بازتاب سفر وزیرخارجه صربستان به ایران در رسانه‌های این کشور

ایرنا نوشت: رسانه های خبری صربستان سفر دو روزه «نیکولا سلاکوویچ» وزیر امور خارجه این کشور را بطور گسترده بازتاب دادند و به نقل از وی تاکید کردند که ایران و صربستان به عنوان شرکای سنتی به منافع متقابل می اندیشند؛ هر دو طرف از روابط سیاسی خوب برای بهبود همکاری های اقتصادی استفاده می کنند.

پایگاه اینترنتی رادیو تلویزیون دولتی صربستان در گزارش های متعدد ضمن اشاره به تمامی ملاقات های سلاکوویچ با مقامات ایران نوشت: وزیر خارجه صربستان در دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که روابط سیاسی بسیار جدی بین صربستان و ایران وجود دارد که این همکاری بایستی به حوزه همکاری اقتصادی به ویژه در زمینه کشاورزی منتقل شود.

تلویزیون صربستان افزود: سلاکوویچ تأکید کرد که همکاری های اقتصادی و کشاورزی با ایران مساله ای است که دولت صربستان باید به بهترین شکل از آن استفاده کند.

وزیر امور خارجه صربستان همچنین در این نشست گفت که سفر وی به ایران شخصاً برای وی بسیار مهم بوده و سلام «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان را به همتای ایرانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

در این گزارش یادآور شد که سلاکوویچ همچنین در نشست با «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی ایران به آمادگی زیاد دو کشور برای بهبود همکاری ها به ویژه در زمینه اقتصادی و تعمیق همکاری ها در زمینه تهیه بذر، مواد کاشت، انتقال فن آوری ها و تجارب بین موسسات تحقیقت علمی و سایر موسسات دو کشور اشاره کرده است.

تلویزیون صربستان نوشت: وزیر سلاکوویچ در ملاقات خود با دیگر مقامات ایرانی ضمن اشاره به بازار بیش از ۸۲ میلیونی ایران، گفت که از «برانیسلاو ندیموویچ» وزیر کشاورزی صربستان دعوت بعمل آمده تا به همراه هیأتی از حوزه تولید محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع تبدیلی به ایران سفر کند.

در این گزارش همچنین اشاره شد که وزیر خارجه صربستان در دیدار های دو روزه خود با مقامات ایرانی در باره مقدمات نشست کمیسیون مختلط دو کشور که قرار است امسال در تهران برگزار شود، گفت و گو و تبادل نظر شد.

رئیس دیپلماسی صربستان در دیدار دیگر خود با مقامات ایرانی در گفت و گو با «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روابط سیاسی دو کشور بسیار عالی است، گفت که این روابط باید به همکاری های اقتصادی منتقل شود.

«تانیوگ»، خبرگزاری دولتی صربستان نیز در گزارشی جامع به ملاقات های وزیر سلاکوویچ  اشاره کرد و نوشت که وزیر خارجه صربستان در بخشی از سفر دو روزه به ایران در روز اول با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف» دیدار و در مورد توسعه بیشتر همکاری های دو جانبه به ویژه امکانات توسعه همکاری ها در تجارت و اقتصاد گفت وگو کرد.

توافق نامه همکاری بین وزارتخانه های امور خارجه دو کشور نیز در این دو دیدار بین وزرای  امور خارجه دو کشور امضا شد.

روزنامه «داناس» چاپ بلگراد نیز در گزارشی جامع به ملاقات های وزیر امور خارجه صربستان با مقامات بلندپایه ایرانی اشاره کرد و نوشت: سلاکوویچ، پس از جلسات خود در تهران با عالی ترین مقامات ایران، اظهار داشت که دو کشور روابط سیاسی بسیار جدی دارند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که رئیس دیپلماسی صربستان پس از ملاقات های خود با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و «کاظم خاوزازی» وزیر جهاد کشاورزی ایران گفت که مقامات این کشور برای تعمیق و بهبود همکاری ها به ویژه در زمینه اقتصادی و کشاورزی "آمادگی زیادی" دارند.

این روزنامه همچنین در بخشی از گزارش خود اشاره کرد که سلاکوویچ در پایان ملاقات های خود در تهران گفت که با مقامات بلندپایه ایران در  مورد اینکه همکاری های دو کشور منافع متقابل برای اقتصاد و مردم صربستان و اقتصاد و مردم ایران همراه دارد، گفت و گو و تبادل نظر شد.

در پایگاه های اینترنتی تلویزیون "ووی وودینا" صربستان و تلویزیون خصوصی «ان تی» "N۱" نیز در گزارشی به دیدار سلاکوویچ با «حمید زادبوم» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از تجارت ایران اشاره و نوشتند که در این نشست درباره امکانات بهبود روابط اقتصادی بین دو کشو ر صحبت شد.

طرفین در این ملاقات ارزیابی کردند که همکاری های بین دو کشور می توانند در زمینه های مختلف مانند؛ صنایع دارویی، صنایع غذایی و اتومبیل، کشاورزی، بخش فناوری، صنعت مبلمان، نساجی و ماشین آلات و سایر زمینه ها بهبود یابد.

سلاکوویچ همچنین تاکید کرد که در این نشست در مورد توافق تجارت آزاد بین دو کشور نیز  صحبت شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =