. اما دیگر نمایندگان بویژه باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، معتقد بودند که اینگونه نیست و روسای قوا هر زمان که بخواهند می​توانند با اطلاع هیات رئیسه در جلسات مجلس حضور یابند و سخنرانی کنند.
اما برخی دیگر نمایندگان معتقد بودند که نقش مجلس را به عنوان یک تریبون حزبی و شخصی برای دیگر روسای قوا کاهش داد. جهانبخش محبی​نیا عضو هیات رئیسه از این دست نمایندگان بود. او با بیان اینکه رئیس مجلس بر اساس آیین​نامه داخلی مجلس می​تواند در تمامی جلسات در خصوص مسائل مهم روز سخنرانی کند، اظهار داشت: این اختیار به رئیس قوه مقننه داده شده تا موضع مجلس را در قبال مسائل روز اعلام کند. ضمنا طبیعی است که چنین تریبونی به رئیس این قوه داده شود.
وی با بیان اینکه مخالفتش با نطق​های پیاپی دیگر روسای قوا ربطی به روسای کنونی قوه مجریه و قضاییه ندارد، ادامه داد: با وجود این همه اختیاری که تا کنون به رئیس​جمهور داده​ایم که در مجلس سخن بگوید، چقدر از آن استفاده کرده است؟ نطق رئیس​جمهور به جز زمان ارائه طرح​های بودجه و برنامه و استیضاح یا معرفی وزرا، در چه مواقع دیگری ضروری است؟ مجلس محل کار کارشناسی است نه رسانه​ای برای انتقال سخنان روسای دیگر قوا در مجلس! نباید شان و جایگاه مجلس را تا این حد پایین آورد.
گفتنی است در ماده 7 طرح اصلاح آیین​نامه داخلی مجلس آمده بود: روسای قوه مجریه و قضاییه می​توانند در صحن علنی مجلس نطق نمایند. این نطق پس از وصول درخواست کتبی آنان و اعلام موضوع نطق به رئیس مجلس پی از موافقت هیات رئیسه در اولین فرصت انجام می​شود. ساعت و مدت نطق قبل از شروع جلسه باید به اطلاع نمایندگان برسد.
کمیسیون آیین​نامه داخلی مجلس معتقد بود که این ماده به تعامل و همکاری سه قوه می​انجامد و این فرصت را برای روسای دیگر قوا ایجاد می کند تا از تریبون خانه ملت با نمایندگان ملت سخن بگویند.
اما غلامرضا مصباحی​مقدم نماینده تهران معتقد بود که روسای قوا باید هر زمان که بخواهند بتوانند با ارائه موضوع آن، در مجلس حضور یافته و سخنرانی کنند و این نیازی به موافقت هیات رئیسه ندارد. چرا که به نظر می​رسد با قانون اساسی مغایرت دارد. باهنر این اخطار قانون اساسی را پذیرفت و آن را به رای گذاشت که رای لازم را کسب نکرد.
ستار هدایتخواه نماینده حامی دولت هم گفت که نیازی به درخواست کتبی از سوی روسای دیگر قوا برای حضور در مجلس نیست. اما باهنر این را لازم می​خواند و گفت: بالاخره هیات رئیسه باید متوجه شود که چنین تقاضایی وجود دارد و باید درخواست کتبی ارائه شود.
اما هدایتخواه معتقد بود که به روش​های دیگر هم می​توان هیات رئیسه را در جریان گذاشت. باهنر هم به شوخی گفت: مثلا سوت بزنند تا ما متوجه شویم؟ علی​اصغر یوسفیان ملا سخنگوی کمیسیون آیین​نامه مجلس هم با تاکید بر لزوم رعایت آداب استفاده از تریبون مجلس گفت: نمی​شود که رئیس​جمهور یکباره وارد مجلس شود و هر کس پشت تریبون است را هل بدهد برود کنار و خودش صحبت کند! ما که نمی​خواهیم رئیس​جمهور را پشت در مجلس معطل کنیم. می خواهیم بگوییم که اینجا خانه ملت و متعلق به نمایندگان است و رئیس​جمهور اگر می​خواهد از تریبون مجلس استفاده کند باید از مجلس زمان مشخصی را درخواست کند و موضوع سخنانش را هم اعلام کند.
نهایتا هم این ماده بی​هیچ تغییری تصویب شد.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =