دختران فراری به قدری زیاد شده اند که بهزیستی از کمک به آنها ناتوان مانده و برخی از مراکز نگهداری از این افراد را تعطیل کرده است

امید سلیمی بنی: یک پژوهشگر می گوید موج فرار دختران به قدری زیاد است که بهزیستی قادر به سرویس دهی به تمام آنها نبوده، به همین خاطر برخی از مراکز نگهداری از این کودکان تعطیل شده است.

دکتر غنچه راهب، روانشناس به خبرآنلاین می گوید: "سابق بر این در تهران، سه مرکز نگهداری از دختران فراری وجود داشت که در حال حاضر، همه این مراکز فعال نیستند."

این در حالی است که یکی از رفتار شناسان امروز اعلام کرده از تعداد دختران فراری، 10 درصد کم شده. مجید ابهری می گوید: " از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد دختران فراری در کشور 10 درصد کاهش یافته است."

این پژوهشگر می افزاید: " حداقل سن فرار در دختران بین 16 تا 17 سال است این در حالی است که سن فرار برای پسران قبل از رسیدن به سن 15 سال گریز محسوب می شود."

با این حال، هنوز مسئولان رسمی حاضر نشده اند آمار و اخبار دقیقی از وضعیت دخترانی که زندگی در بیرون از خانه، بدون اجازه و رضایت والدین خود را انتخاب کرده اند، اعلام کنند.

اکنون یک روانشناس که در دانشگاه وابسته به بهزیستی تدریس می کند از افزایش فزاینده موج فرار دختران از خانه در سالهای گذشته خبر می دهد و می گوید بهزیستی به دلیل ناتوانی از ارائه سرویس به این دختران، برخی از مراکز کمک به این افراد را تعطیل کرده است.

بهزیستی همیشه با کمبود بودجه مواجه بوده و در سال گذشته نیز وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی به خاطر عدم اختصاص بودجه مورد نیاز این سازمان حمایتی، برای پاسخ به پرسش نمایندگان به مجلس خوانده شد. گفته می شود افراد تحت پوشش این نهاد، ماهانه بین 25 تا 40 هزار تومان بیشتر دریافت نمی کنند.

با این حال در تهران، هنوز برخی از مراکز نگهداری از دختران فراری، از جمله مرکزی در شمال شرق پایتخت، فعال است. گفته می شود این دختران، پس از کاهش آثار سوء روانی و جسمی فرار از خانه، به خانواده شان تحویل می شوند و یا کار گمارده می شوند. برخی از آنها نیز به مراکز اصلاح و تربیت وابسته به قوه قضائیه برای گذراندن مجازاتهای قانونی، می روند.

کارشناسان می گویند مهمترین علل فرار دختران، طلاق والدین، اعتیاد آنها، تنبیه بدنی، عشق‌های خیابانی و اینترنتی، ازدواج‌های اجباری و کاستی‌های عاطفی در خانواده است.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    1 0
    بهزیستی از مردم و کشور کمک بگیرد حتما" موفق میشود ساماندهی آنها در سطح کشور و در آغوش خانواده ها