مجلس هشتم برای اولین بار در جلسه​ای رسمی و علنی امروز، وزرای اقتصادی دولت را به مجلس فراخواند تا پاسخگوی آمار متناقض اشتغالزایی با نرخ بیکاری واقعی در مجلس باشند.

به گزارش خبرآنلاین، هرچه نمایندگان در این جلسه بر غیرواقعی بودن این امارها تاکید داشتند، وزاری کار و تعاون و رئیس سازمان آمار هم پافشاری کردند که امارهایشان صحت دارد.

در پایان جلسه محمدرضا باهنر که در غیاب رئیس مجلس، ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، به جمع بندی سخنان مطرح شده پرداخت و گفت: این نوع رفتار و دعوت از مسئولین اجرایی برای توضیح یکی از مسائل اساسی کشور را برای اولین بار در مجلس ایجاد کردیم تا مردم مستقیما در جریان مذاکرات علنی مجلس قرار بگیرند.

نماینده تهران با تشکر از دولت برای رفع مشکل بیکاری، ادامه داد: همت بالای دولت مورد تردید نیست اما صحبت​هایی که می​شود مبنی بر اینکه چه اشکالی دارد هدف بزرگی را تعریف کنیم، محل ایراد است. نمی​شود اعداد وارقام بزرگی بدون برنامه ریزی اعلام کرد و بعد هم کاری هم صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه خالص ایجاد شغل باید ملاک قرار بگیرد، یادآورشد که اشتغال ایجاد شده باید با محاسبه جبران اشتغال های از دست رفته و حفظ اشتغال موجود باشد. باید نرخ خالص در این زمینه اعلام شود.

باهنر با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال سرمایه​ای لازم دارد ولی در استدلال​های دولت، نرخ سرمایه متناسب با شغل​های ایجاد شده نیست، گفت: خواهشمندیم استدلالاتی ارائه شود که نمایندگان منطقا بتوانند آن را قبول کنند.

نایب رئیس مجلس از دولتمردان خواست تا آمار تفکیکی و جزئی استانی را با اسامی افرادی که برایشان ایجاد اشتغال شده است را به نمایندگان ارائه دهند تا راستی آزمایی شود. البته برخی نمایندگان این کار را کرده​اند و جواب مثبتی نگرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه باید اشتغالزایی پایدار صورت بگیرد، ادامه داد: بنگاه​های زود بازده ممکن است ارزشمند باشد اما واقعا اشتغال پایدار ایجاد کرده است؟

باهنز ادامه داد: انشالله در جهت راستی آزمایی این آمارها، نمایندگان با دولت همکاری کنند و دولتمردان از نمایندگان در این زمینه استفاده کند شاید بخشی از این معضل جدی که نگرانیم در آینده افزایش یابد، مرتفع شود.

وی در پایان باز هم از وزرای دولت به دلیل حضورشان در مجلس تشکر کرد.

/29/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =