علی کفاشیان

علی کفاشیان حاضر شد تضمین بدهد برای انتخاب سرمربی خارجی تیم ملی در فدراسیون کار به برخورد فیزیکی نمی کشد. او صبح سه شنبه در حاشیه همایش فیزیولوژی فوتبال پایه در گفت و گویی اختصاصی با خبرآنلاین از ماجراهای دنباله دار انتخاب جانشین برای این قطبی ، تیم ملی امید و ناکامی تیم های پایه سخن گفت.

حاج آقا ما که خیلی نگرانیم . خدای ناکرده سر انتخاب سرمربی تیم ملی فدراسیون تلفات ندهد. اقای ترابیان گفته بودند هر کس غیر از او برود دنبال مربی خارجی ، له اش می کند. آقای فتح الله زاده گفند به کسی ربطی ندارد که ما می خواهیم مربی خارجی بیاوریم ...

دیروز در خبرورزشی مصاحبه را خواندم. اتفاقا کلی هم خندیدم. خیلی جالب بود. خب حالا نمی گذاریم کار به دعوا بکشد. یک کاری می کنیم که همه در این انتخاب سهیم باشند. خیال تان راحت نمی گذارم برای انتخاب سرمربی ، کار به کتک کاری برسد. خودم می ایستم وسط و همه را آرام می کنم.

پس به سلامتی هیچ مکانیسمی برای انتخاب سرمربی نداریم!

نه بابا اصلا این طوری نیست. اتفاقا ما برای انتخاب سرمربی یک مکانیسم مشخص داریم. به هر حال اول کمیته فنی می نشینند یک لیست از ویژگی هایی که مربی تیم ملی باید داشته باشد ، فراهم می کنند و بر اساس آن لیست ، به دنبال گزینه های مناسب خارجی می گردیم و اول در کمیته فنی به یک جمع بندی می رسیم ، نظرات کارشناسی را هم می گیریم ، بعد برای مذاکره با گزینه ها ، این مسئولیت بر عهده کمیته بین الملل است. از قدیم هم روالش به این شکل بوده. رایزنی و مذاکره با مربیان خارجی را همیشه کمیته بین الملل انجام می داده است. این طوری نیست که کسی خودسرانه برود و با مربیان خارجی مذاکره کند.

این که  آقای ترابیان گفته بودند یک نفر از درون فدراسیون فوتبال با رایکارد مذاکره کرده است  . جریانش چه بود؟

البته این خبر را اول خود شما نوشته بودید. خبرش را از کجا آورده بودید؟

ما نوشتیم رایکارد به یک رابط ایرانی گفته که برای قرارداد با ایران دو میلیون دلار می خواهد اما آقای ترابیان گفته بودند این مذاکرات از طریق فدراسیون بوده. خبری که تکمیلی تر از خبر ما بود.

واقعا ما هم در جریانش نمی دانم. من تعجب می کنم. ما اصلا ورود به بحث انتخاب مربی نکردیم. ما در این مدت در جلسات هیات رئیسه درباره معیارهای انتخاب گزینه سرمربی خارجی بحث کردیم اما هیچ وقت اسم مربی را نیاوردیم. برای همین هم هست که تعجب می کنم چطور کسی وقت کرده برود با رایکارد مذاکره کند. ما اصلا از الان نمی توانیم روی گزینه بعدی به قطعیت برسیم . چون ممکن است بعد از بازی ها نتیجه ای رقم بخورد که نتیجه بگیریم همین قطبی گزینه مناسبی برای ادامه کار در تیم ملی است.

اصلا یکی مثل فرانک رایکارد می تواند گزینه ایده آل ما باشد؟

اگر ما بخواهیم مربی خارجی بیاوریم دو نکته حائز اهمیت می شود. اولین اینکه یک مربی رزومه دار داشته باشیم که به درد تیمک ملی بخورد و دوم اینکه شرایط او با ما همخوانی داشته باشد. مثلا ممکن است یک مربی خوب گیر بیاوریم که رقمش خیلی بالا باشد و ما نتوانیم بپردازیم.

شما الان می دانید چه سقفی برای پرداخت خواهید داشت؟

آقای سعیدلو گفتند اگر یک مربی خیلی خوب پیدا کنید ، هر رقمی که لازم باشد را بدون محدودیت در اختیارمان می گذارند.

آن مربی بزرگ می شود یکی مثل مورینیو ، کاپلو یا فرگوسن یا گزینه هایی مثل برانکو و...؟

ما خیلی دنبال اسم نیستیم . دنبال یک مربی با دانش و صاحب برنامه هستیم که بتواند در فوتبال مان تحول ایجاد کند. کسی که با شرایط ما خودش را همسان کند و توانایی اش هم بالا باشد.

حالا برسیم به ماجرای افشین قطبی. و نامه نوشت و گفت : دلم را شکستید؟

اتفاقا من هم در جوابش می گویم دل شکستن هنر نمی باشد!

نه ، نکته این بود که شما دلش را شکستید؟

اتفاقا او از رسانه ها ناراحت بود و این نامه را نوشت.

حاج آقا ما که نگفتیم می خواهیم برای سرمربی تیم ملی جانشین انتخاب کنیم. شما بودید که دو ماه زودتر این بحث را سر زبان ها انداختید!

ما در این باره با او حرف زدیم. او دارد کارش را می کند. تمام هم و غمش این است که تیم ملی در جام ملتهای آسیا به قهرمانی برسد و از همه هم می خواهد که به فکر تیم ملی باشند. به نظرم متنی که در نامه اش وجود داشت کاملا منطقی بود. او از همه دعوت کرد که به فکر تیم ملی باشند ، از اتحاد و همدلی گفت که نکته خیلی مهمی است.

پس شما به او برای نوشتن نامه حق می دهید؟

قطعا همین طور است. او قبل از نوشتن نامه با من تماس گرفت و تصمیم به انجام این کار دارد. من هم از تصمیمش استقبال کردم و او را تشویق کردم که این نامه را بنویسد. انصافا نامه اش هم پر بود از حرف حساب.

شاید اگر شما ماجرای این کمیته انتخاب مربی را رسانه ای نمی کردید ، خیلی از این دعواها اصلا به وجود نمی آمدند؟

حق با شماست. هدف ما هم از ابتدا این بود که ماجرا را پنهان نگه داریم. خود افشین ماجرا را می دانست اما نمی خواستیم رسانه ای شود. اما قبول کنید خیلی سخت است که اتفاقی در فدراسیون فوتبال بیافتد و ما بتوانیم آن را پنهان نگه داریم تا رسانه ای نشود. از کوچکترین خبرها تا اخبار مهم ، همه بلافاصله رسانه ای می شوند و ما هم هرچه تلاش می کنیم ، نمی توانیم جلویش را بگیریم!

مثلا از آقای فتح الله زاده برای حرف های جنجالی شان گلایه نکردید؟

ایشان هم می گفتند نمی خواستند ماجرا به این شکل طرح شود و حرف های شان بد منعکس شده است. فکر کنم کار بچه های شما این بحث را از زیر زبان شان بیرون کشیده اند.

ماجرای حضور ایویچ در کمیته فنی چقدر جدی است؟

آن را هم من چیزی درباره اش نشنیدم. من که مذاکره ای نداشته ام.

این را که آقای ترابیان مطرح کردند خودتان هم گفته بودید برای کمیته فنی دنبال استفاده از مربیان بزرگ خارجی هستید.

این قدر که هر 10 دقیقه یک اسم برای تیم ملی به من می گویید ، فکر کردم منظورت سرمربیگری است. برای کمیته فنی ما دنبال مشورت گیری از دو سه مربی سرشناس و کاربلد هستیم تا جلسات مان غنای بیشتری داشته باشند. حالا ممکن است ایویچ هم یکی از گزینه ها باشد. او سابقه کار در ایران را دارد و دو یا سه گزینه دیگر را هم داریم که اصلا در ایران هم مربیگری نکرده اند. فکر می کنیم با این مشاوران حرفه ای می توانیم مکانیسم تصمیم گیری های مان را کمی قوی تر از قبل کنیم.

الان اگر قطبی بگوید  نمی توانم تیم ملی را قهرمان آسیا کنم چه اتفاقی می افتد؟

هیچی . او تا پایان جام ملتها به کارش ادامه می دهد. به هرحال قهرمانی جام ملتها چیزی نیست که بتواند برایش تضمینی بدهد.

اما جوی که به وجود آمد معنایش این بود که فدراسیون امید به قهرمانی تیم ملی ندارد.

نه ، چرا؟ ما داریم کارمان را را با قدرت انجام می دهیم . به قطبی هم خیلی امید داریم . این نامه هم برای شما بود. خواستیم یک سوژه ای به دست روزنامه ها داده باشیم ، بی کار نباشند!

تیم امید هم رفت به بازی های آسیایی . به این تیم چقدر امیدوارید؟

به هر حال اسم این تیم امید است  . ما هم همان طور که اسمش را گذاشته ایم امید به بچه های این تیم امید داریم. آنها مصمم هستند و این آمادگی شان می تواند ما را به قهرمانی شان امیدوار کند. ما پاداش های بچه ها را هم به آنها پرداخت کردیم. با تیم خوبی که داریم ، پر امید هستیم و فکر می کنم آنها موفق می شوند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی فرگسن IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
    0 0
    بسه دیگه.به خداوندی خدا کفاشیان برای این جایگاه نیست.شمارو به خدا به دادفوتبال برسید.