نصری: ایران نتوانست این دو موضوع مهم را به کرسی بنشاند

رضا نصری حقوقدان بین الملل با انتشار پیامی در ایکس نوشت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح شیمیایی هنوز نتوانسته به تناسب فاجعه صدایش را در صحنه بین‌المللی بلند کند.

به گزارش خبرآنلاین نصری نوشت: به نظرم ایران دو موضوع بسیار مهم را هنوز نتوانسته در صحنه بین‌المللی به کرسی بنشاند:

اول اینکه به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح شیمیایی هنوز نتوانسته به تناسب فاجعه صدایش را در صحنه بین‌المللی بلند کند! جا داشت ایران - از جایگاه مدعی - پرچمدار مبارزه با سلاح‌های شیمیایی در جهان می‌شد.

دوم اینکه ایران نتوانسته ویژگی‌های مثبت کارنامه خود را - که برخاسته از هویت ملی و باورهای ریشه‌دار در فرهنگ آن است - به جهان بشناساند. ایران مدرن - برخلاف اغلب کشورهای مدعی - نه نسل‌کشی کرده، نه از سلاح کشتارجمعی استفاده کرده، نه مرتکب گناه برده‌داری و اشغالگری شده و نه در قریب به سه قرن گذشته، آغازگر هیچ جنگی بوده است. 

به عنوان مثال، نتوانسته‌ایم بگوییم همینکه در ایران بیش از اینکه اسرائیل را «اشغالگر» بخوانیم آن را با لقب «غاصب» خطاب می‌کنیم، نشانگر این است که اِشغال را - نه فقط براساس ملاحظات روابط بین‌الملل بلکه - براساس آموزه‌ها و اعتقادات و باورهای‌ ریشه‌دارمان گناه و غلط می‌دانیم!

جا دارد این ضعف را جبران کنیم، نه اینکه با استناد به مفاهیم و مقولات برگرفته از برخی مکاتب روابط بین‌الملل، پا در زمین رقابتی بگذاریم که با هویت‌مان هیچ سنخیتی ندارد!

311311
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 35
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق اسدالهی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    30 5
    حرفهاتون بی نقصه ولی کشورهای استعماری به بهانه‌ای واهی آنقدر ایران را زیر فشار می‌گذارند تا از حقوق خود عقب نشینی کند که مبادا فردا برایشان پرونده تشکیل دهد
  • محمد جعفر یوسف زاده IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    19 1
    این کار شده کافی نبوده و از جهتی همچنان مصدومان شیمایی حتی در نسل بعدی خود تحمل خسارت می کنند و جای کار دارد همت کنید خودتان شروع کنید و شکایات مصدومان به روز شود چه انها که شهید شدند و چه انها که در قید حیات هستند اما موجب انحراف نشود در حال حاضر بعضا بدنبال گرفتن خسارت هستند خانم مرکل به ملاقات مجروح مصدوم از مین رفت اما در مورد شیمیایی متاسفانه اقدام در خور نشده است
  • خواهان عدالت IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    18 0
    آقای نصری عزیز حقوق ایران با کمک شماها باید گفته شود وپس گرفته شود کشورهای استعمارگر وقلدر رو واقعا باید از راه احقاق حق سرجاشون بنشانی وگرنه اتفاقا اونا بخودشون اجازه میدن به ایران تهمت بزنن واونو تحت فشار قرار بدن شخصیت بزرگی مانند مصدق نمونه ی برازنده یک ایرانی عاقل دانا وفرهیخته بود
  • مهدی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    26 1
    کشورهایی مثل انگلیس والمان وهلندک بمب‌های شیمیایی رابه صدام دادنددرصف اول ادعای دفاع ازحقوق بشر ایستاده انددراین میان واقعا کشورعزیزمان تنها ومظلوم واقع شده امیدوارم روزی برسدتاجانبازان شیمیایی بتوانندحقشان راارائه کشورهاربگیرند.
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    18 0
    آره درست گفته در این دو موضوع مهم که گفته شده هیچ پیگیری و تبلیغی حتی در داخل مشاهده نشده تا برسد به سطح بین المللی.
  • مریم IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    22 0
    دیپلماسی قوی .دلسوز .فعال میخواهد تا ایندو موضوع رو به کرسی بنشاند