عماد: بیش از ۹۰۰ اثر به دبیرخانه کتاب سال حوزه ارسال شد

حوزه/همایش کتاب سال حوزه، با تقدیر از ۶۰سال تلاش علمی مرحوم آیت الله آصفی و با سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی در مدرسه امام کاظم (ع )قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، امروز در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفدهمین همایش «کتاب سال حوزه» که در دفتر معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد،به تبیین مهم ترین کارهای انجام شده برای برگزار ی هرچه بهتر همایش امسال پرداخت.
وی با اشاره به اینکه هفدهمین همایش کتاب سال حوزه در 29 بهمن ماه برگزار می شود، گفت: این همایش ویژه کتبی است که از سوی حوزویان در سال 93 تالیف شده است که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) و با حضورجمعی از اندیشمندان ،بزرگان و علمای حوزه برگزار می شود.
معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: در این دوره، آثار قابل توجهی به جشنواره واصل شد که 911 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 837 اثر در قالب کتاب و مابقی در قالب پایان نامه ارایه شده است.
وی گفت: تعداد آثار در قالب کتاب افزایش داشته است و از 780 اثری که در سال گذشته واصل شده بود امسال به 837 اثر ارتقا پیدا کرده است؛ در بخش پایان نامه نیز امسال تعداد 2 پایان نامه کمتر از سال گذشته دریافت شده است.
حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: به لحاظ ملیت، امسال 817 اثر تولید شده از سوی طلاب ایرانی ارایه شده و 94 اثر نیز از سوی مهاجران و یا مراکز غیر ایرانی حوزه بوده است.
معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: در مجموع در این دوره کتاب سال، 39 اثر نامزد برگزیده هستند که از این تعداد 13 اثر، برگزیده، 8 اثر شایسته تقدیر و ۱۸ اثر نیز شایسته تحسین خواهندبود.
وی گفت: در این دوره کتاب سال، توانستیم همزمان با بررسی های علمی و محتوایی کتاب سال و آخرین ارزیابی های گروه های علمی و شورای علمی همایش کتاب سال، کار تحلیل و ارزیابی وضعیت تولید کتاب را در رشته های مختلف دانش، همزمان با انجام فرایند ارزیابی و نهایی سازی داوری ها انجام دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد:878 اثر توسط برادران تولید شده است و مابقی آثار از سوی بانوان تولید شده است؛ به لحاظ زبان تولیدات علمی ،در این دوره، شاهد 796 اثر به زبان فارسی و102 اثر به زبان عربی و مابقی به سایر زبانها بودیم، و شایان ذکر است که امسال یکی از برگزیدگان بخش پایانی یکی از خواهران می باشد.
رییس شورای علمی هفدهمین همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: در این همایش گزارش علمی و پیشنهادات و راهکارهای بهبود پژوهش ها، به طلاب ارایه می شود؛ ضمن اینکه امسال برای اولین بار 6نشست مقدماتی قبل از همایش اصلی برگزار می شود.
وی افزود: شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت به عنوان یک همایش و فعالیت علمی، همسان و متناظر با کتاب سال حوزه، همایش تقدیر از و ارزیابی وشناسایی از مقالات برتر حوزه های علمیه را نیز برگزار کند و این همایش نیز به دنبال خود، شناسایی برترین نشریات فعال در حوزه های علمیه را نیز مشخص خواهدکرد؛ در سال 95 نخستین همایش مقالات برتر حوزه های علمیه (مقالات منتشره در رتبه بندی تصویبی حوزه های علمیه) برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقی، دبیر این همایش گفت: سخنران ویژه این همایش ،آیت الله العظمی سبحانی خواهد بود که در این همایش به سخنرانی خواهند پرداخت.
وی افزود: هر ساله در این همایش از شخصیت های برجسته حوزه تجلیل می شود و امسال نیز از شخصیت علمی آیت الله آصفی به پاس 60 سال تلاش علمی و نگارش 200 اثر علمی تجلیل به عمل خواهد آمد.
دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: در حاشیه این مراسم، از ناشران برتر حوزه (800 ناشردر زمینه نشر حوزه مشارکت دارند) تجلیل به عمل می آید.
حجت الاسلام والمسلمین حقی اظهارکرد: 22 اثر این همایش در عرصه علوم انسانی تالیف شده است که این آمار نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد داشته است.
وی افزود: در این همایش از 330 داور حوزوی و برخی از شخصیت های علمی دانشگاهی نیز در بخش داوری استفاده شده است.
دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه در پایان گفت:ما در مجموع 130نشریه علمی در کشور داریم که توسط حوزویان منتشر می شود که حدود2500مقاله علمی در سال منتشر می کنند که در این همایش امسال سعی کرده ایم از این2500مقاله علمی بهترین مقالات را شناسایی و معرفی کنیم.
شایان ذکر است همايش كتاب سال حوزه از سال 78 تاکنون همه ساله توسط معاونت پژوهش مركز مديريت حوزه‌ های علميه برگزار می شود و كتاب‌ هايی ميی توانند در آن شركت کنند كه در زمينه علوم اسلامی يا انسانی مرتبط با حوزه دين، توسط فضلا و علماي حوزوی داخل و خارج كشور، تأليف، ترجمه، تحقيق و تصحيح شده‌ اند. ضمنا ویژه کتاب‌ ها و پایان‌ نامه‌ های حوزوی است که برای نخستین بار تولید شده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =