دیپلماسی ایرانی نوشت:

سناریوی عجیب و غریبی که اخیرا امریکایی‌ها برای تحت فشار قرار دادن ایرانی‌ها طرح‌ریزی کرده‌اند، هنوز برای بسیاری از رسانه‌ها، سیاستمداران و تحلیلگران قابل باور نیست. از این رو نیز توصیه می‌کنند که قبل از آن که حرکت پیش‌دستانه‌ای از سوی غرب صورت بگیرد، ابعاد بیشتری از این ماجرا گفته شود و برای هر گونه فشاری به ایران نیز دلایل لازم و محکمه‌پسندی ارائه شود. این ماجرا زمانی برای تحلیلگران غیرقابل باور می‌شود که تمامی مقام‌های ایرانی از پایین‌ترین تا عالی‌ترین سطوح همگی این سناریو را تقبیح کرده و قویا این اتهام را رد کرده‌اند و حتی به دلیل آن‌چه ایجاد فضای ایران‌هراسی و تلاش برای تخریب روابط ایران با کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی دانسته‌اند، به مجامع بین‌المللی شکایت برده‌اند
گزيده تحليل روزنامه گلف‌نیوز را در ادامه بخوانيد:
·         اتهام عجیب و غریبی که علیه ایرانی‌ها مبنی بر تماس‌هایشان با مافیای مواد مخدر در مکزیگ برای استفاده از افراد آنها برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن زده می‌شود، نیازمند یک پاسخ نظامی نیست. اگر این داستان غیر عادی درست از آب در بیاید، یک حرکت وحشتناک از سوی ایرانی‌ها به حساب خواهد آمد و نیازمند برخوردهای شدیدی از نوع اعمال تحریم‌های بیشتر یا مطالبه غرامت خواهد بود ولی باز هم به هیچ وجه دلیل نمی‌شود که بخواهیم به گزینه نظامی علیه ایران روی بیاوریم.
·         اف‌بی‌آی بايد تحقیقات کاملی انجام دهد تا دریابد که آیا واقعا دولت ایران پشت این طرح ترور بوده است یا خیر و آن روزی که وزارت دادگستری امریکا صحبت از عوامل قدرت ایران در این حادثه می‌زد واقعا مقامات ارشد ایران دستور به انجام این ترور داده بودند یا خیر. هنوز دلایل کافی مستحکمی برای آغاز فشارهای دیپلماتیک یا نظامی علیه ایران وجود ندارد. هنوز بر سر این مساله شک و شبهه وجود دارد. جهان نیازمند یک تعقیب و گریز بی‌جا یا "بو ‌کشیدن" توخالی از نوع همان بازی که کاولین پاول با سازمان ملل کرد تا به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق (که وجود نداشت) امریکا به این کشور لشکرکشی کشید، نیست.
·         مقامات دولت عربستان نیز همچنان نیازمند یک دلیل قاطع و قابل اعتمادی هستند که بتوانند چنین اتهام‌هایی را علیه ایران مطرح کنند. دو قدرت بزرگ خلیج فارس نمی‌توانند روابط خود را در گرو این دست اتهام‌ها قرار دهند در حالی که هنوز خود امریکا هم نمی‌داند واقعا دولت ایران در این حادثه دست داشته است یا خیر.   
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =