مرتضی ایمانی راد می گوید:« در دوران بحران اولین اقدام دولت کنترل مالکیت و ایجاد قوانین و ضوابط کنترل شده است. وقتى بحران به سر مى آید باید سیستم به حالت قبلى خودش برگردد که این مستلزم خصوصى سازى است.»

رییس موسسه مطالعات اقتصادی بامداد در گفت وگو با خبرآنلاین،گفت: اگر منظور از خصوصى سازى انتقال مالكيت هاى دولتى به بخش خصوصى privatization باشد ، تجربه هاى متعدد در شرق آسيا شكست اين سياست را تاييد مي كند. قبل از خصوصى سازى با اين مفهوم ، آزادسازى liberalization and deregulation لازم است. در آزاد سازى فضاى كسب و كار براى همه بهبود مى يابد و كارايى كل شركتها ، هم دولتى و هم خصوصى ، بالا مى رود. ما در مطالعه اى كه در دولت اصلاحات انجام دادیم، به نتيجه مشابهى رسيديم. بنابراين تا اين فضا درست نشود مسايل شركتها درست نمى شود و اين انتقال مالكيت به دليل فضاى نامناسب عقيم مى ماند.

این اقتصاددان برجسته کشورمان اضافه کرد: طبيعى است كه اين فضا سازى و تغيير از يك سيستم كنترل شده به يك سيستم كمتر كنترل شده ، همراه با تبعاتى است كه اين مساله براى هر سياستى وجود دارد. يعنى جزء بسته سياستگذارى است . ولى با هوشمندى اقتصادى مى توان آثار نامطلوب آن را كم كرد.

او با بیان اینکه  يكسان سازى نرخ ارز هم كه تمهيدات آن به تدريج در حال شكل گيرى است می تواند بخشى از عدم تعادلها و تخصيص نامطلوب منابع را در ايران بهبود ببخشید،تصریح کرد: قبلا هم اشاره كردم كه شفاف سازى ، آمارهاى جامع و بهنگام و انتشار تقويم اقتصادى سيستم بيمه اين سياستها است كه اگر انجام نشود سياست يكسان سازى نرخ ارز تبديل به يك فرصت بسيار خوب براى فرصت طلبان و انحصارگرايان مى شود. آنوقت سياست به شكست مى خورد و عده اى هم منتظر نشسته اند تا شكست سياست را اعلام كنند.

ایمانی راد تاکید کرد: لازم است اين سياست ها توسط مديران مجرب داخلى و با هوشمندى و حساسيت اجرايى آنها بايد پياده شود و نه با پيشنهاد صندوق بين المللى پول .

این اقتصاد دان با بیان اینکه توصيه هاى مراكز بين المللى و اساتيد دانشگاهها در خارج كشور براى رفع مشكلات اقتصادى ، در سطح نظريه قابل قبول است،گفت: نظريات اقتصاددانان ، چه در خارج باشند و چه در دانشگاههاى داخل و يا از طرف سازمانهاى بين المللى داده شده باشد يك يا مجموعه اى از سياستهاى اقتصادى است كه از نظر ديسيپلين علمى نظرات تخصصى هستند. اين نظرات تخصصى ، به دليل تخصصى بودنشان ، يك بخش جدا شده از واقعيت را نشانه مى روند و مورد تجزيه و تحليل اقتصادى قرار مى دهند. اين در كليه حوزه هاى تخصصى درست است .

او اضافه کرد: لازمه پيشرفت جامعه هم همين تخصصى شدن است . ولى اين نگاه وقتى در حوزه نظريه پردازى وارد مى شود شديدا مفيد و موثر است ، ولى در اجرا نه تنها نمى تواند كارى از پيش ببرد بلكه موجب موانع جديد در اقتصاد مى شود. دليل آن هم اين است كه در عمل ما با يك واقعيت تخصصى شده روبرو نيستيم بلكه با يك واقعيت يكپارچه سروكار داريم . در اين واقعيت يكپارچه همه عوامل ، چه اقتصادى ، سياسى ، تكنولوژيك و يا اجتماعى عمل مي كنند و نكته مهم اين است كه در عمل همه اين عوامل يكپارچه بهم تنيده هستند و قابل تميز نيستند.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن BE ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    5 0
    جناب ایمانی راددرست میفرماییدامابایدطوری بفرماییدکه تقریبااکثرمردم درصدبالایی ازمطالب رامتوجه بشوندو همراهی وپشتیبانی کنند.مشکل بسیاری ازطبقات فرهیخته واساتیدمااین است که درارتباط بامردم بازبان ساده که بعضاهمراه مثالهای واقعی باشدصحبت نمیکنندولذاپوپولیستهاکه اصلانسخه درازمدت وقابل قبولی برای اقتصاد ندارندفرمان کاررابخاطرتوانایی راحتترهمراه کردن مردم دردست میگیرند