رئیس اسبق کانون کارگردانان سینمای ایران صدور پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان را کار درستی نمی‌داند.

علیرضا رئیسیان در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره موضوع صدور مجوز ساخت فیلم از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان که سیدضیا هاشمی رئیس این صنف در نشست خبرآنلاین به آن اشاره کرد، اظهار داشت: «نمی‌دانم آقای هاشمی نظر شخصی خود را در این زمینه بیان کرده‌اند یا دیدگاه مجمع عمومی و هیئت مدیره، اما آنچه مسلم است کارهای مربوط به کارشناسی امور صدور پروانه ساخت می‌تواند در صنف اتفاق بیفتد، اما صادر کردن و یا نکردن مجوز فیلم‌ها در صنف صلاح نیست.»

او ادامه داد: «اتحادیه تهیه‌کنندگان به عنوان یکی از اصناف سینمایی هم‌سطح با سایر صنوف ایستاده‌اند و آرایی برابر با سایرین دارند. با در نظر گرفتن این نکته اگر فیلمی نیازمند نیازمند ممیزی باشد اعمال آن از سوی صنف کار غلطی است.»

رئیسیان اظهار داشت: «کارهای مربوط به کارشناسی امور صدور پروانه ساخت می‌تواند در صنف اتفاق بیافتد، اما در اصل صدور مجوز و نظارت بر فیلم‌ها باید در بخش دولتی و اداره نظارت و ارزشیابی رخ دهد.»

در بخش دیگری از جلسه تهیه‌کنندگان در خبرآنلاین نقش دولت در گرد هم آمدن تهیه‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت که رئیسیان نظر خود را در این زمینه چنین بیان کرد: «دولت نه باعث اتحاد است نه افتراق. براساس اصولی که در ارشاد وجود دارد،‌ دولت هیچ نقشی در اتحاد و گسستگی صنوف ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

او ادمه داد: «خود جریان مدیریتی و یا اعضای دست‌اندرکار هستند که گاه گسسته می‌شوند و گاه پیوند برقرار می‌کنند. در مجموعه فعلی خانه سینما جریان تهیه‌کنندگی منافع مشترکی با سایر صنوف ندارند. این صنف باید سال‌ها قبل مستقل می‌شد. بحث مخالفت یا موافقت با خانه سینما نیست. استقلال صنفی مسئله‌ای است که در اساسنامه وجود دارد.»

این کارگردان همچنین درباره مسئله فعالیت‌های خانه سینما در سال‌های اخیر و نگاه‌های متفاوت تهیه‌کنندگان در خبرآنلاین در این زمینه گفت: «خانه سینما در شرایط مدیریت دو سه سال اخیر تبدیل به یک واحد صنفی ابتر شده است. عقیم بودن فعالیت‌های خانه سینما نتیجه نوع نگاه هیئت مدیره، مدیرعامل و مدیریت پنهان آنجاست.»

او ادامه داد: «شرایط در خانه سینما روز به روز بدتر می‌شود. خبر جذب اسپانسر مالی خانه سینما به تازگی منتشر شد. براساس آنچه در این خبر آمده بود نشان داده شد ترجیح این است که فعالیت‌های خانه سینما به سمت برگزاری جشن و مراسم پیش برود.»

رئیسیان گفت: «این در شرایطی است که یکی از وظایف جدی خانه سینما مشارکت در سیاست‌گذاری‌ها است. جایگاه کنونی به هیچ وجه در شان خانه سینما نیست؛ خانه سینمایی که آن تاثیرگذاری پیشین را از سوی آن نمی‌بینیم. در خانه سینما عده‌ای انقلابی امور را اداره می‌کنند که هیچ نقدی را برنمی‌تابند.»

کارگردان «ریحانه» در مورد نقش معاونت امور سینمایی در کمرنگ کردن خانه سینما در امور اجرایی و سیاست‌گذاری گفت: «معاونت سینمایی به این انزوا کمک کرد. معاونت سینمایی پولی به خانه سینما می‌دهد که همواره و در تمام این سال‌ها در مقابل پرداخت پول از مدیران خانه سینما توضیحاتی در مورد نحوه هزینه کردن آن خواسته است. اینکه مدیریت کنونی خانه سینما از ارائه این توضیحات خودداری کرده‌اند موجب شد شرایط مالی خانه سینما به گونه‌ای شود که می‌بینیم و این نهاد صنفی بیشتر به انزوا برود.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =