پس از زلزله مرگبار کوبه در زمستان 1373، مهندسان ژاپنی شروع به ساخت تاسیسات آزمایش زلزله سه‌بعدی تمام-مقیاس کردند؛ تاسیساتی که اکنون به عنوان بزرگ‌ترین میز لرزان دنیا از آن یاد می‌شود.

محمود حاج‌زمان: در تاریخ 17 ژانویه 1995 / 27 دی‌ماه 1373، زلزله‌ای به قدرت 6.8 ریشتر شهر کوبه ژاپن را درهم کوبید و باعث مرگ بیش از 6 هزار نفر شد. چهار سال پس از آن، مهندسان ژاپنی شروع به ساخت تاسیسات آزمایش زلزله سه‌بعدی تمام-مقیاس کردند، که اکنون به عنوان بزرگ‌ترین میز لرزان دنیا از آن یاد می‌شود.
در سال 2009/1388 عکاسی به نام استفان واگنر از این تاسیسات بازدید کرد، تاسیساتی که محل استقرار آن در موسسه ملی تحقیقات علوم زمین و پیشگیری از بلایای طبیعی، واقع در سوکوبا است.
ابعاد این میز لرزان 20 متر در 15 متر است، و می‌تواند باری به وزن 1200 تن را تحمل نماید. دامنه حرکت این میز 2 متر بر ثانیه و در هر سه جهت است. نیروی حرکتی لازم میز توسط سیستم عظیم لوله‌های هیدرولیک با روغن تحت فشار تامین می‌شود. با تقلید لرزش‌های ایجاد شده توسط یک زمین‌لرزه، این میز سازه‌ها و مصالح ساختمانی را آزمایش می‌کند. به لطف آزمایش‌های انجام شده بر روی این میز لرزان، ساختمان‌های مدرن ژاپن در مقابل زلزله بسیار مستحکم‌تر از همتایان قدیمی خود هستند.

واگان در مارس 2011 / اسفند 1389 به ژاپن بازگشت. وی قصد داشت تا از بخش‌هایی از جزیره اصلی ژاپن عکاسی کند که در اثر سونامی گسترده 300 سال (سونامی بزرگ سال 1700 میلادی) پیش شسته شده بود. از شانس خوب یا بد واگان، در تاریخ 11 مارس / 20 اسفند وی در بخش توهوکو بود که وقوع یک زمین‌لرزه 9.0 ریشتری، سونامی بزرگ سال گذشته ژاپن را به راه انداخت. در نتیجه، به طور کاملا ناگهانی و به جای عکاسی از یک منطقه بازسازی شده، واگان دریافت که باید از یک ناحیه مصیبت‌زده عکاسی کند.
در سونامی دو سال گذشته هزاران نفر کشته شدند، اما وضع می‌توانست به مراتب بدتر باشد. به لطف همان میز لرزانی که واگان 3 سال پیش از آن عکس گرفته بود، جان افراد زیادی از مرگ نجات یافت. واگان می‌گوید: «تلفات انسانی وحشتناک بود، اما پیشرفت‌های مهندسی جان هزاران نفر را نجات داد.»
53275 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    13 1
    یکی هم تو ایران بسازید!!! اگه میتونید البته!
    • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      6 6
      تو ژاپن زلزله 9 ریشتری هم میاد ولی تو ایران بزرگترین زلزلش6.8 بوده دوم اینکه ژاپنی ها رو خطر سونامی هم تهدید می کنه ولی ایرانه ها رو نه بنابراین با چند تا روش ساده و مهندسی ساز کردن ابنیه میشه خطر رو به شکل قابل قبولی دفع کرد ضمنا میتونیم از اطلاعات دیگران هم استفاده کنیم لازم نیست چیزی رو که لازم نداریم بسازیم بعد بندازیمش دور
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    18 1
    کاشکی ما هم تو دانشگامون داشتیم
  • محمود حاج زمان US ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    6 5
    با سلام، به اطلاع دوستان عزیز می رساند که اوایل دهه 1380، به همت دکتر علی بخشی و سایر اساتید زلزله دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف، میز لرزه ای برای این دانشگاه تهیه و اکنون در مرکز زلزله دانشکده عمران در حال بهره برداری است. وجود همین میز و توانایی های بالای آن باعث شده است تا گروه زلزله دانکشده عمران، به عنوان قطب زلزله دانشگاه های کشور شناخته شده، و هر ساله آزمایشهایی زیادی با استفاده از این میز لرزان انجام می شود. شاید میز لرزان دانشگاه شریف بزرگترین در جهان نباشد، اما یکی از بهترین ها است و به پیشرفت دانش در این مملکت کمک شایانی نموده است
    • یاسمن اهتزازی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      1 0
      با سلام خدمت شما من ایده های جالبی دارم که خوشحال میشم که شما به من کمک کنید البته من به تبیان و خوارزمی در ارتباط هستم ولی...
  • مهدی فرجی JP ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    4 3
    با سلام سال گذشته موفق به بازدید از این میز لرزه شدم، آنها در حال فراهم کردن شبیه سازی یک یبمارستان تخصصی با لرزه گیرهای جدید بودند که به پزشک ها این امکان را می داد که عمل جراحی را در هنگام زلزله متوقف نکنند و نیز حرکت تخت مریض به حداقل برسه تا پرستاران در هنگام زلزله کمتر درگیر مسائل داخلی بیمارستان بوده و بتوانند به امور اورژانس مصدومان حادثه رسیدگی کنند. این دومین بازدید من از این مرکز بود، لازم به ذکر هست که سیستم جک های شبیه ساز به صورت گازی بوده و انجام یک آزمایش نیاز به مصرف مقدار زیادی گاز داره که گاهی اوقات شرکت گاز اوزاکا محدودیت هایی را قائل می شه و به هیمن دلیل هزینه آزمایشات بالاست. لذا معمولا ساختمان های تیپ انبوه سازی و سازه های خاص تو نوبت برای تست قرار می گیرند.
  • حمید IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام تو ایران هم پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله دارای یکی از بهترین امکانات آزمایشی (سازه و خاک) می باشد. همچنین مرکز آزمایشگاهی جدیدی درحال احداث می باشد.