سهمیه برای کنکور تبعیض مثبت است؟/ «نفع عمومی جامعه از نفع شخصی مهم‌تر است»/ اشتباه بزرگ ما دادن سهمیه از کنکور بود

یک‌بار دیگر مسئله قبولی سهمیه‌دارها در آزمون سراسری مورد توجه ذی‌نفع‌ها و البته مسئولان قرار گرفته است.

مظاهر گودرزی: ماجرای قبولی سهمیه‌دارها در آزمون ورودی به دانشگاه‌ مسئله امروز و دیروز نیست، هربار بعد از اعلام نتایج نهایی قبولی‌های کنکور این مسئله مجدد مطرح می‌شود، مسئله‌ای که در تمام این سال‌ها موافقان و مخالفان خودش را داشته است.

البته در سال‌های اخیر طرح مسئله قبولی سهمیه‌دارها در آزمون ورودی به دانشگاه کمی کمرنگ‌تر شده بود، شاید عبور هرچه بیشتر از سال‌های جنگ تحمیلی یکی از دلایل آن باشد، چراکه سن داوطلبان کنکور که می‌توانستند به‌واسطه حضور والدین‌شان در جنگ از سهمیه‌های در نظر گرفته شده استفاده کنند بیشتر شده و آن‌ها دیگر داوطلب آزمون سراسری نیستند، اما همین یکی دو هفته گذشته یک‌بار دیگر مسئله انواع سهمیه‌ها فارغ از کم و کیف آن مطرح شد تا نشان دهد همچنان می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، سهمیه‌هایی که صحبت‌های محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت آن‌ها را تایید کرد، او در پایان جلسه هیات دولت با حضور میان خبرنگاران گفت که: «همه اذعان دارند سهمیه‌های رشته پزشکی بیش از حد است، حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این موضوع مطرح شد. آقای رئیس جمهور هم دستور دادند که یک کارگروهی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان سنجش تشکیل شود و بازبینی در سهمیه‌ها صورت گیرد.»

سهمیه برای کنکور تبعیض مثبت است؟/ «نفع عمومی جامعه از نفع شخصی مهم‌تر است»/ اشتباه بزرگ ما دادن سهمیه از کنکور بود

تبعیض مثبت گامی موثر در آموزش

اما وجود سهمیه برای ادامه تحصیل را با چه رویکردی می‌شود بررسی کرد، دراین‌باره سعید معدنی جامعه‌شناس به خبرآنلاین می‌گوید: «ما در جامعه شناسی اصطلاحی داریم به‌نام تبعیض مثبت، اگر چیزی در جهت تبعیض مثبت باشد برای جامعه مفید است، مثلا مدت‌ها قبل در ایالت متحده برای سیاه پوستان سهمیه خاصی برای رشته‌های پزشکی در نظر گرفته بودند، یعنی اقشاری که محروم بودند یا در جامعه طرد شده بودند را کمک می‌کردند که آن‌ها هم بتوانند مانند بقیه جامعه تحصیل کنند، بنابراین سهمیه‌ درصورتی که معنمای تبعیض مثبت داشته باشد می‌تواند مفید باشد.»

او بیان می‌کند: «مثلاً اوایل انقلاب مطرح کردند که دانش‌آموزان با استعداد در مناطق روستایی و دورافتاده را نباید با دانش‌آموزان شهرهای بزرگ و پایتخت مقایسه کرد، به‌همین خاطر طرح سهمیه‌بندی منطقه‌ای مطرح شد که تا حدودی فاصله میان دانش‌آموزان در مناطق محروم با سایر مناطق را حفظ کرد، با این‌که می‌دانستند این طرح آسیب‌هایی دارد اما موارد مثبت آن به ضررهایی که داشت می‌ارزید.»

معدنی ادامه می‌دهد: «اما بعد از جنگ تحمیلی برخی سهمیه‌های دیگر مطرح شد، اوایل این سهمیه‌ها ۱۰ درصد بود اما تا ۴۰ درصد و برای برخی موارد تا ۲۵ درصد هم پیش رفت، که به‌نظرم برای سال‌های بعد این میزان سهمیه‌ها کمی آسیب رسان شد.»

دانشجوی شایسته‌تر دانشگاه کوچکتر!

در تمام سال‌های گذشته منتقدان سهمیه معتقدند که این قبیل سهمیه‌ها آسیب‌هایی برای دانشگاه، دانشجویان دارای سهمیه و البته دانشجویان غیرسهمیه‌ای دارد. معدنی درباره این آسیب‌ها به خبرآنلاین می‌گوید: «این‌طور نیست که همه افرادی که سهمیه دارند شایسته نیستند اما به‌هرصورت ممکن است با سهمیه روی صندلی‌ای نشسته باشند که نباید می‌نشستند. اگر گروهی که با سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند شایسته باشند و فارغ التحصیل باسواد شوند برای جامعه مفیدند، اما اگر با پایه تحصیلی ضعیف وارد دانشگاه شوند در کلاس درس ممکن است گوشه‌گیر شوند، چراکه نمی‌توانند مطالب و درس‌ها را درک کنند، این گروه هم خودشان رنج می‌برند و هم سبب می‌شوند کلاس  درس افت تحصیلی پیدا کند، به‌همین خاطر در یک روند کلی دانشگاه افت می‌کند.»

همان‌طورکه گفته شد علاوه بر دانشگاه و دانشجوهای دارای سهمیه قبولی برخی از دانشجویان دیگر هم در این وضعیت ضرر می‌کنند، معدنی دراین‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «این وضعیت دو ضرر دارد، یک اینکه دانشجویان در جایگاه خودشان قرار نمی‌گیرند، مثلاً دانشجویی که شایسته‌تر است به‌دلیل وجود سهمیه به‌جای دانشگاه‌های رتبه الف و شهرهای بزرگ در دیک دانشگاه کوچکتر و در شهر کوچکتر تحصیل می‌کند، به‌طور طبیعی این دانشجو با استعداد نمی‌تواند از توانایی خودش بهره بگیرد. ضرر دوم این که این افراد احساس تبعیض و سرخوردگی می‌کنند، همیشه تا آخر عمر اعتقاد دارند که این جایگاهی که الان هستند جایگاه آن‌ها نیست، این وضعیت به دانشجو حس بدی می‌دهد و حتی نسبت به دیگران نوعی حس انتقام جویی پیش می‌گیرد چراکه معتقد است حقش خورده شده است.»

سهمیه برای کنکور تبعیض مثبت است؟/ «نفع عمومی جامعه از نفع شخصی مهم‌تر است»/ اشتباه بزرگ ما دادن سهمیه از کنکور بود

تبعات جبران ناپذیر قبولی با سهمیه در دانشگاه

شاید در این میان یکی از پرسش‌ها این باشد که سایر کشورها چه رویکردی درباره دادن سهمیه دارند، معدنی دراین‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «من قبل‌تر درباره ایثارگران در سایر ملل یک بررسی انجام دادم، مثلاً در ایالت متحده برای افرادی که در جنگ بودند خدماتی ارائه می‌کردند، اما به‌جای دادن سهمیه قبولی در دانشگاه‌ها برای آن‌ها کلاس‌های آموزشی یا تقویتی رایگان در نظر می‌گرفتند، بنابراین این افراد را تقویت می‌کردند و در آزمون ورودی دانشگاه هیچ سهمیه‌ای وجو نداشت، لذا این گروه در آزمون‌ها با سایر افراد موقعیت برابری داشتند. اشتباهی که ما در ایران انجام شد این بود که برای برخی گروه‌ها از کنکور سهمیه اختصاص دادیم.»

او ادامه می‌دهد: «به‌نظرم باید نفع عمومی جامعه از نفع شخصی افراد مهم‌تر باشد، بایستی برای جامعه فکری کرد، اگر واقعا استثنایی وجود دارد شاید برای این استثنا بشود سهمیه‌ای در نظر گرفت اما اینکه ورود به دانشگاه با سهمیه تبدیل به اپیدمی شود تبعات جبران ناپذیری داشته و دارد.»

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1969880

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 204
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر رئیسی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    200 6
    با درود و سپاس از نظر بیشتر مردم سهمیه به بقیه دانشجو ها هم صدمه میزند وقتی نود درصد مخالف هستند دیگر دنبال چه چیزی هستند مسیولین مربوط به این سهمیه که حذف نمیکنند
  • سید علی جعفرزاده IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    162 6
    افراد بیسواد که سر کار بدشند افراد بیسواد هم با خودشون بفع خودشون بالا میکشن
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    چرا به سهمیه فرزندان هیئت علمی نمی پردازی جناب؟ چون شامل بچه های خودت هم میشه دیگه.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
      35 11
      باهوش، این موضوع که چند سال است کنسل شده! در ضمن اون هم سهمیه نبود بلکه تسهیل انتقال بود(یعنی جای کسی را نمی‌گرفت) و حداکثر هم حدود 1 یا 2 درصد کل پذیرفته شده ها
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
      44 1
      کل نظام آموزشی باید تغییر کنه از ابتدایی تا دانشگاه
  • ناشناس IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    189 5
    واقعا ناعادلانه است ،دانش آنوزان با استعداد و تلاش کر سالها تلاش می کنند ولی در نهایت در رشته های به درد نخور قبول می شوند چون رشته های تاپ با انواع سهمیه ها به نورچشمی ها و رانت باز ها می رسد ،تعداد زیادی می شناسیم که بعد از نتایج کنکور به فکر رفتن از ایران افتاده‌اند و دیگر هم بر نمی گردند که البته کار درستی می کنند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    سهمیه از ابتدا بی عدالتی بود و تا زمانی که هست نشانه تبعیض است وقتی کسی که 15 درصد زیست شناسی زده با سهمیه میره پزشکی میخونه ولی کسی که 55 درصد زده بدون سهمیه میره پرستاری میخونه یعنی یک ظلم بزرگ به یک نسل و در آینده به کل جامعه ، یعنی مهاجرت نخبه ها ، یعنی سرخوردگی جوانان و از اون بدتر اینه که یک سهمیه دار طرح هم نره و با بیسوادیش رئیس بیمارستان و عضو هیئت علمی هم بشه " با این همه حق الناس چه خواهید کرد"
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    127 6
    سهمیه از ابتدا بی عدالتی بود و تا زمانی که هست نشانه تبعیض است وقتی کسی که 15 درصد زیست شناسی زده با سهمیه میره پزشکی میخونه ولی کسی که 55 درصد زده بدون سهمیه میره پرستاری میخونه یعنی یک ظلم بزرگ به یک نسل و در آینده به کل جامعه ، یعنی مهاجرت نخبه ها ، یعنی سرخوردگی جوانان و از اون بدتر اینه که یک سهمیه دار طرح هم نره و با بیسوادیش رئیس بیمارستان و عضو هیئت علمی هم بشه " با این همه حق الناس چه خواهید کرد"
    • محمد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
      77 4
      من 65درصد زیست و75درصد شیمی و64درصد فیزیک زدم حتی دامپزشکی قبول نشدم البته 30سال پیش که هیچ وقت یادم نمی ره درحالی که نفر همان سال با درصد های زیر 15درصد پزشکی قبول شد حتی یکی با دیپلم علوم انسانی با سهمیه پزشکی قبول شد
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    161 6
    یک عامل مهم و بزرگ دلسردی نسل جدید و خانوادهای آنها از نظام آموزشی کشور و بالطع جامعه، سهمیه های کنکور سراسری است
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    85 4
    مگه میشه سواد رو کیلویی بفروشی ایکاش سهمیه از همین الان قطع میشد واقعا تبعیض آمیز و حق دیگران ضایع میشه.
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    75 7
    همینه که فرزند من بارته ۳۰۰۰ منطقه یک باید مردود بشه تا کی بی عدالتی؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    73 4
    سهمیه ها کلا ضرری که جامعه وکشور میزند ،تبعات جبران ناپذیری دارد باعث سر خوردگی افراد باسواد و لایق هم باعث افت سواد وبنیه علمی جامعه میشه،از ابتدا اشتباه محض بوده وهست،جالب اینکه این سهمیه دارها نه تنها تو دانشگاه،بلکه تو مدارس وتو رتبه بندی شغل ومحل شغل ،اینکه شغل تضمینی خوب هم شامل حالشون میشه ،وهزاران وام بلا عوض یا با سود خیلی پایین ومبلغ بالا هم شاملشون میشه،اینهمه حق الناس را چه کسی جوابگوست
  • عطا IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    49 0
    در جامعه خیلی اشتباه کردیم که اینقدر از کشورهای دیگرذ عقب افتادیم یکی اش همین افزایش جمعیت که باعث بیکاری و دزدی و رانت دلالی شدن اقتصاد شغل های کاذب و.. شده متاسفانه گوش به حرف مخالف ها هم نمیدهند و اصلا حاضر نیستند بشنوند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    سهمیه ایثارگران ۲۵+۵ هست نه ۷۵ درصد. شما مشکل رو نمی‌شناسید و هی مزخرف ۷۵ درصد سهمیه دار هستند رو تکرار میکنید و به خیال ابلهانه خودتون براساس مقدمات اشتباه آسیب‌شناسی هم میکنید.!
  • H Z IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    80 4
    سهمیه بی عدالتی محض من به چشم خودم امسال دو مورد یکی در آزمون استخدامی و دیگری در کنکور دیدم کسی بدون داشتن سواد کافی پذیرفته شد در جایی که نباید میشد و اشکهای کسی که با سواد بالاتر چیزی که می خواست نشد و خدا میدونه که در پیشگاه عدل الهی چه کسی باید پاسخگو باشد
  • موسوی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    75 3
    امسال. بدترین ظلم را در حق کنکوریها کردن. دختر من فقط چند روزه از نگرانی و استرس کارش فقط گریه هس. با درصدهای بالا در اومد رادیوی سبزوار. در حالیکه با همون در صدها پارسال پزشکی تعهدی قبول شدن. بترسید از آه این بچه های مظلوم
  • محمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    98 6
    در زمان ما دهه پنجاهی ها سهمیه رزمندگان جلو قبولی ما را گرفتند...حالا هم فرزندان آنها جلوی قبولی فرزندانمانند ....و این قصه ظاهرا ادامه داره ...داره موروثی میشه...
  • نگار IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    75 6
    فقط سهمیه کنکور نیست، سهمیه استخدامی که واقعا خیلی ها هیچ سوادی ندارن با سهمیه رفتن دانشگاه آزاد رایگان، با سهمیه راحت استخدام میشن بعد ما هم با کلی سختی به هیچ جا نمیرسیم الان هرجا بری تنها کلمه ای که میشنوی اگه سهمیه داری به یه جایی میرسی نداری بیخیال درس شو برو شغل آزاد
  • عبدالله IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    69 6
    قبلا هم گفتیم سهمیه یک تبعیض است آیا می شود در رقابت‌های ورزشی سهمیه داد خیر چون نتیجه شکست ورزشکار و کشور می شود پس چرا در رقابت‌های علمی از سهمیه استفاده می کنیم باید با راهکارهای دیگری به افراد و خانواده های مستحق کمک کرد
  • محمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    43 46
    من فرزند شهید هستم وبا سهمیه صددرصد مخالفم ولی یه سوال داشتم ..چرا هروقت صحبت از سهمیه میشه فقط از ایثارگران گفته میشه ..؟؟؟؟یکبار تاحالا ندیدم منتقدین سهمیه نامی از فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها ببرن...عرض کردم باسهمیه مخالف صددرصد هستم ولی با اینکه سر هرچیزی اسم ایثارگران برده بشه مخالفم ..دقیقا مردم رو در مقابل ایثارگران قرار میدید
  • ناشناس IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    29 93
    سلام عرض ادب واحترام خدمت دوستانی که انتقاد می کنند به سهمیه شهدا،جانبازان،رزمندگان ...خیلی عذر میخوام میتونم سوال کنم شما که تابع عدالت هستید تا به حال بی خوابی کشیدی کسی را نصف شب ببری دکتر یا تا صبح ازشدت درد بیدار ماندی واینکه تا به حال به هدفی فکر کردی که به خاطر دشواری ودرد کشیدن خانواده نتونی مطالعه کنی ...