سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی واکنش صریحی نسبت به اتهامات مطرح شده اخیر علیه کشورمان نشان داد و انتظارات ایران از عربستان را مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد جواد رسولی محلاتی عصر پنجشنبه با حضور در جمع خبرنگاران در مدینه منوره درباره سناریوی هالیوودی و اتهام به کشورمان تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران انتظار داشته و دارد چنانچه برای عربستان سعودی شبهه ای در این زمینه وجود دارد آن را مستقیما با برادران ایرانی خود مطرح و حل و فصل نمایند.
 
وی در پاسخ به اینکه توطئه جدید آمریکا در دست داشتن ایران در ترور سفیر عربستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: توطئه اخیر از چند بعد دارای بررسی و ارزیابی است. آمریکایی‌ها اگر چه از اجرای چنین توطئه ای اهداف استکباری خود را دنبال می کنند ولیکن بر اساس شواهد و دلایل زیادی طراحان آن در طراحی این توطئه کاملا ناشیانه عمل کردند.
 
اعلان یکجانبه اتهامات علیه یک شهروند ساکن آمریکا بدون ارائه مستندات و ایجاد موج رسانه ای و هیاهوی تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست و صرفا می تواند یک نمایش سیاسی و رسانه ای از سوی آمریکا باشد.
 
سفیر ایران در عربستان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ابعاد حقوقی این مساله از نظر شما چیست؟ تاکید کرد: بر اساس اصول مسلم قوانین حقوقی و عرف بین الملل در صورت وجود هرگونه ادعا علیه کشوری دیگر می بایست دولت آمریکا حداقل اطلاعات فردی متهم یا متهمین را برای بررسی اتهام و اظهار نظر و درخواست همکاری به کشور دیگر تسلیم می نمود نه اینکه علی رغم درخواست صریح ما و بر خلاف کنوانسیون های شناخته شده بین المللی نه تنها اقدامی در این زمینه صورت نداده است بلکه روز به روز بر دامنه اتهامات واهی و ساختگی خود بیافزاید.
 
وی در پاسخ به اینکه «مبنای استناد مقامات امریکایی به طرح چنین توطئه ای چیست؟» تصریح کرد: پایه اتهامات بی اساس مقامات آمریکایی صرفا گزارش یک مامور مخفی بی نام و نشان است که بر اساس اظهارات توام با حدس و گمان افراد دخیل در قاچاق مواد مخدر طراحی شده و در این گزارش هیج سند و مدرک محکمه پسندی ارائه نشده و لذا برای هیچ مرجع و دادگاه صالح و بی طرف سندیت ندارد. به همین دلیل نیز از سوی کارشناسان شخصیت های مجرب سیاسی در سطح بین الملل و حتی عقلای قوم در خود آمریکا مردود و مورد تمسخر قرار گرفته است.
 
رسولی محلاتی در باره اینکه دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در قبال تروریسم بین المللی چیست، اذعان داشت: موضوع قابل توجه در طراحی این توطئه توسط آمریکا و نسبت دادن ادعای واهی ترور سفیر عربستان در واشنگتن و منتسب نمودن آن به دولت ایران در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران خود یکی از قربانیان تروریسم بعد از انقلاب اسلامی بوده است. ترور بیش از 16هزار نفر از شهروندان ایرانی از جمله دانشمندان و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دیپلماتهای کشورمان در افغانستان، عراق و لبنان و پاکستان خود شاهد خوبی در این زمینه است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود را در ریخته شدن خون افراد بی گناه که ناشی از هرگونه عملیات تروریستی است اعلام نموده و همواره از پیشگامان مبارزه بین المللی با این پدیده شوم بوده است و شهدای زیادی را نیز در این راه تقدیم کرده است.
 
وی افزود: در حالی که دولت آمریکا با حمایت از رژیم صهیونیستی و گروههای تروریستی معاند جمهوری اسلامی ایران هموراره خود به عنوان بزرگترین حامنی تروریسم دولتی مطرح بوده است.
 
سفیر ایران در عربستان در پاسخ به اینکه پیشنهاد اخیر علی اکبر صالحی در مورد بررسی اسناد و مدارک مربوط به این توطئه را چگونه ارزیابی می کنید؟ تاکید کرد: با توجه به دلایلی که ذکر شد جناب آقای دکتر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی کشورمان به منظور بررسی مدارک و مستندات آمریکایی را اعلام نمودند و آمریکایی ها به دلیل طرح افشا شدن ابعاد این توطئه و به جهت اینکه مدارک و مستندات خیالی و مورد ادعای آنان فاقد ارزش قانونی و حقوقی بوده است از ارائه آن استنکاف نموده اند.
 
وی تصریح کرد: انتظار ما از سایر کشورهایی که چنین موضع گیری هایی علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند این است که حداقل نسبت به ارائه مستندات و مدارک مورد ادعای آمریکا که گفته می شود به آنان ارائه شده اقدام نمایند و اسیر جو تبلیغاتی ناشی از سناریویی که به تعبیر بسیاری از شخصیتهای سیاسی و بین المللی مستقل به فیلم های تخیلی هالیوودی شباهت بیشتری دارد وارد نشوند.
 
وی درباره اینکه در این زمینه چه انتظاراتی از عربستان سعودی دارید؟ یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی و همسایه در منطقه باید بر اساس حسن همجواری و حفظ منافع جهان اسلام و صلح و ثبات و امنیت در منطقه با یکدیگر روابطی سازنده و به دور از سوء تفاهمات داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: از روابط دوستانه و برادرانه دو کشور و منافع حاصله از آن همه کشورهای اسلامی و منطقه بهره مند خواهند شد و از بروز هرگونه تشنج و اختلافات و حاکم شدن سوء تفاهمات بر روابط دو کشور همه کشورهای اسلامی و منطقه متضرر خواهند شد. لذا دشمنان اسلام با درک این واقعیت همین نکته را مورد هدف قرار دادند.
 
رسولی محلاتی یادآور شد: انتظار ما از مسئولین سعودی همانند گذشته حکمت و درایت در برخورد با این توطئه است. بازی اخیر امریکا هدفی جز ایجاد فتنه و اختلاف و شکاف میان کشورهای مسلمان منطقه ندارد و لذا بر همه فرض است تا آگاهانه و هوشیارانه با حکمت و درایت این توطئه را خنثی نمایند. منافع بلند مدت در منطقه و روابط فی مابین میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی چنین طلب می کند که مصالح همیشگی که همسایگی یکی از آنهاست همواره مد نظر طرفین قرار گیرد.
 
سفیر ایران در عربستان سعودی تاکید کرد: همسایگان باید این مساله را مد نظر داشته باشند که تا ابد با یکدیگر و در همسایگی هم در منطقه می مانند و عملکرد آنها در آینده روابط دو کشور همیشه مد نظر قرار خواهد گرفت.
 
/2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =