عبور مردم از چهره‌های شاخص سیاسی به روایت ناصر ایمانی

تحلیل‌گر مسائل سیاسی ضمن ارائه تحلیلی از رأی مردم در دو مرحله انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: مردم با «نه» به رأی لیستی از چهره‌های شاخص سیاسی عبور کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناصر ایمانی، در تحلیل خود از آرایش سیاسی مجلس در دوره جدید، گفت: اکثریت آرای مجلس آینده متعلق به جریان یا جناح اصولگرا و البته طیف‌های مختلف آن است. جریان اصولگرا، طیف‌های مختلفی دارد و طیف‌های مختلف این جریان توانسته‌اند رأی بیاورند و در اکثریت هم قرار دارند. البته اقلیتی هم داریم که شامل مستقلین و یا نیروهای نزدیک اصلاح‌طلبان می‌شوند.

بنابر گزارش ایرنا، وی درباره اینکه مجلس آینده چند فراکسیون خواهد داشت؟، اظهار کرد: همواره در مجالس چند نوع فراکسیون داریم، یکسری فراکسیون‌های سیاسی یا جناحی هستند و یکسری هم تخصصی ـ مانند فراکسیون محیط زیست ـ فعالیت می‌کنند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ارتباط با ظهور و بروز فراکسیون‌های سیاسی در مجلس آینده، بیان کرد: ما همواره در مجالس گذشته عمدتاً دو فراکسیون با عنوان فراکسیون اکثریت و اقلیت داشتیم و اگر هم فراکسیون‌های دیگری تشکیل می‌شدند، چندان در مجلس تاثیرگذار نبودند.

ایمانی در ارزیابی خود از فهرستی رأی ندادن مردم در دو مرحله انتخابات مجلس، این پدیده را هم مثبت و هم نگران کننده توصیف و تصریح کرد: از این جهت می‌توانیم این پدیده را مثبت تلقی کنیم که مردم با دید بازتری، کاندیداهای موردنظر خود را انتخاب کردند و چشم‌بسته و صرفاً به اینکه در یک لیست چه افرادی آمده‌اند رأی ندادند و این نگاه می‌تواند نشان‌دهنده نوعی رشد و بلوغ سیاسی رأی‌دهندگان تلقی شود.

وی گفت: پدیده لیستی رأی ندادن را به این دلیل می‌توان نگران کننده تلقی کرد که شاید مردم قدری از لیست‌ها، جریان‌های سیاسی و افراد شاخصی که لیست می‌دهند گریزان شده‌اند، یعنی نه تنها به گزینه‌های یک حزب سیاسی و یا یک ائتلاف رأی ندادند، بلکه حتی به چهره‌های شاخصی هم که لیست را تایید کرده بودند، رأی ندادند. این موضوع همچنین به این دلیل می‌تواند نگران کننده باشد که اعتماد مردم به احزاب، جریان‌ها و حتی افراد شاخص هم قدری کمرنگ شده و این موضوع خوب نیست.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =