۱ نفر
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
راهنمای گام به گام ثبت شرکت سهامی عام

در این مقاله قصد داریم در مورد ثبت شرکت سهامی عام ، قوانین و شرایط حاکم بر این نوع از شرکت ها ، مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت ، مراحل و موارد مربوط به آن توضیح دهیم .

شرکت های سهامی به دو قسمت سهامی خاص و عام تقسیم می شوند که در این قسمت به ثبت شرکت های سهامی عام می پردازیم . لازم به ذکر است نام شرکت ها در قانون تجارت از تعهدات اعضاء و سهامداران ، طریقه تأمین سرمایه و مواردی از این قبیل نشأت گرفته است .چنانچه در شرکت های سهامی خاص سرمایه تماماً توسط موسسین شرکت تأمین می شود اما در شرکت های سهامی عام همانطور که از نام آن مشخص است بخشی از سرمایه توسط موسسین و بخش دیگر از طریق پذیره نویسی تأمین می گردد .

جهت بررسی بیشتر نحوه ثبت شرکت سهامی عام و مدارک و مراحل آن ، با ما تا اخر این مقاله همراه باشید.

پذیره نویسی به معنای فروش سهام به اشخاص ثالث جهت تامین قسمتی از سرمایه است مانند شرکت های بیمه که سهامی عام می باشد . با وجود مزایای متعدد شرکت سهامی عام ، مراحل طولانی و زمانبر ثبت اینگونه شرکت از جمله دلایلی است که متقاضیان را از ثبت آن منصرف می کند . ثبت شرکت سهامی عام بهترین فرصت برای افرادی است که قصد راه اندازی پروژه ها و برنامه های کلان دارند که در عین حال نیاز به سرمایه بسیاری نیز دارند. یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت ثبت شرکت سهامی عام ، امکان ورود به بورس از این طریق است .

سرمایه در شرکت های سهامی عام به سهم تقسیم شده است و میزان مسئولیت سهامداران در این شرکت ها به میزان مبلغ اسمی آنها در شرکت است . به طور کلی شرکت ها از اجتماع حداقل دو نفر به جهت فعالیت تجاری و کسب سود و تقسیم آن میان شرکاء تشکیل می شوند اما هر یک از شرکت ها شرایط و حداقل هایی برای میزان سرمایه ، تعداد اعضاء و مسئولیت سهامداران دارند مانند سهامی عام که حداقل تعداد اعضاء ۵ نفر است .

شرکت های سهامی عام تفاوت های چندانی با شرکت سهامی خاص دارند چنانچه ثبت شرکت سهامی عام در مقایسه با ثبت شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود که رایج ترین نوع ثبت شرکتها در ایران هستند ، طرفداران کمتر و فرآیند پیچیده تری دارد .

شرایط ثبت شرکت سهامی عام

  • حداقل تعداد اعضاء برای ثبت شرکت سهامی عام ۵ نفر می باشد .
  • حداقل میزان سرمایه برای ثبت شرکت سهامی ۵۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد .
  • اعضاء شرکت باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند .
  • اخذ مجوز های لازم در صورت لزوم از مراجع ذیربط
  • باید ۲۰ درصد از کل سرمایه شرکت نیز تعهد شود .

نکته :

از ۲۰ درصد سرمایه شرکت که لازم است تعهد شود ، میزان ۳۵ درصد از آن باید در حسابی به اسم شرکت در شرف تأسیس واریز گردد .

مدارک ثبت شرکت سهامی عام

  • ارائه دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی عام
  • ارائه دو نسخه اساسنامه شرکت
  • آگهی دعوت مجمع عمومی موسسین
  • ارائه دو نسخه از مجمع عمومی موسسین
  • ارائه دو نسخه از جلسه هیئت مدیره
  • ارائه طرح اعلامیه پذیره نویسی شرکت
  • اخذ و ارائه مجوز های لازم از سازمان ها و نهاد های مربوطه
  • گواهی بانکی پرداخت ۳۵ درصد از ۲۰ درصد سرمایه تعهد شده

ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

  1. در ابتدا باید مشخص گردد که شرکت سهام عام مورد نظر متقاضی ، شامل معافیت است یا خیر که این امر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می شود . مجوز عرضه سهم نیز از همین سازمان باید اتخاذ گردد و لازم به ذکر است این مراحل باید پیش از مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری در جهت تکمیل مدارک و موارد مربوطه صورت بگیرد .پس از بررسی توسط سازمان در صورتی که شرایط و ضوابط مربوطه رعایت شده باشد ، مورد قبول واقع می گردد و طرح پذیره نویسی جهت ارائه به ثبت شرکت ها صادر خواهد شد .
  2. آگهی دعوت مجمع عمومی موسسین شرکت نیز باید با رعایت قواعد زمانی مربوطه در روزنامه رسمی منتشر گردد .
  3. تمامی مدارکی که در بالا ذکر شد باید تکمیل گردد و فرآیند عرضه عمومی نیز باید با رعایت قوانینی مشخص شده طی شود .
  4. در این قسمت باید به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به نشانی https://irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید و اطلاعات درخواستی مانند نشانی اقامتگاه ، واحد ثبتی ، موضوع شرکت ، تصویر مجوز ، تعیین سمت اعضاء هیئت مدیره ، تعیین میزان سرمایه شرکت و میزان سهام هریک از اعضاء و مواردی از این قبیل را تکمیل نمایید.

ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها دو مرحله است و در صورتی که نقصی در اطلاعات و مدارک ارسالی به سامانه وجود نداشته باشد ، ثبت شرکت سهامی عام با موفقیت انجام می گیرد. لازم به ذکر است پس از تکمیل اطلاعات و طی فرآیند ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها ، باید از قوانین و ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار پیروی کنید .

سامانه ثبت شرکت نیک

ثبت شرکت نیک با هدف ارائه تمامی خدمات ثبتی از جمله ثبت شرکت ها ، ثبت تغییرات شرکت ها ، امور مالیاتی و حسابداری و کلیه امور وابسته ، بیش از ۲۳ سال است که توانسته رضایت مدیران شرکت های بزرگ و کشور را جلب نماید .

سامانه ثبت شرکت نیک

ثبت شرکت نیک با حذف واسطه ها و بهره گیری از فارغ التحصیلان و متخصصین این حوزه تمامی کلیه این خدمات از جمله ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت ، امور مالیاتی و ... را با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن به متقاضیان ارائه می کند .

جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان و انجام کلیه امور مذکور می توانید از طریق شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ با کارشناسان ما در تماس باشید و همچنین تمامی مقالات آموزشی ثبت شرکت را نیز در سامانه اینترنتی ثبت نیک به نشانی https://nikregister.com مطالعه نمایید .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1570576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =