به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، مرحوم آیت الله تهرانی گفت: پیامبر در این روایت می فرماید «مَنْ صَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ لَمْ یُحَدِّثْ فِیهِمَا نَفْسَهُ بِشَیْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»؛ اگر کسی دو رکعت نماز بخواند و در این دو رکعت نماز فکر هیچ گونه از امور دنیایی را نکند، خداوند تمام گناهان او را می آمرزد.
روایت از پیغمبراکرم(ص)، منقول است که حضرت فرمودند: اگر کسی، کسی که مؤمن است، این دو رکعت نماز بخواند و این، در این دو رکعت نماز، از اوّل تا آخر، «مَنْ صَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ لَمْ یُحَدِّثْ فِیهِمَا»؛ از اوّل این دو رکعت؛ یعنی آن تکبیرة الاحرام که می گوید تا السّلام علیکم، از نظر دورنی، هیچ از امر دنیا خطور نکند به ذهنش،«لَمْ یُحَدِّثْ فِیهِمَا نَفْسَهُ»؛ در اینجا«بِشَیْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا»؛ «صَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ لَمْ یُحَدِّثْ فِیهِمَا نَفْسَهُ بِشَیْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا»؛ از اوّل تا آخر؛ اثرش چیست؟ «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» بله، اینجا خدا، گناهانش را می آمرزد.
این از آن روایاتی است که مسئلۀ حضور قلب را می خواهد بفرماید. نمازی که درش حضور قلب باشد، مکفّر ذنوب است، می پوشاند گناهان را. آن که حضور قلب دارد؛ ولی اگر از اوّل تا آخر در دکّان و مغازه و کذا و کذا و کذا باشی، درست است؟ بله! در اینجا تکلیف ساقط است؛ اما اثر ندارد.
نظر شما