هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها؛ سیل و آبگرفتگی در راه است؟

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار شدید باران و رعد و برق در ۲۴ استان کشور و احتمال وقوع سیلاب از آماده‌باش امدادگران تا پایان هفته خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین بابک محمودی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جزئیات این خبر گفت: سازمان هواشناسی با صدور نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه در ۲۴ استان کشور تا پایان هفته خبر داد و اعلام کرده است که فعالیت این سامانه منجر به وقوع رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گرد و خاک و رخداد تگرگ خواهد شد. بر این اساس این وضعیت برای امروز در استان‌های ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان و غرب لرستان پیش‌بینی شده است. در روز چهارشنبه نیز در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، غرب همدان، جنوب مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، نیمه جنوبی فارس و بوشهر وضعیت مشابه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد:‌ در روز پنج‌شنبه؛ ۱۳ اردیبهشت ماه نیز در خوزستان، لرستان، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی کرمان، یزد و جنوب مرکزی و در روز جمعه هم در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه غربی سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های البرز و تهران رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گرد و خاک و رخداد تگرگ پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌در چنین شرایطی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی دور از انتظار نیست از این رو لازم است که ساکنان این مناطق و مسافران نیز موارد و هشدارها را جدی گرفته و مورد توجه قرار دهند.

وی افزود:‌ درهمین راستا احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش، پرهیز از قرار گرفتن در لبه پرتگاه‌ها و پشت‌بام، دوری از ساختمان‌های نیمه‌کاره، تابلوهای تبلیغاتی و ... توصیه می‌شود.

محمودی با بیان اینکه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادگران خود در این استان‌ها را تا پایان هفته به حالت آماده‌باش درآورده است، اظهارکرد: امکانات و تجهیزات لازم برای امدادرسانی در حوادث احتمالی نیز در اختیار امدادگران قرار گرفته است. همچنین با توجه به تعطیلات سه‌روزه پیش‌رو لازم است مسافران نیز توصیه‌ها و هشدارهای ایمنی را جدی بگیرند.

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1901517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =