دستمزد میلیاردی گلزار تکذیب نشد ولی کار به شکایت رسید

روزنامه جوان نوشت: محمدرضا گلزار از یک منتقد سینما به دلیل انتشار خبری درباره دستمزد میلیاردی شکایت کرده و این کار با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شده است.

رسانه‌ها شکایت گلزار از منتقدی را که به مسئله دستمزد وی پرداخته بود در جهت ایجاد رعب و وحشت و بستن دهان منتقدان تعبیر کرده‌اند، اما هنوز رقم میلیاردی دستمزد گلزار تکذیب نشده است!

نزدیک دو ماه پیس پوریا ذوالفقاری، منتقد شناخته‌شده سینما در صفحه اینستاگرامش نوشت: «شنیده‌ام ۸۱ میلیارد تومان! به گلزار داده‌اند، هفت خان را چند نفر دیده‌اند؟ شنیده‌ها می‌گوید کم‌بازدیدترین تولید پلتفرم‌هاست... نه برای مردم تماشا دارد و نه برای تولیدکننده بازدید، اما برای مجری‌اش در این زمستان اقتصادی و در کوران توصیه مردم به مقاومت و صبر، ۸۱ میلیاردتومان دستمزد داشته که همان اول هم پرداخت شده که مبادا این چکیده‌ترین ماست تاریخ هنر سرگرمی ما برنجد و لطف نکند به مردم و ننشیند جلوی دوربین و مفتون‌مان نکند با هنرنمایی‌اش!»

این پست اینستاگرامی در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت. مقایسه رقم ۱۸ میلیارد تومانی دستمزدی که گفته شده گلزار برای اجرای یک مسابقه برای پخش در شبکه نمایش خانگی گرفته، با هزینه‌هایی که یک کارگر ساده در ایران باید با دستمزد حداقلی دریافت کند، اعتراض را به بی‌عدالتی‌ها بالا برد.

در آن مقطع و پس از اعتراض‌های متعدد، گلزار متنی در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و نوشت: «باید سکوت کنی و به جای قانع‌کردن آدم‌ها استوار و مصمم مسیر هدف‌هایت را دنبال کنی، بگذار تصور کنند که نمی‌توانی، که شدنی نیست و داری بیهوده تلاش می‌کنی، تو محدود به زمان و مکان و نظرها نیستی و برای مسیری که سختی‌اش را به جان خریده‌ای، توضیحی به هیچ کس بدهکار... که پیروزی را فقط با عمل نشان می‌دهند نه با کلام، بگذار آدم‌ها در دنیای محالات خودشان بمانند و زیر لب آیه‌های رکود بخوانند، تو راه خودت را برو، مادامی که به مقصد رسیدی، خودشان مفهوم توانستن را به چشم می‌بینند و می‌پذیرند باورهایی فراتر از باور آن‌ها هست که به اهدافی فراتر از اهداف آن‌ها می‌رسد و یاد می‌گیرند که بعد از این هیچ کس را از دریچه توان و اعتقادات خودشان قضاوت نکنند، جسورانه بایست و فاتح قله‌های محال باش، فراموش نکن، دنیا به آدم‌های بلندپرواز و اتفاقات تازه نیاز دارد.»!

ین متن از سوی رسانه‌ها به عنوان پاسخی کنایه‌وار و تلویحی به آن ادعای دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی منتشر شد، اما بدیهی بود که نمی‌تواند به عنوان تکذیبیه‌ای رسمی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد. در واقع گلزار با این عدم صراحت در تکذیب دستمزد ۱۸ میلیادری بر ابهام‌ها افزود و خیلی‌ها را قانع کرد که او تن به این دستمزد داده است.

سکوت و دیگر هیچ

مسابقه تلویزیونی «هفت خان» که گلزار اجرای آن را برعهده داشت، متعلق به پلتفرم «نماوا» است و جای تعجب داشت که در طول مدت زمانی که از اولین بحث‌ها درباره دستمزد میلیاردی گلزار آغاز شد تا انتشار خبر شکایت از منتقد سینما، «نماوا» هیچ واکنشی به این موضوع نداشت. تنها پس از اینکه گلزار از پوریا ذوالفقاری شکایت کرد، نماوا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیرو انتشار خبری مبنی بر شکایت محمدرضا گلزار از یک منتقد سینمایی درباره میزان دستمزد او در برنامه «هفت خان» نماوا لازم می‌داند این توضیح را ارائه دهد: «تمامی قراردادهای مالی نماوا با مهدی منیری، تهیه‌کننده برنامه هفت خان بوده و تیم نماوا در طرح این شکایت نه تنها نقشی نداشته بلکه از آن مطلع هم نبوده است. نماوا مثل همیشه از اظهارنظرها و همچنین روحیه پرسش‌گری منتقدین و اهالی رسانه استقبال می‌کند و آماده پاسخگویی به سؤالات و ابهامات آنهاست».

نماوا که مدعی پاسخگویی به شبهات است، درباره میزان قراردادی که با تهیه‌کننده برنامه «هفت خان» بسته شده، سکوت کرده است، در حالی که همین روشنگری می‌توانست باعث جلوگیری از شائبه‌های مطرح شده باشد.

شکایت برای بستن دهن منتقدان!
تا امروز نه گلزار، نه تهیه‌کننده «هفت خان» و نه «نماوا» حاضر به تکذیب مبلغ ۱۸ میلیارد تومان دستمزد برای اجرای مسابقه نشده‌اند! البته شکایت گلزار از ذوالفقاری نشان می‌دهد احتمالاً رقم دستمزد وی با آنچه این منتقد به عنوان شنیده‌هایش منتشر کرده تفاوت دارد، ولی سؤال این است که چرا این کار ساده را بدون طرح شکایت انجام نداده‌اند!

ذوالفقاری در این زمینه می‌گوید: «من حاضر بودم همان طور که شنیده‌هایم را درباره دستمزد منتشر کردم، پاسخ آن‌ها را نیز منتشر کنم!» ولی این کار صورت نگرفت تا دو ماه بعد از آن با شکایت قضیه به نوع دیگری رقم بخورد.

رسانه‌ها این عمل گلزار را به نوعی ایجاد رعب و وحشت در بین منتقدان تعبیر کرده‌اند. یک رسانه در مقاله‌ای با عنوان «شکایت محمدرضا گلزار از یک منتقد سینمایی یا ایجاد رعب و وحشت برای نقد؟!» نوشت: «در دنیای سینما همواره رابطه منتقدان با کارگردانان، تهیه‌کننده‌ها، هنرپیشه‌ها و... با فراز و فرود همراه است و این اتفاق تازه‌ای نیست ولی در مورد اخیر و شکایت گلزار یک نکته و پیام نهفته است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد؛ واقعیت این است اگر شکایت گلزار به دلیل اعلام رقم دستمزد یا هر اتفاق دیگری بوده است، می‌توانست از طریق همان پلتفرم اینستاگرام آن را تکذیب یا رد کند و همانگونه که ذوالفقاری نوشته است او هم اخلاقاً و قانوناً آن را بازنشر می‌کرد و همه چیز تمام می‌شد، اما این شکایت حکایت از یک رویه دیگری دارد و آن هم این است که هر شخص یا اشخاصی را که به جناب سلبریتی یا یک اتفاق مربوط به جناب سلبریتی نقدی داشته باشد باید چنان نقره‌داغ کرد که دیگر هوس این کارها را نکند و البته درس عبرتی هم باشد برای دیگران. واضح است که محمدرضا گلزار خود به دادگاه یا پلیس فتا برای شکایت و ادامه آن مراجعه نمی‌کند، او همچنان که در فیلم جدید یا فصل چندم سریال فلان یا مسابقه و... به تکرار نقش‌های همیشگی مشغول است وکیل یا وکلای خود را می‌فرستد تا آن‌ها پیگیر شکایت او باشند و منتقد سینما را درگیر هزینه و تبعات این اقامه دعوی کنند.»

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: مگر روزنامه‌نگاری غیر از این است؟ تعهد اجتماعی مهم‌ترین خصوصیت یک روزنامه‌نگار یا منتقد است که نسبت به هر آنچه کج و معوج، نادرست و... است ساکت نمی‌نشیند و این اعوجاج، زشتی و ناهمگونی را به چالش می‌کشد. امروز (شنبه) ذوالفقاری باید برای تفهیم اتهام در دادسرای فرهنگ، هنر و رسانه حضور پیدا کند و قطعاً این حضور می‌تواند ابعاد بیشتری از شکایت گلزار را مشخص کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1526919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FI ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    27 8
    «تن به این دستمزد داده» خوب این ادبیات یعنی چی؟
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      24 12
      یعنی تن به این بی انصافی وخفت انسانی داده.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      27 8
      صداوسیما بجای این حاتم بخشی هاچهارتا بازیگر جوان تئاتر وچهارتا تله تئاتر انجام دهد بجای این اجراهای خنک صداوسیما هم مثل قراردادهای فوتبالمان است ...
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    87 15
    پول نیست واکسن وارد کنند اون وقت به این اقا این همه پول میئهند با این پول میشد 360 هزار واکسن وارد کرد
    • ، IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      40 8
      ای گل گفتی
    • کیانا IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      27 60
      این پولو تهیه کننده داده ن دولت نوش جونت
    • عباس IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      1 0
      عزیزم متن رو کامل بخون صداوسیما کجای این قضیه هست؟ پلتفرم اینترنتی نما وا این برنامه رو ساخته
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    46 13
    گلزار خیلی مادی گرا است.
    • شاه جهان IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      19 10
      من نمیدونم بعضی ها میگن گلزار خوش تیپه خوشتیپ ندیدن که به این میگن خوش تیپ کجاش خوش تیپه یه آدم مغرور از خود راضی و هیکلش ...... مردم اینارا گنده کردن که حالا عشق و حالاشون اونوری بچاپ بچاپاشون تو ایران واقعا برای خودمون متاسفیم
  • ایرانی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    34 10
    مبارک صداوسیما ومجریانش تومان رادلارمیکننددرآمریکا خرج میکنندماکه بخیل نیستیم نوش جانتان
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    75 17
    خاصیت این گلزار برای سینمای ایران چیه...؟
  • سپیده IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    54 15
    واقعا در این شرایط مملکت چه پولها که به هدر میره ،حیفه پوله در برابر بی ارزشترین کار بالاترین دستمزد رو میگیرن این هم یه نوع دزدی از بیت الماله.
  • 23721371661 IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    46 11
    یکی نیست.سوال کند آخر چه کار مهمی انجام میدهی؟
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      37 7
      والا به خدا چرا اینقدر پول بی صاحب به یه بازیگر که الکی بزرگش کردن میدن حسود نیستیم ولی ...
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      39 8
      بزرگترین بازیگران در پرفروش ترین فیلم ها در آمد بالا دارن ولی این آقا که یه برنامه ساخته که داخل ایران هم کسی نمی بینتش چجوری اینقدر در آمد داره؟
    • عباس IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      26 4
      سلام ؛احتمالا تمام مبلغ مال خودش نیست مثل قراردادهای کار چاق کنان فوتبال که مثلاً قرار داد با مبلغ بالا می بستند بعد پشت پرده طبق توافق قبلی مبالغ تقسیم می شد
  • تانی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    12 6
    این همه از قشرهای مختلف ایران تو بی پولی و فقر و کرونا دست وپامیزنن اونوقت این برا ی جلو دوربین اومدن چن میلیارد حقوق میگیره بخدا ک انصاف نیس اونپول دل خیلی هارو شادمیکرد
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    6 11
    چرا این همه پول به گلزار ادن به خداماخونوادگی وکل اقوام حتی یک قسمت ازبرنامه ای که این اجرامی کنه ندیدیم. چراباید ازپول بیت المال این همه به این بدن. بابا بیان نظرخواهی کنند ببینن چنددرصد این برنامه رامی بینن بعد این کارها رابکنن
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    7 10
    با ۸۱ میلیارد میشه ۳ تا سینمای خوب و بزرگ ساخت
  • مجتبی US ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    4 2
    اینکه این منتقد بزرگوار در این خصوص اقدام به شفاف سازی کرده اند کار بسیار پسندیده ای انجام داده اند اما مسئله این است که این آقایان منتقد و روز نامه نگار و صداوسیما فقط در مورد برخی از نهادها و سازمانها و افراد دست به چنین اقداماتی می زنند و ... !!
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    6 11
    پول بیت المال غارت دارن میکنن
  • مادر IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    6 4
    واقعا چرا
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 4
    شکایتت خیلی حرکت رو به عقبی بوده گلزار تو که همش میگفتی حرف بقیه برات مهم نیس...با این شکایت هم دروغ گفتی هم خودتو خراب کردی
  • مهدیس IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    7 17
    به کسی ربطی نداره چقدر گرفته هر چقدر گرفته از جیب دولت نرفته تهیه کننده ش داده پس به هیچ کس هیچ ربطی نداره نوش جونش
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    5 7
    خداییش بعضیا به اندازه زحمت هزار نفر در سال با هیچ زحمتی پول در میارن.این عدالت حاکم بر ایرانه که با امدن حسن شدتم گرفت.انشاالله سید ورود کنه به این موارد
  • ناشناس IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    16 10
    ازاین سلیبریتی ها چه انتظار باید داشت همشون بفکرجیب خودشون هستند برنامه اینها چه سودی برا مردم داره
  • Fe IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    9 6
    ماشالله چه مطبوعات پررویی. انقد که رو دارین انقد که آزادین برین گم شین اون پولای درشتو ناحقی که تو سیاست رو کشیدن اونارو برید تهوتوشو در بیارین انقد تو زندگی بازیگرا سرک نکشین این چیزا واسه ایرانیا جالب نیس راه خوبی واسه پول دراوردنتون نیس
  • ، IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 8
    اصلا این آقا کجاااااس که داره دستمزد میگیره .!!! ؟؟
  • شاه جهان IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    3 7
    چرا نظر ما گذاشتیم نگذاشتید؟؟
  • vin IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    15 2
    این همه پول تو این مملکت خورده میشه بزارید گلزارم بخوره! تو مملکتی که صاحاب نداره از این اخبار اصلا نباید تعجب کرد
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 3
    جای تاسف داره که قبل از بستن قرارداد نظارتی نیست ما استعدادهای داریم که برای چند میلیون طلبی که از قراردادشون دارن و نمیتونن دریافت کنن زندگیشون دستخوش همین چند میلیون میشه و نابود میشن.
  • ایرانی US ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 2
    واقعا خدا راضی هست که مردم درسختی و نزدن واکسن به این آقاکه هیچی نیست پول های نجومی بدهند شما خودتان فکر کنید چه به درد مردم میخورد خدا را خوش نمی آید که بچه های زباله گرد تا کمر خم بشن برای یک لقمه نان
  • Golzar IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 2
    خجالت بکشید بی ادب ها به ما چه ربطی داره که دستمزد ایشون چقدره ؟؟؟ تهیه کننده عشقش کشیده انقدر به ایشون پول بدن براتون متاسفم که انقدر حسودین
  • مرصاد US ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 3
    یه کم شعور داشته باشید آقای گلزار سوپر استار این مملکت هستن به جای این حسادت ها خودتون تلاش کنید و به یه جایی برسید نکنه توقع دارین آقای گلزار بره فیلم یا سریال بازی کنه یه مسابقه اجرا کنه و دست مزد شو بیاره بده به شما اون موقع می‌گفتین خوبه؟! آقای گلزار عرضه داشته به این جایگاه رسیده شماها هم عرضه داشته باشین و سعی کنید به یه جایی برسین
  • فاطمه GB ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 2
    واقعا بهتون چی میرسه حسود ها انقدر حسودی میکنید اقای گلزار لیاقت بیشتر از این دستمزد رو دارن
  • کرمانشاه IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 3
    گلزار آدمه اینقدر الکی بزرگش کردین،پول مفتو بهش میدن ،بعضی از خانواده ها شام شب ندارن،
  • کرمانشاه IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 1
    هرکی بشه بازیگرو فوتبالیست میشه خدای مردم،بزار بخورن از این پول بی صاحب .
  • ابراهیم باختر IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 2
    چه گویم که ناگفنتنش بهتر است زبان در دهان پاسبان سر است
  • مهران US ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 2
    خب وقتی میگین آقای گلزار سوپر استار کشور ایران هست دیگه کار کرده پول گرفتن بعضی ها نمی‌دونن وقتی کسی به این رده میرسه چقدر زحمت کشیده چقدر تلاش کرده تا سوپر استار باشه ولی بعضی فقط رقم را میبینن رده آدم را نمیببنن که چقدر اون فرد تلاش کرده که الان تو این جایگاه ایستاده متأسفانه تو مملکت ما آدم حسود و بی لیاقت زیاد داریم یکم منتطقی باشین
  • شیرین IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 1
    چرا خودتونو خسته میکنین چرا حرف حقو نمیزنین چرا به بازیگرا توهین میکنین بازیگر میگه من یه مبلغی میگیرم اونکارو میکنم تهیه کننده میتونه بده میتونه نده بازیگر چه گناهی داره آقای گلزار از اولم دست مزذشون بالا بوده تازه به زورم از تهیه کننده هم به زور نمیگیره پس توهین نکنید اگه طرفدارشون نیستید پس بهشون توهین هم نکنید از کجا معلوم ۱۸ میلیاردم گرفته؟؟؟ قضاوت بیجا نکنید
  • علی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 2
    فقط تو ایران این ذهن های مریض وجود داره که هرچی فقیر تر باشی بهتری تلاش کرده شده گلزار الانم درامدش زیاده واقعا جای تاسف داره راستی برین از بیلگیتس هم شکایت کنین نوش جونت گلزار بیشتر بگیر دست خودت نوش جونت همونی که شکایت کرده بهش بگی 18 ملیارد میخوای با کله قبول میکنه دارن جوری میزنن انگار 18 ملیاردو بدن بهشون میگن نه زشت کارگر ماهی 1 ملیون میگیره من خودم کلینیک دارم تلاش کردم در بهترین جای تهران الانم ماهی 2 ملیارد تومن فیکس درامد منه تلاش کنین شمام بهترین بشین والا تاجالا دیدین کسی از درامد بالای هالیوودی ها شکایت کنه جهان سومی ها شاخ ندارن این عقاید رو دارن
  • آنیسا IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 3
    بهترین بازیگر مرد امیر حسین آرمان فرزاد فرزین محمد رضا گلزار و محمد رضا فروتن هستن
  • GUARDIAN IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    حالا که دو روزه تکذیب شد، چرا شما نذاشتید پس؟؟؟؟؟؟
  • نازنین IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    1 1
    کور بشه هر کی که نمیتونه ببینه
  • ایرج IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 1
    مگر شاخ غول راشکشته که باید اینقدر پول بگیره مردم دارن با بدبختی زندگی مکنند بعد یکی بیاد این قدر پول مفد بگیره
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 1
    بخور گلزار این پول زبون بسته مملکتو
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      1 0
      پول مملکت نیست پول تلاش خودشه بعدشم هیچکس پول مفت به یکی دیگه نمیده چرا فقط گلزار این همه بازیگر دست مزد میلیاردی میگیرن آقای گلزار بازیگر تازه وارد نیست چندین ساله تو این حرفه هست