۲۸ نفر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

حق با حسن شماعی زاده است

سید عبدالجواد موسوی
حق با حسن شماعی زاده است

حسن شماعی زاده یک بار دیگر به اجرای ترانه هایش از رسانه های جمهوری اسلامی اعتراض کرد. خودتان را بگذارید جای او و جای دیگر ترانه خوان هایی که آوردن اسمشان ممنوع است. طرف به دلیل خوانندگی مجبور شده از این مملکت کوچ کند و مال و اموالش به همین جرم ثبت و ضبط شده. به او گفته اند آن چه تو انجام می دادی طبق قوانین شرعی و عرفی این مملکت جرم محسوب می شود. تا این جایش هم اگرچه شاید برای خیلی ها قابل هضم نباشد اما هنوز آن اتفاق گروتسک رخ نداده.

به هرحال حکومتی جدید بر سر کار آمده که قوانینش با حکومت قبلی فرق دارد. مشکل این جاست که در همین حکومت جدید کسانی پیدا شوند و بی آن که از شماعی زاده و امثال او اسمی بیاورند آثارشان را برای بازارگرمی ببرند روی صحنه. یعنی همان آهنگ ها و همان شعرها به همراه حرکات موزون اجرا می شود و هیچ کس هم مشکلی ندارد. شما باشید شاکی نمی شوید؟ خودش رو بیار اسمش رو نیار. اگر کماکان آن چه خوانندگان لس آنجلس نشین خوانده اند جزو محرمات و یا کالای غیرمجاز محسوب می شود همان طور که آن بندگان خدا تنبیه شدند مروجان این ترانه ها هم باید مجازات شوند. نمی شود که دو نفر یک فعل را انجام دهند اما یکی بابت کاری که کرده تنبیه شود و دیگری بابت تقلید از او تشویق. اگر هم این شعرها و ترانه ها ایرادی ندارد که خب بگذارید سازندگان اصلی اش به مملکت خودشان برگردند و بروند سر خانه و زندگی شان. همه ما می دانیم که مصادیق یک بام و دو هوا و رفتارهای متناقض در این سرزمین خارج از شمار و اندازه است اما چیزی که نمی توان به سادگی از کنارش گذشت شعار مدعیانی است که در این سال ها به نام کارهای فرهنگی بودجه ها گرفتند و حاصلش چیزی جز همین کپی کاری های فاقد ارزش چیز دیگری نبود.

حتما به خاطر دارید که در اواسط دهه هفتاد و در زمان ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیما ناگهان موسیقی پاپ که سال ها بود جزو محرمات محسوب می شد بار دیگر احیا شد. در آن زمان علی معلم دامغانی شاعر نامدار روزگار ما با آوردن چهره های جدیدی سعی کرد بازار موسیقی لس آنجلسی را کساد کند و در عوض بر رونق تولیدات داخلی بیفزاید. از اولین آثاری که در آن زمان پخش شد و حیرت بسیاری را برانگیخت ترانه«من بهارم تو زمین» از احمد شاملو بود. آهنگسازش شادمهر عقیلی. با تنظیم فواد حجازی و صدای خش دار خشایار اعتمادی جوان که یادآور داریوش اقبالی بود. زمانه عجیبی بود. آقای معلم علیرغم همه مخالفت ها توانست سیاستی را که در پیش گرفته بود پیش ببرد و تا حدود زیادی هم در این کار توفیق یافت. بدیل داریوش و ابی و سیاوش قمیشی و معین، صدا و سیما را قبضه کردند و در کنار آن ها گاهی صداهای متفاوتی مثل ناصرعبداللهی هم به گوش می رسید. آن سیاست اگرچه مبنایش بر تقلید و کپی کاری بود اما از آن جایی که آدم حسابی ها بالای سر کار بودند و می دانستند چه دارند می کنند بی توفیق نبود. موسیقی لس آنجلسی برای مدت کوتاهی به محاق رفت و مشتریان بازار موسیقی ترجیح می دادند از موسیقی داخلی که آن روزها از حیث کیفیت داشت رقبای خارج نشین را پشت سر می گذاشت حمایت کنند.

ما در آن سال ها به دلیل آرمانگرایی بیش از حد و اندازه و هم چنین تحت تاثیر موسیقی جدی ایرانی از منتقدان رادیکال آقای معلم و دوستش فریدون شهبازیان بودیم و گمان می کردیم آن ها دارند فرهنگ و هنر این سرزمین را به بیراهه می برند. اگرچه در مواردی شاید حق با ما بود اما امروزه اعتراف می کنم در مورد استاد معلم و استاد شهبازیان اشتباه می کردیم. آن دو بزرگوار اگرچه از حیث سن و سال با ما فاصله داشتند اما خیلی بهتر از ما اقتضائات زمانه را درک می کردند و می فهمیدند بادهای تغییر وزیدن گرفته است و هر آن که صدای روزگار خویش را نشنود محکوم به نابودی است. باری، می خواستم عرض کنم که آن موسیقی اگرچه بنایش بر تقلید بود و به در کردن حریف یا رقیب از میدان اما چون به دست اهلش (شاعری گرانسنگ و آهنگسازی ممتاز) انجام می شد قابل احترام بود. دیری نکشید که آن سیاست و آن بساط کلا بهم ریخت و سال هاست دیگر در حوزه موسیقی چیزی به نام سیاست فرهنگی و برنامه ریزی جدی از اساس وجود ندارد. در این جا صرفا از یک برنامه ریزی هدفمند و سیاستی روشن سخن می گوییم که اصل آن قابل دفاع بود و البته می توان بر سر آن چند و چون کرد. چیزی که بعدها کاملا به فراموشی سپرده شد. یعنی بعد از آقای معلم دیگر نه کسی در حد و حدود ایشان متولی موسیقی مملکت شد و نه اصلا دیگر سیاستی روشن و تعریف شده در این زمینه وجود داشت. حالا می توان به جرأت گفت اوضاع موسیقی به قول فراستی ماقبلِ نقد است.

چه قدر در این سال ها به اسم احیای موسیقی انقلابی و سرود و این حرف ها خرج شده نمی دانم اما چیزی که می دانم این که همه آن بریز و بپاش ها مصداق تام و تمام آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی بوده. من با این که هیچ وقت مخاطب موسیقی کوچه و بازاری نبوده ام اما مخالف هیچ شکلی از موسیقی هم نیستم. منتهی معتقدم باید در هر حوزه ای کار خوب ساخت و تحویل مخاطب داد وگرنه با این اوضاع که ما داریم پیش می رویم چیزی جز ابتذال در بساطمان نخواهد ماند. ترویج ابتذال آن هم با دعوی انقلابی گری و شعار دفاع از ارزش ها دیگر خیلی حال بهم زن است. کسی نمی گوید فیلم کمدی نباید ساخت اما آن چه این روزها بر پرده سینما به نمایش در می آید نه فیلم است و نه کمدی. موسیقی که حال و روزی بدتر از سینما دارد و گواهش همین برنامه های مقلدانه و ناشیانه است. برنامه هایی که نه تنها وهن موسیقی است بلکه کوچک ترین مسائل اخلاقی مثل رعایت کردن حقوق اولیه و انسانی و شرعی و اخلاقی هنرمندان هم در آن نادیده گرفته می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1897678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    مسئولین از اسلام فقط چسبیدن به حجاب.
    • امید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      امثال شما هم چسبیده به بی حجابی توی زندان پر از اختلاسگر و دزد بابت بی‌حجابی کسی زندان نرفته ولی یه جوری وانمود میکنید انگار زندان پر بی حجاب
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      8 86
      قطع به یقین امثال شما هیچکدام از احکام اسلام را نمیشناسید حجاب حکم خداست وربطی به دزدی واختلاس و کمبود ندارد..این مغالطه شیطانی شما هم دیگر نخ نما شده
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      75 7
      امید جان شما مسئول زندانی؟ اصلاً کسی حرف از زندان زد؟ اختلاسگر و دزد و ... که راست راست دارن راه میرن. اون دزدی که میگیرن چون فیلمش در میاد ظرف 24 ساعت گرفته میشه 48 ساعت بعد هم آزاد
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      24 3
      اتفاقا دزد و اختلاسگر همینهایی هستند که حجاب حجاب میکنند تا ذهن ها را به سمت دیگر منحرف کنند
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    61 3
    صد در صد
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      0 0
      دلار چند
  • تلخ و حق !! IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    1 97
    سوال مهم اینکه که چگونه می توان از هنرهای حقیقی و به درد خور استقبال کرد و برای رشدش کوشید و از طرفی هم پای ابتذال را قطع کرد ؟ نمیدانم چرا حال آقای موسوی فقط با مدعیان انقلاب و مدافعان ارزش ها بهم می خورد ؟؟ واقعا در این کارزار و چالش بسیار صعب دیواری کوتاه تر از این جماعت برای تخریب و تحقیر پیدا نمی شود ؟
    • احمد IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      53 0
      برای اینکه اصلاً متن رو خوب نخوندی عزیز! داخل متن کاملا توضیح داده که چرا حالش از اونجور آدما بهم میخوره ! در ضمن تلخ هستین ولی حق نه !
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      8 0
      واقعا تو متن رو خوندی؟
  • گرفتار در تناقض IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    84 4
    آنچه این سالها بر مردم ایران گذشته مانند سیاه چاله ایست که تمام هویت فرهنگی ما را یکجا بلعیده و در جای دیگر با پوسته ای متفاوت و هسته ای یکسان از خود متولد کرده،در اصل هسته یکی است اما پوسته به مقتضیات زمان تغییر شکل یافته!چنانچه در این سالها ما مردم به خودسانسوری محملی مبتلا شده ایم که با وجود اینکه می دانیم در مراسم شادی یا در خلوت تنهایی برای حال خوبمان باید آهنگ خوب و شاد گوش دهیم،ناگهان نفیری از غیب بر سرمان می زند که های چکار میکنی مگر نمی دانی اوضاع فرق کرده و شنیدن موسیقی شاد تاوان دارد!و با حالتی گیج و مبهوت در جدال با اصل خودمان مجبور به حذف خودسرانه آمال ذاتی خود می شویم! حال با این اوصاف دستگاه های متولی منع کننده موسیقی دوره گذشته چگونه به خود حق می دهند بدون اجازه از (صاحب اثر رانده شده از وطن) برای کسب منافع اقتصادی خود،آنچه را که در این سالها بر ما حرام کرده اند به نام کمدی با قیمتی گزاف به خورد خودمان بدهند؟همچنانکه پر بیراه نیست اگر بگوئیم کم نیستند همین متولیان،که در مراسم شادی یا تنهایی خود نیز از این آثار استفاده می کنند!دلیل اینهمه تناقض و ضدیت چیست؟
    • تلخ و حق !! IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      0 52
      دلیل این تناقض و ضدیت به قول شما صرفنظر از اینکه این کارهای مبتذل برای برخی ها نان و آب می شود همان گونه در مقایسی وسیع تر برای آن ور آبی ها طلاو دلار است !!! نداشتن راهکار و نداشتن خلاقیت و بی اراده گی اصحاب فضلی چون آقای موسوی است !! وقتی مصاحبه ایشان با فرزند شهید آوینی را دیدم متوجه حقایق تلخی از عقب نشینی این جماعت از خطوط اصلی کار و کارزار شدم . پرداختن به زیست طبیعی با انکار تمام فضیلت هایی ارزشمند و راهبرد ساز آقای سید مرتضی آوینی و تفسیر به رای مرام این هنرمند بزرگ و قس علیهذا .. حالا انتظار داریم با این اراده ضعیف شده و شجاعت از دست رفته به مصاف حل و فصل این تناقضات برویم ؟ فعلا سر ستیز مان را با جماعت انقلابی و مدافع ارزشها هزینه می کنیم !
    • همون IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      43 1
      و فعلا حق با جناب آقای حسن شماعی است تا باشد روزنه برای حل و فصل این تناقضات پیدا کنیم !!
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    53 3
    قلمت طلا
  • فریاد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    30 1
    خبر جان، منتشر نمیکنی عیب نداره، ولی از عبدالجواد سپاسگزارم.
  • Sajad IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    44 2
    واقعا مگه با عقل جور درمیاد یک ایرانی هنرمند ه خوب همچنین بلایی به دست هموطنانش سرش بیاد .کسی که همچین بلایی رو سر همچین انسانی بیاره نرمال نیست
  • حامد NL ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    5 49
    حالا اگه دریک کاری از موادمخدر تصویری پخش بشه موادفروشها باید ناراحت بشن
  • ثمری IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    48 1
    از قدیم گفته شده که کار باید به اهلش سپرده شود درحال حاضر تمامی کار هابه دست نا اهلانسپرده شده که در ابن نقطه ایستاده ایم
  • احمد IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    31 1
    دمت گرم سیدخوش تیپی وخوش نویس وحق نویس
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    29 1
    این مدعیان به مسلمان بودن ما شک دارند ولی ما به کافر بودنشان اصلا شک نداریم!
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    2 26
    در عوض (بر عکس شماعی زاده) مهناز افشار اول در اینجا بخاطر شباهت (ظاهری) با گوگوش معروف شد و تازه بعد هم فرار کرد رفت اونجا و بعنوان اپوزیسیون تحویلش گرفتند!
    • سعید IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      11 0
      مهناز افشار اینجا مشهور بود فیلم هاش جزو پر فروش ترین ها بود بعد از ۱۰ سال رفت اونور بعدشم این چه ربطی داره به شماعی زاده که ممنوع الکاره اموالش رو ضبط کردن و همزمان آهنگ هاش رو دیگران میخونن؟
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    10 0
    دوران کج فهمی و نفهمی به سر اومده چون ملت ایران داره راه خودش رو پیدا میکنه فرق بین هنرمند و بی هنر رو میدونه فرق بین شادی رو با عزا میدونه شماعی زاده در قلب ماست و آهنگهاش جاودانه
  • ناشناس IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    7 0
    چند تا از آهنگها را دیدم بیشتر شبیه اینه که دارن خواننده اصلی رو مسخره میکنن البته اگه این کار رو نمیکردند مجوز نمیگرفتند اصلأ خوشم نیومد از اصل جوانمردی هنری بدوره از هنرمندان مون بعید بود به خاطر تجارت دست به این کار بزنند
  • علی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    9 0
    مفهوم دقیق و واقعی "ابتذال" رو در سینما و موسیقی این روزهای ایران میشه دید
  • فرهاد IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    2 0
    فیلم فسیل همین چهارتا آهنگ رو پخش کرد که شد پرفروش ترین فیلم ایران، در سریال اکازیون هم که علناً اصل آهنگ رو گذاشتند. بهرحال روسای عزیز میدونم تف سربالاست ولی اشکال نداره یکی قبول کنه که گیلانی و خلخالی اشتباه حکم دادند کوچ کنندگان اجباری رو به وطنشون برگردونید. سیاست یک بوم دو هوا نمیشه یا زنگی زنگی یا رومی رومی. شاعر می‌فرماید 《از اول اشتباه بود که مال هم نمیشیم☆برگ زمونه برگشت که جون و دل یکی شیم》
  • فرزاد فردی تهرانپارس IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    2 0
    حسن شماعی زاده یکی از یزرگترین آهنگسازان این کشور بوده نباید حقش خورده بشه . در این کشور حرامخوری از خوردن یک لیوان اب راحت تر شده