۳ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۲

عرفان خسروی، پژوهشگر دیرینه‌شناس ضمن توضیح در مورد ماهیت واقعی آن‌چه به کشف بقایای دایناسور در شهرستان مشکین‌شهر تعبیر شد، انتقادهایی را متوجه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها کرده است.

عرفان خسروی*: خبر عجیبی که طی یکی دو روز اخیر از همه رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و حتی بنگاه‌های خبری آن‌سوی اقیانوس مخابره شد، متأسفانه باز هم نمونه دیگری از قیل‌وقال و جنجال بر سر هیچ بود.

گویا «لاشه یک حیوان عجیب‌الخلقه» و «شبیه موجودات ماقبل تاریخ» در حوالی روستای آق‌بولاغ از توابع شهرستان مشگین‌شهر کشف شده است. به گزارش خبرنگار ایرنا لاشه این حیوان بیش‌تر شبیه «پرندگان گوشتخوار فیلم‌های علمی‌تخیلی (از نسل دایناسورهای پرنده!) می‌باشد». یکی از اهالی روستا هم این لاشه را پنهان ساخته و مأموران محیط‌زیست در تلاش برای دست‌یابی به این لاشه هستند. مقام‌های محلی هم برای اطلاع از صحت و سقم این ماجرا بسیج شده‌اند. در پایان نیز اظهار نظری بدین‌ترتیب منعکس شده است: «این لاشه بسیار شبیه نسل منقرض‌شده دایناسورها و پرندگان گوشت‌خوار ماقبل تاریخ است. بر اساس تحقیقات علمی آخرین نسل دایناسورهای پرنده موسوم به تی‌رکس (عکس تی‌رکس را در اینجا ببینید) یا دایناسور ستمگر مربوط به دوره کرتاسه در ۶۵ میلیون سال پیش می‌باشد».

واقعیت چیست؟
طی این چند روز، هر کس که اندکی با جانوران و تشریح آن‌ها سر و کار داشته، و بسیاری از افرادی که نظرات خود را در مورد این خبر در اینترنت منتشر کرده‌اند، فهمیده‌اند که این موجود چیزی نیست جز سگی که در شرایط خاص دچار پوسیدگی نامنظم در ناحیه سر و دست‌ها شده است. ظاهراً جانوری درنده نیز پیدا شده و قسمت‌هایی از بدن این سگ را خورده و شاید همین مزید بر علت پوسیدگی نامنظم و بیرون‌زدن استخوان‌های جمجمه و دست‌های سگ باشد. برخی هم ظن به سوءاستفاده و جعل (مثلاً سوارکردن کله سگ روی تن مرغ) زده‌اند. اما از آن‌جا که استخوان‌های دست حیوان آن‌طور که در عکس‌ها دیده‌می‌شود مربوط به یک سگ است، این احتمال رد می‌شود.

چطور ممکن است سگ را با دایناسور اشتباه بگیرند؟
دانش تافونومی (Taphonomy) به فرایندهای مرگ، دفن و سنگواره‌شدن جانداران می‌پردازد. اما تافونومیست‌ها همیشه مسئول بررسی سنگواره‌ها نیستند و گاه در مورد فرایندهای مربوط به پوسیدن لاشه انسان‌ها و جانوران در شرایط خاص نظرات جالبی دارند. زیرا هر از چندی موجوداتی عجیب و غریب یافت می‌شوند که دچار عوارض ناشی از پوسیدگی نامنظم هستند و درنتیجه به تصور افراد معمولی از لاشه درحال گندیدن حیوانات شبیه نیست.

یکی از عجیب‌ترین این موارد، نمونه‌ای کشف‌شده در فیلادلفیای آمریکا بود که بسیار به سرستون‌های تخت جمشید شبیه بود و برخی ایرانیان این خبر را مدتی در بوق‌وکرنا کردند. دوست سنگواره‌شناسی که در آمریکا زندگی می‌کرد، پس از چند ساعت جستجو و صحبت با چند نفر محلی، متوجه شد نمونه کشف‌شده چیزی نیست جز یک راکن که چند صباحی در آب دریاچه شناور مانده و به همین دلیل هم موهایش ریخته و قسمت نوک پوزه‌اش با دندان‌های نیش‌اش بیرون زده است. بدین‌ترتیب راکن تبدیل به سرستون تخت جمشید می‌شود!

این تقریباً همان اتفاقی است که برای لاشه سگ حوالی روستای آق‌‌بولاغ رخ داده و رطوبت محیط موجب پوسیدگی نامنظم در قسمت‌های مختلف بدن سگ شده است.

چند پرسش بزرگ
شنیدن چنین اخباری در کشور ایران سابقه طولانی دارد. همیشه افرادی بوده‌اند که بر اساس حدسیات نادرست خود، شروع به شایعه‌پراکنی کرده‌اند و پس از یک‌کلاغ و چهل‌کلاغ‌های همیشگی، ناگهان خبری اعجاب‌برانگیز و چون کوس توخالی جنگیان، پرصدا به‌راه افتاده و پس از اندکی، فروکش‌کرده است.

این که چند روستایی با دیدن چنین لاشه عجیبی انگشت حیرت بگزند و فکر کنند در این کشف فتح‌الفتوحی کرده‌اند، هیچ اشکالی ندارد. بارها خود من مخاطب چنین افرادی بوده‌ام که پس از دیدن عکس‌هایشان و توضیح در مورد حقیقت ماجرا (که مثلاً این استخوان‌های گراز یا خرگوش است) پذیرفته‌اند و رفته‌اند.

اما نوک تیز انتقاد به سمت خبرگزاری‌هایی است که بی‌دانش و بی‌پرسش، چنین اخباری را باد می‌کنند و به دنبال متخصصان معتبر بین‌المللی زیست‌شناسی می‌گردند، درحالی که راه مکتب را در کشور خود بلد نیستند. از آن طرفه‌تر رسانه ملی است که در انتشار چنین اخباری به جد می‌کوشد و برنامه پر می‌کند. در این معرکه پرهیاهوی تجارت اخبار، کسی جز همان چند تن روستایی نبودند که دانستند باید سری به دانشگاه بزنند و از استادی بپرسند ماجرا از چه قرار است.

تنها اخباری این‌چنین در حوزه کاری جانورشناسی می‌تواند به طنزنامه‌ای چندین صفحه‌ای از تلخیات روزگار ما بدل شود. شاید دیگر نیازی به شرح ماجرای دختر بااستعداد و معمای انیشتن و چندین و چند خبر نادرست دیگر در حوزه‌های گسترده علوم پایه نباشد.

سرانجام، باز هم از خود می‌پرسم جایگاه علوم پایه در کشور ما تا چه حد فراموش شده که در دستگاه‌های خبرپراکنی عریض و طویل‌ ما، هیچ بازبینی علمی نه وجود دارد و نه نیازی به متخصصان حس می‌شود. کاش مسئولین پایگاه‌های خبری متعدد ایرانی و به ویژه صداوسیما که در رونویسی از دست همدیگر استاد شده‌اند و بی‌مسئولیت هرچیزی از این قسم را نقل می‌کنند، این نوشته کوتاه را هم بخوانند. البته اگر این دوستان کار خود را اصلاح کنند، خوراک خبری هم برای بنگاه‌های خبری نه‌چندان خیرخواه خارج از ایران درست نمی‌کنند.

*عرفان خسروی، فوق‌لیسانس جانورشناسی و پژوهشگر دیرینه‌شناس

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 83
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    3 6
    از نوع نوشته شما مشخص است که از نزدیک این موجود را ندیده اید و دلایل شما در متن همانند دلایل کشاورزی است که موجود را پیدا کرده.
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 5
    مطلب شما فاقد ارزش علمی است و مبتنی بر تخیل بوده چرا که شما موجود را ندیده حکم صادر کرده اید..
  • دوستدار طبیعت IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 3
    ...دروغ گفتن علمی بد ترین نوع دروغ است چرا که حقایق علمی و تاریخی را کتمان وسرپوش میگذارد
  • کسری IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    6 2
    حرف مفت میزنی
  • امیر IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    3 2
    واقعا باید برای صداو سیما و برخی محققان و تاسف خورد که علم را بازیچه کرده اند
  • بدون نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 1
    پس پاهای(دست ها) جلوش کو؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 1
    ما که در این عکس استخوان دستی نمی بینیم و این بیشتر شبیه پرنده است تا سگ
  • خودجوش سوري IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 0
    كلاً در اين ملك خيلي چيزها به خيلي چيزها تبديل ميشوند
  • مهدی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 1
    نوشته درست و قابل قبول است این مطلب را من هم از همان تصاویر صدا و سیما فهمیدم که لاشه مربوط به سگ است حالا صدا و سیمای ما هم خواسته از یه نواختی نجات پیدا کنه بنده خدا
  • بدون نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 1
    شما که به همه انتقاد کردین میشه بفرمایین از رو یه عکس چطور تونستین با یه نگاه به عکس اینقدر نظرات ارائه بدین؟! یعنی خیلی خبره این؟؟ در ضمن من درسته از جانورشناسی سر در نمیارم ولی دستای این حیوان رو شبیه سگ نمیبینم، حالا اگه مگفت خروس یه چیزی ولی اصلاً شبیه دست و پای سگ نیست.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    2 0
    حالا میگفتی یه کرکس بوده کمی به احتمال نزدیکتر بود انچه که تو عکس مشخص است اگه از نوک و کله اون بگذریم پاهای اون تا انتهای ران نشون میده که یک پرنده بوده میبایست از نزدیک دید تا بتوان تشخیص داد
  • سیروان زارع IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 1
    این عکسی که من دارم میبینم شبیه سگ نیست حداقل به پاش اگه نگاهی بکنیم چیزی شبیه پنجه مشاهده نمیشه .درسته دوست ما مدرک جانور شناسی داره اما ...
  • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    3 2
    در پاسخ به اونهایی که فکر میکنن این موجود سگ نیست. برین اسکلت سگ رو ببینید، میفهمید که هم جمحمه و هم دستاش عین دست سگه. ( تو اینترنت سرچ کنید، پیدا میشه) در ضمن این چیزهایی که بیرون زده استخونه! من نمیدونم چرا هرچیز ناآشنایی که پیدا میشه، حتما باید یه چیز جدید اونهم در حد دایناسور (!) باشه ؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    5 0
    اگر کسی آناتومیست باشد، تشخیص این که جمجمه و استخوان‌ها مربوط به سگ هستند، برایش کاری ندارد. من دامپزشک هستم و به‌خوبی می‌توانم بفهمم این موجود سگ یا چیزی بسیار شبیه به سگ (مثل شغال) است.
  • بي نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 1
    سگ چهار دست و پا دارد دقيق به عكس نگاه كنيد ...
  • پيمان CH ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 0
    قشنگ معلومه كه گربه هستش!!!
  • بدون نام US ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 1
    مرغابی بوده مهندس راستییییییی راستشو بگوووو آرررره؟؟؟؟؟؟ چقدر؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    يعني تو كشور ما يك جانورشناس درست و حسابي پيدا نميشه كه بصراحت و بطور 100 درصد و با يقين كامل در مورد اين حيوان اظهار نظر كند ؟
  • ميثم IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    عزيزم... دقت كن اين عكس به تنها چيزي كه شباهت نداره سگ هستش.كجاي اين مثه سگه؟!!البته كمي شباهت به كركس داره.ولي كلا" به نظر يه كلك نرم افزاري باشه.
  • ایرانی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 0
    بنده های خدا، در این مملکت ده تن طلا به مفرغ تبدیل شد و ما تعجب نکردیم. حالا میخواین از تبدیل شدن سگ به دایناسور تعجب کنیم ؟! شد که شد.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 0
    شاید توی کشورمون حیوانات عجیب باشه
  • lمیم IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    واقعاًازیک جانور شناس چنین نظریه بعیداست !
  • سعید IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    چه جالب انگیز و باور کردنی
  • م.ح IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    واقعا باید بر این ملت تاسف خورد بدون هیچ تخصصی دیده های خود را بر صحبتهای یک جانور شناس ترجیح می دهند. علت عدم پیشرفت ما در دنیا نداشتن همین اعتماد بر محققین و متخصصین کشورمان است.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 2
    شما حتما از عوامل فتنه می باشید که دلتان نمی خواهد ماجهانی شویم وبه همه فخر بفروشیم لعنت بر امپریالیسم که دایناسور عزیزمارا سگ می بیند
  • دکتر امیر بهرام NL ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    10 0
    دوستانی که خیلی ناراحت شدن که قهرمان ملیشون به جای دایناسور ، سگ سان از آب درومده ، به جای نظرات صد من یک غاز ، اول یه کتابی مقاله ای چیزی بخونن ، بعد نظر بدن . سئوال برنامه ی 90 که نیست هر کی هرچیو حال می کنه بگه ! ضمنا آقای عرفان خسروی صاحب نظر ترین کارشناس ایرانی در زمینه ی جانور شناسی دوران های گذشته و به خصوص دایناسور ها در ایرانه . میتونید به کتاب و مقالات متعدد ایشون مراجعه کنید و رفع ابهام بشه براتون
  • بدون نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    4 0
    حالا که می خواهیم جهانی بشیم شما نمیزارید :(
  • عزیز US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 0
    دوستان اولا چیزی در تصویر کم هستش اونم سندیت عکسه دوما اونایی که مشکین شهر و میشناسن از لحاظ جعل اسناد تاریخی و میراث باستانی تو منطقه تکه و معمولا عده ای سود جو در اون نواحی جعل تخم دایناسور و مومیایی وعتیقه جات میکنند رک بگم تصویر جعلی وخبر سازی است
  • بدون نام GB ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    به نظر میاد گروهی از هموطن ها از اینکه شما این دستاورد بزرگ رو به زبان کاملا منطقی و علمی نقد کردی ناراحت شدن ... به نظر من حرف شما کاملا علمی و با سند است ... احساس تاسف می کنم که دیگه این هم وطن ها حرف یک متخصص را قبول نمی کنند
  • هومن US ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    این یه سگه که نیمه عقب بدنش جداشده, ....! وسسسسلام!
  • محمد SG ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    ...می گه چون موجود رو ندیدی فاقد ارزش علمیه!! آخه تو کلا می دونی علم چیه؟ تو همون ..... برات کافیه نمی خواد درباره علم نظر بدی
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    اگر سگ این شکلیه پس پرنده ها حتما چهار دست و پا هستندو پوزه دارند دیگه چشمهامون دروغ نمیگویند
  • یه مشکین شهری IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    1 0
    وقتی خودت اون لاشه رو از نزدیک ندیدی چرا اظهار نظر می کنی و به روستایی ها توهین می کنی؟؟
  • بدون نام US ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    تو مملکتی که طلا به مس تبدیل میشه ... همه چی ممکنه
  • حسین IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    درسته، این یه سگه. منم فکر نمی کردم سگ باشه ولی هست. جمجمش داره داد میزنه.اگه اون دو تا دستاش هم کامل باز بشه مشخص میشه که این یه سگه.
  • عباسي IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    از كجا معلوم فسيل دايناسورهاي كوچك، همان خرس و سگ نباشند كه دچار پوسيدگي نامنظم شده باشند!؟ :)
  • هیچ کس IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    بابا آقای خسروی چرا نمی زاری بچه ها یک چند صباحی با تصور پیدا شدن یک دایناسور اون هم به این سالمی زندگی و کنن و از این تصور مرهمی بسازن برای زخم های عقب موندگی چرا نمی زاری که مردم ما به این دایناسور هم مثل تاریخ مملکت افتخار کنن آخ مگر ما به جز این دایناسور چیز دیگه ای هم برای افتخار کردن داریم
  • بدون نام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    به دوستانی که به رسانه ملیشون خیلی تعصب دارن یادآور میشم که اگه خاطرتون باشه چند سال پیش در چند بخش خبری سیماعنوان شد که آب یکی از چشمه های یادم نیست کجا قرمز شده و به عبارت دیگه خون از دل زمین میجوشه و اگه ظرف چند ساعت سازمان آب خبر از تزریق مواد رنگی نمیداد خدا میدونه که مردم زود باور چه میکردند تکثیر خبر بدون اطلاع از صحت اون اصلا حرفه ای نیست
  • بدون نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    بابا این کجاش شبیه سگه تازه اگرم بگیم سگه وپاهای جلوش کنده شده باید یه نشونی از اون پاها باشه یا نه
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش خبرآنلاین IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    کاربران عزیز برای مطالعه دلایل کارشناسی در اثبات سگ بودن این موجود و مقایسه این لاشه با اسکلت سگ، مطلب تکمیلی را مطالعه کنید: http://khabaronline.ir/news-150336.aspx
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    به نظرم لاشه بیشتر به لاشه ی میمون شبیه .نه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    3 0
    لاشه دایناسور اینطور منسجم و یک پارچه پیدا نمیشه.بلکه با کلی دقت و تلاش تمام قطعات رو پیدا میکنن و کنار هم میچینن تا در نهایت به ترکیبی مثل عکس مورد نظر برسن.که برای این کار هم نیاز به یک تیم متخصص در مدت زمان طولانی هست.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 0
    جناب آقای خسروی ... عزیزم ... از این نظرات ناراحت نشو ... اگه تو هم یک چیزی به هیجان انگیز تر بودنش اضافه می کردی الان قهرمان ملی شده بودی ... ولی چون حقیقت رو گفتی برات این همه ... نوشتن ... کسانی که باید می فهمیدن فهمیدن یا از اول یا وقتی که شما فرمودین و ادله آوردین ... بقیه هم که نفهمیدن هیچوقت نمی فهمن ...
  • رضا/ن از مشکین IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    در پاسخ به اون اقایی که گفته مشکین تو جعل سند و این حرفا تکه باید بگم که عزیز چرا تهمت میزنی جرات داری بیا مشکین تا مادر پدر همین دایناسور کوچولو حالتو بگیره ای کاش امیر مختار زنده بود و حالتو میگرفت
  • از مشکین IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 1
    اقای به اصطلاح جانورشناس وقتی جانورشناسی میخوندی بهت یاد ندادن که وقتی چیزیرو از نزدیک ندیدی اظهار نظر نکن
  • مهران IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    سگ چهار تا پا داره نه دو تا. فرض اینکه دو پای حیوون کنده شده باشه درست نیست.چون اگه این اتفاق بیفته حتما قسمتهای دیگه بدن هم آسیب میبینند. مهمتر اینکه اگه خوب دقت کنین این دو پای حیوون تقریبا وسط بدن هستن !
  • کسری IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    یکی از لزومات صادر کردن نظر کارشناسی در مورد یک مساله مشاهده ی اون هستش مشاهده کردن از ارکان اصلی تحقیق هستش آقای کارشناس پس حرف مفت نزن به اندازه ی کافی معروف شدی
  • پرسپولیس IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    به قول اقای پوردستمالچی این روزا همه کارشناس شدن/اقای جاورشناس ومحقق میگم اگه این لاشه تو یکی از شهرهای بزرگ پیدا شده بود تحقیقاتت چیزه دیگه ای نشون میداد/بعدشم اگه سگه چرا همه میگن حیوان عجیب الخلقه؟
  • ﻋﺒﺎﺱ US ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    ﺩﺍﯾﻨﺎﺳﻮﺭ ﻣﺎﺭﺍ ﺳﮓ ﻣﯽ‌ﮐﻨﯽ ﭘﺪﺭ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺁﺧﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺠﺎﯾﺶ ﺳﮓ ﺍﺳﺖ ﺑﺪﻫﻢ ﭘﺪﺭ ﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﭘﺪﺭ ﺳﻮﺧﺘﻪ ...ﻭﻟﯽ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﯽ‌ﮔﻪ ﻻﺷﻪ ﺳﮕﻪ ﭘﺎﻫﺎﯼ ﻋﻘﺒﺶ ﮐﻨﺪﻩ ﺷﺪﻩ
  • عنایت IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 0
    بادقت بیشتر به شکل جمجمه و ضمائم مربوطه و تحقیقی که من بر روی تصویر این حیوان کردم بطور یقین یک روباه بوده است
  • منصور نوین IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 0
    خیلی معذرت میخام، ملتو خر فرض کردن، این کجاش سگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 0
    جناب منصور نوین! از استدلال کاملا متین و علمی جنابعالی کف نمودیم! باید شما را پدر جانورشناسی مدرن نامید!
  • فرهاد US ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 0
    به هر حال هچی که باشه اینکه فقط دایناسور نیست چون در حد این چیزا نیستتتتت..ولی احتمالا همون سگ و خوب با تکنولوژی امروز میشه از استخان این حیوان اگه اشتباه نگم آزمایش بشه..ممنون از کارشناسی شما...
  • فرهاد US ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 0
    ولی سگ که گردنش کشیده نیست مثل این.. من که جانور شناس نیستم ولی شایدم سگ نباشه ..
  • عرفان خسروی NL ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    2 0
    من فکر می‌کنم هرگز نبوده قلب من این‌گونه گرم و سرخ احساس می‌کنم در بدترین دقایق این شام مرگزای چندین هزار چشمه خورشید در دلم می‌جوشد از یقین احساس می‌کنم در هر کنار و گوشه این شوره‌زار یاس چندین هزار جنگل شاداب، ناگهان می روید از زمین با سپاس از همه دوستان عزیز و انسان‌های شریف و منطقی
  • لیلیپر IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 0
    وااااااای چقد خندیدم از دست کاربرای متخصص... بابا ما هم رسانه ملی مونو رو دوست داریم اما هرچی بگه وحی منزل نمی دونیم... چقد جانور شناس داشتیم اینجا... همه دایناسور دیدن می شناسن دیگه می گن ئدایناسوره حتما هست آخه برادر من عقلم خوب چیزیه به خدا
  • بابک نادری RO ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    1 0
    دوستان من سال هاست که با نظرات آقای خسروی در باره مقوله دیرینه شناسی آشنا هستم. و به جرات میتونم بگم ایشون یکی از خبره ترین کارشناس های کشورمون در این زمینه هستن. پیش نهاد می کنم به دور از تعصب نظر افراد مختلف رو مطالعه کنید و علمی فکر کنید.
  • پري IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    اونايي كه به كارشناس ميگن تو كه نديدي چرا الكي ميگي سگه مگه خودشون رفتن جسد رو ديدن كه مطمئن ميگن دايناسوره؟
  • ارش IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    منطق میگه چیزی را که باور کردنی نیست باور نکنید شما به عنوان یک تحصیل کرده وجانور شناس مایه افتخار هر ایرانی هستید اما یک مثال ساده یک انسان را فرض کنید که پس از مرگ دچار پوسیدگی نا منظم شده ایا تشخییصش سخت که ایا انسان هست یا نه و
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    0 0
    آقایی که اسمت عزیز هست اولا یاد بگیر در مورد یه شهر چطوری حرف بزنی از بس بی فرهنگی هیچی نمیدونی مشگین یکی از تاریخیترین شهرای ایرانه هرچی هم بگی واقعیت همینه معلوم نیس خودت تو کدوم بیایونی زندگی میکنی از اونجا اظهار نظر میکنی
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    0 0
    بی شک لاشه مال رکس و عقل سلیم میگه تغییر نامنظمباعث نمیشه تا این حد شبیه باشن تازه چرا بعضی اعضا بزرگ شدن و تغییر غیر طبیعی کردن حالا تو یه قسمت نه کلی پس مارو خر فرض کردن تا همه رو به اروپا بفروشن بدبختای وطن فروش
  • سعيد IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    اين جسد گوشويگ هست يكي لوك خوشانس رو بره پيدا كنه
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    احتمالا تیم یابنده مشکل در مونتاژ اندامهای این حیوان داشتن
  • hamed IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    1 0
    بابا جان این یه چیزی تو مایه ها گربه سگه احتمالا سگ مرغابیه
  • طغرل IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    عنایتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
  • بدون نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 0
    من فکر کنم این مرغابی گوشتخوار جنگلهای کویری باشه!!!!!!
  • امیر IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    دستتون درد نکنه که این خبرگزاری ها و ... رو رسوا کردین کی باور میکنه دایناسور پیدا بشه؟ها؟
  • منم IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    دمتون گرم که مارو آگاه کردین دستتون دردنکنه آقای خسروی
  • جانور شناس قرن IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    کی باور میکنه؟نه کی باور میکنه لاشه دایناسور باشه؟کی؟
  • منصور نوین IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    سلام آقای بدون نام،که مطمئنم .......... هستید امروز به طور کاملا اتفاقی و با سرچ کردن اسم و فامیل خودم در گوگل متوجه شدم در غیاب بنده در مورد نظری که چند ماه پیش داده بودم، مبادرت به درفشانی الکترونیکی نموده بودید، درست است که من سر از جانورشناسی در نمیاورم و تا دلتان بخواهد اطلاعات ریاضی و فیزیک دارم ولی لطف کنید و پاسخ کسانی که مثل شما جانورشناسی خوانده بودند و در این صفحه سگ بودن این جانور را به سخره گرفتند بدهید.......
  • رویا حمیدی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    0 0
    سلام واقعاهمینطوره جناب خسروی این روزا با درنظر نگرفتن متخصص ها تو زمینه های علوم پایه ؟؟؟آبروریزی های زیادی به بار میاد که سطح علمی کشور را در این زمینه زیرسوال می بره و وجه ی علمیمون را تو دنیا خراب میکنه باید متاسف بود برای نبودن یک دیدگاه زیست شناسی درست در کشور. بازم از تلاشتون تو این زمینه ممنون
  • بدون نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 1
    ایول اینها فکر کردن دایناسور کشف کردن ؟هاهاهاهاهاها.... چه میشه کرد آقای خسروی
  • بدون نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    حق با شماست
  • مجيد IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
    0 0
    adrese emaile karshenas lotfan
    • عرفان خسروی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
      5 0
      این هم آدرس ای‌میل من.
  • عرفان IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    1 1
    آخه این بنده خدا کجاش سگه کی سند محکمی داره که نشون بده این سگه شاید گاو یا الاغ یا آدم فضایی باشه
  • سارینا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    0 3
    اقای خسروی جوجو خان خوب هستن؟سر کلاس شما بزرگترین ارزوم اینه اون جوجو نازه باشم
  • سعید007 IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    0 1
    این حیوان نوعی غاز گوشتخواره !!
  • مینا IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    1 3
    دوستت دارم دکتر کی میای دنبالم
  • MES 72 IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    3 2
    ... نمی تونن بفهمند که این لاشه ی سگه یا دایناسور ؟ برید چند تا عکس دایناسور ببینید حداقل !؟!؟!؟!؟!؟
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 3
    خاک بر سرشون
  • سما IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    1 2
    سلام ایمل منو بنویس.
  • ممد قینرجه A1 ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    1 1
    هم سگه هم دایناسور. اینکه دعوا نداره کههههههه