سخنان رئیس مجلس ایران از منظر یک دیپلمات در رسانه​های سوئیسی مورد تحلیل قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه معتبر زایتونگ باسلر چاپ سوئیس در گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی 18 اکتبر دکتر علی لاریجانی نوشت:  از آغاز این کنفرانس مطبوعاتی مشخص شد که وی پیامی را برای این کنفرانس آماده کرده و حرف‌های او نیز بسیار صریح بود چرا که درواکنش به سناریو سازی​های اخیر آمریکا علیه ایران گفت که «آمریکا یک بازی کودکانه را انجام می‌دهد» و افزود که «این امر یک ننگ و اهانت به ملت آمریکاست».
 
گزارشگر این روزنامه در توصیف فضای این نشست نوشت: دوربین‌های گزارشگران در حال نور زدن بودند و لاریجانی نیز لبخند بر لب داشت. یک خبرنگار سؤال کرد که این موضوع که ایشان این سخنان را در برن می‌گویند، چه حد می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران هم هست. لاریجانی در این زمینه باز هم حرف خود را زد و تأکید کرد که «آمریکایی‌ها به حرف‌های یک معتاد استناد می‌کنند. باید توجه داشت که چنین فردی نمی‌تواند یک فرد منطقی باشد.»
 
این روزنامه افزود‌: حملات شدید رئیس مجلس ایران در شهر آرام برن، در ارتباط با فصل جدید بحران بین‌ واشنگتن و تهران است. فرد معتادی که لاریجانی از او صحبت می‌کرد، منصور ارباب‌سیار است. این فرد 56 ساله ایرانی‌تبار که دارای گذرنامه آمریکایی نیز هست یک هفته است که در سلولی در یک زندان در نیویورک به سر می‌برد. وی از سوی مأموران مخفی امنیتی آمریکا دستگیر شده است.
 
اتهامات مسئولان آمریکا به ارباب‌سیار بسیار بزرگ است. یعنی وی باید فرد اصلی در زمینه طرح ترور سفیر عربستان‌سعودی در واشنگتن باشد. این موضوع زمانی فاش شد که به ادعای آمریکایی‌ها، با باند قاچاق مواد مخدر خطرناک مکزیک موسوم به لوس‌ستاس ارتباط برقرار کرده بوده تا قاتلانی را برای اجرای این توطئه به استخدام درآورد ولی او ظاهراً به دام یک مأمور مخفی اف‌.بی‌.‌ای (پلیس فدرال آمریکا) افتاده بود.
آمریکایی‌ها به این موضوع نیز اکتفا نکرده و ادعا می‌کنند که ارباب‌سیار توطئه ترور را به تنهایی طراحی نکرده بلکه روی محافل عالی سیاسی رژیم تهران نیز در این زمینه می‌توانسته حساب کند. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آخر هفته گذشته در اولین واکنش خود در این زمینه تأکید کرد که این سوءقصد از سوی مسئولان ایران طراحی و هزینه آن نیز توسط دولت ایران تأمین شده بود و همزمان تهران را تهدید به اعمال شدید‌ترین تحریم‌ها نمود. واکنش ایران نسبت به این ادعاها نیز سریعاً اعلام شد و آنگونه که انتظار می‌رفت، به‌زعم رژیم ایران، این ادعاها ابزار درستی برای آنکه بتوان اختلافات بین این دو کشور را با آن حل کرد، نیست.
احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران، پس از آنکه (آیت‌الله) خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران این ادعای آمریکا را احمقانه بخواند، تأکید کرد که «ملت ایران یک ملت بافرهنگ بوده و دارای فرهنگی کهن است و نیازی به اینکه به تروریسم روی آورد، ندارد.» وی افزود « تروریسم مال شماست» ولی از آن زمان اوباما فشار بر ایران را بیشتر افزایش داده است. وی از سازمان ملل خواسته که اسناد محرمانه درباره برنامه‌ هسته‌ای مسئله‌دار ایران را منتشر نماید. این اسناد ظاهراً باید نشان دهند که رژیم ایران از فناوری هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز استفاده نمی‌کند بلکه می‌خواهد سلاح اتمی بسازد و حتی این موضوع را آزمایش نیز کرده است.
مجدداً به سالن محل کنفرانس مطبوعاتی در هتل مجلل شوایتسرهوف در برن بازگردیم. علی لاریجانی که خود زمانی مسئول ارشد مذاکرات هسته‌ای کشورش بوده، می‌گوید‌: «ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا از ساختارهای اتمی‌اش بازدید نمایند.» لاریجانی بسیار آرام صحبت می‌کند و حرف‌های خود را پیش از بیان مزمزه می‌نماید. وی خوب می‌داند که تنها مخالف و رقیب احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور افراطی کشورش است که در جهان غرب کماکان از اعتبار برخوردار است. به همین خاطر وی در بیان اظهارات خود لحن ملایمی دارد ولی روز گذشته در این کنفرانس مطبوعاتی نشان داد که در خط مشی رئیس جمهور کشورش حرکت می‌کند. خداحافظی دوستانه وی در پایان این کنفرانس مطبوعاتی نیز نمی‌توانست این موضوع را پنهان سازد. علی لاریجانی سالن کنفرانس مطبوعاتی را مانند یک سیاستمدار و رئیس یک کشور ترک کرد. وی درزمان بیرون رفتن از سالن به خاطر آنکه محافظ تنومند وی یک جوان را بر سر راه وی کنار می‌زد، عذرخواهی کرد. بعد از آن هم شوایسترهوف مجدداً به یک هتل مجلل در یک شهر کوچک، آرام و بی‌اهمیت در سوئیس تبدیل شد.
 /29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =