با ادغام وزارت رفاه و کار این سوال پیش می آید که در این شرایط تکلیف زیرمجموعه های آن چه می شود؟ یکی از ان زیر مجموعه ها سازمان بهزیستی است.

زهرا تالانی- با وجوداین که علی محمد قادری ، مدیر کل بهزیستی استان تهران معتقد است ادغام سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت منتج به ایجاد مجموعه‌ای حجیم می‌شود و باعث حذف آن در وزارتخانه‌ها می‌شود اما رمضان محسن‌پور معاون امور مجلس وزارت بهداشت  این ادغام را به نفع وزارت رفاه می داند و می گوید که به اعتقاد من با توجه به شرایط کنونی وزارت رفاه، سازمان بهزیستی عملا فاقد پشتوانه حمایتی است، بنابراین ادغام آن با وزارت بهداشت و درمان مفید بوده و بهترین کار در این برهه از زمان است.

با ادغام وزارت رفاه و وزارت کار تکلیف سازمان بهزیستی چه می شود؟

با این ادغام  بحث بازگشت امور مرتبط با سلامت مردم به وزارت بهداشت در دولت مطرح شده است و وزارت بهداشت خواهان یکپارچگی مدیریت حوزه سلامت و بازگشت بهزیستی و بیمه‌های سلامت به این وزارتخانه است.

 وزارت بهداشت با این طرح موافق است؟

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اعتبارات حوزه سلامت در بیمه‌های درمانی و در اختیار وزارت رفاه بود اکنون که وزارتخانه جدید احتمالاً متولی امور اجتماعی کشور خواهد بود بحث بازگشت امور مرتبط با سلامت مردم از جمله بیمه‌های درمانی به وزارت بهداشت به طور جدی در دولت مطرح شده است.

البته رئیس جمهوری بعد از ادغام این دو وزارتخانه تصمیم‌گیری در این مورد را به آقای فروزنده، معاون توسعه مدیریت رئیس جمهوری واگذار کرد تا با بررسی و کارشناسی این موضوع در مورد بازگشت بیمه‌های درمانی که طبق برنامه پنجم باید به صورت یکپارچه به بیمه سلامت تبدیل شوند تصمیم گیری کند.هنوز بازگشت بیمه‌های سلامت و بهزیستی به وزارت بهداشت قطعی نشده اما قطعاً با توجه به اینکه وزارت بهداشت از گذشته نیز خواستار یکپارچگی اختیارات حوزه سلامت و تصدی مسئولیت اعتبارات بیمه‌ها بود تا بتواند پاسخگوی سلامت مردم باشد حتماً پیشنهاد بازگشت بیمه‌های درمانی را به دولت مطرح می‌کند البته بهزیستی نیز با توجه به اینکه با حوزه سلامت مرتبط است می‌تواند به وزارت بهداشت برگردد.چون اگر قرار باشد وزارت بهداشت پاسخگوی سلامت مردم باشد باید اختیارات لازم را نیز داشته باشد بنابراین اگر از وزارت بهداشت در این مورد نظرخواهی شود اعلام می‌کنیم که خواستار بازگشت بیمه‌های درمانی و بهزیستی به این وزارتخانه هستیم.

آیا قسمتهای دیگر وزارت رفاه هم ممکن است که به وزارت بهداشت واگذار شود؟

به جز بیمه‌های درمانی و بهزیستی موضوع دیگری برای بازگشت از وزارت رفاه مطرح نیست مثلاصندوق یا سازمان تأمین اجتماعی بیشتر در حوزه اجتماعی فعال است اما بیمارستانها و مراکز درمانی این صندوق نیز باید تحت مدیریت و نظارت وزارت بهداشت باشند.

مسئولین بهزیستی معتقد ند که این ادغام سبب حذف آن می شود؟

به اعتقاد من با توجه به شرایط کنونی وزارت رفاه، سازمان بهزیستی عملا فاقد پشتوانه حمایتی است، بنابراین ادغام آن با وزارت بهداشت و درمان مفید بوده و بهترین کار در این برهه از زمان است. در صورت ادغام سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت، رسیدگی به افراد زیر پوشش این سازمان به شرط آنکه بودجه و منابع کافی در اختیار آنها قرار گیرد، بهبود خواهد یافت.به نظرم در حال حاضر بهترین گزینه برای بهزیستی وزارت بهداشت است. چون 80 درصد از وظایف بهزیستی در حیطه وزارت بهداشت است.  توانبخشی، حمایت از معلولان و پیشگیری از اعتیاد از جمله وظایف بهزیستی است که در وزارت بهداشت انجام می‌شود.

23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =