۰ نفر
۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۲

گفتگوی شبکه خبری یورونیوز با سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان

کشتار ارامنه در سال 1915 در زمان امپراتوری عثمانی بهانه ای شد تا سال های سال روابط  دیپلماتیک میان دو کشور ارمنستان و ترکیه به نقطه صفر نزدیک شود. اما عجب آن که مستطیل سبز فوتبال این بار نه تنها صحنه تقابل مردمان دو کشور بلکه عرصه همدلی و همگرایی آنان شد به طوری که پس از ده ها سال  قطع روابط ،روسای جمهوری دو کشور در دیدار با هم  طی بازی های مقدماتی جام جهانی 2011 حصارهای طولانی میان ارمنستان و ترکیه را در هم شکستند. در این راستا سرژ سرکسیان رییس جمهوری ارمنستان با شبکه تلویزیونی یورو نیوز به گفت و گو نشسته است.

 به نظر شما بحران گرجستان چه عواقبی برای ارمنستان در پی خواهد داشت؟
این مساله در وهله نخست به اقتصاد ارمنستان لطمه زد چرا که  حدود هفتاد درصد از مبادلات اقتصادی ما از طریق گرجستان صورت می گیرد. از سوی دیگر همسایگی و مجاورت ما با گرجستان تعهداتی را به همراه داشته و من بسیار خوشحالم که این بحران تاثیر چندانی برروابط ما نداشته است. البته باید بگویم هم پیمان بودن با روسیه تکالیف و مسئولیت های دیگری را به همراه خواه داشت. البته پرواضح است که مسئولیت در قبال همسایگان با مسئولیت در برابر هم پیمانان زمین تا آسمان تفاوت دارد. در ضمن خواسته های ملی را نباید فراموش کرد.

 به نظر شما وقت آن رسیده تا ناتو در قفقاز واکنشی از خود نشان دهد؟
بله، اصلا به همین علت است که ارمنستان در مانورها و فعالیت های گوناگون ناتو شرکت می کند و برنامه همکاری با این سازمان  را در اولویت قرار داده است. در ضمن همکاری با ناتو به نوعی امنیت کشور ارمنستان را تضمین می کند.

 پس احتمال پیوستن ارمنستان به ناتو وجود دارد؟
فعلا مسئله اصلی ملحق شدن ما به ناتو نیست چرا که کشورهای بسیاری از جمله اعضای اتحادیه اروپا هستند که هنوز وارد این سازمان نشده اند.

  به نظر شما آینده روابط ارمنستان و اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود؟
ارمنستان جز کشورهای اروپایی است و حتی اگر اروپایی ها بر این مساله اعتقادی نداشته باشند، خود ما عمیقا بر این  باوریم  که جزئی  از اروپا هستیم. کشور ما در جهت آسان سازی روابط در صدورروادید چندان سختگیری به خرج نمی دهد و بهترین شرایط را برای مبادلات تجاری مهیا کرده است. هدف ما داشتن ارتباط مناسب با همسایگانمان در زمینه تجاری است. در این میان ما انتظار کمک از اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی را داریم. به نظرم همه این ها  نشان دهنده این است که ما در سیاست همسایگی اروپا بسیار فعالانه عمل کرده ایم.

به تازگی مذاکراتی بین ترکیه و ارمنستان در جهت آغاز روابط سیاسی صورت پذیرفته، به نظرتان چه اقدامات دیگری ممکن است در این باره صورت بگیرد؟
خوب معلوم است، برقراری روابط سیاسی، بازگشایی مرزها و همکاری با همسایگان یعنی  همان کاری که بسیاری از کشورهای دیگر انجام می دهند. خب ما  به دلیل نسل کشی سال 1915، تا کنون رابطه چندان خوبی با ترکیه نداشتیم، اما می دانیم که نسل کشی ترکیه باعث وجود پیش شرط در روابط دیپلماسی ما نمی شود.

در این بازی چه کسی مربی تیم  است، ترکیه و یا ارمنستان یا اصلا هر دو کشور هدایتگربازی  سیاسی دو کشور هستند؟
تمایل برقراری ارتباط از سوی هر دو کشور بوده، بنابراین برتری کشوری نسبت به دیگری چندان معنی ندارد. مهم توانایی برقراری ارتباط بدون شرط اولیه است.

به نظر شما امکان ملاقات دیگری با عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه وجود دارد؟
 برای رسیدن به تصمیمی مشترک در مذاکرات ، احتمالا  ملاقات های بعدی  هم وجود خواهد داشت.

 آیا راه حلی در رابطه با مسئله قره باغ که موجب  ادامه تنش ها میان ارمنستان و آذربایجان شده  وجود دارد.  نبرد کهنه و قدیمی  بین دو کشور دیگر غبار زمان به خود گرفته و باید تکانی به خود بدهد.
جمعیت  قره باغ می خواهند که یا جزئی از خاک ارمنستان شوند و یا اینکه به عنوان کشوری مستقل از آذربایجان در نقشه شناخته شوند. به عقیده من با امضای بیانیه ای مشترک حل صلح آمیز مناقشه قرهباغ بین مدودوف و علی اف امکان حل این مشکل به بهترین شکل ممکن   فراهم شده است. این بیانیه حتی اگر تفاهم نامه هم نباشد، حداقل باعث ایجاد یک راه حل سیاسی و مانعی در برابر تصمیم های  نظامی بعدی خواهد بود.

ترجمه: لیدا هادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =