اهمیت سفر رهبر چین به فرانسه/ پکن شکاف اروپا و آمریکا را عمیق‌تر می‌کند؟

سفر رئیس‌جمهور چین به فرانسه ازآن‌جهت اهمیت دارد که هر دو کشور پشتیبانی‌کننده طرفین جنگ اوکراین هستند؛ اما آنها با درک اهمیت و اولویت روابط تاریخی و تجاری خود، اجازه ندادند منافع ملی آنها تحت‌تأثیر ماجراجویی کشورهای دیگر شود. اما چگونه چین و فرانسه روابط خود را توسعه خواهند داد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

رسول سلیمی: «شی جین‌پینگ» رهبر چین بعد از پنج سال به پاریس رفت تا با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود دیدار کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، موضوعات روابط اروپا با چین، تجارت و جنگ اوکراین در دستور کار مذاکرات شی با ماکرون و «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا خواهد بود. طبق این گزارش، شی به مکرون گفته که روابط چین و فرانسه «الگویی برای جامعه بین‌المللی در خصوص هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد - برد بین کشورهایی با نظام‌های اجتماعی مختلف است»

رهبر چین تأکید کرده با برقراری روابط چین و فرانسه، یک پل ارتباطی بین شرق و غرب ساخته خواهد شد و روابط بین‌المللی دو کشور می‌تواند در جهت گفتگو و همکاری دنبال شود. او تأکید کرده: "ما از سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی به چین استقبال می‌کنیم" و افزوده: "برای این منظور، ما به طور کامل بخش تولید چین را باز کرده‌ایم و برای گسترش دسترسی به بازار مخابرات، پزشکی و سایر خدمات، سریع‌تر حرکت خواهیم کرد. "

توسعه تجارت چین و فرانسه با حفظ منافع سیاسی

کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند فرانسه در حال پیشرفت صنعتی‌سازی مجدد بر اساس نوآوری سبز است، درحالی‌که چین در حال تسریع توسعه نیروهای تولیدی باکیفیت جدید است. تجارت دوجانبه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک نزدیک به ۸۰۰ برابر افزایش یافته و به ۷۸.۹ میلیارد دلار رسیده است. سرمایه گذاری دو طرف بیش از ۲۶ میلیارد دلار است و بیش از ۲۰۰۰ شرکت فرانسوی خود را در بازار چین ادغام کردند. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری فرانسه در خارج از اتحادیه اروپا است و فرانسه نیز بزرگ‌ترین شریک تجاری چین در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

طرح مسائل امنیتی بین دو کشور بخش دیگری از مذاکرات بود که به گفته کارشناسان، این اظهارات و توافقنامه‌های همکاری بر نگرش باز و صداقت و حسن‌نیت چین برای تقویت همکاری با فرانسه و اروپا تأکید می‌کرد و نشان‌دهنده یک سیگنال مثبت برای کارآفرینان اروپایی و تثبیت‌کننده روابط تجاری چین و اروپا در برابر فشار جدایی بود.

اهمیت سفر رهبر چین به فرانسه/ پکن شکاف اروپا و آمریکا را عمیق‌تر می‌کند؟

ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود چین با تمرکز بر بخش خدمات از جمله خدمات مخابراتی و پزشکی، بازار خود را برای ایجاد فرصت‌های بیشتر برای شرکت‌های فرانسه، اروپا و فراتر از آن گشایش کند. همکاری در بخش‌های کشاورزی، هوش مصنوعی (AI) و توسعه سبز از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور است. از نظر همکاری‌های کشاورزی، چین همچنان به استفاده کامل از مکانیسم هماهنگی سریع زنجیره ارتباط موسوم به "مزرعه فرانسوی با میز ناهارخوری چینی" ادامه خواهد داد و محصولات کشاورزی باکیفیت بیشتری را از فرانسه به میز خانواده‌های چینی خواهد آورد.

چین همچنین توافقنامه‌هایی را با ادارات فرانسوی برای تعمیق همکاری در توسعه سبز و حمل‌ونقل هوایی امضا کرد که نشان‌دهنده آگاهی این کشور برای پیونددادن اقتصاد چین با اروپا برای محافظت در برابر تحریم‌هایی است که ممکن است در آینده پیشروی آنها قرار گیرد.

تفسیر چین و فرانسه از اهداف استراتژیک در شرق و غرب

ناظران سیاسی معتقدند چین و فرانسه نقاط مشترک زیادی در مسئله فلسطین و اسرائیل دارند؛ بنابراین تقویت همکاری به بازگرداندن صلح در خاورمیانه کمک خواهد کرد.

مکرون در این سفر اهداف سیاسی بلند مدتی را دنبال می‌کند. متقاعدکردن شی برای کنترل پوتین در جنگ روسیه علیه اوکراین و ایجاد یک رابطه شخصی نزدیک‌تر با شی که برای این منظور مکرون شی و همسرش «پنگ لیو آن» را به جنوب غربی فرانسه برد تا از خانه مادربزرگ مرحوم مکرون که به او بسیار نزدیک بود، بازدید کنند.

برای شی، این سفر اهمیت داخلی هم دارد، زیرا او می‌خواهد به مردم چین نشان دهد که هنوز در اروپا جشن ارتباطات قوی دارد. شی همچنین به دنبال تشویق مکرون برای خودمختاری استراتژیک اروپا بود. عنصری که در سفر سال گذشته مکرون به چین برجسته بود.

تفسیر شی از خودمختاری استراتژیک آنجاست که اروپا از ایالات متحده دور می‌شود و به سمت شرکای دیگر، به‌ویژه چین حرکت می‌کند. اما این تفسیر فرانسه یا اروپایی‌ها نیست. چشم‌انداز اروپایی‌ها از استقلال استراتژیک این است که اروپا ظرفیت و توانایی بیشتری برای اقدام مستقل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی برای تقویت ارتباط پیمان آتلانتیک با واشنگتن ایجاد کند. در مقابل، هدف شی این است که بین ایالات متحده و اروپا شکاف ایجاد کند و نشان دهد که محدودیت‌هایی برای اروپا در ناتو وجود دارد که می‌تواند برای رفع آن روی چین حساب کند.

در طول ۶۰ سال گذشته، دلیل اینکه روابط چین و فرانسه به طور مداوم در خط مقدم روابط چین با کشورهای غربی باقی مانده، آن است که فرانسه پیشگام بسیاری از "اولین‌ها" است، نه به این دلیل که انها فراز و نشیب‌های سیاسی را در روابط با یکدیگر تجربه نکردند، بلکه به این دلیل است که انها همیشه بر منافع اساسی و بلند مدت هر دو کشور و مردمشان متمرکز شده اند و اجازه ندادند منافع ایدئولوژیک داخلی بر روابط سیاسی آنها اثرگذار شود.

اهمیت سفر رهبر چین به فرانسه/ پکن شکاف اروپا و آمریکا را عمیق‌تر می‌کند؟

گفته می‌شود شارل دوگل یک‌بار در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و فرانسه گفت: "فرانسه به‌سادگی جهان را همان‌طور که هست به رسمیت می‌شناسد. " دوگل به‌شدت به تاریخ طولانی تمدن چین اعتقاد داشت و تأکید می‌کرد که توسعه جهانی نمی‌تواند از راه دور باشد. برابر پیش‌بینی دوگل، چین عمیقاً در جهانی‌شدن غرب ادغام می‌شود و تمایل جدی در این کشور وجود دارد تا به توسعه جهانی کمک کند.

گسترش روابط چین با اروپا و تعمیق همکاری با کشورهای دیگر، از جمله فرانسه، یک انتخاب اجباری برای این کشور نیست، بلکه نتیجه تجربه چین از توسعه خود آن برای رفع نیازهای طبیعی مردم این کشور است. چین به‌جای رؤیاپردازی به دنبال همکاری با دیگران است و همکاری چین با تمام کشورها را باید در این چارچوب تحلیل کرد.

ازاین‌رو است که فرانسه یک قدرت بزرگ بانفوذ در جهان غرب است و نفوذ آن نه‌تنها از قدرت سخت آن بلکه از سنت قدیمی استقلال و چشم‌انداز منحصربه‌فرد آن است. ناظران سیاسی معتقدند ثبات و توسعه روابط چین و فرانسه به یک مورد بسیار برجسته در روابط چین با غرب تبدیل خواهد شد و به سایر کشورهای غربی کمک خواهد کرد تا سیاست خارجی چین و اصولی را که چین هنگام توسعه روابط با کشورهایی که زمینه‌های فرهنگی متفاوتی با او دارند حفظ کند. ثبات روابط چین و فرانسه انگیزه بیشتری برای روابط چین و اروپا فراهم خواهد کرد و همچنین به کشورهای اروپایی امکان خواهد داد تا چین را به شیوه‌ای منطقی، عملی و عینی درک کنند و روابط خود را با چین براین‌اساس اداره کنند.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =