۷۰ نفر
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
فخر فروشی اردوغان، زیر سایه شعر فارسی

روزنامه خراسان نوشت: در مراسم رونمایی از تابلوی تاریخی فتح استانبول توسط اردوغان، چیزی که بیش از همه به چشم کاربران توئیتر آمده بود، اشعار پارسی مندرج در حاشیه تابلو بود.

در این نوشته آمده است: «گروهی کمر بسته فرهاد وار / دویدند با تیشه آبدار»

چند روز پیش، اردوغان در محله عمرانیه استانبول، از این تابلو رونمایی کرد که صحنه فتح استانبول به دست محمد دوم عثمانی را نشان می‌داد.

برخی از کارشناسان تاریخ معتقدند این تصویر و ابیات، متعلق به یکی از شاهنامه‌های پارسیِ دوران عثمانی باشد.

کاربری در این‌باره نوشت: «جالب است که اردوغان موقع فخر فروشیش هم با ابیات فارسی و فرهنگ فارسی مواجه می شود.»

و کاربر دیگری نوشت: «دلیل این که باید به شعر و فرهنگ  بها داد را می شود توی همین تصویر دید.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 145
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    فتح استانبول ، یا آغاز بدبختی استانبول ....
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      اشغال کنستانتین پل ،کشتار یونانیان و آوارگی باقی ساکنان یونانیش به بالکان و ایتالیا
  • نصرالهی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    درود بر همه مردم جهان و همه زبان های آن ها
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      بله درست می فرمایید
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      80 37
      همین که با این تابلو مراسم گذاشته و روی شعر را هم نپوشانده، نشان از مردانگی شان است
    • ه خ س IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      26 49
      به غیر از یکی که نه کشوره و نه زبان خاصی داره.همه هم منظور من رو می دونن.رژیم صهونیستی
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    این اردوغان گریم شده اول بره گریم هاش رو عوض کنه ... در تمام عکس های دوره جوانی اردوغان ، چشمهایش درشت بودند ، اما حالا تقریبا چشم بادامیه ؟؟!!!!!!!! آقای اردوغان گریمورت را عوض کن ...
    • DE ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      8 5
      حرف خنده دار میزنی برادر من از نزدیک میشناسم کسایی که سنشون بالا رفته چش بادومی شدن تقریبا
  • سمیعی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    این آتاتورک بود که 100 سال پیش، بسیاری از واژه های فارسی و فرهنگ ایرانی را از آن کشور زدود . عثمانی ها در گسترش زبان و ادبیات فارسی حتی از صفویه هم نقش بیشتری داشتند. بزرگان و دانشمندان عثمانی از جمله خلفای آن ها همه فارسی می دانستند.
    • TR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      درسته و حتی تلفظ واژه ها رو هم عوض کرد و اگر کردها در انتخاب اسم ها یا کلمات از تلفظ قدیم استفاده می کردن طبق قوانین مساوی بود با یک جرم تروریستی. مثلا کلمه ی نوروز باید حتما به شکل nevruz تلفظ بشه و همین الان هم اگر در استان های کردنشین nowruz بنویسند شهردار اونجا دادگاهی خواهد شد. اما من معتقدم ترکیه به هویت ایرانی خود باز خواهد گشت.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      یک روزی نوبت سرنگونی اردوغان هم خواهد شد
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      بی نام ۱۰:۵۳ ترکیه حتی هویت کردها را انکار میکنه چه برسه به این که بگذارند از واژگان زبانشان استفاده کنند یا جشن های سنتی شان را برگذار کنند بر اساس ماده 66 قانون اساسی ترکیه همه مردم ترکیه ترک هستند و قومیت های ترک و عرب و ارمنی را منکر میشه هیچ کشوری همچین قانون اساسی نداره که بقیه اقوام را به رسمیت نشناسه
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      بی نام ۱۱:۲۳ درست میگید حتی آلمان نازی هم همچین قانون اساسی نداشت
    • همایون IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      32 55
      اردوغان متوهم است و همین کار دستش خواهد داد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    درادامه گریم صورتش ، اردوغان یه چیزی مثل تیله شیشه ای یا غیره ، انداخته گوشه لبش تا صورتش کش بیاد ، درست مث مارلون براندن در فیلم پدرخوانده ... آقای اردوغان دست بردار ، با همه آره ، با ما هم ، آ ررررررررره ؟!!!!....
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      برو تابلوهای راهنمایی رانندگی رو تو مناطق کرد نشین ترکیه نگاه کن همه به زبان کردی هم نوشته شدن.
    • آسو IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      کاربر عزیز کدام تابلو به کردی نوشته شده؟؟؟؟؟؟؟حتی اسم مغازه ها و خیابانها و ... رو هم عوض کردن و ترکیه کردن،شما اشتباه رفته بودی اقلیم کردستان عراق حواست نبوده،،یه چیز نگو ندونیم، خیلی ها تا یه وان رو رفتن حداقل و دیدیم چه خفقانیه پس جوک نگو،
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      31 48
      بی نام ۱۳۰۲ ترکیه حتی اسم شهر کردنشین را ترکی کرده
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      45 61
      اسم کشور رو با وجود اقوام مختلف و مخصوصا ۳۰ ملیون کرد ، گذاشتن ترکیه یعنی موجودیت کردها رو اصلا به رسمیت نمیشناسند به کردها میگن ترک کوهستان اونوقت تابلو به زبان کردی؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      46 13
      اصلا به فرض گریم می‌کنه یا هر چی به تو چه آخه تو برو به مشکلات خودت برس
  • عباسی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    مردم منطقه مثل هم هستند و این حکومت هایند که جدایی ایجاد می کنند.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      144 5
      به امید دوستی و آرامش در منطقه خاورمیانه
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      61 10
      منطقه غرب آسیا درسته و نه خاورمیانه که معناش اینه که جهان غرب مرکز هستش و ما در قسمت شرق میانه آن هستیم!
    • طلوع IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      8 2
      پس مواظب باشیم تو دام سیاستمدارها نیفتیم
  • قوتی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    34 30
    چه جالب
  • ساده IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    زبان پارسی زبان شعر و عشق است
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      31 56
      زنده و پاینده باد ، زبان کهن و شیرین پارسی ،،، به کوری چشم بد خواهان
  • احمدی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    روزگاری زبان پارسی از ساحل خلیج بنگال تا دریای مدیترانه گویش ور داشت
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      10 39
      حساب اردوغان از تاریخ و فرهنگ و مردم ترکیه جداست . من که این کشور را خیلی دوست دارم.
    • دامون IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      20 43
      بله . خدا بگم استعمار انگلیس را چه کند که با زبان پارسی چه کرد
  • محسن IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    خدمات ترک ها به زبان پارسی را در درازای تاریخ باید ارج بگذاریم
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      22 22
      این بحث ها هزار سال در این کشور نبود . مگر امامقلی که بندرعباس و جزیره هرمز را آزاد کرد گرجی تبار نبود؟ این را بگیرید و بروید تا ته مطلب که برای ساخت این کشور که در آن زندگی می کنیم همه قوم ها نقش داشته اند.
  • مهدی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    اگر ترکیه با ایران متحد شوند هر دو کشور با اتحاد واقعی هم کشور بزرگ اسلامی عثمانی وایران بزرگ را می توانند احیا کنند وقدرت از دست رفته این دو امپراطوری را بدست آورند وکشورهای مسلمان را از این بدبختی نجات دهند
    • ناشناس IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      حاجی فعلا خودشون ملت شون رو تز بدبختی نجات بدن ایران که مشخصه ترکیه هم به اندازه حوشد مشکلات و فقر داره حداقل یا امارات قطر و عربستان و کویت متحد می‌شدیم یه چیزی
    • علی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      14 36
      صفوی و عثمانی که چند صدسال با هم جنگ داشتند حالا می خوان متحد شوند و مسلمانان را نجات دهند؟
  • مهدی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    53 18
    شما چرا مطالب من را ثبت نمی کنید.؟؟
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      42 17
      کامنت من را منتشر کردند بعد حذف کردند
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      5 11
      داداچ ! میتونن ، زورشو دارن ، همینه که هست . ناراحتی ؟؟ برو شکایت کن ! ...
  • دادور IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    188 6
    زبان فارسی و ترکی و ارمنی و عربی و ترکمنی و بلوچی و کردی و ... همه را باید قدر دانست چون ایرانی ها به آن سخن می گویند
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      20 3
      آفرین
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    انتقاد از اردوغان به معنای انتقاد از مردم ترکیه و تاریخ بزرگ آن کشور نیست و نباید باشد
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      98 93
      اردوغان حتی کاریکاتور خلفای عثمانی هم نیست
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      20 56
      🤣🤣🤣یک جوری میگی حکومت بزرگ😂😂😂😂😂😂😂😂 انگار حکومته اونا قوی ترین بوده داداش اگه به تاریخ و امپراطوری باشه که ایران از همه سر تره و بزرگتره
  • احمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    ایرانیا اگه میخوان پیشرفت کنن باید دیدشون رو از کینه به دوستی تغییر بدن... متاسفانه دید ایرانیا به همسایگانشون سراسر کینه و تحقیر هست
    • حامد اورجینال IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      حرف حساب
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      همسایه نمک خورده و نمکدون شکسته وگرنه ایرانی ها در جهان معروف به مهربانی و انسان دوستی هستند.
    • زبل خان IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      ... آیا ما مردم ایران با کسی مشکلی داریم؟اینکه بقیه با ما مشکل دارن و ما هم مجبوریم به هر شکلی از وطنمون ایران دفاع کنیم که دیگه مشکل از ایران و ایرانی نیست،شما عملا با این حرفتون میگید بزارید بهمون حمله کننن و غارتمون کنن ولی از خودمون دفاع نکنیم چون اگه دفاع کنیم ملت کینه جو و جنگ طلبی محسوب میشیم،در کجای دنیا دفاع کردن از ارزش ها،جنگ طلبی و کینه جویی معنا میشه؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      31 12
      احسنت کاملابانظرتون موافقم
    • شغور به هرکسی ندادن DE ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      11 50
      آمریکا اروپا و کشورهایی که ملت ها و اقوام مختلف رو غارت و نابود میکنن مثل عربستان که یمن رو نابود کرده کینه توز نیستن ولی ما که به کشوری حمله که نکردیم هیچ بهشون کمک کردیم کینه ای هستیم.شعور و فهم در همه کس و همه جا یکسان نیست ولی میتونی سعی کنی داشته باشی
  • واقعیت IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    داداش اون داره پایه گذاری می‌کنه که به نحوی گذشته مار رو به نفع ملت و کشور خودش بالا بکشه صدای این حرکات چند ده سال دیگه در میاد از حالا جلوشو نگیری میشه جریان ایران با امارات که ادعای جزیره های تنب بزرگ و کوچکی را میکند جزیره های که از زمان قبل هخامنش دست ایران بوده و هست ولی امارات دوست ساله بوجود اومده حالا ادعای ارث نداشته می‌کنه حرکت اردوغان هم همینه
    • جاوید IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      33 6
      باید اختلاف را کنار بگذاریم و دست در درست هم این منطقه نفرین شده را بسازیم
  • کریمی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    زبان فارسی عشق است
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    چون فارسی نوشته دلالت بر ایرانی بودن نداره .
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      این نشان دهنده نفوذ عمیق زبان فارسی در ترکیه هست
    • حاتمی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      9 53
      این همه بحث نداره . همه می دونند خط و زبان دیوانی و اداری عثمانی برای سه سده فارسی بود
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      10 35
      پس دلالت بر چی داره؟؟؟؟؟ چینی ؟ عربی؟ انگلیسی؟ خوب معلومه دلالت بر عمق نفوذ یک فرهنگ و زبان در یک قلمرو بیگانه است؟
  • شهرزاد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    بی مایه فطیر است جناب اردوغان؛ تو عددی نیستی که برای خودت اظهار توانمندی می کنی یه نگاهی به شعر بالای سرت بنداز تازه به دوران رسیده هر روز برای خودت دچار توهم هستی
  • ایرانی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    ایران فرهنگی چند برابر بزرگ تر از ایران سیاسی است
  • کوهیار IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    76 90
    درود بر همه کسانی که فرهنگ و آیین ایرانی را پاس می دارند حتی اردوغان
  • مسعود CA ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    شما حکومتهای ترک زبان رو از تاریخ ایران حذف کنید تقریبا چیزی نمی مونه ازش. سلجوقی، غزنوی، ایلخانی، آق قویونلو، قراقویونلو، افشار، صفوی، قاجار و ... مقایسه ای اگر بخواد انجام بشه قطعا بیشتر به ضرر زبان فارسی هست تا به نفع آن و اتفاقا اینکه در اون تابلو اون شعر فارسی رو می نویسند نشون میده دنبال کتمان گذشته و تاریخ نیستند . چه بخوایم و چه نخوایم این دو زبان قرنهاست در کنار هم زندگی کردن و کلمات بسیاری هم از ترکی و هم از فارسی وارد زبان مقابل شده است. بهتره به جای خودبرتربینی کاذب و نفرت پراکنی با همسایگان که متاسفانه مدام توسط رسانه های ما تبلیغ می شود به پتانسیل های مثبت این موضوع نگاه کرد.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      از حکومت هایی که نوشتن آق قویونلوها و قراقویونلوها فقط چند سال بر گوشه ای کوچک از ایران حکومت کردند و حکومت افشاریه هم بر طبق اغلب اسناد کرد زبان بوده اند. ولی با کلیت صحبت شما موافقم.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      51 76
      شما برو صحبت های ایلبر اورتایلی که استاد دانشگاه در استانبول هست را بخوان در باره تمدن ایرانی
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      62 86
      مقاله پروفسور فاروق سومر استاد فقید دانشگاه آنکارا را بخوانید که اثبات می کند مردم آناتولی و آذربایجان از دوران سلجوقیان به مرور زمان ترک زبان شده اند که در اثر مهاجرت ترک زبان ها از اطراف دریاچه آرال در آسیای میانه برای دامپروری به این مناطق بوده است!
    • آسو IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      صفویه که اصالتی کردتبار دارن،تازه تو سواد تاریخی نم کشیده شما خبری از سامانیان و طاهریان و صفاریان و آل بویه و زیاریان و زندیان و اسماعیلیان و آل مظفر و تمام سلسله های قبل اسلام ایران که ساسانی و اشکانی و هخامنشی و مادها باشند نیست؟؟؟، ...
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      37 15
      آسوی عزیز صفویان کردتبار بودن؟!! جوک قرن رو فرمودین
    • مهدی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      11 39
      ترکیه ای ها که خودشون رو برتر میدونن و قبول ندارند که یه زمانی تمام کشورشون زیر سلطه ما بوده ، الان ما باید صبر کنیم ببینیم که چطور همی چیز رو دارند به اسم خودشون ثبت میکنند ؟ ترکیه ای ها جواب میخوان ، ما هم باید جوابشونو بدیم ، زمانی که هیچ کشوری به اسم ترکیه نبود و همش ایران بود رو نمیبینن ، هالا با این اوضاع خرابی که ما درست کردیم ، فکر میکنند از ما بهترند
    • حروف IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      38 16
      آسو عزیز اگر بگیم که صفویه کُرد بودند پس اونوقت تُرک ها هم درست میگن که مولوی ترک بوده. آخه کدوم قوم کُردی میاد و زبان مادری خودش رو ول می کنه، و به زبان ترکی آذربایجانی تکلّم می کنه!! تمام اروپایی های که به ایران در اون زمان سفر کردند هم اینکه شاهان و کلا زبان دربار سلسله صفویه ترکی آذربایجانی بوده رو نوشتن، مثل:ژان شاردن فرانسوی و در ضمن حتی اسم ارتش صفویه قزل باش؛هم ترکی هستش.و تشکیل دهنده های اولیه این ارتش هم همگی آذربایجانی بودند.و ضمنا اون زمان در هر قبیله،هفت جدّ طرف رو بهتر از الان می شناختن.اگر صفویه کُرد بود از اقلیم کُرد نشین ایران قیام می کرد و اولین قومیتی هم که در این راه حمایتش می کردند کُرد ها می بودند نه تُرک ها.
    • آسو IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      5 24
      پروفسورهای بی سواد جد شیخ صفی الدین اردبیلی فیروز زرین کلاه امیر کرد در کردستان ترکیه بوده،یه دو ریال مطالعه کنین و سوادتان را از اینستاگرام به کتاب تغییر دهید یاد میگیرین، تبار کردی آنها خیلی قبلتر از به سلطنت رسیدن آنها در اردبیل و تغییر زبانشان به ترکی آذری بوده، من نگفتم شاه اسماعیل کرد بوده بلکه وقتی میگیم تبار یعنی جد و آباد طرف، البته به مختان فشار نیارین سواد شماها قد نمیده که کتاب مورخین(حتی مورخین ترک و ترکمن و اوروپایی) رو بخونین که اجداد کردی صفویان رو به وضوح اعلام کردن، اجدادکردصفویان از کردستان به گیلان رفتن و مدتی هم دیلمی تکلم میکردن وبعد به قره داغ و اردبیل رفتن،حالا این وسط چه ربطی به مولانا داشت،خندیدم،یعنی نابودین با این حد بیسوادی، تمام حامیان گورکانی ها که ترکتبار بودن پشتونها و راجپوتها بودن،پس گورکانیان هم افغانی و هندی بودن؟؟تازه زبان درباری صفویه وگورکانی هم فارسی بوده پس حتما فارس بودن،منطقت رو ازکجا آوردی،به جای منطق سرهم کردن دوتاکتاب بخوان،درضمن کردهای سنی در ۵۰۰ سال پیش و اوج احساسات مذهبی هرگز ازحاکمان شیعه مذهب حتی اگر کرد هم باشن حمایت نمیکردن
    • ج IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      16 2
      یک حرف حق منتشر شد که تعجب برانگیزه
    • محمدی IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      5 8
      دست کم برو خاطرات ناصرالدین شاه را که تو سنگش را به سینه می زنی و تُرک می دانی اش بخوان . به تُرکی خاطره نوشته یا به فارسی؟ در سه سفرش به فرنگ، او را پادشاه ترک می دانند یا پادشاه پارس؟ خودش کشور را ایران می داند یا ترکستان؟ شاه عباس را هم از نگاه مسافران غربی که به دربارش آمده اند ببین. از آن بین چه کسی گفته است به کشور تُرک صفوی آمده؟ همه در سفرنامه های شان از ایران و پرسیا یاد کرده اند.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    جالبه بدونید خط نوشتاری ترکیه همان حروف فارسی بوده که در زمان اتاتورک به حروف لاتین تبدیل شده حالا دم از ادبیات می زنند
    • م IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      خود فارسی پر از کلمات ترکی و عربی هست
    • داریوش IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      دلبندم اون حروف عربیه نه فارسی قبلا کل کشورهای اسلامی به هر زبونی که صحبت میکردن با حروف عربی همون زبونو مینوشتن حالا بعضیها بمرور تغییر دادن ، کمبود اصلاعات زمینه ایی مایه مصیبت ما ایرانیهاست .
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      80 78
      الان این جا یک عده دچار سوء تفاهم شده اند. انتقاد از اردوغان به معنای انتقاد از ترکیه نیست. در این راستا، انتقاد از ترک ها نیست. انتقاد از ترک زبان ها نیست و ... اردوغان یک فرد سیاسی است و باید زیر ذره بین باشد. ولی ایرانی ها نشان داده اند خیلی مردم ترکیه را دوست دارند. پس ترک های ایران را خیلی خیلی بیشتر دوست دارند.
  • حسین IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    این چه تیتریه آخه چرا نفرت پراکنی می کنید؟
  • البلوشی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    زنده باد رجب طیب اردوغان حفظ الله
    • مهدی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      20 20
      خدا شفا بده
  • محمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    78 75
    قابل توجه مسئولین کشورمان که همه ش دنبال آنند که افتخارات تاریخی کشورمان را با یه چیزهای عوض کنن که اصلا ربطی به ما ندارند .!!!! والا هیچ کشوری گذشته پرافتخار کشورمارا ندارد .
  • ناشناس IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    اگر شما بودید اون تابلو را نشان نمدادید یا اگر نشان میدادید ان قسمت را حذف میکردید
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      11 30
      دقیقا همون کاری که علی اف با آرامگاه نظامی در گنجه کرد تمام کاشیکاریها به زبان فارسی را در مدفن آن شاعر بزرگ نابود کردند
  • RO ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    34 57
    چه ایرادی دارد.شما که تجلیل نمی کنید
    • فیروز IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      23 20
      مردم ایران از زبان و فرهنگ خودشان تجلیل می کنند ولی مسولان نه
  • حسین IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    59 95
    اردوغان یک سیاستمدارخودباخته است وندانم کار
  • شاهد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    69 65
    زبانی با پیشنیه تاریخی 2500 ساله که سه دوره پارسی کهن، پارسی میانه وپارسی نو را پشت سر گذاشته است و خویشاوند زبان هی هند و اروپایی است و ...
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    فارسها خودشون رو جدا میدانند اردوغان میگه کل خاورمیانه یک ملت هستیم و باهم اتحاد شدن پایان تحریم ها و تهدیدهای اروپا رو رقم می‌زنیم تورکها ملت بزرگی هستند با کسی کینه ندارند
    • ظاهری IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      9 32
      قدرت طلبی اردوغان تمومی نداره
    • آریا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      4 24
      خخخ حاجی من کلی دوست عرب دارم همشون میگن سر ایران و ترکیه تو کار ماست
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      6 60
      اردوغان یک روز با روسیه بد است و روز بعد خوب. یک روز برای اسرائیل رجز می خونه و روز بعد از همکاری جمهوری بادکوبه با اسرائیل حمایت می کنه. معلوم نیست هدفش چیه؟
    • کرار IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      10 22
      فارس و ترک و عرب و عجم‌و کرد ولر و... نداره ایدانی باغیرت با هرقوم ومذهبی ایرانی و عزیزهست فقط خائنین هستند که جایی دردل ملت ندارن و افتخار هممون اینه ایرانی هستیم و جز ایران بزرگ به چیزه دیگه ای فکر نمیکنیم و اردوغان وعلی اف و باباشون آمریکا وانگلیس و ... بخواهیم نخواهیم دشمن ماهستند ودراین سالهادشمنی خودشون رو نشون دادن و هرکس به ایران نگاه چپ‌کرد ازدیدما ایرانی های اصیل دشمن ماست والسلام اراادت
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    90 25
    یک بحث زبان فارسی این همه سر و صدا نداره. این همه کامنت؟ اردوغان در بازگشایی مسجد ایاصوفیه هم یک شعر فارسی خواند. این ها طبیعی است چون سلطان های عثمانی و بسیاری دیگر از تحصیل کردگان آن کشور ، زبان فارسی را می دانستند.
  • US ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    64 66
    از فردوسی و نظامی گنجوی و مولانا و خیام و سعدی و حافظ گرفته تا شاملو و سپهری و فروغ و اخوان ، همه مایه فخر این زبان هستند.
  • تبریز IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    58 96
    ... زبان پارسی یکی از دو زبان کلاسیک جهان به گفته یونسکو،زبان شعر و ادب و هنر و فرهنگ،ایرانی به خودت افتخار کن
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    ... ،اردوغان انسانی مومن خدا شناس عاشق انسانییت،یکرنک،و ا وووو
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    نویسنده این خبر چرا از اردوغان نفرت دارد،خاک بر سرت یا سرتان دشمن جای دیکریست،بی شعور
  • H.D IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    5 24
    اردوغان باید هم تهش بگه که ممنون ایرانیان است که سر کار مونده وگرنه موقع کودتا خلاص بود اما نمیخواد به روی خودش بیاره میدونید کمی خجالتی هستش بنده خدا.
  • مرتضی عبدی منش IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    12 12
    بزار هرجا دوست داره وابسته مگه ما زیر نوشته و شعر عربی وای نیستیم و تازه خیلی خیلی خیلی بیشتر از اونم حالشو می‌بریم عکس هم میندازیم و.......
  • جواد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    7 35
    باسلام این تابلو شان دهنده این است ایران تا کجا وسعت داشته است.
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    8 27
    وقتیکه حکومت دنبال رو اعراب می گردد و به دنبال حذف ماهیت پارسی ، ایرانیان است کشورهای دیگر از ادبیات و مفاخر این ایران سوء استفاده می کنند !
  • ناشناس IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    8 21
    زبان فارسی نغز ترین زبان جهانه
  • علی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    33 12
    اردوغان ابر مرد تاریخ
  • حامد IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    41 9
    و جالب تر که این ابیات یعنی گستره ی امپراطوری عثمانی به قدری بود که فارسی زبان ها هم براشون شاهنامه های مدح میسرودن
  • امیر حسین IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    26 13
    بازم خوبه که اشعار فارسی رو پاک نکرده...گویا هموطنان یادشون رفته که در کشور خودمون به اسم اسلام و مسلمانی حتی اشعار فردوسی رو از سنگ نبشته ها شکوندند... لطفا حکمرانهای ما یاد بگیرند اول احترام به خط و زبان فارسی و بعد احترام به فرهنگ و دین ملل دیگه
  • حسن ایمانی ازتبریز IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    88 17
    باسلام واحترام دوستان اینقدر دشمن ترکها نباشید چون از ترکها هیچ ضرری نمی رسد برای ترکها نه زبان ونه دین ونه قومیت مهم نیست آنها مهربانتر ازهمه هستند
  • علوی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    8 50
    زبان پارسی زبان فرهنگی منطقه بوده و هست
  • خسروی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 49
    چرا یک انتقاد از اردوغان این همه بحث زبان و نژاد را پیش آورده؟ مثلا اگر کسی الان از بن سلمان انتقاد کنه بحث زبان عربی و عرب ها باید پیش بیاید. یا کسی از امامعلی رحمانف انتقاد کنه باید بحث تاجیک و فارس و ... پیش بیاد. اردوغان چه ربطی به ما دارد؟
  • عباسی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    48 3
    من در سفر به ترکیه انگار مردمی را شبیه به خودمان می بینم . به خدا ما خیلی به هم نزدیک هستیم و ایرانی و شهروند ترکیه ندارد
  • هادوی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    4 4
    بی خیال سیاستمدارها بشید همه شون سر و ته یک کرباسن . نذارید شما را به جان هم بیندازند
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    14 12
    بعضی سلاطین عثمانی به فارسی شعر می گفتند همچنانکه بعضی شاهان صفوی شعر ترکی می سرودند .
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    7 56
    تا سلطان عبدالحمید هم که 130 سال پیش بر عثمانی حکومت می کرد ، افتخارشان شعر گفتن به فارسی بود. همین طور در سلسله گورکانیان هند هم که ریشه ترکی از آسیای میانه داشتند ولی زبان رسمی شان فارسی بود.
  • حکمت IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    5 5
    با هم دوست باشید
  • مرتضی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    10 28
    خودش هم حکومتیش را مدیون ایرانیان است
  • ایرانی ارمنی تبار IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    23 22
    زنده باد ایران و ایرانی
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    30 6
    زبان فارسی زبان شعر و ادب است زبان علمی و سیاست نیست
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    4 4
    بی خیال اردوغان
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 22
    شاهان سلاجقه روم (آناتولی) با این که ترک زبان بودند ولی یک حکومت با فرهنگ ایرانی را در آن منطقه پی افکندند که تا چند قرن بعد هم نشانه هایش در سلاطین عثمانی دیده می شد.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    12 28
    چون بیش ازچهل میلون کرد در۱۸ استان کرد نشین ترکیه زندگی می کنند بر این اساس که کردی درحقیقت یکی ازلهجه های فارسی است چرا چون الان اگرکردی از ترکیه فقط چند ساعت درایران توقف کند خیلی راحت فارسی را صحبت می کند وزبان ترکهای ترکیه که ترکی استانبولی است تحت تاثیر زبان فارسی بالهجه کردی قرار گرفته این را خیلی راحت ترک زبانهای ایران می دانند.چون جمعیت ایرانی تباران کرد درترکیه تقریبا نیمی ازجمعیت ترکیه را شامل می شود.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    7 31
    من اهل اردبیل هستم و از اردوغان هم خوشم نمیاد. ولی مردم ترکیه را دوست دارم چون که مثل ما ایرانی ها هستن
  • جواد IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    9 25
    زیرا ما شعرایمان راول کرده ایم کشورهای دیگه صاحب میشند ازجمله رودکی،فروسی،نظامی و.....
  • ممد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    30 20
    توایران‌هم‌شعر‌ترکی‌زیاده‌این‌چه‌ربطی‌داره
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    30 5
    بخش خصوصی در اقتصاد ترکیه قوی است و باعث پیشرفت شده چیزی که تو ایران نداریم
  • دامون IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    27 10
    فرهنگ ما و ترکیه وجوه مشترک زیادی دارد در تقویت این ها بکوشیم
  • درویش IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    21 16
    مردم ایران و ترکیه یک ملت هستند با دو زبان
  • ماهک ادیب IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    14 23
    افتخاااااااااااار میکنمممم که ایرانیمممممم....جانم فدای ایراااااان
  • ایرانی اصیل IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 4
    چرا اینقدر به بک نفر یکبارگی گیرمیدهید,یک زمان اوراازکودتا نجات دادیدیکباراوراتحقیریک زمان اوراسرور ووواین چه رفتار دوگانه ایست که سایتها دنبال ان هستند
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 31
    نه شما چیزی میشید نه ترکیه منطقه منطقه ای است که آینده نداره
  • مسعود رحیمی IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    12 31
    بعد از دزدیدن شعرای ما مثل مولانا و نظامی و انتساب افتخارات این ملت کهن به نام خودشون، احتمالا حالا نوبت به زبان فارسی رسیده. اگر کسی به ادبیات پارسی آشنا باشه میدونه که در فرهنگ مردمان ایران زمین خداباوری، نجابت، اخلاق مداری، وطن پرستی توام با احترام به دیگر اقوام، از خودگذشتگی و انسان دوستی در سرلوحه عقاید این مردم بوده. باید تمام مردم ایران به خصوص آذری های عزیز مراقب تهاجم فرهنگی دشمنان باشند و این نکته رو هم بدونند که زبان فارسی متعلق به جمعیت فارس زبان کشور نیست بلکه به تمام ۸۰ میلیون ایرانی تعلق داره و در طول تاریخ در فرایند تکامل زبان فارسی تمامی اقوام نقش داشتند و چه بسا بیشتر از فارس ها. شاعران آذری مثل شهریار، پروین اعتصامی، صائب تبریزی و.... و در گذشته دور شمس تبریزی که همگی در تحول و پیشرفت ادب فارسی نقش بسزایی داشتند و همگی عاشقان ایران عزیز بودند. البته دشمنان ما از مشکلات اقتصادی مردم، سطح پایین مطالعه و آگاهی پایبن اونها و همچنین تحریک احساسات جامعه هدف برای رسیدن به آمال و آرزوهاشون استفاده می کنند اما کور خوندند. زنده باد ایران و تمام ایران دوستان.
  • پ IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    29 4
    دوستان ما باید متحد باشیم و ایران بهتر رو بسازیم اگه به توهین کردن و کینه ادامه بدیم هیچ چیز درست نمیشود ما باید بجای کینه ازهم باید مثل برادر باشیم اونوقت هیچ دشمنی به ما حمله نخواهد کرد ،فارس ،ترک ،کرد ،عرب،بلوچ،.....غیره هیچ فرقی با هم نداریم همه انسانیم هموطنیم ،مسلمانیم ،وباید برادر باشیم تا بتونیم قدرت مند بشیم و اجاز نداریم به هیچ قومی بی احترامی کنیم چون همه ی ما داخل یه قالبیم به نام ایران پس باید یکرنگ باشیم.
  • کوهیار IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 21
    ای چی بودیم و چی شدیم
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 19
    هر کو باز ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
  • بنده خدا IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    إن اکرمکم عندالله اتقی کم
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 21
    زبان فقط زبان فارسی چون آهنگ دارد تمام
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 17
    سفرنامه اولیا چلبی را که در زمان شاه طهماسب به ایران سفر کرده است، بخوانید. خواهید فهمید که آن زمان در ترکیه، یاد گرفتن زبان فارسی برای هرکسی که تحصیل می کرده یک اصل بوده. یعنی هر کی سواد داشته، فارسی هم بلد بوده.
  • تارس IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    19 3
    شمایی که تیتر گذاشتی فخر فروشی اردوغان زیر سایه شعر فارسی و شما هایی که نوشتید دزدی کرده و فلان به این فکر کردید که این تابلو اونجا چیکار میکنه؟
  • طهور IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 23
    از آن زمان هر چه سند از دربارعثمانی بیاورید، چون این تابلو، نوشته اش فارسی خواهد بود. چون زبان اداری و دیوانی آن ها فارسی بود. حتی ترکی عثمانی بسیار آمیخته با فارسی بود که از قرن نوزدهم و به قول خودشان اصلاحاتی که انجام دادند و به ویژه کارهایی که آتاتورک کرد، از زبان فارسی و فرهنگ ایرانی دور شدند.
  • حسن رحمانی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 2
    میدوارم روزی بیاد که همه کشورهای اسیا وایران قدیم دوباره مرزها برداشته بشه وهمه بادوستی وارامش زندگی کنند ودر پیشرفت کردن ودوستی ورفاقت کردن باهم رقابت کنند با امید روزی که اسیا دوباره به شکوه قبل خود بازگردد ودیگر تشنه غرب واروپا نباشد وما همه بافرهنگی که داریم غرب را اداره کنیم یا بهتر بگم بافرهنگ اسلامی وایرانی همه دنیا را اداره کنیم
  • کیارش IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 10
    روزی که فارسی زبان رسمی سه امپراتوری هند و ایران و عثمانی بود
  • سپهری IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 9
    به امید روزی که ایران از نظر اقتصادی و فرهنگی با همه کشورهای جهان پیوند برقرار کند و زبان فارسی هم به جایگاه ارزشمند گذشته اش برسد.
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 3
    اردوغان تنها شخص درست کار و مسلمان با ایمان در کره ی خاکی هست دشمن زیاد داره البته طبیعی هست آدم که بزرگ میشه دورورش مگس وزوز میکنه .من به اردوغان ایمان و باور دارم بجز اون هیچکس در دنیا کامل نیست زنده باد اردوغان
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 8
    وقتی کشور خودمان به فرهنگ غنی ایران باستان اهمیت نمیده بیشتر از این هم نمیشه توقع داشت
  • غفور IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    10 1
    چرا همه چیز را منفی و باب میل خود تفسیر میکنید شاید فخر فروشی نیست نوعی احترام و ایجاد صمیمیت باشه
  • سویدا IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 11
    به زبان کرمانجی شمال خراسان که از نیاکانم به من ارث رسیده صحبت می کنم. جالب است این زبانِ کردهای شرق و جنوب شرق ترکیه هم هست. در سفر به وان هیچ مشکلی برای همکلام شدن با مردم آن شهر و منطقه نداشتم ولی هیچ اثری از نوشتار و خط و کردی ندیدم. برای کردهای ترکیه یادگیری زبان فارسی خیلی خیلی آسان تر از یادگیری ترکی استانبولی است و خیلی ها را دیدم که کمی می توانستند فارسی حرف بزنند.
  • جواد IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 9
    برو کنار بزار هوا بیاد. برو با هم قد و اندازه خودت در بیوفت
  • مراغه ای IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 1
    زبان مادری ام ترکی آذربایجانی است ولی فارسی را هم دوست دارم و در ارتباط با دیگر هم میهنان خودم از آن استفاده می کنم. به نظرم بهتر است در کنار فارسی ، به زبان های دیگر ایرانی توجه بشود و دارای فرهنگستان شوند. چرا که زبان ترکی آذری بخشی از فرهنگ ایرانی است که مشابه اش را در هیچ جای دیگر نمی توان یافت.
  • شاهین IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 6
    زبان فارسی، زبان علمی، زبان درباری و زبان فرهیختگان، هم در امپراطوری عثمانی و هم در حکومت‌های هندوستان بود. درباریان عثمانی باسرودن شعر به‌زبان فارسی، فخر فروشی می‌کردند. سلطان محمد فاتح، وقتی که در ۲۱ سالگی با شکست امپراطوری بیزانس یا روم‌شرقی و فتح قسطنطنیه، پا به‌این شهر می‌گذارد. مشهور است که فی‌البداهه سروده‌ست؛ بوم نوبت می‌زند بر طارم افراسیاب پرده داری می‌کند در قصر قیصر عنکبوت
  • رضا IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    10 3
    اردوغان همیشه به فرهنگ و زبان ارزش قائل است . او فارسی بلد است و با غرور در بعضی مراسمات از شعرهای فارسی استفاده می کند. شعرهای فارسی رو تابلو جزو تاریخ آن تابلو است و از نظر اردوغان هیچ عیبی تدارد. این ما هستیم که همه چیز را برای خود درد کرده و الکی دشنن تراشی می کنیم.