تولید گوشی تقلبی در ایران این بار به نام سامسونگ!

بعد از ماجرای فروش نوکیای تقلبی این بار قرعه به نام سامسونگ افتاد تا یکی از پروفروش‌ترین گوشی‌های این شرکت با مدل A12 در سال‌های اخیر با نام تولید داخلی و دوباره توسط شرکت آتیلا همراه آیهان در بازار دیده شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پیوست، تصاویری که بدست رسیده است نشان می‌دهد گوشی سامسونگ مدل A12 در شبکه همتا رجیستر شده است و در این صفحه به‌طور مشخص نوشته شده این گوشی در ایران مونتاژ شده است. این در حالی است که سامسونگ در ایران نه‌تنها کارخانه ندارد بلکه این در حالی است که مستندی درباره اعطای نمایندگی تولید به یک شرکت ایرانی نیز در دست نیست.

تولید گوشی تقلبی در ایران این بار به نام سامسونگ!

در تصویری که از صفحه رجیستر یک گوشی منتسب به سامسونگ در سایت همتا منتشر شده است، یک گوشی مدل A12 در شبکه همراه ایران ثبت شده است. آنچه این موضوع را پیچیده می‌کند این است که در همین صفحه به کاربر اطلاع داده می‌شود که این گوشی در ایران تولید شده است. بنابراین نه‌تنها با یک گوشی تقلبی به نام سامسونگ مواجه هستیم بلکه شبکه‌ای رسمی از سلسله مراحل ثبت قانونی گوشی، این تولید را تائید کرده‌اند. به همین دلیل است که در همین صفحه اعلام می‌شود شناسه این دستگاه در میان شناسه‌های قانونی برای استفاده در شبکه تلفن همراه است. تمام این اتفاقات در حالی است که سامسونگ در ایران تولیدکننده‌ای ندارد. تولید تحت لیسانس هر کالایی نیز معمولا با ضوابط سختگیرانه همراه است که احتمالا گوشی تقلبی سامسونگ نیز از آن مستثنی نیست.

تولید گوشی تقلبی در ایران این بار به نام سامسونگ!

سامسونگ A12 یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های سامسونگ در سراسر جهان است که به دلیل قیمت مناسب و امکانات متنوعی که دارد مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. با این حال بیش از سه سال از عمر این گوشی می‌گذرد و در پاییز ۹۹ بود که برای اولین بار وارد بازارهای جهانی شد. به نظر می‌رسد انتخاب این مدل به‌عنوان گوشی تقلبی سامسونگ به دلیل استقبال فوق‌العاده‌ از آن است.

این بار نیز تولید گوشی تقلبی سامسونگ (یا غیررسمی یا هر عنوانی که می‌توان به گوشی غیراصلی داد) به نام آتیلا همراه آیهان معرفی شده است. نام این شرکت اخیرا به‌دنبال تولید گوشی‌های تقلبی نوکیا در رسانه‌ها مطرح شد که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. از جمله اینکه سفیر فنلاند در ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت خواستار توقف تولید گوشی جعلی با نام نوکیا شد. این درخواست اگرچه ماه‌ها بعد به رسانه‌ها رسید اما در همان زمان هم رویکرد مشخص و رسمی درباره این موضوع وجود نداشت.

تولید گوشی تقلبی در ایران این بار به نام سامسونگ!

عده‌ای از مسئولان از جمله محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت که از چهره‌های مطرح در زمینه مبارزه با قاچاق کالا است، در حاشیه همایشی با موضوع حقوق مصرف‌کنندگان این کار را موجه دانست و گفت: این الزام وجود ندارد که واحدها رسماً ضمانت‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند. نظر آنها (شرکت‌های خارجی) برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آنها نداریم. اگر محصول استاندارد باشد می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آنها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند. همچنین او استفاده از نام برند خارجی را مصداق تقلب ندانست او همچنین در مورد سامسونگ نیز اعلام موضع کرد و گفت شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم خودشان ارتباط‌شان با ایران را قطع کردند. در اصل عدم پایبندی به تعهدات در رابطه با نمایندگی این شرکت‌ها مطرح است. او در ادامه درباره شرکت آتیلا همراه آیهان گفت: البته در رابطه با این شرکت یک پرونده مفتوح قضائی هم وجود دارد که منتظر صدور رأی هستیم.

با وجود اینکه معاون وزیر صمت استانداردهای لازم برای فروش گوشی تقلبی نوکیا را تائید کرد اما در همان زمان نیز گفته شد نوکیای تقلبی در ایران فاقد استانداردها و تکنولوژی این شرکت و همچنین خدمات پس از فروش و حمایت‌های نوکیا است.

پیچیدگی این موضوعه زمانی بیشتر شد که سازمان توسعه تجارت در پاسخ به استعلام وزارت صمت حاضر به تایید شرکت تولیدکننده نوکیای تقلبی نشده و تنها اسناد نماینده رسمی نوکیا در ایران را معتبر دانست.

تولید گوشی موبایل تقلبی در ایران، موضوعی پیچیده با ابعاد مختلف اقتصادی، حقوقی و امنیتی است که در سال‌های اخیر به خصوص با ظهور نمونه‌هایی از برندهای مشهور مانند نوکیا، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. اما این بار با یک گوشی دکمه‌ای با سهم بازار اندک مواجه نیستیم و یک گوشی هوشمند با سهم بازار قابل توجه بدون اطلاع یا حداقل مجوزهای رسمی از سوی برند در حال تولید است.

آتیلا همراه آیهان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ تهران پخش است که کار خود را با فروش مویرگی تلفن همراه آغاز کردند. اگرچه مدیرعامل این شرکت عباسعلی بادیانی از چهره‌های نواصولگرا و منتسب به جبهه پایداری است اما نام این شرکت با خانواده بخشایش گروه خورده است. این خانواده دارای شبکه توزیع تلفن همراه در سراسر کشور هستند و از فروشندگان مطرح در پاساژهای فروش موبایل مانند علاالدین شناخته می‌شوند. در سایت این شرکت علاوه بر آتیلا همراه آیهان نام 10 شرکت دیگر نیز دیده می‌شود که در زمینه تلفن همراه و رایانه فعلا هستند.

محسن احمری بخشایش مدیر کارخانه آتیلا همراه آیهان در زمان افتتاح کارخانه آتیلا همراه آیهان در کنار استاندار استان مرکزی گفت: با افتتاح خط تولید شرکت آتیلا همراه آیهان در شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه ۱۵ درصد نیاز کشور به گوشی تلفن همراه در این کارخانه تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد. البته در آن زمان صحبتی از تولید گوشی تقلبی سامسونگ یا نوکیا بدون اطلاع و اجازه سازنده اصلی مطرح نبود و زمانی که این کارخانه به طور نمادین با دستور رئیس جمهور افتتاح شد قرار بر مونتاژ تلفن همراه بود که قاعدتا باید تحت ضوابط کارخانه مادر و با شرایط تعیین شده توسط مالک برند انجام شود.

محسن احمری بخشایش رییس هیئت مدیره انجمنی با عنوان انجمن تخصصی صنایع همگن تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و تجهیزات جانبی کشور است که چشم‌انداز خود را حمایت از واحدهای تولید کننده در کشور مطرح کرده است.

صرف‌نظر از اصول حرفه‌ای، فروش گوشی تلفن‌ همراه با نام جعلی در نهایت به ضرر مصرف‌کننده است. در حالی که می‌توان گوشی را با نام منحصر به فرد تولید و در نهایت از طریق مزیت‌های رقابتی چون کیفیت، انتخاب را به خریدار واگذار کرد.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    ببری مال مسلمان چو مالت ببرند بانگ و فریاد برآری که مسلمانی نیست
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    وقتی جزو پایداری چی ها باشی طبق عادت مألوف همه چی حلال میشه
  • تاش IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    1- این یک دعوای زرگری است مابین آتیلا همراه از یک طرف و بزرگان وارد کننده سامسونگ از طرف دیگر. بحث هر دو طرف فقط منفعت است و با کلمات قلمبه سلمبه فقط خودشان را ظاهر الصلاح نشان می دهند. 2- متاسفانه خبرگزاری ها بدون هیچگونه بحث کارشناسی فنی و کالبدشکافی دقیق موضوع را گزارش می کنند که این نشان دهنده جانبداری از طرف وارد کنندگان مبایل است ، چون این خبرگزاری ها تشخیص نمی دهند که این محصول تولید نشده و مبحث تولید تعریف خود را دارد. 3- از بعد فنی این گوشی ها هیچ تفاوتی با اصلی ندارند چون آیهان قدرت طراحی یک پیچ را هم ندارد ؛ این دستگاه ها به هر نحوی به صورت یک SKD ابتدائی وارد کشور شده اند و هیچ گونه تمایزی بین مونتاژ هند ، ویتنام یا نسخه ایرانی آن نیست. 4- اتفاقی که رخ داده تقلب در کیفیت محصول نیست بلکه اسمبل ابتدائی محصول (فقط چهار عدد پیچ را سفت کردند) بدون اجازه صاحب برند است و اینجاست که داد وارد کنندگان درآمده است نه لزوما مصرف کنندگان.