امام جماعت مسجد قدس بیروت در گفتگو با خبرآنلاین ضمن بی معنی خواندن اتهام آمریکا به ایران از عربستان سعودی و شخص ملک عبدالله خواسته است تا فریب این دسیسه را نخورد.

حیدر بوذرجمهر:

تنها دو سه روز پس از تحولات مصر که بسیاری آن را یک توطئه برای ایجاد فتنه طایفه ای در مصر قلمداد کردند و هم زمان با تداوم ناآرامی های مشکوک سوریه، اتهامی از سوی کاخ سفید متوجه ایران شد که حتی شگفتی خود غربی ها و رسانه های دست راستی اروپایی و امریکایی را به دنبال داشت. به گونه ای که تا کنون اکثر رسانه های جهان این توطئه را سناریویی مضحک و یا دست کم مشکوک توصیف کرده اند. سه شنبه هفته گذشته کاخ سفید مدعی شد که ایران با طراحی توطئه ای قصد ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در امریکا را داشته است. اتهامی که بلافاصله پس از اعلام آن، جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطوح آن را قویا تکذیب کرد. در همین رابطه خبر آنلاین مصاحبه ای را با شیخ ماهر حمود، امام جماعت مسجد قدس انجام داده که در زیر می خوانید:

نظر شما درباره اتهام های اخیر امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که در آن تهران را به ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم کرده، با توجه به این که ایران این اتهام ها را رد کرده است، چیست؟
هیچ شکی نیست که این اتهام ساختگی و تلاشی است امریکایی برای ایجاد نزاع میان ایران و کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی. امریکایی ها برای قطع همکاری های ایران با کشورهای عربی تلاش های بسیاری می کنند. همچنین بسیار روشن است که ایران به دنبال دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای است و همچنین مدافع لجستیک مقاومت محسوب می شود و توان دفاعی این محور را تقویت می کند. این مساله را امریکا و اسرائیل فراموش نکرده اند به خصوص این که زوال اسرائیل حتمی شده است و می خواهند با پرداخت هزینه های بسیار این زوال را به تعویق بیندازند. و الا ایرانی ها و سیاستمداران آنها بسیار هوشمندتر از این هستند که بخواهند کسی را در جایی ترور کنند، ما همانند این قصه ها بسیار دیده ایم و شنیده ایم. در ایران سیاست دیپلماتیک عاقلانه ای وجود دارد که می تواند روابط گسترده ای را هماهنگ کند و از همه وابستگی های مذهبی و قومی برای رسیدن به یک افق گسترده سیاسی و بین المللی عبور کند. چنین اتهام هایی همگی باطل و توخالی هستند و بی شک ظرف روزهای آینده ابعاد تازه ای از آنها کشف خواهد شد.


پس شما معتقدید که این سناریو با برنامه ای از پیش تعیین شده و برای رسیدن به اهدافی مشخص نوشته شده است؟
شکی نیست در پس این اتهام ها اهداف بزرگی نهفته است و همان طور که گفتم تلاشی است برای ایجاد فتنه طایفه ای و مذهبی به ویژه که در بسیاری از سیاست هایشان در عراق و لبنان برای رسیدن به این هدف شکست خورده اند. روشن است که افکار عمومی همواره این گونه نگاه می کرده است که عربستان ثقل سیاسی سنیان است و ایران ثقل سیاسی شیعیان و این مساله به مثابه نفت روی آتش است. فتنه سلاحی است که در دست امریکا و اسرائیل وجود دارد و ما دهه های طولانی است که بهره برداری های آنها را در این زمینه شاهد بوده ایم. آن جه امریکا و اسرائیل در حال حاضر می خواهند این است که یک درگیری سنی – شیعی در منطقه در بگیرد و این کشورها وارد چند دستگی و درگیری شوند.


در واقع شما معتقدید امریکا پس از آن که دید همه تلاش ها برای حفظ مصالحش در مصر و تونس شکست خورده است اکنون به ضربه زدن به کشورهای مدافع مقاومت روی آورده است و می خواهد با ضربه زدن هم زمان به ایران و سوریه به محور مقاومت آسیب بزند؟
قطعا، این توطئه ای امریکایی اسرائیلی است، آنها هنگامی که دیدند در سوریه شکست خوردند می خواهند این شکست را با کارهای دیگر جبران کنند. آنها همیشه کارها را به هم ربط می دهند بدون این که ربطی بین آنها وجود داشته باشد. مثلا ما یک جمله صریح از غرب و امریکایی ها نشنیده ایم جز این که فقط به سوریه بپردازند. آنها به همان ترتیبی صحبت می کنند که آن نفرین شده قبلی جورج بوش صحبت کرد، هنگامی که حرف از محور شرارت متشکل از سوریه، ایران و لبنان زد. در نتیجه باید گفت آنها می گویند در برابر هر کسی که می خواهد در برابر توطئه های امریکا چه ممانعت سیاسی ایجاد کند چه مقاومت نظامی با یک ادبیات می جنگند.


فکر می کنید  عربستان سعودی به ویژه ملک عبدالله پادشاه این کشور این اتهام ها و دروغ ها را بپذیرد؟
آنچه از ملک عبدالله در گذشته دیده ایم درایت و روشن بینی نسبت به فتنه ها و قضایایی بوده است که شخصا با موضع گیری هایش تلاش داشته در برابر آنها بایستد، حال این امور مرتبط به امور داخلی عربستان بوده باشد یا امور مرتبط با امور منطقه از جمله لبنان. انشاء الله این بار نیز شاهد درایت پادشاه و گروهی که او را همراهی می کنند خواهیم بود و انشاء الله آنها این حقیقت را درک می کنند که ایراد چنین اتهاماتی عقلا قانع کننده نیست.


نظر شما درباره حوادث اخیر مصر و درگیری های ماسبیرو میان قبطی های مسیحی و مسلمانان که باعث کشته و زخمی شدن ده ها تن شد، چیست؟ به نظر شما چه کسانی پشت این حوادث اند و مراد آنها از این کار چیست؟
حوادث دردآوری که در مصر رخ داد، بی شک درگیری بی سابقه ای را موجب خواهد شد. ما تاکید می کنیم که در آن حادثه دست صهیونیست ها مشهود بود که تلاش می کرد دخالت کند تا همکاری های اجتماعی مصر و لبنان را از بین ببرد. این دست ها می توانند فتنه طایفه ای منطبق با سیاست های اسرائیلی – امریکایی را در تمامی منطقه ایجاد کنند. می توانم به ضرس قاطع بگویم که حوادث اخیر مصر انتقام اسرائیلی ها از تسخیر سفارتشان و سوزاندن پرچمشان در قاهره بوده است. آنها اگر لازم بدانند این توطئه را به هر جایی انتقال می دهند گویی که اسرائیل از طریق مزدورانش می خواسته این پیام را بدهد که ما به شیوه ای دیگر پاسخ شما را می دهیم و من مطمئنم در روزهای آینده اسناد و اطلاعاتی منتشر خواهد شد که صحبت های مرا ثابت خواتهد کرد.


در سوریه شاهد تظاهرات میلیونی در تایید نظام بشار اسد بوده ایم ولی با این حال توطئه ادامه دارد و  کارشکنی های مشکوک که در قالب تهییج مردم به براندازی نظام دیده می شود نیز رو به افزایش است. نظر شما در این زمینه چیست؟
از روز اول گفتیم آن چه در سوریه می گذرد انقلاب نیست بلکه فتنه و توطئه ای است که عوامل بسیاری در آن دخالت دارند. نظام سوریه هدف قرار گرفته است چرا که از مقاومت و غزه حمایت می کند و دست کم برای دو دهه پروژه امریکایی تسلیم کردن منطقه را به تعویق انداخته است. از سوریه می خواهند که هزینه مواضع متمایزش در راستای مقاومت که مغایر با سیاست های امریکا در منطقه است، بپردازد. بارها گفته ایم که شورای انتقالی غیر ملی فقط تمهیدات دخالت غرب را مهیا می کند و این باعث می شود تا اوضاع سوریه به شدت وخیم و بدتر از هر کشور دیگری شود. ما این تجربه را در عراق و جاهای دیگر آزمودیم و متاسفانه آنها نمی خواهند از تجربه های گذشته درس بگیرند و نمی خواهند مخاطرات چنین آتش افروزی که در صورت تداوم همین سیاست سراسر منطقه را فرا خواهد گرفت، درک کنند.
ترجمه: سید علی موسوی خلخالی
26349
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    هه ! عربستان مساله ایران رو به شورای امنیت برده ... حرف های وزیر امور خارجه عربستان رو هم مد نظر داشته باشید.از عربها انتظار دوستی با ایرانی ها نمیره...