۰ نفر
۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲

هائیتی، شیلی، نیوزیلند و اینک ژاپن؛ این قاتل قدرتمند با لرزاندن چهار ستون دنیا مردم جهان را به وحشت و اضطراب انداخته است.

اینک دانشمندان نیز با تئوریهای دومز.دی (doomsday) یا روز قیامت همراه شده و با کنار هم قرار دادن حوادث طبیعی رخ داده و حوادث در راه، صحبت از حوادث وحشتناک تری در روزهای آینده می کنند.
دکتر دانیل مک ناوارا از مرکز زلزله شناسی امریکا می گوید 80 درصد زلزله‌های جهان در سواحل اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد و بسیاری از زمین لرزه‌ها در مناطقی که در انجا گسل دارد،رخ می دهد. در این مناطق صفحات تکتونیک (tectonic plates) که قشر خارجی زمین را تشکیل می‌دهند، در امتداد هم لغزیده و با یکدیگر برخورد می‌کنند. اگرچه فشار زیادی بین این صفحات ایجاد می‌شود ولی این امر بسیار آهسته و نامحسوس اتفاق می‌افتد. با رها شدن سریع این فشار، لرزه‌های متعددی از اعماق هزاران کیلومتری به سطح زمین فرستاده می‌شود. این لرزه‌ها ممکن است با فواصل بسیار زیاد از محل تماس و برخورد صفحات اتفاق بیافتند. زلزله های 8 ریشتر به بالا به گفته وی ابر زلزله یا زلزله های عظیم نامیده می شوند که در مورد ژاپن می توان از ابر زلزله یا مگا زلزله نام بود.
عوارض جانبی زلزله مانند سیلاب، آتش سوزی، طوفان و زلزله‌های دریایی نیز خسارات زیادی وارد می‌کنند. سونامی یا آبتاز یکی از پدیده های ویرانگر است که با تولید امواج سهمگین انسان ها و تاسیسات کنار ساحل را در خود حل کرده و با خود جابجا می کند، اتفاقی در بعد از زلزله ژاپن رخ داده و تاکنون باعث کشته و مفقود شدن 2000 نفر شده است. تنها 500 جسد در استان میاگی پیدا شده است.
مرکز زلزله شناسی امریکا می گوید زلزله 9 ریشتری معادل 25 هزار بمب اتمی است. انفجار دیواره راکتور اول نیروگاه فوکوشیما باعث ترس و وحشت زیادی بین مردم شد. این حادثه بعد از آن رخ داد که دیگ های سوخت بدلیل حرارات بالا در حال خنک سازی بودند که ناگهان برق دستگاه های خنک کننده قطع شده و دیواره های راکتور که در حال ذوب شدن بود، فرو ریخت. کارشناسان دلیل اصلی را انفجار ناشی از هیدروژن درون کانتینر هوای فشرده دانستند که برای خنک کردن راکتور از ان استفاده می شد. بعد از این ماجرا که به گفته توکیو الکتریک - مالک نیروگاه - به مجر.ح شدن 4 نفر انجامید تدابیر جدیدی اندیشیده شد و تیم مقابله با انفجارات هسته ای ضمن ملاقات با نخست وزیر ژاپن راهکارهای جدید علیه هر نوع فاجعه هسته ای را بررسی کردند. پلیس تا 70 کیلومتر مانده به نیروگاه را بسته و به خبرنگاران اجازه نمی دهد جلوتر روند.
در همین حال بیش از 20 هزار سرباز وارد مناطق بحران زده شده و به مردم اواره کمک کردند. بیش از 4 میلیون نفر از ساکنین مناطق بحران زده بدون برق دومین روز خود را سپری کردند و این در حالی است که قبلا تا شعاع 10 کیلومتری نیروگاه ساکنین خانه های خود را ترک کرده بودند اما در دستور جدید مردم تا شعاع 20 متری این کار را انجام دادند تا جانشان حفظ شود.
کارشناسان اعلام کردند میزان بخار رادیو اکتیو پخش ده در فضای منطقه فوکوشیما معادل هزار برابر اندازه ای است که یک انسان در طول یک سال می تواند این ماده را وارد بدن خود کند. به همین خاطر دستور اکید داده شده تا مردم مناطق نزدیک نیروگاه را ترک کنند. 52 تیم پزشکی زبده نیز به منطقه اعزام شده تا به مردم مصیبت زده کمک نمایند. مردم این مناطق نیز ظرف به دست منتظر کمک های غذایی و دارویی دولت هستند. نخست وزیر ژاپن از ساعات اولیه با پوشیدن لباس نیروهای امداد در حال مدیریت بحران است و به مردم خود قول داده تا حداکثر تلاش خود را برای کمک به مردم انجام دهد.
همچنین آمار کشته شدگان رو به افزایش بوده و تا لحظه وقوع این خبر تعدا کشته و مفقود شدگان به 2 هزار نفر رسیده است.
125 کیلومتر از امتدادسواحل شمال شرقی ژاپن تحت تاثیر زلزله و سونامی (آبتاز) بعد از ان قرار گرفته است. اغلب قربانیان مربوط به حادثه سونامی(آبتاز) هستند که تا عمق ده کیلومتری ساحل پیش امد و مردم را به کام مرگ کشاند.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفته هر کاری که از دست این سازمان بر بیاید، دریغ نخواهد کرد. دومین هواپیمای کمک های امریکا نیز وارد ژاپن شد. امریکا پیشتر با ارسال سیستم های خنک کننده سعی کرد تا به بحران هسته ای در ژاپن بعد از زلزله کمک کند.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    بنی آدم اعضای یکدیگرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار الهی تو یارو یاور مائی در سختیها به دادمان برس یا الرحمن الراحمین
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    به تو یکی ربطی نداره بی خبرانلاین. تو جرائت داری بگو اینده چرا فیلتر شده .
  • سعید US ۱۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    قیامت برسه خیال ماها راحت میشه!!!!!!
  • بدون نام JP ۱۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    man japon hastam inja vaghean ooza khatarnake
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    هي واي من
  • عاشق وطن IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    خدا اخر وعاغبت همه ماراختم به خیرکنه انشاالله
  • عاشق وطن IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    خدا اخر وعاغبت همه ماراختم به خیرکنه انشاالله
  • در انتظار ظهور IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    با اين همه اتفاقات و حوادث جگر سوز فقط شيريني وصل يارپشت پرده نشين ما رو آروم مي كنه همه بايد براي ظهور قائم و منجي بشريت دعا كنيم و براي سلامتي وجود پربركتش صلوات بفرستيم