حسن روحانی: صاحبان فرهنگ به ارشاد و گشت ارشاد نیاز ندارند/ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب چه گذشت؟

رئیس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب گفت صاحبان فرهنگ نیازی به ارشاد و گشت ارشاد ندارند و تاکید کرد که امسال سال فرهنگ است، نه دروغ و تخریب.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس دولت یازدهم سه‌شنبه در افتتاحیه نمایشگاه کتاب باز هم بر تصمیم دولت از کاهش تصدی‌گری‌اش در حوزه‌های مختلف سخن گفت و اظهار داشت دولت در پی سانسور دولتی نیست.

وزیر ارشاد: کارهای بسیاری بر زمین مانده است

پیش از رئیس‌جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنرانی بود که پشت تریبون رفت تا درباره سیاست‌های این وزارتخانه در حوزه فرهنگ سخن بگوید.

او از تدوین راهبردهای نوین و اصلاح سیاست‌های کلان نشر از جمله سیاست‌های اساسی دولت عنوان کرد و در عین حال گفت  همچنان با اهداف آرمانی خود فاصله داریم و بسیاری از کارها بر زمین مانده است.

جنتی همچنین با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: «در این دوره برخی از اهداف را در اولویت قرار داده‌ایم که از جمله آن می‌توان به تقویت اقتصاد نشر به عنوان حلقه واسط اقتصاد و فرهنگ، تقویت برنامه‌های فرهنگ عمومی و تقویت جنبه‌های حرفه‌ای نشر با هدف حضور بیشتر مخاطبان اشاره کرد.»

او درخصوص نحوه انتخاب ناشر برگزیده هم به ایجاد دو کمیته جداگانه اشاره کرد که کار مستندسازی عملکرد و ارزیابی را انجام می‌دادند: «کمیته فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اهل قلم به منظور برگزاری نشست‌های مختلف در سراهای اصلی و کودک و نوجوان اهل قم از دیگر اقدامات انجام شده است.»

بعد از سخنان علی جنتی، از ناشران برگزیده سال تقدیر شد. اما نکته عجیب این انتخاب، در این بود که نام مدیر کمیته انتخاب، محمد سلگی، مدیر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، هم در بین برگزیدگان بود.

روحانی:‌ با نام جناح خود سخن بگویید نه با نام ملت ایران

بعد از معرفی و اهدای جوایز به ناشران برتر، حسن روحانی پشت تریبون رفت تا سخن بگوید. او نقد را حق مردم دانست، چه اقلیت و چه اکثریت ولی گفت آنچه پسندیده نیست، این است که با پول مردم از دولتی که منتخب مردم است به جای نقد، تخریب را پیشه بگیرند: «ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند، بگویند از کجا هستند، بگویند وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران.»

رئیس جمهور راه ملت ایران را راهی روشن دانست و گفت: « ملت ایران در عصر حاضر به دنبال آرامش است. ملت ایران به دنبال اعتدال است. ملت ایران به دنبال پیشرفت است. ملت ایران به دنبال اخلاق است.»

او ادامه داد:‌ «اگر گروهی می‌خواهد با اتهام و دروغ، ضربه بر اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ است. امسال سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال دروغ و تخریب و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.»

روحانی در پایان سخنانش تصریح کرد که باید تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی واگذارد کنیم و بدانیم هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست.»

روحانی گفت: «دولت معتقد است که دخالتش را در همه امور باید کمتر و کمتر کند و کار را به صاحبان فرهنگ بسپارد. صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند و عبور کنند و تماشا کنند و چون صاحب اندیشه و فکر و فرهنگ‌ند دیگران را ارشاد کنند.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    15 2
    یک سوال اساسی وجود دارد و آن اینکه آیا مردم شعور تمیز بد از خوب را دارند؟ اگر دارند که خوب اجازه بدهید خودشان تمیز بدهند که چه بخوانند و چه نخوانند ؟ اگر ندارند خوب رک توی صورت مردم بگویند که شما نفهم تشریف دارید و ما می فهمیم که چه چیزی برای شما خوب است چه چیزی بد.
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    21 3
    "حسن روحانی: صاحبان فرهنگ به ارشاد و گشت ارشاد نیاز ندارند " منظورشون از صاحبان فرهنگ " فرهادی " و "شجریان " است
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    6 0
    ممنون آقای روحانی عزیز این حرفتان به دلم نشست سالهاست که خیلی ها فقط از کلمه مردم برای مقاصدشان استفاده می کنند اما در عمل مردم را بحساب نمی آورند : «ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند، بگویند از کجا هستند، بگویند وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران.